werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
Dina123 schreef:
18-06-2018 12:45
Topic uit 1970 ?
Echt hè! Zo knap van al die mama's.
:facepalm:
vrouwjagersma schreef:
18-06-2018 13:37
Wauw. Ik zeg het niet gauw, maar naast compleet onterecht is deze opmerking ook nog eens uitzonderlijk laag-bij-de-gronds. In dezelfde lijn: jouw aanvallen richting werkende, succesvolle vrouwen beginnen zorgelijke vormen aan te nemen. Wellicht is het een vorm van jaloezie of onzekerheid, maar wat het ook is, het zit je best in de weg. Lijkt me rot.
Met het eerste deel ben ik het helemaal eens.
Tweede deel weet ik niet.
Er zit ongetwijfeld veel verschil in kdv's en bso's.
Hier een dorp met een brede school en één ander kdv/bso.
Over de brede school bso hoor ik vrijwel alleen negatieve verhalen.
Ik pas daarom ook steeds meer op de kinderen bij mijn zoon in de klas die er echt niet meer heen willen:
Meer huiselijke sfeer, rust en persoonlijke aandacht.
De andere staat veel beter bekend, maar die heeft weer als nadeel dat die de deuren om zes uur sluit, wat voor menig ouder te vroeg is.

De ene ouder is van mening dat kind gewoon moet gaan, ondanks dat het het er niet leuk is.
De ander wringt zich in allerlei bochten om iets anders te verzinnen.
Weer een.ander heeft beschikbare grootouders die een groot deel van de opvang op zich nemen.
Heel divers, vaak vereist het wel een hoop geregel, ook met vakanties ed.
lilalinda schreef:
18-06-2018 12:30
groot deel van de medewerksters van een kdv doet dat beroep niet vanuit een roeping, maar vanuit 'gebrek aan keuzes'.
die stoppen liever vandaag dan morgen met dit werk.
Hoewel ik me dat best kan voorstellen, omdat het werk mij behoorlijk zwaar lijkt, krijg ik dat gevoel helemaal niet bij het kdv waar mijn zoontje zit. Zeker de stagiaires die daar rondlopen maken momenteel toch juist bewust de keuze voor dat soort werk en die zijn echt leuk met de kinderen.
Dankjewel. Ja, het valt soms inderdaad niet mee om je kind van 7 tot 18 uur naar de opvang te brengen en dan ook nog zelf te koken. Gelukkig kunnen ze op de BSO ook warm eten zodat ik ze thuis met quality time en een gezellig avondritueel direct naar bed kan brengen.
Morgenstond_ schreef:
18-06-2018 13:52
Hoewel ik me dat best kan voorstellen, omdat het werk mij behoorlijk zwaar lijkt, krijg ik dat gevoel helemaal niet bij het kdv waar mijn zoontje zit. Zeker de stagiaires die daar rondlopen maken momenteel toch juist bewust de keuze voor dat soort werk en die zijn echt leuk met de kinderen.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat de leidsters die er werken het met tegenzin doen. Het werk is volgens mij zwaar en het lijkt mij echt niet vol te houden als je werken met kinderen niet gewoon harstikke leuk vindt. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor die ongemotiveerde kdv en psz leidsters, maar ik ben ze gelukkig niet tegenkomen. Tuurlijk zullen ze af en toe hun dag niet hebben of willen op hetzelfde moment meerdere kinderen hun aandacht. Misschien reageren ze dan soms niet zo geduldig als je zou verwachten.......maar dat doe ik ook weleens zowel op mn werk als tegen m'n dochter. Als die voor de 1000 x Mama zegt en ik even bezig ben dan lukt het mij soms ook niet om met veel geduld te reageren. Die leidsters zijn ook maar mensen. Op het KDV zijn ze met zijn tweetjes plus een stagiair. Dus drie op 12 kinderen en dan wordt op 1 dag ook nog de helft uit de groep gehaald voor een gymlesje. Ik denk echt dat mijn dochter daar wel persoonlijke aandacht krijgt. Ze gaat er blij heen.
sneeuwwitje80 schreef:
18-06-2018 14:00
Ik kan mij echt niet voorstellen dat de leidsters die er werken het met tegenzin doen. Het werk is volgens mij zwaar en het lijkt mij echt niet vol te houden als je werken met kinderen niet gewoon harstikke leuk vindt. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor die ongemotiveerde kdv en psz leidsters, maar ik ben ze gelukkig niet tegenkomen.
natuurlijk bedoel ik niet alle medewerksters, maar je ziet duidelijk dat er een deel zit, dat 'bij gebrek aan beter' dan maar deze opleiding gekozen heeft. Het was OF KDV OF achter de kassa
Mijn man en ik werken beide flexibel. Ik werk zelf 4 (lange) dagen per week. Kind gaat 1 dag per week naar KDV. Tot nu toe zeer goede ervaringen mee. De leidsters gaan leuk om met de kinderen (dit meerdere keren gezien als ik onverwacht binnen kwam lopen). Kind lijkt zich ook goed te vermaken, of ze nou alleen aan het spelen is of met 1 van de medewerkers. Schoonouders zouden dolgraag op de dag dat kind naar KDV gaat oppassen, maar man en ik hebben beide nul vertrouwen in hun opvoedtechnieken en uberhaupt het fatsoenlijk om kunnen gaan met kind als ze moet huilen. Dus veel liever naar de opvang.
vrouwjagersma schreef:
18-06-2018 12:49
Maar goed, de vraag in de op is dus beantwoord:

Werkende mama's hoe doen jullie dat?
Wij haten onze kinderen en willen ze niet zelf opvoeden, dus brengen wij ze (ook alleen wij, onze partners treft geen blaam) naar een instelling waar ze verwaarloosd worden.
Nee, onze partners laten de zorg over aan hun vrouw en als die kind thuis opvangt is hij tevree en als ze kind naar het kdv brengt ook.
samosa schreef:
18-06-2018 13:00
Je mag thuisonderwijs geven.
En tóch doe ik dat niet. Mede door de zin die ik daarboven heb geschreven. Ouders, ik incluis, voldoen ook niet aan de eisen.
tweelingzusje schreef:
18-06-2018 13:05
Geen onderzoekje, ook niet uithalen naar werkende moeders, echt niet!

Fijn wel om te lezen dat er meer mensen zijn die twijfels hebben.

Wat betreft eigen kinderen in de toekomst niet op een kdv, ik snap helemaal dat dat vragen oproept. Zal het proberen uit te leggen, al is het vooral een gevoel. (De BSO is een ander verhaal, dat is even na school, kinderen krijgen veel vrijheid en daarnaast veel aangeboden. Zijn ook groot genoeg om zelf te kiezen wat ze leuk vinden.)

In de afgelopen jaren heb ik op veel KDV's in de regio gewerkt, want inval, en hoewel er onderling grote verschillen zijn, vind ik de kwaliteit wat betreft voorschoolse educatie en pedagogisch werken vaak ontzettend tegenvallen. En de groepen zijn, voor als een kind er de hele dag is, erg groot en onrustig.

Heel vaak, vooral op verticale groepen, heb ik het gevoel dat de hele dag draait om binnenkomen- eten- spelen - eten- slapen- omkleden-spelen-eten- spelen- huis. Activiteiten en een duidelijk thema/programma/activiteitenplan/kring komen vaak op de tweede plaats. Al wordt dat in alle toonaarden ontkend. Zelf en samen onbegeleid spelen is erg goed voor kinderen, maar als dit tussen alle eet/drink/verschoon momenten door het geval is voelt het snel als een kind aan zijn lot overlaten.

Ik heb zelf dan dus het gevoel dat ik kinderen niet voldoende aandacht kan geven, omdat er nog 15 rondlopen die ook dezelfde aandacht verdienen, waarbij veel tijd (die je dus niet aan activiteiten met de kinderen kan besteden) opgaat aan verschonen, eten klaarmaken en geven, naar en uit bed, mappen bijwerken, schriftjes schrijven etc.
Dat vind ik op zo'n moment heel vervelend, want ik zou er het liefst voor alle kinderen zijn, de hele tijd. Spelen, lezen, gezellig op schoot.. Net als wanneer ze thuis zouden zijn. Met de hele groep een kringactiviteit, interactief lezen en daarna knutselen over het verhaal aan tafel.

Natuurlijk leert een kind op het KDV veel, en elk kind is verschillend, maar als het zo blijft zoals het nu is, zou het zeker niet mijn eerste keus zijn.
Wat denk je dat kinderen thuis doen? Alleen maar pedagogische spelletjes en voorschoolse educatie?
Beide full time werken(loondienst met flexibele werkgever en eigen bedrijf), waarvan 1 dag thuis met dochter (werken tijdens slaapjes en avond), 3 dagen KDV. Drie dagen vinden we wel genoeg, heel soms breng ik haar een extra ochtend als het niet anders kan.
TO: jouw verhalen over het kdv herken ik wel in de zin dat er zeker kinderdagverblijven en peuterspeelzalen zijn waar het zo gaat. Maar besef dat er dus ook zijn waar het niet zo gaat.

Ik heb zelf een tijdje in de kinderopvang gewerkt en mijn kinderen gaan naar een kinderdagverblijf van dezelfde organisatie. Daar is veel aandacht voor de kinderen, minder grote groepen, een goed onderbouwd pedagogisch beleid wat ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt, hele goede leidsters. Wij hebben juist minder goede ervaringen met een gastouder, we wilden die in eerste instantie toen de 3e kwam, maar we konden niemand vinden die aan onze eisen voldeed.
lilalinda schreef:
18-06-2018 14:04
natuurlijk bedoel ik niet alle medewerksters, maar je ziet duidelijk dat er een deel zit, dat 'bij gebrek aan beter' dan maar deze opleiding gekozen heeft. Het was OF KDV OF achter de kassa
Oh dat klopt hoor, dat soort types heb ik ook als collega in het onderwijs gehad. Maar een beetje kinderdagverblijf met goed management en beleid filtert deze types er zo uit. Als ouder heb je keuze genoeg wat betreft opvang, er zit er dus altijd wel een goed alternatief tussen.
JulienClerc schreef:
18-06-2018 15:54
Oh dat klopt hoor, dat soort types heb ik ook als collega in het onderwijs gehad. Maar een beetje kinderdagverblijf met goed management en beleid filtert deze types er zo uit. Als ouder heb je keuze genoeg wat betreft opvang, er zit er dus altijd wel een goed alternatief tussen.
Als je de keuze hebt als kdv... Ik heb in een (studenten)stad ook op een kdv gewerkt en daar was denk ik 75% van de medewerkers universitair geschoold of nog bezig met een universitaire studie (meestal binnen de gamma-wetenschappen). Daar werd het werk niet gedaan bij gebrek aan beter maar meestal wel tijdelijk.

In sommige gebieden ligt dat echt wel anders. Ik weet niet of het voor kinderen en/of hun ouders per se beter is als iemand hoogopgeleid is maar het zorgt denk ik wel voor een andere sfeer dan wanneer alle sollicitanten van het type "ik wilde niet achter de kassa en vind baby's lief" zijn.
vrouwjagersma schreef:
18-06-2018 13:37
Wauw. Ik zeg het niet gauw, maar naast compleet onterecht is deze opmerking ook nog eens uitzonderlijk laag-bij-de-gronds. In dezelfde lijn: jouw aanvallen richting werkende, succesvolle vrouwen beginnen zorgelijke vormen aan te nemen. Wellicht is het een vorm van jaloezie of onzekerheid, maar wat het ook is, het zit je best in de weg. Lijkt me rot.
Ik had niet voorzien dat mijn overduidelijk ridicule bericht je zo persoonlijk zou raken, dusdanig dat je zelfs nog de moeite neemt om uitgebreid te reageren. "Echt wauw". En excuses.
Ik zou als ik jou was geen kostbare tijd besteden aan een bericht dat niet eens in de buurt komt van de eigen waarheid. Dat zendt zo'n gekke boodschap uit.

Ik lees je poging om mijn motieven te doorgronden, wellicht dat het helpt daarop te reageren.
Ja, ik ben wel eens jaloers op een baan waarbij er genoeg vrije tijd is om een beetje nutteloos te forummen, netflixen etc., absoluut waar :)
Ik bewonder vrouwen (en mannen) met passie voor hun werk en hoe die doorklinkt in alles wat ze doen. In mijn ideale wereld zouden mannen en vrouwen evenveel Werken en de kosten voor de kinderopvang drastisch verlaagd. Ik benijd gezinnen die een goede balans lijken te hebben gevonden tussen werk en privé.

Als toevoeging: bij mij is die balans doorgaans ver te zoeken en dat vind ik weleens lastig.
Helaas hebben wij geen opa's of oma's om op te passen dus ben ik na haar geboorte drie dagen gaan werken, mijn man is vijf dagen blijven werken omdat hij veel meer verdient ondanks dat we dezelfde opleiding hebben.

Dochter gaat vanaf haar geboorte drie dagen naar het KDV/BSO en dat zijn lange dagen; ik kom meestal vijf minuten voor sluitingstijd de parkeerplaats op scheuren maar gelukkig haalt mijn man haar meestal op, en die is meestal een klein half uur eerder...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Wij zijn flink gaan bezuinigen voordat de kinderen kwamen en minder gaan werken toen ze er (bijna) waren. Zelfs tijdelijk gestopt met werken en gaan studeren in de avonduren.
Geen kdv, wel psz gedaan. Nu gaan ze naar school en werken we beide parttime. 1 a 2 dagen bso per week, max 2 uur per keer. Incidenteel springen schoonouders bij.

Voordeel van bso vind ik dat ze op deze leeftijd goed aan kunnen geven wat ze gedaan hebben en of ze dat leuk vonden.
Ik doe werk waarbij ik zelf mijn uren in kan delen. Wel in loondienst, maar mijn aanwezigheid is ook 3 avonden in de week nodig. Ik werk overigens 5min van huis af en 3min van school.
Ik werk 32u (36 contract, 4u ouderschapsverlof).
Avonden werk ik van 19u-23.00u (x3 dus) is 12u.
Ik werk 4 dagen van 08.30-15.00 (kinderen 08.15u op school en 15.15u uit. 4x 6,5u is 26u. Totaal van 38u
Daarnaast hebben mijn kinderen een uur plus kwartier pauze tussen de middag en die ben ik ook met hen dus thuis, 38-6= 32.

Mocht ik een vergadering of afspraak hebben op die uren dan werk ik ze uiteraard wel en blijven mijn kinderen over. Ik neem een middag bso af die ik redelijk flexibel in kan zetten mocht er een overleg gepland worden na 15.00u. Vaak is dat dinsdag of donderdag :)
Not my circus, not my monkeys
Oh en partner werkt kantoortijden. Fulltime. Wel met mogelijkheid tot 1-2 thuiswerkdagen of mogelijkheid tot aanpassen van de uren (ochtendje helpen op school = avond als ik toch werken ben en de kinderen op bed dus thuis achter de laptop aan de slag.

Ideaal dus :)
Not my circus, not my monkeys
lilalinda schreef:
18-06-2018 14:04
Wat een onzin! Ik werk al jaren met veel plezier en liefde in de kinderopvang en je rolt er echt niet zomaar in.... Stages worden zeer serieus genomen en als een stagiaire deze houding heeft krijgt ze van mij geen voldoende en word slagen heel moeilijk.
ngs schreef:
18-06-2018 23:37
Wat een onzin! Ik werk al jaren met veel plezier en liefde in de kinderopvang en je rolt er echt niet zomaar in.... Stages worden zeer serieus genomen en als een stagiaire deze houding heeft krijgt ze van mij geen voldoende en word slagen heel moeilijk.
je kunt het onzin noemen, toch zijn hier zowel Ouders als Medewerkers die het herkennen
LAgirl82 schreef:
18-06-2018 12:31
Ik ben fulltime thuis bij de kinderen. Ik wilde ze graag zelf opvoeden en er voor ze zijn.
Ik voed mijn kinderen ook zelf op en ben er voor ze ;-) ik ben alleen niet de enige die dat doet. Dus dat is niet echt een argument. Je bedoelt denk ik "ik wil graag de hoofdverzorger qua tijd van mijn kinderen zijn en dat ze 80% van de tijd thuis zijn". (Of zoiets, gaat niet om het percentage.)

Mijn streven was meer dagen thuis dan opvang. Dat is gelukt. Ze zijn vier dagen thuis en drie dagen bij opvang. En ik werk vier dagen.
Man werkt 36 uur, ik 27. Beide op kantoor, man is op vrijdag thuis. Ik werk 1 lange dag en 3 kortere dagen, daardoor hoeft oudste maar 1 middag naar de bso. We hebben geen opa's en oma's die structureel kunnen oppassen. Ik heb het geluk dat ik onder schooltijden kan werken, mag ook thuis werken, flexibel dus. De jongste gaat 3 dagen naar het kdv.
Ik wil niet meer werken, omdat ik de balans zo goed vind. Ik vind werken heerlijk en de tijd die ik nu met onze kinderen heb vind ik ook prima zo.

Ik ben bij de oudste 1,5 jaar thuis geweest na haar geboorte, ik was zooooo blij dat ik weer aan het werk kon. De muren kwamen op me af en ik ben gewoon niet geschikt om de hele dagen alleen met kinderen door te brengen.
Mijn man en ik werken beiden 4 dagen. Kind gaat 2,5 dag naar de kinderopvang. Een hele leuke. Kind vindt het fantastisch en is na 3 dagen thuis echt niet meer te handhaven, dan roept hij om spelen op de kinderopvang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven