werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
samosa schreef:
18-06-2018 13:00
Je mag thuisonderwijs geven.

Ik vind een kdv niet vergelijkbaar met een school. De kwaliteit van het onderwijs verschilt per school, maar over het algeheel is dat inderdaad matig door overvolle klassen en onderbetaalde docenten. Hetzelfde is er ook aan de hand op kinderopvangcentra, 1 leidster op een groep baby's bijv. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, dat zal een ieder die op een kdv heeft gewerkt kunnen beamen. Dat heeft weinig met de kwaliteit van de individuele leidsters te maken maar met hoe een bedrijf is opgebouwd. Ik vind het absurd dat dit kan en mag in Nederland en zeer verwaarlozend naar zowel personeel als de kinderen toe.
Het is niet voor niets dat onderzoekers/adviseurs naar de kwaliteit van kinderopvangcentra zelf hun kind daar niet heen brengen.
Maar dat ligt ook aan het kdv. Onze
baby zit op een groep met 8 baby's en 2 leidsters, daar kun je als ouders naar op zoek gaan. We hebben ook kdv's bezocht waar 16 kinderen op 1groep zitten, dat vonden we niets. Daarnaast is er geen digitaal systeem en worden er geen foto's gedeeld waardoor de leidsters echt aandacht hebben voor de kindjes. Die systemen kosten enorm veel tijd, en alles maar bij moeten houden. Kan me voorstellen dat dit net als in het onderwijs ten koste gaat van de kwaliteit.
vrouwjagersma schreef:
18-06-2018 12:49
Maar goed, de vraag in de op is dus beantwoord:

Werkende mama's hoe doen jullie dat?
Wij haten onze kinderen en willen ze niet zelf opvoeden, dus brengen wij ze (ook alleen wij, onze partners treft geen blaam) naar een instelling waar ze verwaarloosd worden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-06-2018 13:54
Reden: op de man
23.68% gewijzigd
tweelingzusje schreef:
18-06-2018 13:05
Geen onderzoekje, ook niet uithalen naar werkende moeders, echt niet!

Fijn wel om te lezen dat er meer mensen zijn die twijfels hebben.

Wat betreft eigen kinderen in de toekomst niet op een kdv, ik snap helemaal dat dat vragen oproept. Zal het proberen uit te leggen, al is het vooral een gevoel. (De BSO is een ander verhaal, dat is even na school, kinderen krijgen veel vrijheid en daarnaast veel aangeboden. Zijn ook groot genoeg om zelf te kiezen wat ze leuk vinden.)

In de afgelopen jaren heb ik op veel KDV's in de regio gewerkt, want inval, en hoewel er onderling grote verschillen zijn, vind ik de kwaliteit wat betreft voorschoolse educatie en pedagogisch werken vaak ontzettend tegenvallen. En de groepen zijn, voor als een kind er de hele dag is, erg groot en onrustig.

Heel vaak, vooral op verticale groepen, heb ik het gevoel dat de hele dag draait om binnenkomen- eten- spelen - eten- slapen- omkleden-spelen-eten- spelen- huis. Activiteiten en een duidelijk thema/programma/activiteitenplan/kring komen vaak op de tweede plaats. Al wordt dat in alle toonaarden ontkend. Zelf en samen onbegeleid spelen is erg goed voor kinderen, maar als dit tussen alle eet/drink/verschoon momenten door het geval is voelt het snel als een kind aan zijn lot overlaten.

Ik heb zelf dan dus het gevoel dat ik kinderen niet voldoende aandacht kan geven, omdat er nog 15 rondlopen die ook dezelfde aandacht verdienen, waarbij veel tijd (die je dus niet aan activiteiten met de kinderen kan besteden) opgaat aan verschonen, eten klaarmaken en geven, naar en uit bed, mappen bijwerken, schriftjes schrijven etc.
Dat vind ik op zo'n moment heel vervelend, want ik zou er het liefst voor alle kinderen zijn, de hele tijd. Spelen, lezen, gezellig op schoot.. Net als wanneer ze thuis zouden zijn. Met de hele groep een kringactiviteit, interactief lezen en daarna knutselen over het verhaal aan tafel.

Daarnaast tref ik vaak collega's bij wie ik het idee heb dat ze heel anders zijn wanneer er ouders binnen zijn.

Maar er is ook een groot verschil in het aantal dagen. Voor een kind dat 2 dagen in de week van 9 tot half 6 komt, is het heel anders dan voor een kind dat 4 of 5 dagen van half 8 tot half 7 komt. Als zo'n kindje dan op donderdag om 16.00 moe en huilend vraagt wanneer mama komt, sta ik bijna zelf te janken.

Natuurlijk leert een kind op het KDV veel, en elk kind is verschillend, maar als het zo blijft zoals het nu is, zou het zeker niet mijn eerste keus zijn.

O dan ben ik zelfs in het thuis zijn mislukt; ik ben er helemaal niet de hele tijd voor ze.
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:54
je vergeet dat ze op die helse plek verschoond worden zonder liefde
Overdrijven is ook een vak. Waarom reageer je niet inhoudelijk op de verhalen van forummers die hun kind niet naar een kdv willen brengen?
Je lijkt je heel erg te willen verdedigen waarom jij je kind wel naar een kdv brengt.
Star² schreef:
18-06-2018 13:07
O dan ben ik zelfs in het thuis zijn mislukt; ik ben er helemaal niet de hele tijd voor ze.
haha niet zo bedoeld hoor, maar meer beschikbaar ipv bezig met 15 kids tegelijk
samosa schreef:
Jij bent zo vaak op het forum te vinden dat de betreurenswaardige kwaliteit van het Nederlandse onderwijs niet geheel verrassend is :proud:
Ik zou willen dat je zo toegewijd was als het ging om je pupillen.
ga je lekker?
samosa schreef:
Jij bent zo vaak op het forum te vinden dat de betreurenswaardige kwaliteit van het Nederlandse onderwijs niet geheel verrassend is :proud:

Afbeelding
Star² schreef:
Ik ook niet. Maar wel als ze verdrietig zijn.
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:57
Nogmaals, dit is mijn mening, bij diverse kindjes gezien. En daarna schreef ik dat het ongetwijfeld ook anders kan, dat er kinderen ook zonder kdv psz of wat dan ook hier geen last van hebben.
Maar blijkbaar vond je het niet de moeite dat even te lezen.

En o, omdat dit bij jou zoon zo is is het toch niet gelijk onzin als ik schrijf wat mijn ervaringen, die anders zijn dan bij jouw zoon, zijn

En de zin die jij schrijft ( zoonlief wel op het kdv moet zitten, omdat ie toch zooooo aangepast en welopgevoed is ) geeft ook aan dat ik niet de enige ben die deze mening heeft
In dat laatste heb je zeker gelijk, maar wat ik bedoel te zeggen (ik heb je hele verhaal gelezen) dat onze “onderbouwingen” bepaald niet statistisch significant zijn en om die reden onzin. Ik had uitgebreider kunnen formuleren. 😉
Star² schreef:
18-06-2018 13:09
Afbeelding
:hihi:
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:58
Ja, met liefde!
Maar ik lijst de mooiste in, jij niet dan?
:applause:

Dat vind ik dan weer onhygiënisch, maar knuffelen doe ik elke dag😜
lilalinda schreef:
18-06-2018 13:09
ga je lekker?
Is een terechte zorg. Niet alleen deze vrouw in het bijzonder, maar ik denk dat het digitaal actief zijn in het algemeen zeker ten koste gaat van andere zaken die eigenlijk meer aandacht zouden verdienen.
watdachtjehiervan schreef:
18-06-2018 13:11
Ik ook niet. Maar wel als ze verdrietig zijn.

Dan belt school je?
samosa schreef:
18-06-2018 13:15
Is een terechte zorg. Niet alleen deze vrouw in het bijzonder, maar ik denk dat het digitaal actief zijn in het algemeen zeker ten koste gaat van andere zaken die eigenlijk meer aandacht zouden verdienen.
en waarom trek jij je dat aan?
samosa schreef:
18-06-2018 13:15

Doe er dan iets aan in plaats van je zogenaamde zorg te verpakken in sneue sneren.
tweelingzusje schreef:
18-06-2018 13:05
Geen onderzoekje, ook niet uithalen naar werkende moeders, echt niet!

Fijn wel om te lezen dat er meer mensen zijn die twijfels hebben.

Wat betreft eigen kinderen in de toekomst niet op een kdv, ik snap helemaal dat dat vragen oproept. Zal het proberen uit te leggen, al is het vooral een gevoel. (De BSO is een ander verhaal, dat is even na school, kinderen krijgen veel vrijheid en daarnaast veel aangeboden. Zijn ook groot genoeg om zelf te kiezen wat ze leuk vinden.)

In de afgelopen jaren heb ik op veel KDV's in de regio gewerkt, want inval, en hoewel er onderling grote verschillen zijn, vind ik de kwaliteit wat betreft voorschoolse educatie en pedagogisch werken vaak ontzettend tegenvallen. En de groepen zijn, voor als een kind er de hele dag is, erg groot en onrustig.

Heel vaak, vooral op verticale groepen, heb ik het gevoel dat de hele dag draait om binnenkomen- eten- spelen - eten- slapen- omkleden-spelen-eten- spelen- huis. Activiteiten en een duidelijk thema/programma/activiteitenplan/kring komen vaak op de tweede plaats. Al wordt dat in alle toonaarden ontkend. Zelf en samen onbegeleid spelen is erg goed voor kinderen, maar als dit tussen alle eet/drink/verschoon momenten door het geval is voelt het snel als een kind aan zijn lot overlaten.

Ik heb zelf dan dus het gevoel dat ik kinderen niet voldoende aandacht kan geven, omdat er nog 15 rondlopen die ook dezelfde aandacht verdienen, waarbij veel tijd (die je dus niet aan activiteiten met de kinderen kan besteden) opgaat aan verschonen, eten klaarmaken en geven, naar en uit bed, mappen bijwerken, schriftjes schrijven etc.
Dat vind ik op zo'n moment heel vervelend, want ik zou er het liefst voor alle kinderen zijn, de hele tijd. Spelen, lezen, gezellig op schoot.. Net als wanneer ze thuis zouden zijn. Met de hele groep een kringactiviteit, interactief lezen en daarna knutselen over het verhaal aan tafel.

Daarnaast tref ik vaak collega's bij wie ik het idee heb dat ze heel anders zijn wanneer er ouders binnen zijn.

Maar er is ook een groot verschil in het aantal dagen. Voor een kind dat 2 dagen in de week van 9 tot half 6 komt, is het heel anders dan voor een kind dat 4 of 5 dagen van half 8 tot half 7 komt. Als zo'n kindje dan op donderdag om 16.00 moe en huilend vraagt wanneer mama komt, sta ik bijna zelf te janken.

Natuurlijk leert een kind op het KDV veel, en elk kind is verschillend, maar als het zo blijft zoals het nu is, zou het zeker niet mijn eerste keus zijn.
Maar thuis is het hetzelfde hoor, qua dagritme in verhouding tot speciale activiteiten. Vaak genoeg komen we daar niet aan toe omdat de was nog gedaan moet worden, het huis schoongemaakt of de boodschappen moeten worden gedaan. Dus thuis is echt niet veeeeel nobeler dan op de opvang. Enige voordeel, mama is wel altijd ergens in de buurt. Dus (als het goed is) geen ongeïnteresseerde medewerker, maar ook ik heb weleens mijn dag niet😉.

Dus werkende mama’s goed gedaan! Alleen soms zit je door omstandigheden thuis en zorg je ook nog voor je kinderen. Ik hoor mijn zoon iig niet klagen.

Maar over dat laatste: kinderen gaan eigenlijk altijd uit van de situatie zoals die is, zelfs als ze mishandeld worden kan het jaren duren voor ze zich realiseren dat wat in hun jeugd gebeurt/gebeurde misschien toch niet normaal was.
anoniem_205207 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 13:32
3.58% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
18-06-2018 13:08
Overdrijven is ook een vak. Waarom reageer je niet inhoudelijk op de verhalen van forummers die hun kind niet naar een kdv willen brengen?
Je lijkt je heel erg te willen verdedigen waarom jij je kind wel naar een kdv brengt.
Staat wat deze quote betreft je sarcasme-radar uit? Of ben je over het algemeen gewoon zuur.

Ik verdedig niemand, want ik ben erg blij met mijn keuze voor het KDV in het algemeen en zeker voor het kdv waar mijn kinderen kwamen en komen, maar ik verbaas mij wel over de verhalen die ik lees hier. Waarom ga je niet op zoek naar een andere manier van opvang als je niet tevreden bent of het huidige?
Ik heb daar wel inhoudelijk vragen over gesteld, en daarbij ook aangegeven hoe het bij ons op het kdv werkt. Zoals dat ouder en kind niet op dezelfde groep mogen werken en verblijven.
Hoe inhoudelijk wil je het verder nog hebben dan?
zwanger010 schreef:
18-06-2018 13:14
:applause:

Dat vind ik dan weer onhygiënisch, maar knuffelen doe ik elke dag😜
Het is een speciale wissellijst, iedere week een nieuwe erin, en als het warm weer is dan wat vaker ;-)
zwanger010 schreef:
18-06-2018 13:12
In dat laatste heb je zeker gelijk, maar wat ik bedoel te zeggen (ik heb je hele verhaal gelezen) dat onze “onderbouwingen” bepaald niet statistisch significant zijn en om die reden onzin. Ik had uitgebreider kunnen formuleren. 😉
Maar ik heb nergens beweerd dat ik het wetenschappelijk met cijfertjes ging onderbouwen. Dit was mijn observatie en mening.
Geen statistieken, maar wel wat ik zie
Op dit moment werk ik vooral ‘s middags en ‘s avonds en mijn man is op die dagen op tijd thuis. Tussen uit school zijn en etenstijd passen opa en oma een paar uur op, 2x per week. En dan werk ik nog een dag onder schooltijd.

Vroeger gingen de kinderen wel een paar dagen per week naar het kdv en hadden daar een hartstikke leuke en leerzame tijd. Ik zie echt niet in hoe dat slecht zou kunnen zijn.
JuliaChild schreef:
18-06-2018 13:29
Staat wat deze quote betreft je sarcasme-radar uit? Of ben je over het algemeen gewoon zuur.

Ik verdedig niemand, want ik ben erg blij met mijn keuze voor het KDV in het algemeen en zeker voor het kdv waar mijn kinderen kwamen en komen, maar ik verbaas mij wel over de verhalen die ik lees hier. Waarom ga je niet op zoek naar een andere manier van opvang als je niet tevreden bent of het huidige?
Ik heb daar wel inhoudelijk vragen over gesteld, en daarbij ook aangegeven hoe het bij ons op het kdv werkt. Zoals dat ouder en kind niet op dezelfde groep mogen werken en verblijven.
Hoe inhoudelijk wil je het verder nog hebben dan?
Ik vind jouw reacties naar forummers die hun kind niet naar het kdv willen doen juist zuur.
En mijn kinderen gingen niet naar het kdv. Juist omdat ik als werknemer daar veel te veel negatieve dingen heb gezien. Dus ik weet niet wie zijn kind dan volgens jou wel naar het kdv brengt terwijl ze niet tevreden zijn?
En dat ze bij jou op het kdv wel goed zijn voor de kinderen vind ik alleen maar fijn! Maar dat is echt niet overal zo.
samosa schreef:
Wauw. Ik zeg het niet gauw, maar naast compleet onterecht is deze opmerking ook nog eens uitzonderlijk laag-bij-de-gronds. In dezelfde lijn: jouw aanvallen richting werkende, succesvolle vrouwen beginnen zorgelijke vormen aan te nemen. Wellicht is het een vorm van jaloezie of onzekerheid, maar wat het ook is, het zit je best in de weg. Lijkt me rot.
Wintertime16 schreef:
18-06-2018 12:04
Wat ik wel een beetje oneerlijk vindt (maar dat is een heel andere discussie) is dat thuisblijfouders die hun peuter naar de peuterspeelzaal brengen, 2 of 4 dagdelen voor zichzelf hebben. En dat heb ik zelden :'(
In theorie zou ze op mijn vrije dagen naar de psz kunnen maar dan is ze 5 dagen per week naar opvang en dat is ook weer zo sneu.
Dat is inderdaad zo fijn. :-) Nu moet ik wel zeggen, die 1.5 a 2 uur is zo om. Ik ben op mijn beurt dan wel weer eens jaloers op de haal- en brengtijden (en -mogelijkheden) die het kdv biedt. Dat het om 8:00 mag maar ook om 8:30 of halen niet echt precies om 11:30 hoeft. En dat het kdv ook in de vakanties open is. Ik heb wel eens bekeken wat de prijzen zouden zijn van een kdv maar zonder KOT wordt mij dat toch iets te duur.
JuliaChild schreef:
18-06-2018 13:31
Het is een speciale wissellijst, iedere week een nieuwe erin, en als het warm weer is dan wat vaker ;-)
Oh gelukkig maar!! Ik dacht al dat huis van Julia.... O_O
JuliaChild schreef:
18-06-2018 13:33
Maar ik heb nergens beweerd dat ik het wetenschappelijk met cijfertjes ging onderbouwen. Dit was mijn observatie en mening.
Geen statistieken, maar wel wat ik zie
Prima, dan hebben we beide kanten van het spectrum vertegenwoordigd :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven