werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
LAgirl82 schreef:
18-06-2018 12:31
Ik ben fulltime thuis bij de kinderen. Ik wilde ze graag zelf opvoeden en er voor ze zijn.

Bingo! Volle kaart :cheer2:
Mijn kinderen hebben nooit geklaagd over kdv of bso. En jongste kijkt mij niet eens meer aan als ik heb weg breng.
Toen ik na de eerste wendag hem op ging halen werd hij op een rustig plekje geknuffeld en gewiegd door de eigenaresse.
Een luier heb ik nog nooit op de automatische piloot verschoond zien worden.

Als je dit ziet of merkt, dan ga je toch op zoek naar iets anders of je gaat het gesprek aan?
RogerPriddy schreef:
18-06-2018 12:28
Ik heb ook op een kdv gewerkt en zou ook mijn kind liever niet naar een kdv (iig die waar ik heb gewerkt) sturen, in elk geval niet meerdere dagen van 07.00 tot 18.00. Het is er druk en lawaaierig en er is weinig aandacht voor het individuele kind. Met name de wat rustigere kinderen, krijgen echt te weinig aandacht is mijn ervaring. Plus, leidsters zijn vaak laagopgeleid en moeten maar net een leuk en lief karakter hebben. En ik weet uit ervaring helaas dat dat aan de oppervlakte er leuk uitziet, maar het ondertussen uitgebluste, zure mensen kunnen zijn, die hun tijd uitzitten. Het is vrij eentonig werk, altijd hetzelfde ritme. Ik vond het altijd best vreemd dat ouders je hun kind toevertrouwden en niet eens je naam wisten, laat staan iets van je karakter en normen en waarden ect. Ik had een Marokkaanse collega en die had bijv hele andere opvoedideeen dan de gemiddelde nl’er.
Ik merk inderdaad ook nu mijn kind met 2 naar de psz gaat, hij idd moet leren mbt delen etc. Maar dat is juist ook waarom hij oa naar de psz gaat, om zulke dingen te leren.
Dit inderdaad. En ouders denken dat de leidsters lief en leuk zijn want zo doen ze zich voor als de ouders er zijn. Het gekke vind ik dat kinderen vaak toch graag naar het kdv gaan terwijl ze maar weinig aandacht krijgen en soms zelfs echt afgesnauwd worden.
Er zijn trouwens ook leidsters die wel echt lief zijn en het beste met de kinderen voor hebben.
Waarom ik toch jaren op de groep heb gewerkt? Omdat ik dan in iedergeval nog lief was voor de kinderen. En omdat ik heel lang heb gedacht mijn collega's te kunnen veranderen.
...
lilalinda wijzigde dit bericht op 18-06-2018 12:46
98.69% gewijzigd
Soms zie je wel dat kinderen die alleen naar opa's en oma's gaan (dus geen kdv erbij) ontzettend verwend worden met erg veel speelgoed (soms meer dan thuis), maar ook in aandacht, omdat gepensioneerde opa's en oma's op zo'n oppasdag veel meer tijd hebben dan ouders en ook toegeeflijker zijn, omdat zij iets minder streng in het echte opvoeden zitten en meer als verwenoma/-opa handelen. Dat kan effect hebben op zo'n kind. Bij veel kdv's is er een veel duidelijker structuur en wordt er soms meer gelet op dingen die kinderen allemaal moeten doen of horen te kunnen.

Maar goed, je hebt ook weer opa's en oma's die juist van de oude stempel zijn en juist erg streng zijn, strenger dan wat tegenwoordig gangbaar is.

Zo is er altijd wel wat.
Star² schreef:
18-06-2018 12:35
:hihi:

Het is nu nog het wachten op het riedeltje "financieel kunnen wij dat dragen en ik laat hier niet teveel over los ivm herkenbaarheid, maar ik besef dat niet iedereen in die positie zit".
Topic uit 1970 ?
Als je lang genoeg op de weegschaal staat val je vanzelf af!
LAgirl82 schreef:
18-06-2018 12:31
Ik ben fulltime thuis bij de kinderen. Ik wilde ze graag zelf opvoeden en er voor ze zijn.
oh ik niet, heb een bloedhekel aan mijn kinderen, brrrrr
Ik werk 24 u mijn man 38 u, beide onregelmatig

Meestal is het zo;
1 dag kdv
1 dag oma
1 dag man vroeg ik laat, of man of ik ben extra vrij doordat we in het weekend gewerkt hebben
Star² schreef:
18-06-2018 12:35
Nou. Had ik toch nog gelijk.
watdachtjehiervan schreef:
18-06-2018 12:01
Echt, wat een onzin. Die kinderen komen ook met andere kinderen in aanraking waar ze dat van leren. Of van de eigen broers en zussen.
Op het kdv zijn ook genoeg kinderen die het moeilijk vinden om samen te spelen. Dat is namelijk de leeftijd en ligt ook aan het karakter van het kind.
+1
Cafetière schreef:
18-06-2018 12:43
:hihi:

Het is nu nog het wachten op het riedeltje "financieel kunnen wij dat dragen en ik laat hier niet teveel over los ivm herkenbaarheid, maar ik besef dat niet iedereen in die positie zit".
En mag dat niet gezegd worden?
Je mag hier wel posten dat je je kind graag naar het kdv brengt maar niet dat je je kind graag thuis hebt?
Dat laatste is ook al 1000 gepost op dit forum.
Maar goed, de vraag in de op is dus beantwoord:

Werkende mama's hoe doen jullie dat?
Wij haten onze kinderen en willen ze niet zelf opvoeden, dus brengen wij ze (ook alleen wij, onze partners treft geen blaam) naar een instelling waar ze verwaarloosd worden.
18-06-2018 12:49
Je mag hier wel posten dat je je kind graag naar het kdv brengt maar niet dat je je kind graag thuis hebt?

Tuurlijk wel, maar dat is de vraag niet hè?
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:04
Je mag het onzin vinden, maar dit is wel wat ik om mij heen zie. Kinderen die nooit naar een opvang gaan, met 2 naar de psz en er maar op los slaan omdat ze geen idee hebben van hoe het werkt.
En nee, dit is niet bij 1 kind wat ik gezien heb, maar bij meerdere kinderen.
Tuurlijk is het ook de leeftijd en karakter, maar de kindjes die van jongs af aan naar een kdv gaan, vind ik andere omgangsvormen hebben dan kindjes die dat niet zijn geweest
En toch is dit onzin. Ik heb al duizend keer te horen gekregen dat zoonlief wel op het kdv moet zitten, omdat ie toch zooooo aangepast en welopgevoed is, maar hij is fulltime thuis (net als ik). Niet dat ik mezelf hierom prijs. Ik geloof dat het echt hoofdzakelijk karakter is.
vrouwjagersma schreef:
Maar goed, de vraag in de op is dus beantwoord:

Werkende mama's hoe doen jullie dat?
Wij haten onze kinderen en willen ze niet zelf opvoeden, dus brengen wij ze (ook alleen wij, onze partners treft geen blaam) naar een instelling waar ze verwaarloosd worden.
je vergeet dat ze op die helse plek verschoond worden zonder liefde
Star² schreef:
18-06-2018 12:51
Tuurlijk wel, maar dat is de vraag niet hè?
Er wordt hier wel meer gepost wat de vraag niet is maar daar hoor ik je niet over. Waarom dan wel over dit punt?
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:54
je vergeet dat ze op die helse plek verschoond worden zonder liefde
Ja, een echte moeder knuffelt met de poepluier, natuurlijk.
Natuurlijk mag dat gezegd worden maar alle topics van deze strekking lopen op hetzelfde uit dus ik gooide 'm er alvast in.
.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 13:00
Reden: off topic gewauwel
99.10% gewijzigd
zwanger010 schreef:
18-06-2018 12:52
En toch is dit onzin. Ik heb al duizend keer te horen gekregen dat zoonlief wel op het kdv moet zitten, omdat ie toch zooooo aangepast en welopgevoed is, maar hij is fulltime thuis (net als ik). Niet dat ik mezelf hierom prijs. Ik geloof dat het echt hoofdzakelijk karakter is.
Nogmaals, dit is mijn mening, bij diverse kindjes gezien. En daarna schreef ik dat het ongetwijfeld ook anders kan, dat er kinderen ook zonder kdv psz of wat dan ook hier geen last van hebben.
Maar blijkbaar vond je het niet de moeite dat even te lezen.

En o, omdat dit bij jou zoon zo is is het toch niet gelijk onzin als ik schrijf wat mijn ervaringen, die anders zijn dan bij jouw zoon, zijn

En de zin die jij schrijft ( zoonlief wel op het kdv moet zitten, omdat ie toch zooooo aangepast en welopgevoed is ) geeft ook aan dat ik niet de enige ben die deze mening heeft
vrouwjagersma schreef:
18-06-2018 12:56
Ja, een echte moeder knuffelt met de poepluier, natuurlijk.
Ja, met liefde!
Maar ik lijst de mooiste in, jij niet dan?
Mevrouw75 schreef:
18-06-2018 12:09
Ouders zijn vaak ook opvoedkundig niet heel erg onderlegd.

Ik ben door mijn eigen achtergrond ook heel kritisch op de kwaliteit van het onderwijs dat kinderen krijgen, maar breng mijn kind binnenkort toch maar gewoon naar school.
Je mag thuisonderwijs geven.

Ik vind een kdv niet vergelijkbaar met een school. De kwaliteit van het onderwijs verschilt per school, maar over het algeheel is dat inderdaad matig door overvolle klassen en onderbetaalde docenten. Hetzelfde is er ook aan de hand op kinderopvangcentra, 1 leidster op een groep baby's bijv. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, dat zal een ieder die op een kdv heeft gewerkt kunnen beamen. Dat heeft weinig met de kwaliteit van de individuele leidsters te maken maar met hoe een bedrijf is opgebouwd. Ik vind het absurd dat dit kan en mag in Nederland en zeer verwaarlozend naar zowel personeel als de kinderen toe.
Het is niet voor niets dat onderzoekers/adviseurs naar de kwaliteit van kinderopvangcentra zelf hun kind daar niet heen brengen.
Geen onderzoekje, ook niet uithalen naar werkende moeders, echt niet!

Fijn wel om te lezen dat er meer mensen zijn die twijfels hebben.

Wat betreft eigen kinderen in de toekomst niet op een kdv, ik snap helemaal dat dat vragen oproept. Zal het proberen uit te leggen, al is het vooral een gevoel. (De BSO is een ander verhaal, dat is even na school, kinderen krijgen veel vrijheid en daarnaast veel aangeboden. Zijn ook groot genoeg om zelf te kiezen wat ze leuk vinden.)

In de afgelopen jaren heb ik op veel KDV's in de regio gewerkt, want inval, en hoewel er onderling grote verschillen zijn, vind ik de kwaliteit wat betreft voorschoolse educatie en pedagogisch werken vaak ontzettend tegenvallen. En de groepen zijn, voor als een kind er de hele dag is, erg groot en onrustig.

Heel vaak, vooral op verticale groepen, heb ik het gevoel dat de hele dag draait om binnenkomen- eten- spelen - eten- slapen- omkleden-spelen-eten- spelen- huis. Activiteiten en een duidelijk thema/programma/activiteitenplan/kring komen vaak op de tweede plaats. Al wordt dat in alle toonaarden ontkend. Zelf en samen onbegeleid spelen is erg goed voor kinderen, maar als dit tussen alle eet/drink/verschoon momenten door het geval is voelt het snel als een kind aan zijn lot overlaten.

Ik heb zelf dan dus het gevoel dat ik kinderen niet voldoende aandacht kan geven, omdat er nog 15 rondlopen die ook dezelfde aandacht verdienen, waarbij veel tijd (die je dus niet aan activiteiten met de kinderen kan besteden) opgaat aan verschonen, eten klaarmaken en geven, naar en uit bed, mappen bijwerken, schriftjes schrijven etc.
Dat vind ik op zo'n moment heel vervelend, want ik zou er het liefst voor alle kinderen zijn, de hele tijd. Spelen, lezen, gezellig op schoot.. Net als wanneer ze thuis zouden zijn. Met de hele groep een kringactiviteit, interactief lezen en daarna knutselen over het verhaal aan tafel.

Daarnaast tref ik vaak collega's bij wie ik het idee heb dat ze heel anders zijn wanneer er ouders binnen zijn.

Maar er is ook een groot verschil in het aantal dagen. Voor een kind dat 2 dagen in de week van 9 tot half 6 komt, is het heel anders dan voor een kind dat 4 of 5 dagen van half 8 tot half 7 komt. Als zo'n kindje dan op donderdag om 16.00 moe en huilend vraagt wanneer mama komt, sta ik bijna zelf te janken.

Natuurlijk leert een kind op het KDV veel, en elk kind is verschillend, maar als het zo blijft zoals het nu is, zou het zeker niet mijn eerste keus zijn.
samosa schreef:
18-06-2018 13:00

Het is niet voor niets dat onderzoekers/adviseurs naar de kwaliteit van kinderopvangcentra zelf hun kind daar niet heen brengen.
doe daar eens een bewijsje van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven