Werkende ouders organisatie tips

21-09-2020 11:40 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin volgende week met mijn nieuwe baan.
Kind gaat naar de crèche en ik ga 4 dagen werken. Zoon gaat 4 dagen naar de crèche.

Ik ben toch benieuwd hoe jullie dat doen. Ik werk van 9.00-17:00. De opvang is 40 min van mijn werk en 10 min van ons huis. Onderweg naar mijn werk breng ik zoontje, dat zal rond 08:00 zijn. En als mijn vriend niet in een call zit haalt hij zoon op of ik, dat wordt rond 18:00 als ik zoon ophaal. Naar huis koken, eten geven aan kind en de hele mik mak. Zoon krijgt fruit en warm eten op de crèche.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet organiseren, omdat dit ons eerste kind is en ik nu pas echt ga werken, waar ik zo blij mee ben.
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 12:33
Huh?

Er zijn toch massa’s mensen 4 dagen in de week van huis van 7 of 8 tot 18?

4 dagen in de week is gewoon een dag vrij doordeweeks en kind krijgt ook nog warm eten op de opvang.

En toch gaan verreweg de meeste kindjes in Nederland maar maximaal 3 dagen naar de kinderopvang. Ik ken zelf ook maar 2 stellen die 4 dagen doen.

De meeste mensen regelen als stel wel dat ze wat later kunnen brengen en eerder halen dan de uiterste tijden. Meestal door eerder beginnen, eerder stoppen of een uur ouderschap een paar dagen per week. En ook beiden een dag vrij of thuiswerken met oma in huis ofzo, is gebruikelijk.

Niet dat dat persé moet maar het is voor jezelf wel veel relaxter.

In het geval van TO speelt dat ze een hork van een man heeft dus dat is een andere situatie.
Alle reacties Link kopieren
En mag je dan op je 3 vrije dagen het huishouden, de was en de boodschappen doen to?
Alle reacties Link kopieren
Je man werkt thuis. Die heeft dan ook gewoon pauze neem ik aan. Kan hij mooi even het eten voorbereiden in die tijd, en de was ophangen die 's ochtends al is aangezet.

'
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 12:37
Dat hoeft niet, maar het scheelt je wel een strijd waar je u tegen zegt.
Dat moet wel. Uit hem gaat het niet vanzelf komen en de bakker op de hoek lost het ook niet voor je op. In belang van het kind moet TO forceren dat hij langere tijd de zorg voor het kind moet oppakken. Alleen dan zal hij hopelijk de band en verantwoordelijkheid echt gaan voelen en gaan inzien hoeveel werk er bij komt kijken.
Als jullie uit elkaar zijn heeft hij nog steeds belangrijke calls, maar moet hij ook nog steeds eten. Dus hij kan nu ook gewoon tussen het werken door een maaltijd maken. Hij gaat gewoon op 2 werkdagen van jou koken. En hij haalt 2 x en jij haalt 2x.

Ik zou het mijzelf vooral in het begin makkelijk maken. Makkelijke gerechten, gewoon 2 x achter elkaar hetzelfde eten. Dus hij kook een keertje dubbel eten in de week en jij kookt een keertje dubbel eten in de week. Boodschappen bestellen en als de baan goed gaat straks een werkster nemen
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:01
Bedankt voor jullie reacties.

Ik schrijf het op.
Zoon krijgt brood bij thuiskomst. Ik vond het al een heel gerace toen ik nog geen kind had, maar nu met een baby nog meer racen en overal rekening mee houden.

Ik kan vader niet altijd vragen ivm met zijn werk. Hij werkt overigens thuis. En zit veel in calls.

Laat hem koken
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 12:35
En andersom? Jij vertrekt gewoon naar je werk en dan moet hij wel kind brengen. Heb jij iig een rustige ochtend. Zo begon ik een beetje.

Ja, dit vind ik ook wel een goede idd. Heb je ook mooi even tijd om eten in de slowcooker te gooien
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:16

Hij begrijpt het niet.
Dat hij een kind heeft dat verantwoordelijkheden met zich mee brengt? Of begrijpt hij het niet, omdat jouw baan een hobby is en zijn baan E-N-O-R-M belangrijk?

Mijn kinderen zijn ook naar het kdv geweest, en kwamen bij langere dagen, soms overprikkelt en moe terug. Dit resulteerde met enige regelmaat in huilbuien en drammerig gedrag. Koken zou ik dus zo veel mogelijk van te voren doen. Daarbij zou je zoon de calls van je man kunnen verstoren door het gehuil, moet je niet willen natuurlijk bij die enorme belangrijke calls!

Fijn dat je een baan hebt gevonden. Pas goed op jezelf. Kan best pittig zijn om er weer in te komen, vooral als je er alleen in staat.
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:24
Ik snap jullie reacties. Maar ik ga er vanuit dat ik een single moeder ben in deze relatie. Ik probeer het voor mezelf makkelijk en behapbaar te maken.

Ik ga vanzelf de discussie met hem aan, als het teveel wordt. Ik reken nu niet op zijn hulp.

Hij is zelf heel duidelijk over dat hij belangrijke calls heeft.

Je bent dus gewoon de huissloof

En het is nu al teveel anders zou je dit niet posten.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 12:49
6.00% gewijzigd
Mijn dochters gaan drie dagen per week naar het kdv. Het kdv hanteert sinds corona strakke haal en brengtijden.

Di: 07:50 brengen - 17:00 ophalen
Woe: 08:50 brengen - 17:00 ophalen
Vrij: 08:50 brengen - 17:00 ophalen

Dinsdag brengt én haalt mijn man de meiden. We schuiven op dinsdag voor het eten aan bij mijn ouders. Ideaal.

Woensdag en vrijdag breng en haal ik. Ik werk in het mbo onderwijs dus heb roostertechnisch die dagen meer ruimte en ik werk woensdag en vrijdag nu thuis.

Wat voor ons werkt:
- op woensdag gemakkelijk eten: opbakaardappeltjes, potje groenten en vlees wat snel klaar is.
- vrijdag soep met brood, soep maak ik donderdag op mijn vrije dag.
- voordat ik de dames ophaal laat ik het bad vast vol lopen. Direct als we thuis komen doe ik ze in bad en pyjama aan.
- rauwkost, cracker bij de hand voor het jengel kwartiertje tijdens het koken.
- ze zijn beiden nog klein (20 maanden en 7 maanden) dus speen erin en tv aan wil ook nog wel eens werken na het bad.
- zoveel mogelijk klaarzetten: tafel vast dekken, bad vast vol laten lopen, na koken, als man de borden opschept ruim ik de vaatwasser vast in. Tassen avond van tevoren klaar.
- mindset: op die dagen eerst de meiden, dan ik/wij.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 12:35
En andersom? Jij vertrekt gewoon naar je werk en dan moet hij wel kind brengen. Heb jij iig een rustige ochtend. Zo begon ik een beetje.
Dat inderdaad. ‘Piet, ik ga om 8 uur de deur uit, en haal om 18:00 ons kind op op het kdv. Je kunt hem vanaf 8 uur daarheen brengen.’
In een gezonde relatie zou je dat overleggen, maar bij een hork met wie niet te overleggen valt, zou ik het zo doen. Brengt hij niet? Prima, dan kan hij thuiswerken met baby.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
21-09-2020 12:46
Dat moet wel. Uit hem gaat het niet vanzelf komen en de bakker op de hoek lost het ook niet voor je op. In belang van het kind moet TO forceren dat hij langere tijd de zorg voor het kind moet oppakken. Alleen dan zal hij hopelijk de band en verantwoordelijkheid echt gaan voelen en gaan inzien hoeveel werk er bij komt kijken.
Met hoeft niet reageer ik op dat het nooit meer goed komt.
Het kan later heus nog wel goed komen, maar daar moet je dan wel keihard voor gaan strijden. Precies zoals ik zei.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
21-09-2020 12:38
Kun je niet regelmatig tussen de middag op je werk een salade/warm eten? Kun jij mooi gezellig 's avonds een boterham mee-eten met je kind. Scheelt weer koken.
Dit. En dan kan je man voor zijn eigen eten zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt ook thuis, met calls. Dat stopt niet stipt om 5 uur, dat snap ik. Maar overdag wandelt hij in zijn lunch met de hond, draait een wasje (hangt het ook op) en als ik pas om 6 uur thuis ben dan staat het eten klaar.

Neem het niet over To. Deel gewoon mee dat jij graag om half 6 wil eten als je de kleine hebt opgehaald. En is er niet gekookt, kook dan niet als nog. Dan eet je maar brood. En de volgende dag weer. Het voor je man voorkauwen of bespreken hoe het zou moeten gaan, klinkt alsof je een tweede kind hebt ipv een volwassen partner.
Waar ben je eigenlijk naartoe aan het werken TO?

Deze baan is er omdat je dan straks op eigen benen kan staan en verder kunt alleen met kind en zonder hem?

Of deze baan genomen, maar ga je wel toewerken aan uiteindelijk een gezonde verdeling in de taken tussen jullie beide.

Sowieso fijn dat je werk hebt gevonden. Altijd goed om te werken, maar ook zeker gezien de zware tijd die je gehad hebt.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-09-2020 12:51
Dit. En dan kan je man voor zijn eigen eten zorgen.

Precies. Het zou mij echt super tegen staan om te koken voor iemand die zelf geen ene zak wil bijdragen.
*Sally* schreef:
21-09-2020 11:48
Maak het jezelf vooral makkelijk. Toen onze oudste echt klein was kreeg ze vaak als eerste eten/fles (jouw zoon zal nog niet echt avondeten denk ik?), dan rustig badderen en naar bed brengen en dan samen met man eten.

En als je samen wil eten, maak het jezelf dan vooral makkelijk. Dus geen ingewikkelde kookkunsten. Eventueel een ovenschotel opwarmen, kant en klaar enz. Zo doe ik het nog steeds op bso-dagen.
Zo deden wij het ook. Ik deed na het kleintje op bed was ook niks meer, behalve de afwasmachine. De rest van de week weer stofzuigen etc.
Succes!
pamelacourson schreef:
21-09-2020 12:51
Dit. En dan kan je man voor zijn eigen eten zorgen.
Inderdaad. Ik zou acuut gewoon tussen de middag warm gaan eten en in de avond brood.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat het zo moet, TO. Ik moet toegeven dat ons gezin zeker niet het toonbeeld van emancipatie is, maar toen ik 4 dagen werkte en we een klein kind hadden, nam mijn man wel zijn verantwoordelijkheid. Halen en brengen deed hij veel vaker dan ik en op vrijdag zorgde hij dat hij om 12 uur stopte met werken. Jammer dan van die belangrijke klanten die altijd voor het weekend nog van alles hadden, hij was er maandag weer. Laat je vriend dit topic eens lezen, ik vind het echt belachelijk dat hij jou alles alleen laat opknappen.
Het is toch al topics lang duidelijk dat de partner van TO niet meedoet? Ik denk het geen zin heeft om dingen te bedenken die de partner moet doen, want hij doet niet mee. Gewoon niet.

Lieve TO, vooruit koken helpt, een schoonmaakster ook, liefst eentje die ook de was doet. Als je om 17.15 klaar bent, wordt het krap met ophalen als je 40min reist. Ik zou een flexibele oppas zoeken die je kan bellen als je het niet redt: een student, een buurvrouw, misschien zelfs je schoonmaakster? Dan heb je iemand achter de hand als het even spaak loopt. Het is noodzakelijk om strak vooruit te plannen, qua eten, kleding (gewassen en klaargelegd), luiertassen en dat soort zaken. Ik zou iedere zondag besteden aan het regelen van de week, zodat alles wat je die week klaar moet hebben ook klaar is. Je kunt het!
Oh, en ik zou bij hem weg, zodra je weer financieel zelfstandig bent. Dus nu al rondkijken naar een huis en zodra je proeftijd is afgelopen zou ik bij hem weg.
Poeszie schreef:
21-09-2020 12:48
Ja, dit vind ik ook wel een goede idd. Heb je ook mooi even tijd om eten in de slowcooker te gooien

Jullie zijn gek. Die man doet al niks en dan gáát hij eindelijk zijn eigen kind naar de creche brengen en dan moet zij in dat enige vrije half uurtje gaan koken? Zo komt de emancipatie nooit van de grond.

Laat hem lekker koken. Hij kan als hij thuiswerkt in ieder geval een menu bedenken, de boodschappen doen tijdens de lunch en een was erin gooien. Dan kan TO eventueel wel koken als ze thuiskomt en alles staat klaar. Moet hij ondertussen wel voor zijn kind zorgen.

Dit staat in dit topic misschien heel activistisch maar ik vind dat echt de normaalste zaak van de wereld. Mijn man gelukkig ook.
Laat je kind tot sluitingstijd op het kdv, ga eerst thuis wat voorbereiden aan het eten. Tafeldekken, jezelf omkleden etc.

Als je dan je zoon ophaalt, heb je ook echt alle tijd en aandacht voor hem. Gaf ons zoveel rust.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt klote voor je. Hier blokt partner de avondspits in zijn agenda (werkt oa met mensen in amerika en australie dus heeft ook de hele dag door calls..maar ze hebben ook allemaal kinderen dus ze respecteren het als iemand bepaalde tijden niet beschikbaar is.) maar deze strijd heb je al opgegeven.

Ik zou kijken of je kunt mealpreppen icm met een slowcooker.
Dus in het weekend of op je vrije dag snij je alles voor de hele week. Sochtends gooi je het in de slowcooker en savonds als je thuis komt is het klaar. Op youtube kun je veel filmpjes vinden met weekmenu's en dergelijke.
Hier 2 dagen bso, die dagen zijn druk. Man brengt en haalt dochter altijd, ik kom nooit op de BSO eigenlijk. De persoon die als eerste thuis is (ik heb wisselende diensten, ben soms om half 5 klaar en andere dag 6 uur) kookt, is hier de afspraak. Meestal wat simpels zoals pasta met roerbakgroente uit de vriezer. Eten als dochter pas in bed ligt gaat niet, want dochter moet ook mee eten :) maar ik vind het best meevallen qua haasten. Nu gaat dochter wel wat later naar bed natuurlijk, pas om 8 uur ongeveer.

Maar je went er vanzelf aan. Ik vind je vent alleen wel echt een hork en was daarmee nooit aan kinderen begonnen. Dan nog liever alleenstaand inderdaad dan dit gedoe zeg. Ik zou me elke dag opnieuw eraan kapot ergeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven