Werkende ouders organisatie tips

21-09-2020 11:40 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin volgende week met mijn nieuwe baan.
Kind gaat naar de crèche en ik ga 4 dagen werken. Zoon gaat 4 dagen naar de crèche.

Ik ben toch benieuwd hoe jullie dat doen. Ik werk van 9.00-17:00. De opvang is 40 min van mijn werk en 10 min van ons huis. Onderweg naar mijn werk breng ik zoontje, dat zal rond 08:00 zijn. En als mijn vriend niet in een call zit haalt hij zoon op of ik, dat wordt rond 18:00 als ik zoon ophaal. Naar huis koken, eten geven aan kind en de hele mik mak. Zoon krijgt fruit en warm eten op de crèche.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet organiseren, omdat dit ons eerste kind is en ik nu pas echt ga werken, waar ik zo blij mee ben.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
21-09-2020 13:00
Jullie zijn gek. Die man doet al niks en dan gáát hij eindelijk zijn eigen kind naar de creche brengen en dan moet zij in dat enige vrije half uurtje gaan koken? Zo komt de emancipatie nooit van de grond.

Laat hem lekker koken. Hij kan als hij thuiswerkt in ieder geval een menu bedenken, de boodschappen doen tijdens de lunch en een was erin gooien. Dan kan TO eventueel wel koken als ze thuiskomt en alles staat klaar. Moet hij ondertussen wel voor zijn kind zorgen.

Dit staat in dit topic misschien heel activistisch maar ik vind dat echt de normaalste zaak van de wereld. Mijn man gelukkig ook.
Je hebt groot gelijk, maar partner van TO gaat dat niet doen
ik zou weggaan bij zo'n vent en hoop voor TO dat dat ook in haar toekomst ligt
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
21-09-2020 12:30
Ik neem aan dat de meeste mensen TO al langer kennen? Dan zou je moeten weten dat tips over hoe haar partner zijn werktijden moet aanpassen om zijn steentje bij te dragen aan het gezin zinloos zijn.
Eens. Maar ik ben wel bang dat we over een maand of vier weer een nieuw topic hebben, waar TO opnieuw een burnout heeft.

Man en ik hebben altijd fulltime gewerkt, 5 dagen per week, en het is echt prima te doen, zolang je écht samen kunt werken.
Alles komt vanzelf in een ritme waar de één kookt, terwijl de ander haalt en waar je samen op zondagmiddag even het huis door vliegt om alles op te ruimen/schoon te maken. Of je betaalt een schoonmaker natuurlijk.
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:16
Ik heb de strijd al 100x gevoerd.
Hij begrijpt het niet.
Vandaar dat ik een topic heb geopend om even in te schatten hoeveel werk het is, zodat ik het weer kan bespreken met hem.

Ik denk dat jij als alleenstaande moeder het nog beter hebt dan nu. Bedoel het niet lullig, maar weten dat je nergens meer op hoeft te rekenen geeft ook rust. Wat een lul van een vent heb je.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is TO kwetsbaar en heeft een hork van een vent.

Voor de veiligheid zou ik het insteken alsof je het volledig alleen doet. Zodat je niet verrast kan worden en je de laatste draden makkelijk kunt doorhalen als je daadwerkelijk de relatie beeindigt. MM heb je mss een goede vriendin of familie waar je terecht kan voor hulp en raad?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-09-2020 13:02
Laat je kind tot sluitingstijd op het kdv, ga eerst thuis wat voorbereiden aan het eten. Tafeldekken, jezelf omkleden etc.

Als je dan je zoon ophaalt, heb je ook echt alle tijd en aandacht voor hem. Gaf ons zoveel rust.

Ze komt pas kwart voor zes thuis, daar wordt het niet rustiger van lijkt mij.
Op opvangdagen aten we nooit samen. Eerst de kinderen, dan evt ikzelf maar vaak waren ze dan zo gaar dat ze meteen naar bed konden dus at ik later. Man pas na zevenen thuis vaak, dus die at ook niet mee.

Nu zijn ze ouder en werken wij beide thuis dus nu haalt de één en de ander kookt en eten we wel samen.
Whomi schreef:
21-09-2020 13:03
Maar je went er vanzelf aan. Ik vind je vent alleen wel echt een hork en was daarmee nooit aan kinderen begonnen. Dan nog liever alleenstaand inderdaad dan dit gedoe zeg. Ik zou me elke dag opnieuw eraan kapot ergeren.

TO is hier ook niet mee aan kinderen begonnen. TO is kinderen begonnen met een man die ook vier dagen zou werken zodat ze de zorg samen konden delen. Alleen besloot hij niet meer mee te doen toen ze eenmaal zwanger was.
Lafae schreef:
21-09-2020 13:07
TO is hier ook niet mee aan kinderen begonnen. TO is kinderen begonnen met een man die ook vier dagen zou werken zodat ze de zorg samen konden delen. Alleen besloot hij niet meer mee te doen toen ze eenmaal zwanger was.
Ja dat herinner ik me nog. Echt een klote-actie. En het ergste is dat ik het hier op het forum vaker heb gelezen.
captain_hindsight schreef:
21-09-2020 13:10
Ja dat herinner ik me nog. Echt een klote-actie. En het ergste is dat ik het hier op het forum vaker heb gelezen.

Ik ook. En in mijn omgeving ook wel. Uiterst lage streek.
Lafae schreef:
21-09-2020 13:12
Ik ook. En in mijn omgeving ook wel. Uiterst lage streek.
Ik snap niet hoe mensen (mannen) dat dan voor zich zien.
"Oké vier dagen werken, prima..." en dan als je partner zwanger is. "Oh nee toch niet."
Viel het kwartje dan zo laat? Durf je het dan niet te vragen? Ben je zo dom dat je er te laat over na gaat denken?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Wij hebben vaste haal& brengmomenten en (meestal )beiden een thuiswerkdag en een papa/mamadag,waarop de ouder die thuis is kookt( en werkt als het kan)

(Nu alleen maar thuiswerkdagen , dus de omstandigheden zijn erg afwijkend.)
Dus man brengt , ik haal.
Als er veranderingen zijn stemmen we dat van te voren af en leggen we het vast in de agenda. Plotselinge wijzigingen in het ophaalschema accepteer ik eigenlijk niet, dat kan gewoon niet met mijn werk. Mijn man heeft significant minder reistijd dus als mijn man een uur van te voren belt dat hij het niet redt, kan ik daar eigenlijk al weinig aan doen. Bij extreme files,door stakingen,ongelukken,of extreem weer hebben we hulptroepen.


Voorbereiden van het avondeten doe ik vroeg in de ochtend.
Dus groente snijden,aardappels schillen & snijden.

Op zondag kook ik voor maandag, dan moet je denken aan lasagne,rendang,bami,curry of iets anders in de opwarm categorie. Kook ik op zondag niet dan eten we stamppot.

Normaal gesproken is mijn werkdag flexibel, ik probeer uiterlijk 08.30 op mijn werk te zijn en rijd afhankelijk van de afstand tussen 15.30-17.00 weer weg.
Ik stem mijn meetings daar dan op af en s'avonds in het weekeinde werk ik nog wat. Ook bel ik aardig wat af in de auto.


Indien man in het buitenland is en ik veel reistijd heb in een file gevoelige omgeving heb ik altijd hulptroepen. Ik vraag dan of iemand anders in de familie een dagje wil koken.
ardni wijzigde dit bericht op 21-09-2020 13:18
2.11% gewijzigd
Lafae schreef:
21-09-2020 13:07
TO is hier ook niet mee aan kinderen begonnen. TO is kinderen begonnen met een man die ook vier dagen zou werken zodat ze de zorg samen konden delen. Alleen besloot hij niet meer mee te doen toen ze eenmaal zwanger was.

Echt? Wat een lul.
captain_hindsight schreef:
21-09-2020 13:15
Ik snap niet hoe mensen (mannen) dat dan voor zich zien.
"Oké vier dagen werken, prima..." en dan als je partner zwanger is. "Oh nee toch niet."
Viel het kwartje dan zo laat? Durf je het dan niet te vragen? Ben je zo dom dat je er te laat over na gaat denken?

Ik denk dat ze de zorg niet hun taak vinden en dat die afspraken over een dag minder werken dus meer voor de extra en de gezelligheid zijn, dan noodzaak. Hun taak is werken. En zodra er een kind aankomt, lijkt die taak misschien nog belangrijker dan daarvoor, dus dan is er voor niet-noodzakelijke dingen zoals voor het kind zorgen geen ruimte meer.
Misschien krijg ik nu heel veel moeders over mij heen, maar onze destijds baby/peuter at vaak op de crèche. Scheelde veel stress. Ik kreeg een volgegeten (= moe, maar hanteerbaar) kind mee naar huis. Dan konden wij volgens rustig koken, daarna eten (soms at kind her en der nog wat mee) en dan badderen. Vervolgens kind op bed en wij in de chill modus.
Kind is ondanks z’n crèche maaltijden leuk opgedroogd, goed gehecht en eet alles :proud:
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
21-09-2020 13:19
Misschien krijg ik nu heel veel moeders over mij heen, maar onze destijds baby/peuter at vaak op de crèche. Scheelde veel stress. Ik kreeg een volgegeten (= moe, maar hanteerbaar) kind mee naar huis. Dan konden wij volgens rustig koken, daarna eten (soms at kind her en der nog wat mee) en dan badderen. Vervolgens kind op bed en wij in de chill modus.
Kind is ondanks z’n crèche maaltijden leuk opgedroogd, goed gehecht en eet alles :proud:
Dat doen ze niet overal (meer) en anders bijvoorbeeld maar tot 1 jaar.

Ons KDV bood dat eerst ook aan, maar omdat je dan precies met die kinderen zit te eten terwijl andere ouders komen halen/brengen is dat nogal chaotisch en zijn ze er mee gestopt. Wat ik trouwens goed snap.
Alleen bij hoge uitzondering kunnen kinderen nu nog tot 1 jaar een potje krijgen om 5 uur.
_melon wijzigde dit bericht op 21-09-2020 13:23
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat erg voor je.

Trekken aan een dood paard helpt niet. Suikerklontjes en schoppen ook niet.

Ik had ooit zo’n exemplaar, die als reden opgaf om niet te willen scheiden: ik moest voor hem koken en voor de kinderen zorgen. Nou, voor de kinderen zorg ik nog steeds maar koken... daar heeft hij snel een ander voor gevonden. Nadat ik weigerde hem te leren koken (ja, dat eiste hij echt!).

Heel naar, zo’n relatie. Hij gaat niet veranderen. Als we geen tweeling hadden gekregen, was het bij één gebleven.

Op een gegeven moment was ik de strijd beu. Je kunt alles om hem heen regelen (schoonmaakster, oppas, boodschappenservice) maar dan nog zit je met zo’n vader en je kind zit er ook maar mooi mee. Je kunt discussie blijven voeren maar als hij niet wil, houd het op.

Ik snap de reacties best, om te vertrekken en hem de baby te laten brengen, om alleen nog voor jezelf te koken. Maar liefde en aandacht voor een kind kun je niet afdwingen en als iemand vierkant weigert te koken (ging hij zelf gewoon naar de traiteur/ afhaalchinees/ stoommaaltijd) enz., is weggaan uit de relatie de enige optie. Daar zou ik dan ook naartoe werken als ik jou was.

O en het ligt echt niet aan zijn baan. Wij hebben zát jonge vaders, tot aan de CEO aan toe, die ‘nu echt moeten ophangen want ze gaan even voor de kinderen zorgen’. Hij wil niet.

Hij belde soms zelfs vanuit de auto onderweg naar huis op of de kinderen (babies toen) al in bed lagen en zoniet, dan reed hij desnoods rondjes (!!!) maar zei tegen mij dat het werk uitliep. Zijn collega verlinkte hem een keer bij mij daarover, die kon het niet aanzien.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
21-09-2020 13:19
Misschien krijg ik nu heel veel moeders over mij heen, maar onze destijds baby/peuter at vaak op de crèche. Scheelde veel stress. Ik kreeg een volgegeten (= moe, maar hanteerbaar) kind mee naar huis. Dan konden wij volgens rustig koken, daarna eten (soms at kind her en der nog wat mee) en dan badderen. Vervolgens kind op bed en wij in de chill modus.
Kind is ondanks z’n crèche maaltijden leuk opgedroogd, goed gehecht en eet alles :proud:
dat is toch precies wat TO ook doet?
Pinda-Kaas schreef:
21-09-2020 13:04
Je hebt groot gelijk, maar partner van TO gaat dat niet doen
ik zou weggaan bij zo'n vent en hoop voor TO dat dat ook in haar toekomst ligt

Hè wat vreselijk voor TO.

Dan ga ik over naar praktische tips TO; om jouw leven makkelijker te maken:

- Elke dag in bad is overdreven en slecht voor de huid. Wij deden de kinderen alleen onder de douche als ze echt zichtbaar vies waren door in de modder spelen ofzo. In de praktijk max 1 x per week. En dan op de arm onder de douche, niet heel ontspannen maar je frist zelf toch wel lekker op.
Dat badje loslaten scheelt al een hoop tijd en gedoe. Met een warme natte hydrofiel even over het gezichtje en de handjes wassen ben je doordeweeks klaar.

- Probeer zelf regelmatig warm en voedzaam te lunchen bij je werk. Misschien is er een kantine met warme maaltijden en anders kom je ook ver met een Albert Heijn in de buurt en een magnetron op kantoor. Dan ben je zelf in ieder geval gevoed, minder prikkelbaar en minder gehaast omdat je nog een hele maaltijd op tafel moet zetten. Eet je lekker een boterham
met je kindje samen. Je man moet op werkdagen maar een pizza in de oven doen. Of een kant en klaar maaltijd eten. Je hebt echt geen tijd om alles te doen.

- Organiseer regelmatig een paar uur voor jezelf. Probeer een oppas te vinden via oppasland of via via of in je familie. Laat de oppas op de bank zitten terwijl je kind slaapt of op een zaterdagochtend. Ga dan zelf naar de sauna. Of een stuk fietsen, ook als het straks donker is, of volg een ontspannende workshop (ontmoet
je misschien nog leuke mensen). Of ga in die tijd naar een vriendin of psycholoog of coach om te praten.
Je hebt oplaadpunten nodig voor jezelf.

- neem op je werk regelmatig een micropauze. Een paar minuten op de wc of buiten voor de deur stilstaan bij jezelf. Hoe voel je je, waar heb je op dit moment behoefte aan. Een kopje thee, even die makkelijke taakjes doen?

- Praat met mensen om je heen over je situatie. Je man die niks doet, dat het veel voor je is. Dat je niet weet hoe de toekomst eruit ziet met of zonder je partner. Je kan hier niet in je eentje mee blijven rondlopen, dat is echt teveel.

Zorg goed voor jezelf, geniet van je kindje en laat die man voor nu maar even voor wat het is maar zorg dat de relatie je ook niet teveel energie kost.!
rozekoek1988 schreef:
21-09-2020 13:19
Misschien krijg ik nu heel veel moeders over mij heen, maar onze destijds baby/peuter at vaak op de crèche. Scheelde veel stress. Ik kreeg een volgegeten (= moe, maar hanteerbaar) kind mee naar huis. Dan konden wij volgens rustig koken, daarna eten (soms at kind her en der nog wat mee) en dan badderen. Vervolgens kind op bed en wij in de chill modus.
Kind is ondanks z’n crèche maaltijden leuk opgedroogd, goed gehecht en eet alles :proud:
Is ook ideaal. Onze kinderen eten dus met onze gastouder. Soms zie je mensen dan kijken van "oh dus niet samen met jullie?"

Nou ik weet niet met welke leeftijd het idyllisch wordt maar ik ben nog steeds druk bezig met zorgen dat ze aan tafel blijven zitten, niet te veel knoeien, met hun bestek eten, eerst hun mond leegeten en dan praten, niet door ons heen praten, etc etc...

Ze zijn 6 en 4 :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ga je 4 dagen aaneengesloten werken of heb je je vrije dag tussendoor? Ik zou altijd zorgen voor een maaltijd die ingevroren is of in ieder geval een pastasaus die in de vriezer ligt, zodat je alleen nog pasta hoeft te koken. Een verse soep invriezen of een blik soep uit de kast met een stokbroodje erbij kan ook prima. Aardappelen, vlees, groente kun je evt voor 2 x koken (bijvoorbeeld op zondag, zodat je op maandag alleen hoeft op te warmen.)

Verder inderdaad in de avond de kleren voor de volgende dag klaar leggen, ook al zorgen voor een ingepakte tas die mee moet naar kdv en voor jezelf ook zoveel mogelijk klaar zetten, dat scheelt in de ochtend weer.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
21-09-2020 13:19
Misschien krijg ik nu heel veel moeders over mij heen, maar onze destijds baby/peuter at vaak op de crèche. Scheelde veel stress. Ik kreeg een volgegeten (= moe, maar hanteerbaar) kind mee naar huis. Dan konden wij volgens rustig koken, daarna eten (soms at kind her en der nog wat mee) en dan badderen. Vervolgens kind op bed en wij in de chill modus.
Kind is ondanks z’n crèche maaltijden leuk opgedroogd, goed gehecht en eet alles :proud:
Hoe kun je je kind nu op de crèche laten eten, daar ben je toch geen moeder voor geworden.
Zo dat is alvast gezegd. :devil:

Bij ons in de omgeving word het enkel aangeboden in de grote stad.
In ons dorp hebben we die optie niet, anders hadden wij dat op bepaalde dagen graag zo gedaan.
Nu maken we ons heel druk om het eten omdat kind eigenlijk echt om 18.30 aan tafel moet.
Dat is heel lastig als je na 18.00 uur thuis bent en dan nog moet beginnen met het eten.
Peuters zijn gewoon moe na een dagje crèche en ze willen gewoon aandacht. Terecht ook.
We willen wel graag samen eten, dus kind en ik gaan vast aan tafel en man sluit later aan, soms is kind al bezig met het toetje.
ardni wijzigde dit bericht op 21-09-2020 13:32
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
21-09-2020 12:18
Wat fijn dat je een baan hebt! En ik zou er vooral vanuit gaan dat je vent niks doet, die gaat echt niet ineens veranderen. Focus je dus op hoe je dit allemaal zelf kunt doen. Waarbij je kind en jouw eten voorgaat op het eten van je man. Die zou ik wel even in mijn achterhoofd houden als ik jou was.

Destijds (die van mij zijn al wat ouder) at ik op de vier dagen dat ik moest sjeezen van werk naar huis vooral makkelijk. Vaak rijst of pasta met een saus die ik al eerder had gemaakt, of een ovenschotel waarvan de ingrediënten rauw de oven in kunnen (of een schotel die ik in het weekend al had gemaakt en zo de oven in kan). Ondertussen aten de kinderen alvast wat rauwkost tegen de ergste trek.

Ik kwam thuis, gaf kinderen iets te knabbelen en ging meteen koken/opwarmen. Dan aten we samen (heb ik vanaf vrij jong gedaan). Ik at met de kinderen, als man later thuis kwam, at hij alleen. Andersom deden we dat ook zo. Ik vind het belangrijk samen met de kinderen te eten, zeker toen ze klein waren, en heb dat zodra ze vast voedsel kregen, altijd gedaan. De laat werkende ouder had dus pech en at altijd alleen. Ik zou dus zeker samen met je kind eten en niet gaan wachten tot je man een keer uit zijn werkkamer komt.

Dan na het eten even rommelen, en daarna kind naar bed. Dan spullen voor de volgende dag klaarzetten en dan plofde ik lekker neer. Man warmde ondertussen zelf zijn prakkie op als hij laat was. En plofde dan naast mij neer.

Ik vond het prima gaan zo. Als man dan eens een week weg was voor werk, liep alles gewoon lekker door. En andersom ook. Mijn man deed overigens netjes zijn deel hoor, vaak de één de ochtend en de ander de avond, dus dat is anders dan bij jullie. Maar door het altijd rond het kind te focussen (de verzorgende ouder eet met kind ipv kind eet alleen en ouders samen), liep het ook prima als maar één van ons er was.
Zo deed ik het ook altijd en ik was sowieso alleen.

Ik snap eerlijk gezegd de adviezen om kind altijd maar brood te geven 's avonds of alleen te laten eten niet echt. Het is vooral een kwestie van vooruit plannen. In het weekend bedenken wat je wanneer gaat eten en daar dan alle boodschappen voor in huis halen. En dan op momenten dat je toch voor de tv zit alvast de aardappels schillen voor morgen, of je groente snijden ofzo. (Inmiddels koop ik alles voorgesneden, maar toen mijn oudste baby was, was ik vrij arm dus moest ik ook nog eens op de centen letten.)

Ik zette bijvoorbeeld in de ochtend als ik toch ging douchen alvast de aardappels op. En als ik dan uit de douche kwam deed ik die uit en goot ik ze af, dat scheelde 's avonds weer een kwartier op de aardappels wachten. Of ik zette 's ochtends de rijstkoker aan, want die slaat net als een slowcooker af en houdt het dan warm. Ook kookte ik regelmatig voor 2 dagen. Ik werkte 4 dagen dus zo koken, maandag opwarmen. Dinsdag dan een makkelijke maaltijd, bijvoorbeeld een gebakken visje met aardappelpuree en diepvriesdoperwten en wortelen.
Woensdag was ik vrij en dan kookte ik voor woensdag-donderdag en vrijdag begon het weekend dus dan aten we weer iets makkelijks, of afhalen ofzo, of iets uit de vriezer. Of een van de p's: patat, pizza of pannenkoeken. Wat veel mensen op zaterdag doen, een makkelijke dag, deed ik standaard op vrijdag. En dan juist zaterdag lekker uitgebreid en gezond koken, en eventueel zelfs vooruit koken.

Het toverwoord is plannen. Perfectioneer voor jezelf een aantal go-to maaltijden waarvan je zeker weet dat je die in het donker met 1 hand op je rug nog binnen max 20 minuten op tafel kunt hebben en die rouleer je dan op de dagen dat je uit je werk moet koken. En op de dagen dat je vrij bent kook je uitgebreider en altijd voor 2 dagen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 13:23
dat is toch precies wat TO ook doet?
Kind van TO krijgt 's middags warm op het KDV en 's avonds thuis brood toch? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen.
Rozekoek bedoelde geloof ik die avondmaaltijd ook op het KDV eten. Dus dat zou dan in dit geval brood zijn.
Misschien kan dat inderdaad wel.
Als kind op de opvang warm eet kan je dus s avonds brood geven was de redenering. Ipv andersom.
Brood ging er hier altijd beter in dan avondeten.
lilalinda schreef:
21-09-2020 13:23
dat is toch precies wat TO ook doet?
O ja. Zie het nu. Dan zou ik op werkdagen zelf een maaltijdsalade/pasta opwarmen/warme maaltijd op het werk eten. Moet man ook maar zelf iets organiseren tussen de middag.
En in de avond gewoon brood. Desnoods met een soepje.

Als partner niet 100% meewerkt, dan het maar zo makkelijk mogelijk voor jezelf maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven