wie heeft de oplossing voor niet luisterende kinderen

25-04-2009 09:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
help............ heeft iemand hier een tip heb alles al geprobeerd heb 2 kinderen (5) (2) en die luisteren echt nergens naar.......straffen om op door op de trap te laten zitten werkt niet naar hun kamer sturen ook niet ...... zeggen als ze nu niet luisteren dat we niet bv naar de speeltuin gaan werkt niet....... dus wie heeft de gouden tip??? ik hoor graag van jullie.......
Hoelang moeten ze op de trap zitten als je kinderen straf hebben?

De eerste paar minuten maakt mijn kind ook niks uit totdat het langer wordt dan vindt hij dat echt niet leuk.

En verder,...ik weet niet of je consequent bent (wat soms ook heel erg moeilijk kan zijn) maar duidelijkheid is ook heel belangrijk.
Consequent zijn wil nog wel eens helpen. Dus regels die op ieder moment en voor iedereen gelden; een duidelijk voorspelbare dagindeling en daarnaast positieve feedback als de kinderen lief en leuk bezig zijn.

(oja, consequent zijn is erg moeilijk. Veel mensen denken het te zijn, maar probeer eens kritisch naar je eigen gedrag te kijken. Ben je echt zo consequent?)
quote:Nanoe2 schreef op 25 april 2009 @ 09:04:

Hoelang moeten ze op de trap zitten als je kinderen straf hebben?

De eerste paar minuten maakt mijn kind ook niks uit totdat het langer wordt dan vindt hij dat echt niet leuk.

En verder,...ik weet niet of je consequent bent (wat soms ook heel erg moeilijk kan zijn) maar duidelijkheid is ook heel belangrijk.die van 2 moet 2 minuten op de trap en die van 5 , 5 minuten naar mijn mening ben ik aardig consequent ze zitten ook altijd overal aan waar ze niet aan mogen zitten daar wordt je toch zo moe van........... en ze kunnen zo erg zeuren de hele dag door is ook niet echt leuk................ wat ben ik toch een zeur!!?
Zoals je het beschrijft lijkt het of jullie erg in een negatieve spiraal zitten. Besef dat negatieve aandacht ook aandacht is. Misschien zou het niet zo heel dom zijn om hulp te zoeken. Zo'n negatieve spiraal doorbreken is niet zo makkelijk.
ik heb al gezinsbegeleiding er speelt ook een stoornis mee namelijk adhd en odd en van de jongste heb ik ook wel eens mijn vermoedens ik heb al best veel tips gehad maar het helpt tot nu toe allemaal niet ze gaan gewoon door en maken ook veel ruzie met elkaar ben benieuwd hoe jullie dat doen?
Mischien iets leuks in het vooruitzicht stellen als ze iets wél gedaan hebben? (vanuit positieve benaderen)...en dat dan ook echt doen!

"nu even lief zelf spelen...dan leest mama daarna een verhaaltje voor"....."alleen met je EIGEN spulletjes spelen...dan krijg je straks een ijsje!"
Dat maakt het natuurlijk extra lastig en vervelend voor jou.

Sorry maar zelf geen ervaring alleen een beetje ervoor geleerd. Hoop dat je iets hebt aan tips van anderen.

Ik denk dat het wel belangrijk is om aan te geven dat het niet goed gaat bij de gezinsbegeleider. Misschien doe je dat al wel. Er zijn meer mogelijkheden dan alleen begeleiding. Succes in ieder geval.
Heeft je man dezelfde ervaring?
Je schrijft dat er add en odd mee spelen en daarmee heb je niet het makkelijkste kind. Er is gezinsbegeleiding, er speelt dus al vanalles wat het veel lastiger maakt voor allebei je kinderen. Consequent blijven blijft heel belangrijk, maar zal veel minder snel het gewenste resultaat geven.

Verder veel structuur bieden en bijv. de dag voorbespreken, wat gaat er allemaal gebeuren.

Succes!!
Ducktape
krijg jij je ontspanning?
Je kinderen willen aandacht. Als ze geen positieve aandacht krijgen, vragen ze negatieve aandacht. Je wilt hun negatieve gedrag veranderen.

Je zou kunnen onderzoeken hoeveel positieve aandacht ze op dit moment van jou/jullie krijgen. Dus bekijk hoe vaak je hun knuffelt, ze even op schoot neemt, grapjes met ze maakt, spelletjes met ze doet, even met ze speelt etc.

Verder is het zo dat kinderen erg kunnen reageren op hoe jij je als ouder voelt (of jullie als ouders). Kinderen zijn als het ware spiegels: als jij bijv. heel erg onrustig bent of bang dan kan je kindje ook heel onrustig worden en angstig.

Je zou kunnen onderzoeken hoe je zelf in je vel zit en hoe het tussen jou en de vader gaat. Met andere woorden: als het met jou goed gaat en met je partner en tussen jullie dan gaat het doorgaans ook vaak al beter met de kinderen.

Iets anders is, dat het (het is al eerder genoemd) belangrijk is om consequent te handelen en te reageren en structuur te geven. Je kan je begeleider om tips vragen hoe je dit kunt doen.

Structuur geven en consequent handelen lukt beter als je zelf goed in je vel zit. Mocht je zelf niet goed in je vel zitten (of jullie als partners) dan kun je overwegen om hulp voor jezelf te vragen.

Wat verder goed kan helpen is je te besefffen dat: "waar je je aandacht op richt, dat dit groter wordt". Dit geldt voor bijna alle situatie's, dus niet alleen voor opvoeden.

Dus, wil je iets veranderen? Richt dan je aandacht op wat je juist wilt in plaats van je te richten op datgene wat niet lukt. Denk aan het positieve.

Voor de opvoeding geldt dan dat je probeert te kijken naar het leuke en positieve gedrag van je kinderen. Probeer niet meer te denken aan dat ze niet gehoorzaam zijn maar kijk naar wat er leuk is aan hun gedrag.

Je kan zelfs de kinderen complimentjes geven terwijl ze nog niet het gewenste gedrag laten zien maar doordat je zelf dan zo positief insteekt zie je wel vaak dat uiteindelijk het gedrag van kinderen wel verandert. Bijv.: "Ik vind het zo knap van je dat jij al weet dat je bij het zebrapad moet wachten" (als je een zebrapad nadert).

En als je dit doet, praat dan in positieve taal. Bijv.: "We gaan zo eten, help je mee de tafel te dekken? Want dat kun je zo goed!" of "Jullie kunnen zo goed opruimen, als jullie alle autootjes in die doos hebben gedaan dan gaan we daarna naar de speeltuin".

Succes ermee.
quote:ikketje28 schreef op 25 april 2009 @ 09:34:

ik heb al gezinsbegeleiding er speelt ook een stoornis mee namelijk adhd en odd en van de jongste heb ik ook wel eens mijn vermoedens ik heb al best veel tips gehad maar het helpt tot nu toe allemaal niet ze gaan gewoon door en maken ook veel ruzie met elkaar ben benieuwd hoe jullie dat doen?

Vooral rustig blijven rustig rustig rustig, ook al plof je bijna, en kinderen met een stoornis, doen er veel langer over om iets aan/af te leren; je moet ook heel duidelijk zijn in wat je wel wil en niet wil,

ik heb er drie waarvan 2 een hele lange gebruiksaanwijzing hebben; als ze iets doen wat niet mag, zeg dan vanuit de ik- boodschap bijv. ik wil niet dat je ....... en als ze dan dooorgaan gelijk ze uit de situatie halen en zeggen dat ze kunnen kiezen tussen bijv. tekenen en kleien,
quote:misschicken schreef op 25 april 2009 @ 10:04:

Ducktape
\"Float down a river forever and ever, Emily, Emily There is no other day Let\'s try it another way\" see.emily.play1@gmail.com
marktplaats.nl ...
quote:Mariah75 schreef op 25 april 2009 @ 10:49:

[...]

ja weet het dat ik rustig moet blijven..... is soms best moeilijk hoor.

en wat een man/vader betreft ben sinds een jaar gescheiden

Vooral rustig blijven rustig rustig rustig, ook al plof je bijna, en kinderen met een stoornis, doen er veel langer over om iets aan/af te leren; je moet ook heel duidelijk zijn in wat je wel wil en niet wil,

ik heb er drie waarvan 2 een hele lange gebruiksaanwijzing hebben; als ze iets doen wat niet mag, zeg dan vanuit de ik- boodschap bijv. ik wil niet dat je ....... en als ze dan dooorgaan gelijk ze uit de situatie halen en zeggen dat ze kunnen kiezen tussen bijv. tekenen en kleien,
Wat is er ook weer mis met een opvoedkundige tik op zijn tijd? "Wie niet horen wil moet voelen."
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Is de vader nog wel in beeld? Luisteren ze wel naar hem? Hoe kijkt hij aan tegen het gedrag van de kinderen?

Vergeet ook niet dat zo'n scheiding heel veel doet met kinderen, ook als ze nog zo jong zijn.

Lees je wel eens een boek over opvoeden? Haal er eens een paar uit de bieb en verdiep je eens in de verschillende opvoedmethodes. Je kan ook eens binnenlopen bij een opvoedcafé ofzo.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Lady37 schreef op 25 april 2009 @ 09:36:

Mischien iets leuks in het vooruitzicht stellen als ze iets wél gedaan hebben? (vanuit positieve benaderen)...en dat dan ook echt doen!

"nu even lief zelf spelen...dan leest mama daarna een verhaaltje voor"....."alleen met je EIGEN spulletjes spelen...dan krijg je straks een ijsje!"Ben ik niet voor. Kinderen moeten leren dat ze bepaalde dingen nu eenmaal moeten doen, zonder ervoor beloond te worden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Solomio schreef op 25 april 2009 @ 12:33:

Wat is er ook weer mis met een opvoedkundige tik op zijn tijd? "Wie niet horen wil moet voelen."

Doe je dat ook bij een volwassene die voorkruipt bij de kassa?

Of alleen bij een kind omdat die te klein is om terug te slaan?
Inderdaad Bronny. Het blijft me verbazen dat als een man een vrouw een tik geeft er wordt geadviseerd om maar zo snel mogelijk weg te gaan, maar dat tikken uitdelen aan kinderen prima wordt bevonden.

Beiden = uiting van machteloosheid

Beiden = misbruik maken van positie

Beiden = onacceptabel

*ping* ik ga hier een topic over openen :P
Het boek Positief Ouderschap van Matthew Sanders al gelezen? Ik vind niet dat dit het boek is met alle antwoorden, maar het kan je wel wat tips geven.

Bij ongehoorzaamheid stond dit:

- zo min mogelijk 'nee' (weinig niet-aankomen-gebieden in huis)

- zorg dat je dichtbij staat; ga naar hen toe als ze iets stouts doen

- zeg kordaat 'nee' en schud je hoofd

- geen ze een alternatief of leg ze uit hoe ze het WEL mogen doen

- bedaartijd: als ze het binnen een uur nog een keer doen moeten ze op de stoel/ in de box/ op de trap.

WIj hebben hier ook een peuterpuber in het kwadraat in huis.
in iedergeval bedankt voor de tip!quote:LouiseP schreef op 25 april 2009 @ 13:17:

Het boek Positief Ouderschap van Matthew Sanders al gelezen? Ik vind niet dat dit het boek is met alle antwoorden, maar het kan je wel wat tips geven.

Bij ongehoorzaamheid stond dit:

- zo min mogelijk 'nee' (weinig niet-aankomen-gebieden in huis)

- zorg dat je dichtbij staat; ga naar hen toe als ze iets stouts doen

- zeg kordaat 'nee' en schud je hoofd

- geen ze een alternatief of leg ze uit hoe ze het WEL mogen doen

- bedaartijd: als ze het binnen een uur nog een keer doen moeten ze op de stoel/ in de box/ op de trap.

WIj hebben hier ook een peuterpuber in het kwadraat in huis.
quote:Poezewoes schreef op 25 april 2009 @ 12:37:

[...]

Ben ik niet voor. Kinderen moeten leren dat ze bepaalde dingen nu eenmaal moeten doen, zonder ervoor beloond te worden.Ben geen deskundige qua opvoeden, heb geen kids (respekt voor iedereen die dagelijks druk in de weer is met het kleine grut en zichzelf als 'opvoeder')...het leek me alleen een positiever uitgangspunt dan..."als je niet luistert dan....."..waardoor je continu in een sfeer van strijd leeft. Als er iets positiefs volgt op het kinds gedrag .. kan het niet zo zijn dat ze dan extra gemotiveerd raken om mee te werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven