Wie is hier nog meer als enigst kind grootgebracht?

18-04-2019 23:49 184 berichten
In de praktijk was ik enigst kind.
Voelde me niet eenzaam.
Maar ervaren jullie in je sociale contacten als volwassene dat dit toch een handicap blijkt?
Ik ken overigens geen mensen die BFF's met hun sibling zijn. En tijdens ziekte/sterfte van ouders ontstond er vaak ruzie omdat iedereen gestresst is en een eigen mening heeft. Het merendeel van mensen die ik ken met siblings zien ze voornamelijk als verplicht nummertje waar je soms niet onderuit kunt. Of je op die manier aandacht/hulp moet willen krijgen betwijfel ik.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
02-05-2019 14:55
Voor het grootste deel is het overmacht. Stel dat uit elkaar gaat na het eerste kind is geboren, dus er komt geen tweede meer. Sommige stellen zijn al te oud, of hebben vruchtbaarheidsproblemen, waardoor een tweede niet meer gaat lukken.
De nicht van mijn stiefvader kwam haar man pas tegen toen eind 30 was. Toen ze begin 40 was kreeg ze een tweeling.
Maya85 schreef:
02-05-2019 14:55
Voor het grootste deel is het overmacht. Stel dat uit elkaar gaat na het eerste kind is geboren, dus er komt geen tweede meer. Sommige stellen zijn al te oud, of hebben vruchtbaarheidsproblemen, waardoor een tweede niet meer gaat lukken.
Niet iedereen wil een meervoud aan kinderen. Mijn ouders waren 27 en 30 toen ik kwam en mijn vader liet zich binnen 'n paar jaar steriliseren omdat ze bewust de gezinsdynamiek met 1 kind verkozen.
Ik bedenk het allemaal niet zelf hè? Dit soort dingen zijn uitgebreid onderzocht door het cbs:

Kiezen voor één kind
Het aandeel vrouwen dat slechts één kind krijgt, bedraagt ongeveer 15 procent. Dit geldt zowel voor jonge als oude generaties (staat 1). Veel vrouwen wachten steeds langer
met het krijgen van kinderen. In 2003 kreeg de helft van de vrouwen die voor het eerst moeder werden hun eerste kind
pas toen ze 30 jaar of ouder waren. Dit aandeel is het afgelopen decennium snel toegenomen. Tien jaar geleden
was het nog bijna 40 procent.

Van de 36–45-jarige vrouwen met één kind hebben vier op de tien vrijwillig voor één kind gekozen; de overige vrouwen hadden graag meer dan één kind willen hebben. Uit-
stel van het moederschap kan ertoe leiden dat men uiteindelijk maar één kind krijgt. Aan vrouwen die aangaven dat ze vrijwillig voor één kind hebben gekozen, is gevraagd waarom ze niet méér kinderen wilden.
Van de voorgelegde redenen blijkt dat de reden ‘voelde zich te oud om meer dan één kind te krijgen’ relatief vaak wordt genoemd. Verder blijkt dat ‘financiële redenen’, ‘werk
en kinderen was moeilijk te combineren’ en ‘meer kinderen opvoeden kostte te veel tijd en energie’ door één op de drie vrouwen wordt genoemd. Ook wilde de partner relatief
vaak niet meer kinderen.

Echtscheiding kan een reden zijn dat men slechts één kind heeft. Het blijkt namelijk dat een derde van de vrouwen met één kind ooit gescheiden is, terwijl één op de vijf vrouwen met twee of meer kinderen een echtscheiding heeft meegemaakt.

Een uitsplitsing van vrouwen van 46–62 jaar met één kind naar opleidingsniveau laat weinig verschillen zien (grafiek
5). Blijkbaar heeft het opleidingsniveau van de vrouw weinig of geen invloed op de ‘keuze’ voor één kind.

Geconcludeerd kan worden dat het voor de meerderheid van de vrouwen vooral de omstandigheden zijn die bepalen of ze maar één kind krijgen, en niet zozeer het feit dat
ze daaraan daadwerkelijk de voorkeur geven


Bron: Door omstandigheden vaak geen of één kind - https://www.google.com/url?sa=t&source= ... RXdq8gwaDA
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
19-04-2019 07:25
Ik ben ook enig kind maar vind dat eigenlijk meer voordelen hebben dan nadelen. Toen ik klein was wilde ik wel graag een broertje of zusje maar nu ben ik heel blij dat ik die niet heb 😁
Waarom ben je blij dat je nu geen broer of zus hebt? Als volwassene heb ik er juist meer contact mee dan als kind. Toen lag onze belevingswereld heel ver uit elkaar en als je ouder wordt verandert dat. Ik vind het hebben van een broer of zus heel waardevol, al weet ik dat er binnen families ook grote ruzies kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
nymphaion schreef:
02-05-2019 21:04
Alles heeft zijn voor- en nadelen maar in the end is niemand beter af: met of zonder broers of zussen. Wat is trouwens jouw motivatie om hier het siblingsevangelie te komen verkondigen, te etaleren hoe goed je het zelf allemaal wel niet hebt gedaan en de keuze voor één kind weg te zetten op basis van twijfelachtige argumenten?
Als je een goede verstandhouding hebt met je broer(s) en/of zus(sen) dan denk ik dat het hebben van “siblings” wel degelijk een meerwaarde is. Juist ook als je ouder wordt en je ouders zijn overleden, dan is het fijn dat je nog heel naaste familie hebt. Ik vind dat toch nog weer anders dan vriendschappen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-05-2019 12:57
Ik ken overigens geen mensen die BFF's met hun sibling zijn. En tijdens ziekte/sterfte van ouders ontstond er vaak ruzie omdat iedereen gestresst is en een eigen mening heeft. Het merendeel van mensen die ik ken met siblings zien ze voornamelijk als verplicht nummertje waar je soms niet onderuit kunt. Of je op die manier aandacht/hulp moet willen krijgen betwijfel ik.
Ik zie juist veel vriendinnen en schoonzussen die heel close met hun zus zijn. Zelf vind ik het eigenlijk heel jammer dat ik geen zus heb.
Fizz schreef:
04-05-2019 15:23
Als je een goede verstandhouding hebt met je broer(s) en/of zus(sen) dan denk ik dat het hebben van “siblings” wel degelijk een meerwaarde is. Juist ook als je ouder wordt en je ouders zijn overleden, dan is het fijn dat je nog heel naaste familie hebt. Ik vind dat toch nog weer anders dan vriendschappen.
Ja precies, ik heb een goede band met al mijn siblings en we kunnen onze zorgen delen over onze ouders, maar ook de leuke dingen samen vieren. Terugkijken op onze jeugd, herinneringen ophalen. Ik ben al aan twee kanten tante en ook die rol vind ik zeer waardevol, net als ik het omgekeerd mooi vindt dat mijn kinderen ooms en tantes hebben (waarvan ik weet dat ze daar altijd terecht kunnen).

Hoe kun je dan zeggen dat dit geen meerwaarde heeft?
Fizz schreef:
04-05-2019 15:18
Waarom ben je blij dat je nu geen broer of zus hebt? Als volwassene heb ik er juist meer contact mee dan als kind. Toen lag onze belevingswereld heel ver uit elkaar en als je ouder wordt verandert dat. Ik vind het hebben van een broer of zus heel waardevol, al weet ik dat er binnen families ook grote ruzies kunnen zijn.
De kans dat de belevingswereld op volwassen leeftijd nog verder uiteen zou komen te liggen schat ik in mijn geval groot in. Ik zou echt geen tante willen zijn en bewust kindvrijen zijn nog steeds de minderheid.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
02-05-2019 05:18
Er is toch uit onderzoek gebleken dat enigskinderen net zo sociaal en gelukkig zijn als kinderen met siblings?
Is dat een onderzoek onder kinderen geweest of een onderzoek onder volwassenen zonder broers of zussen?
redbulletje schreef:
04-05-2019 15:33
De kans dat de belevingswereld op volwassen leeftijd nog verder uiteen zou komen te liggen schat ik in mijn geval groot in. Ik zou echt geen tante willen zijn en bewust kindvrijen zijn nog steeds de minderheid.
De meeste volwassen mensen denken niet alleen aan zichzelf en zien wel meerwaarde in het contact met andere mensen. Dus voor de meeste mensen heeft een broer/ zus wel degelijk meerwaarde.

Voor jou alleen maar heel fijn dat het zo is gelopen in jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-05-2019 15:33
De kans dat de belevingswereld op volwassen leeftijd nog verder uiteen zou komen te liggen schat ik in mijn geval groot in. Ik zou echt geen tante willen zijn en bewust kindvrijen zijn nog steeds de minderheid.
Ik ken genoeg mensen die zelf bewust geen kinderen hebben, maar wel leuk contact hebben met hun neefjes en nichtjes. Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
---
amy2010 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 21:13
0.00% gewijzigd
Fizz schreef:
04-05-2019 15:42
Ik ken genoeg mensen die zelf bewust geen kinderen hebben, maar wel leuk contact hebben met hun neefjes en nichtjes. Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.
Dat klopt, maar in mijn geval had dat niet gewerkt. Ik trek kleine kinderen niet.
Fizz schreef:
04-05-2019 15:26
Ik zie juist veel vriendinnen en schoonzussen die heel close met hun zus zijn. Zelf vind ik het eigenlijk heel jammer dat ik geen zus heb.
Zou het ook niet zo zijn dat mensen die al close zijn met een sibling het minder buiten de familie zoeken qua vriendschappen? Als mensen al druk zijn met hun eigen gezin en een BBF-sibling blijft er weinig tijd over voor nieuwe contacten wellicht?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-05-2019 15:54
Zou het ook niet zo zijn dat mensen die al close zijn met een sibling het minder buiten de familie zoeken qua vriendschappen? Als mensen al druk zijn met hun eigen gezin en een BBF-sibling blijft er weinig tijd over voor nieuwe contacten wellicht?
Ik denk dat de band toch iets anders is.
redbulletje schreef:
04-05-2019 15:54
Zou het ook niet zo zijn dat mensen die al close zijn met een sibling het minder buiten de familie zoeken qua vriendschappen? Als mensen al druk zijn met hun eigen gezin en een BBF-sibling blijft er weinig tijd over voor nieuwe contacten wellicht?
Dat valt wel mee denk ik. Ik zie mijn siblings meestal als ik bij mijn ouders ben, dus anders was ik alleen bij mijn ouders geweest. Daarnaast is er nog genoeg tijd voor mijn beste vrienden.
Nou ja dan behoor ik tot die 15% vrouwen die bewust voor 1 kind kiest.
Mijn man heeft geen geen contact meer met zijn broers. Hij ziet er dan ook totaal niet de meerwaarde van.
Krabbeltje123 schreef:
04-05-2019 20:03
Nou ja dan behoor ik tot die 15% vrouwen die bewust voor 1 kind kiest.
Mijn man heeft geen geen contact meer met zijn broers. Hij ziet er dan ook totaal niet de meerwaarde van.
Dus omdat je man geen contact heeft met zijn broers, is het voor geen enkel mens op aarde mogelijk dat een sibling meerwaarde heeft?
Maya85 schreef:
04-05-2019 20:52
Dus omdat je man geen contact heeft met zijn broers, is het voor geen enkel mens op aarde mogelijk dat een sibling meerwaarde heeft?
Ja zeker wel, maar jij doet alsof het altijd een gemis is wanner je geen siblings hebt.
Krabbeltje123 schreef:
04-05-2019 21:23
Ja zeker wel, maar jij doet alsof het altijd een gemis is wanner je geen siblings hebt.
Je weet niet hoe het voor je kind zal zijn. Je ontneemt het in ieder geval de mogelijkheid om een fijne band te hebben met een broer, of zus. Als je geen sibling hebt weet je in elk geval zeker dat zo'n band nooit zal ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Krabbeltje123 schreef:
04-05-2019 21:23
Ja zeker wel, maar jij doet alsof het altijd een gemis is wanner je geen siblings hebt.
Precies wat ik dacht! Maya, jouw waarheid geldt ook niet voor iedereen. En dan heb ik het niet over het onderzoek naar de redenen waarom het in de meeste gevallen bij één kind blijft, maar om het oordeel dat jij hangt aan de gevallen waarin het een bewuste keuze is (zielig, ouders die zich blijkbaar schuldig zouden moeten voelen, etc).
LieveMona schreef:
04-05-2019 21:34
Precies wat ik dacht! Maya, jouw waarheid geldt ook niet voor iedereen. En dan heb ik het niet over het onderzoek naar de redenen waarom het in de meeste gevallen bij één kind blijft, maar om het oordeel dat jij hangt aan de gevallen waarin het een bewuste keuze is (zielig, ouders die zich blijkbaar schuldig zouden moeten voelen, etc).
Nee hoor, er kunnen allerlei redenen zijn, maar dat je de band tussen broer/ zus als inherent waardeloos beschouwt en dus de overtuiging hebt dat je kind niks mist, dat snap ik niet zo goed. De kans is redelijk groot dat je kind wél iets aan die broer/ zus had gehad, gezien het grote aantal broers / zussen die een goede band met elkaar hebben.

Je kunt toch niet ontkennen dat dat bestaat?
Maya85 schreef:
04-05-2019 21:31
Je weet niet hoe het voor je kind zal zijn. Je ontneemt het in ieder geval de mogelijkheid om een fijne band te hebben met een broer, of zus. Als je geen sibling hebt weet je in elk geval zeker dat zo'n band nooit zal ontstaan.
Wat wil je bereiken? Dat wij ons schuldig gaan zitten voelen omdat we geen siblings maken voor onze kids?
Voel me nogal ongemakkelijk bij jouw posts, eerlijk gezegd...
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
04-05-2019 21:31
Je weet niet hoe het voor je kind zal zijn. Je ontneemt het in ieder geval de mogelijkheid om een fijne band te hebben met een broer, of zus. Als je geen sibling hebt weet je in elk geval zeker dat zo'n band nooit zal ontstaan.


Ja, en als je twee kinderen krijgt die een slechte band opbouwen, of waarvan de één de ander misbruikt (komt ook voor), moet je dat jezelf als ouder dan ook aanrekenen?
Ik ben enig kind en wéét dus uit de eerste hand hoe het voor een kind kan zijn. Ik heb een fijne jeugd gehad, kreeg voldoende liefde en aandacht, deed het goed op school. Wat je nooit gekend hebt, mis je over het algemeen niet.
Ik denk nu als volwassene af en toe wel, misschien was het leuk geweest als.. maar zoals velen zeggen, dan denk ik aan de broers en zussen die in het minst erge geval geen band met elkaar hebben.
Jij doet het wel echt voorkomen alsof je je kind iets aandoet door het geen broer/zus te 'gunnen'. Zeker als je niet uit ervaring praat, vind ik dat echt overdreven en bijna beledigend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven