Wie is hier nog meer als enigst kind grootgebracht?

18-04-2019 23:49 184 berichten
In de praktijk was ik enigst kind.
Voelde me niet eenzaam.
Maar ervaren jullie in je sociale contacten als volwassene dat dit toch een handicap blijkt?
Sjiraf schreef:
05-05-2019 13:25
Ik wilde zelf ook twee kinderen. Niet alleen omdat ik het gezellig vind voor nummer 1 maar ik wilde een groter gezin graag meemaken. De interactie zien tussen een broer/zus die ik zelf niet ken. En ik vind het geweldig!
:heart:

Mooi is het hè? Dat vind ik nou ook! :flirting:
Lighttaste schreef:
06-05-2019 12:20
Hier geen gezondheidsproblemen, maar gewoon geen kinderwens meer. Helemaal happy met zijn drieën. :heart:
:flirting:
Maya85 schreef:
06-05-2019 15:25
Tuurlijk 'telt' dat wel als reden, maar als je zegt dat je geen tweede wil, omdat je te oud bent, of vanwege je fertiliteit, dan had je waarschijnlijk een andere keuze gemaakt als je tien jaar jonger was geweest. Daar doelde ik op met 'overmacht'.

Ik zie trouwens om me heen dat mensen juist ontzettend veel nadenken over of ze een kind willen en daarna of ze een tweede willen, of derde en wanneer dan precies en zich afvragen hoe dat dan gaat en of het kan financieel, praktisch en emotioneel. Ik denk dat er nooit eerder een generatie mensen heeft bestaan die zoveel nadacht over kinderen en die zulke bewuste keuzes maakte als mijn generatie.


Ja, dat denk ik ook. Ook vanwege dat er nu zoveel opties zijn qua anticonceptie. Vroeger had je niet veel te kiezen in principe. Plus dat geloof ook nog een veel grotere rol speelde en dat meneer de pastoor wel even langskwam als er te lang geen kinderen werden geboren.

Sowieso als de bevolkingsgroei zo doorgaat als nu, is het maar de vraag hoe lang dat houdbare kaart is. We putten de aarde té veel uit, op een gegeven moment is de ruimte en grondstoffen gewoon op. En dan hoeven we ons niet meer af te vragen of een kind met of zonder siblings gelukkiger is, want dan hebben we wel wat belangrijkers aan ons hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
06-05-2019 15:25
Tuurlijk 'telt' dat wel als reden, maar als je zegt dat je geen tweede wil, omdat je te oud bent, of vanwege je fertiliteit, dan had je waarschijnlijk een andere keuze gemaakt als je tien jaar jonger was geweest. Daar doelde ik op met 'overmacht'.

Ik zie trouwens om me heen dat mensen juist ontzettend veel nadenken over of ze een kind willen en daarna of ze een tweede willen, of derde en wanneer dan precies en zich afvragen hoe dat dan gaat en of het kan financieel, praktisch en emotioneel. Ik denk dat er nooit eerder een generatie mensen heeft bestaan die zoveel nadacht over kinderen en die zulke bewuste keuzes maakte als mijn generatie.
Vast meer dan vroeger, maar ik zie nog steeds veel gezinnen die vast houden aan het oorspronkelijke idee van 2 (of meer) kinderen zonder tussentijds te evalueren of dat nog steeds is wat ze willen. En dan hebben ze er 3 en dan blijkt dat ze het eigenlijk niet aankunnen en lopen ze continu op hun tenen om alles rond te breien.
BescheidenBilspleet schreef:
06-05-2019 16:45
Vast meer dan vroeger, maar ik zie nog steeds veel gezinnen die vast houden aan het oorspronkelijke idee van 2 (of meer) kinderen zonder tussentijds te evalueren of dat nog steeds is wat ze willen. En dan hebben ze er 3 en dan blijkt dat ze het eigenlijk niet aankunnen en lopen ze continu op hun tenen om alles rond te breien.

Ja dat is ook zo. Maar je moet ook wel stevig in je schoenen staan om te zeggen dat je het bij 1 houdt, want je krijgt soms echt een shitload aan kritiek over je heen en sommige mensen proberen je echt een schuldgevoel aan te praten dat het zielig is enz. Je gaat echt tegen de verwachtingen van de samenleving in en er zijn een stuk minder rolmodellen voor mensen met 1 kind dan wanneer je er 2 of meer hebt. Ook in films of boeken is het bijvoorbeeld lang zo geweest dat er weinig 1 kind gezinnen in zitten. Maar dat wordt ook wel steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
06-05-2019 16:54
Ja dat is ook zo. Maar je moet ook wel stevig in je schoenen staan om te zeggen dat je het bij 1 houdt, want je krijgt soms echt een shitload aan kritiek over je heen en sommige mensen proberen je echt een schuldgevoel aan te praten dat het zielig is enz. Je gaat echt tegen de verwachtingen van de samenleving in en er zijn een stuk minder rolmodellen voor mensen met 1 kind dan wanneer je er 2 of meer hebt. Ook in films of boeken is het bijvoorbeeld lang zo geweest dat er weinig 1 kind gezinnen in zitten. Maar dat wordt ook wel steeds meer.
Klopt. 2 is wel een beetje de norm en alles wat afwijkt krijgt veel vragen/kritiek.

Zelf twijfel ik nog (door een optelsom van redenen) en ik lees je graag Snorrie. Ik lees ook mee in het 1 kind topic maar ik vind het niet gepast om daar mee te schrijven omdat ik dus twijfel.
BescheidenBilspleet schreef:
06-05-2019 17:01
Klopt. 2 is wel een beetje de norm en alles wat afwijkt krijgt veel vragen/kritiek.

Zelf twijfel ik nog (door een optelsom van redenen) en ik lees je graag Snorrie. Ik lees ook mee in het 1 kind topic maar ik vind het niet gepast om daar mee te schrijven omdat ik dus twijfel.

Je bent van harte welkom hoor, we hebben daar wel meer "afvalligen" :rofl: Ik heb zelf ook nog een tijdje getwijfeld en het was fijn om dat gewoon te kunnen bespreken. En niemand neemt het iemand kwalijk als ze van gedachten veranderen, zo lang er maar respect is onderling
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
06-05-2019 17:04
Je bent van harte welkom hoor, we hebben daar wel meer "afvalligen" :rofl: Ik heb zelf ook nog een tijdje getwijfeld en het was fijn om dat gewoon te kunnen bespreken. En niemand neemt het iemand kwalijk als ze van gedachten veranderen, zo lang er maar respect is onderling
En dat is er in het '1 is genoeg'-topic, zo fijn en een verademing vergeleken met sommige andere topics :-)

Overigens heb ik mij persoonlijk gelukkig nooit hoeven verantwoorden voor eerst geen, en toen één kind. Maar misschien ook omdat mensen eerst niet bij ons verwachtten dat wij een kind zouden krijgen, en nu ze er is, niet verwachten dat er nog een tweede komt ;-)

Ik ken trouwens veel vrouwen/gezinnen die de tweede hebben onderschat en nu tobben met slechte slapers/kinderen met rugzakje dat pas later aan het licht kwam/PND/overspannenheid/voortdurende onenigheid met partner etc. Heel naar. Maar dat maakt wel dat ik mijn zegeningen nog maar eens tel. Meer is niet altijd beter.
Alle reacties Link kopieren
Sjongejonge, ik dacht dat dit een gezellig topic zou worden om samen met andere enig kinderen over onze ervaringen te kletsen. Die kunnen positief of negatief zijn, boeit me niet. Maar ik zit echt niet te wachten op zeurpieten die allerlei cijfers erbij halen om te kunnen bewijzen dat je als enig kind "ècht wat mist hoor!".
Dank je de koekoek, begin je eigen 'enig kinderen komen wat tekort'-topic, DOEIII!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven