Wie passen op je kinderen?

21-10-2020 23:55 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je en je partner? En hoe hebben jullie de oppas verdeeld?

Man werkt 40 uur en ik 20 uur (onregelmatig).
Maandag naar de gastouder vaste werkdag van mij. Overige dagen oplossen met oma's en opa's en zusje. Vaak gaat het om 1 a2 ochtenden van 4 uur.
captain_hindsight schreef:
22-10-2020 17:40
Jij hecht er denk ik meer waarde aan dat ze thuis aan tafel iets gezonds eten. Ik denk dat mijn broer het vooral efficiënt wilde doen. Dat was vaak niet via huis.

Dat was het hier wel, de weg van de bus naar de club is zo goed als langs huis. Thuis eten is dan makkelijker dan onderweg snel nog zelf iets scoren.
Andersom schreef:
22-10-2020 17:40
Dat leerde ik ze ook. Nu heeft middelste een vriendin en die hoeft dat niet, dus is het hier ineens ook onzin ofzo en lijkt hij terug in de puberteit. Niks meer doorgeven, want daar hoeft het ook niet en dus IS het onzin.....
Oh help, moet je er nog eentje opvoeden
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-10-2020 17:36
Dat hebben wij dus ook, ik kook altijd, behalve als dat echt niet kan door cursus of vergadering. Dat weet ik al een heel schooljaar vooruit dus man weet nu al dat hij 21 april 2020 moet koken. Heel incidenteel ook wel eens een wijziging op de korte termijn, maar niet vaak.
Dit lijkt me dan wel weer tikje benauwend. Het is nu 17.42 en ik weet nog niet eens wie er vnv kookt of wat we gaan eten!
Zo'n oppas/huishoudster lijkt me overigens ook wel wat. Daar ga ik tzt eens over nadenken.
MadameJean schreef:
22-10-2020 17:43
Dit lijkt me dan wel weer tikje benauwend. Het is nu 17.42 en ik weet nog niet eens wie er vnv kookt of wat we gaan eten!
Ik houd inderdaad ook niet zo van structuur :hihi: ik zou dat ook benauwend vinden.
Maar de boodschappen zijn wel in huis.
Ik ben een alleenstaande moeder van een dochter van 4, vader niet in beeld, maar ben zo dankbaar voor alle hulp die ik van mijn moeder, vader en stiefmoeder krijg. Ik werk 32 uur verdeeld over 4 vaste dagen. Op maandag haalt mijn stiefmoeder haar uit school en blijft ze daar slapen. Op dinsdag brengt zij haar naar school en haalt mijn vader haar op. Op woensdag ben ik zelf vrij. Op donderdag gaat ze naar de dagopvang en op vrijdag doet mijn moeder alles. Zonder hen zou ze 4 dagen naar de opvang moeten, niks mis mee, maar ik ben heel blij dat we het zo hebben kunnen regelen.
MadameJean schreef:
22-10-2020 17:43
Dit lijkt me dan wel weer tikje benauwend. Het is nu 17.42 en ik weet nog niet eens wie er vnv kookt of wat we gaan eten!

Uit mezelf zo ik dat nu ook niet al afgesproken hebben hoor, maar zodra ik het schema heb, geef ik dat door aan man. Die blokt dan zijn agenda af zodat collega's er niks in kunnen plannen. De data komen dan pas weer een week van te voren in beeld en dan kan het ook nog zo zijn dat we iets anders regelen.

21 april was fictief maar ik weet wel dat ergens in april mijn laatste cursus is.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-10-2020 17:36
Dat hebben wij dus ook, ik kook altijd, behalve als dat echt niet kan door cursus of vergadering. Dat weet ik al een heel schooljaar vooruit dus man weet nu al dat hij 21 april 2020 moet koken. Heel incidenteel ook wel eens een wijziging op de korte termijn, maar niet vaak.
Jullie lopen achter. Echt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
22-10-2020 09:13
Dat is niet helemaal waar. Een werkgever mag ouderschapsverlof weigeren als het bedrijf erdoor in de problemen zou komen en een werkgever heeft sowieso altijd iets te zeggen over de manier waarop verlof wordt opgenomen (bijv. 1 dag in de week, of twee maanden aan één stuk).

Bij mijn man bleek in de cao te staan dat in zijn tak geen ouderschapsverlof opgenomen mag worden, omdat daardoor de operatie van het bedrijf in gevaar zou kunnen komen. Wij betwijfelen dat, maar hadden ook geen zin om een rechtszaak aan te moeten spannen. Uiteindelijk uitonderhandeld dat hij per maand 4 uur verlof op mag nemen, de rest vult hij aan met vakantieuren.
Ah ok. Vrij rigide als je het mij vraagt. Ik snap dat jullie daar geen zin in hebben maar het zegt wel iets over de organisatie van je man.
feow schreef:
22-10-2020 19:17
Jullie lopen achter. Echt.
Op wat?
yette schreef:
22-10-2020 10:19
Hoezo kut? Op een gegeven moment moet je gewoon op eigen benen staan.

Wij hebben één uitwonende student die we niet op regelmatige basis ondersteunen - maar haar collegegeld en rijlessen hoeft ze niet zelf te betalen. Verder leent ze af en toe en werkt ze naast haar studie - net als wij destijds. Ik kreeg zodra ik de deur uit ging (op mijn 18e) niks meer van mijn ouders en werkte naast mijn eindexamenjaar en universitaire studie. Vrienden van me die leenden en/of op hun ouders leunden, woonden in studentenhuizen of op een kamer vier hoog achter. Ik zat op de UvA en werkte bij de Perscombinatie en lokale tv. Na een paar jaar had ik een appartement met twee slaapkamers en verhuurde ik een tv-studio. Onze dochter, 3e jaars student medicijnen met een baan in een verpleeghuis, heeft ook sinds een paar maanden haar eigen flat. Niks kuts aan.
Goh. Ik kreeg ook geen moer en moest in de 'rijke' jaren 90 stoppen met studeren na een ongeluk. Mijn ouders vulden de inkomensgegevens standaard verkeerd in dus ik kreeg mijn stufi (wel een gift) eens per jaar ineens. Leuk maar niet als je 8 maanden ook niet kunt werken.
Best lastig als je al vanaf je 15e zonder ondersteuning op jezelf woont.
Ik mag me nog gelukkig prijzen dat ik in die tijd met een gift mocht studeren en dat ik nog een normale huurprijs kon betalen.
Maar dit verhaal, sorry, je wil self made overkomen maar dat is dit echt niet.
En totaal niet te vergelijken met de situatie nu.
captain_hindsight schreef:
22-10-2020 19:30
Op wat?

Ik type 21 april 2020 in plaats van 2021. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Beiden fulltime werkend, een puberella die geen oppas nodig heeft en een 10 jarige die drie middagen naar de bso gaat en een middag bij d’r vader is.
Nu met het thuiswerken gaat ze wat minder vaak naar de bso, ik ben toch thuis.
Andersom schreef:
22-10-2020 17:08
Ik vind dit soort topics altijd leuk en fijn, ik probeer iets bij te dragen dat ik destijds nogal gemist heb. Toen mijn kinderen echt heel klein waren en ik er best druk mee was voorspelde iedereen dat het makkelijker zou worden zodra de kinderen naar school gingen. 'Iedereen' waren dan vooral vrouwen die niet werkten, of (nog) geen kinderen hadden. Ik lees hier ook regelmatig dat mensen schrijven dat ze dan juist weer meer willen gaan werken.

Zelf vond ik het steeds lastiger worden. School was veel minder continu dan ik gehoopt had, kdv was er altijd, school niet. Ineens hadden mijn kinderen ook een eigen 'agenda' met zwemles en later clubjes en zo. De combinatie van werken en kinderen vond ik met kdv makkelijker dan met school. Toen de jongste in de bovenbouw zat en ook wel eens even alleen thuis kon blijven werd het inderdaad wat makkelijker. Zodra de oudste bovenbouw VO zat werd het weer drukker. Baantje, sport, feestjes etc. Terugkijkend vond ik de tijd dat ze nog op kdv zaten de makkelijkste om te werken, en nu pas weer. Daartussen zaten we best in een strak schema om iedereen zijn ding te kunnen laten doen. Onze jongste sport sinds vorig seizoen bijvoorbeeld bij de senioren en traint dus niet meer onder etenstijd waardoor ik wat makkelijker iets langer op werk kan blijven want etenstijd is nu rond 18:00 uur en niet meer stipt om 17:30.

Tja ik weet niet, mijn kinderen zijn nog klein maar ik hoop toch echt dat we het ergste achter de rug hebben anders kan ik mijn baan wel helemaal opzeggen.

We hadden een kind met chronische oorontstekingen. Die zat meer ziek thuis dan dat hij naar de creche kon, ze belden elke week wel een keer dat we hem op moesten halen. Dan nog de zwangerschappen en naslepen daarvan, de slapeloze nachten (ze sliepen geen van drie door tot ze een jaar waren).

Zonder ouderschapsverlof hadden we het baantechnisch niet gered, zeg maar.

Nu ze ouder zijn komt er lucht. Eindelijk nachten doorslapen, eindelijk niet steeds een ziek kind. Ik kan nu iets plannen op mijn werk voor over 2 weken en dan weet ik 99% zeker dat dat door gaat. Dat heb ik jaren niet kunnen doen, er was altijd wat met kleine kinderen.

En ik hecht geen waarde aan zelf koken.

.
Bellyflop schreef:
22-10-2020 20:33
Tja ik weet niet, mijn kinderen zijn nog klein maar ik hoop toch echt dat we het ergste achter de rug hebben anders kan ik mijn baan wel helemaal opzeggen.

Ik ben het wel een beetje eens met Andersom, vrees ik. Elke dag zijn ze rond drieën al vrij, op woensdag al om 12.15, en ze gaan een eigen agenda krijgen met clubjes, kinderfeestjes en afspraakjes. En je moet ze el-ke dag op tijd afleveren binnen een zeer kort tijdsbestek :P De omgang met andere ouders vraagt ineens actieve aandacht. Er zijn echt veel studiedagen (kinderen vrij) en vakanties.

Voordelen zijn dat ze steeds makkelijker aanspreekbaar zijn, dat ze zichzelf kunnen verzorgen en dat ze zichzelf veel beter bezig kunnen houden. Mijn jongste zit nu in groep 8 en het zijn wel echt gouden jaren geweest qua weinig zorgen over hun welzijn en veel gezelligheid, maar wel heel veel geregel.
Mijn man krijgt betaald voor 40 uur per week maar werkt dat niet. Hij haalt en brengt peuter van en naar school en helpt mij vaak met zware dingen als ik klus. Met het permanent thuiswerken komt hij nog minder aan zijn uren. Hij bleek op kantoor uren kwijt te zijn aan onzin.

Ik onderhoud het huis en ben huisvrouw. In december komt er een baby bij.

Kleuter komt thuis na school of gaat bij een vriendje spelen.
Andersom schreef:
22-10-2020 19:38
Ik type 21 april 2020 in plaats van 2021. :lol:
:idee:

Zou wel knap zijn als je man dat in retrospect kon inplannen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
22-10-2020 17:44
Zo'n oppas/huishoudster lijkt me overigens ook wel wat. Daar ga ik tzt eens over nadenken.
Ja he. Drie middagen is daar rust in de tent. Een soort gezelschapsdame / tante voor pubers. Ja, het is wel de opvoeding outsourcen misschien, maar als iedereen er wel bij vaart..
Perlala_Gadeon schreef:
22-10-2020 20:42
Ik ben het wel een beetje eens met Andersom, vrees ik. Elke dag zijn ze rond drieën al vrij, op woensdag al om 12.15, en ze gaan een eigen agenda krijgen met clubjes, kinderfeestjes en afspraakjes. En je moet ze el-ke dag op tijd afleveren binnen een zeer kort tijdsbestek :P De omgang met andere ouders vraagt ineens actieve aandacht. Er zijn echt veel studiedagen (kinderen vrij) en vakanties.

Voordelen zijn dat ze steeds makkelijker aanspreekbaar zijn, dat ze zichzelf kunnen verzorgen en dat ze zichzelf veel beter bezig kunnen houden. Mijn jongste zit nu in groep 8 en het zijn wel echt gouden jaren geweest qua weinig zorgen over hun welzijn en veel gezelligheid, maar wel heel veel geregel.

Onze school heeft een continurooster dus elke dag tot 14:00 uur en daarna gaan ze naar de bso? Studiedagen en vakanties ook Bso. De kinderfeestjes die we tot nu toe hebben gehad zijn vanuit school meegaan met de jarige. Dus of ik nou van de Bso ophaal of bij een vriendje, dat maakt niet uit.

En afleveren binnen een tijdsbestek was niet anders bij de creche want we moeten wel op een bepaalde tijd aan ons werk zijn, afspraken enzo.

Ik heb de indruk dat jij geen gebruik maakt van de bso?
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
23-10-2020 00:56
Onze school heeft een continurooster dus elke dag tot 14:00 uur en daarna gaan ze naar de bso? Studiedagen en vakanties ook Bso. De kinderfeestjes die we tot nu toe hebben gehad zijn vanuit school meegaan met de jarige. Dus of ik nou van de Bso ophaal of bij een vriendje, dat maakt niet uit.

En afleveren binnen een tijdsbestek was niet anders bij de creche want we moeten wel op een bepaalde tijd aan ons werk zijn, afspraken enzo.

Ik heb de indruk dat jij geen gebruik maakt van de bso?
Ik herken het wel eigenlijk. Op het kdv kon ik de nukken van mijn kind volgen en om 8:00 aankomen (als kind lekker mee werkte), maar ook om 8:45 (als het een moeizame ochtend was). Ik moest dan hoogstens ergens die week een keer wat langer door werken, maar verder stond niks die flexibiliteit in de weg. Tegenwoordig moet ik tussen 8:15 en 8:25 op het schoolplein staan, terwijl de moeizame ochtenden er nog gewoon zijn. Maar nu met fors meer druk.

In de middag, op mijn vrije dag, moet ik om 14:00 op het schoolplein zijn. Dat betekent dat ik s ochtends alert moet zijn op dat ik al om 11:15 ga lunchen opdat dreumes al veel eerder dan normaal het bed in gaat, zodat zij genoeg slaap pakt en om 13:45 uit bed kan worden geplukt. School buigt niet mee met onze tijden. Toen ik alleen nog met kdv te maken had, was mijn vrije dag ook echt vrij van tijdsdruk.
(Corona voordeel is dat dit sinds maart niet nodig is ivm thuis werkende man)

De kinderfeestjes van mijn zoontje duren tot 16:00 of 16:30 en een enkele keer tot 17:00. Ik haal zoon normaal om 18:00 af van BSO. Een kinderfeestje op mijn werkdag betekent dus uurtje(s) snipperen op werk.

Verder zit hij op zwemles, waardoor ik standaard op zaterdag al iets heb. Als hij zijn a haalt moet hij doordeweeks voor zijn b en daarna c. Dat betekent op mijn of partners vrije dag, met dreumes en peuter naar het zwembad. Gezien de tijd (17:00-18:00) is het handig om daarvoor dan al wel het eten te hebben bereid.

Zoon heeft afgelopen jaar ook gevraagd of hij op voetbal mocht. Gelukkig is hij afgelopen week toch afgehaakt, maar voetbal begon om 18:00 uur. Dus het hele gezin moest dan om 17:00 aan het avond eten zitten om dat mogelijk te maken.


Wij staan pas aan de start. Ik heb een dreumes, peuter en kleuter. Ik kan wel voorspellen hoe dit over vier jaar gaat.. vind ik overigens niet erg, ik heb er voor gekozen en het is ook mijn keuze om dingen als voetbal toe te laten. Maar ik vond de kdv tijd dus wel veel eenvoudiger op dit vlak. Geen enkele aanpassing van je eigen schema, geen agenda in in de gaten te houden. Gewoon go with the flow.
Ik heb een aantal jaar thuisgezeten met de kids, nu werk ik sinds kort 2 dagen naast een thuisstudie. Man werkt meer dan full time, hij is voor zichzelf begonnen dus dat vergt even wat meer dan normaal. Hij doet zijn extra werk vooral in de avonden, als de kids slapen. Dus hij is er gewoon iedere dag bij het eten en naar bed gaan, en in de ochtenden ook. Hij heeft ook één papa dag, en de andere dag zijn mijn kinderen met hun tante bij ons thuis. Zodra ik klaar ben met de studie, dan wil ik wel één dag extra gaan werken, en dan worden de kids tegen die tijd waarschijnlijk door de BSO opgevangen naast 1 dag door hun vader. Jongste gaat wel drie dagen naar de peuterspeelzaal nu. Zolang het niet noodzakelijk is zal ik niet zo snel 4 dagen gaan werken, niet omdat ik het zielig vind voor de kids, maar ik denk niet dat ik dat zal trekken haha. Maar goed misschien denk ik daar anders over, zodra de kids wat groter zijn dat weet ik niet.
Bellyflop schreef:
23-10-2020 00:56
Onze school heeft een continurooster dus elke dag tot 14:00 uur en daarna gaan ze naar de bso? Studiedagen en vakanties ook Bso. De kinderfeestjes die we tot nu toe hebben gehad zijn vanuit school meegaan met de jarige. Dus of ik nou van de Bso ophaal of bij een vriendje, dat maakt niet uit.

En afleveren binnen een tijdsbestek was niet anders bij de creche want we moeten wel op een bepaalde tijd aan ons werk zijn, afspraken enzo.

Ik heb de indruk dat jij geen gebruik maakt van de bso?

Ik heb 6 jaar lang gebruikgemaakt van bso voor twee kinderen en ook heeft onze school een continurooster.

De laatste twee jaar een oppas aan huis die ook huishoudelijke taken doet.
Nijntje* schreef:
23-10-2020 08:13
Maar ik vond de kdv tijd dus wel veel eenvoudiger op dit vlak. Geen enkele aanpassing van je eigen schema, geen agenda in in de gaten te houden. Gewoon go with the flow.

Exact dit.
Alle reacties Link kopieren
Hier werken we beiden 4 dagen, maar op papier beiden fulltime (ik vaak dingen in de avonduren, man eigen bedrijf, en werkt sowieso >8 uur op een dag).

We hebben beiden een papa- en mamadag, dan 2 dagen kdv en 1 dag opa & oma.
Als die niet kunnen (heel zelden) is een extra dag kdv altijd mogelijk, of zijn er nog de andere opa & oma.

Dochter gaat over ruim een jaar naar de basisschool en dan wil ik het iets anders organiseren, want itt een dag kdv vind ik een dag basisschool en daarna bso (weer andere setting) wel wat veel. Misschien dat ik dat ga opvangen met toch een dagje ouderschapsverlof per week.
Alle reacties Link kopieren
Man 36u, ikzelf 24.
Maandag kdv
Dinsdag oma
Woensdag+donderdag ik vrij
Vrijdag man vrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven