Woonplaatsdilemma..
zondag 17 mei 2020 om 09:46
Hoi allemaal,
Ik twijfelde er even aan welke rubriek dit topic onder valt maar omdat mijn vraag nauw samenhangt met het moederschap, plaats ik het hier.
Mijn man en ik zijn nu een aantal jaar samen. We komen allebei uit een andere stad, zo'n 45 min bij elkaar vandaan. Toen ik hem leerde kennen, liet hij weten in zijn woonplaats te willen blijven. Zijn reden hiervoor: hij sport en zijn vriendenkring hangt daar nauw mee samen. Hij houdt van het vertrouwde gevoel. Ik wilde niet perse weg uit mijn woonplaats maar omdat hij zo'n duidelijke voorkeur had, gaf ik aan dat als we iets konden vinden wat ook aan onze wens voldoet (kans was groter in zijn woonplaats), ik bereid was naar zijn plaats te verhuizen. Zou betekenen dat ik iets verder zou moeten rijden, vond ik toen geen punt. We vonden een huis en we verhuisden. In die tijd raakte ik ook zwanger (helemaal gepland en gewenst).
Een sprong naar nu: we hebben inmiddels een kindje en wonen hier nu anderhalf jaar. We zijn erg gelukkig met ons gezin. Ik voel me echter niet thuis in mijn huidige woonplaats. Ik heb wat vriendschappen opgebouwd, ben ook in de buurt gaan werken. Alles om maar dat 'thuisgevoel' te krijgen. Het punt is dat het moederschap mijn beleving en woonwensen heeft beïnvloed waardoor ik nu terugkijkend, een andere keuze zou hebben gemaakt.
Ik merk sinds ik moeder ben dat ik veel meer waarde hecht aan contacten van vroeger, het vertrouwde gevoel van mijn vroegere omgeving, mijn familie is daarnaast altijd al heel belangrijk geweest. Ik zie mijn familie en vriendinnen die ik al langer ken een stuk minder en ons kindje dus ook. Het blijkt veel lastiger om met de reistijd erbij iets te plannen in mijn vroegere woonplaats, rekening houdend met slaapjes etc. Ik mis het spontane langs kunnen gaan bij familie of vrienden met mijn kindje erbij als mijn man werken of sporten is. Ik werk een aantal dagen, hij meer. Ik onderneem dan ook wel leuke dingen hier en ga ook geregeld naar mijn vroegere woonplaats, maar dat laatste heeft veel voeten in aarde vanwege dus de reistijd en het ritme. Even een stukje fietsen langs mijn zus is er niet bij. Bovendien hebben we ooit de wens voor een tweede, betekent dat het nog een stukje lastiger zou worden met verschillende ritmes.
Mijn man weet van mijn gevoel en mijn wens om terug te verhuizen. Daar ben ik heel eerlijk in: als hij daar voor open zou staan, zou ik direct actie ondernemen. Echter ziet hij het totaal niet zitten om te verhuizen, angst dat het ten koste gaat van zijn vriendschappen en sport. Bovendien vindt hij het 'thuisgevoel' in zijn woonplaats ook heel belangrijk. Ik leg hem echter uit dat het voor mij veel meer voeten in aarde heeft om in het weekend, als hij sport, mijn familie of vrienden te zien met het ritme van ons kindje erbij. Het zou voor hem enkel meer reistijd betekenen. Daarbij heb ik dus meer dagen alleen met ons kindje. Dit begrijpt hij wel maar alsnog ziet hij het niet zitten en geeft ook aan dat hij er vanaf het begin eerlijk in is geweest. Hij heeft wel begrip voor mijn gevoel en probeert ook veel om mijn gevoel te veranderen.
Ik zou heel graag willen weten hoe we dit dilemma kunnen oplossen,maar dat antwoord moeten we natuurlijk zelf vinden. Is er iemand (of kennen jullie iemand) die ooit in een soortgelijke situatie heeft gezeten of zit ? Ik ken niemand en merk dat ik daar wel behoefte aan heb. Het blijft zo lastig en we hebben het er veel over en zorgt ook wel eens voor spanning. Een oplossing om er tussenin te gaan wonen, is er niet. Er zitten weinig dorpen tussen en dat zou betekenen dat we ergens wonen waar we allebei niets mee hebben.
Ik twijfelde er even aan welke rubriek dit topic onder valt maar omdat mijn vraag nauw samenhangt met het moederschap, plaats ik het hier.
Mijn man en ik zijn nu een aantal jaar samen. We komen allebei uit een andere stad, zo'n 45 min bij elkaar vandaan. Toen ik hem leerde kennen, liet hij weten in zijn woonplaats te willen blijven. Zijn reden hiervoor: hij sport en zijn vriendenkring hangt daar nauw mee samen. Hij houdt van het vertrouwde gevoel. Ik wilde niet perse weg uit mijn woonplaats maar omdat hij zo'n duidelijke voorkeur had, gaf ik aan dat als we iets konden vinden wat ook aan onze wens voldoet (kans was groter in zijn woonplaats), ik bereid was naar zijn plaats te verhuizen. Zou betekenen dat ik iets verder zou moeten rijden, vond ik toen geen punt. We vonden een huis en we verhuisden. In die tijd raakte ik ook zwanger (helemaal gepland en gewenst).
Een sprong naar nu: we hebben inmiddels een kindje en wonen hier nu anderhalf jaar. We zijn erg gelukkig met ons gezin. Ik voel me echter niet thuis in mijn huidige woonplaats. Ik heb wat vriendschappen opgebouwd, ben ook in de buurt gaan werken. Alles om maar dat 'thuisgevoel' te krijgen. Het punt is dat het moederschap mijn beleving en woonwensen heeft beïnvloed waardoor ik nu terugkijkend, een andere keuze zou hebben gemaakt.
Ik merk sinds ik moeder ben dat ik veel meer waarde hecht aan contacten van vroeger, het vertrouwde gevoel van mijn vroegere omgeving, mijn familie is daarnaast altijd al heel belangrijk geweest. Ik zie mijn familie en vriendinnen die ik al langer ken een stuk minder en ons kindje dus ook. Het blijkt veel lastiger om met de reistijd erbij iets te plannen in mijn vroegere woonplaats, rekening houdend met slaapjes etc. Ik mis het spontane langs kunnen gaan bij familie of vrienden met mijn kindje erbij als mijn man werken of sporten is. Ik werk een aantal dagen, hij meer. Ik onderneem dan ook wel leuke dingen hier en ga ook geregeld naar mijn vroegere woonplaats, maar dat laatste heeft veel voeten in aarde vanwege dus de reistijd en het ritme. Even een stukje fietsen langs mijn zus is er niet bij. Bovendien hebben we ooit de wens voor een tweede, betekent dat het nog een stukje lastiger zou worden met verschillende ritmes.
Mijn man weet van mijn gevoel en mijn wens om terug te verhuizen. Daar ben ik heel eerlijk in: als hij daar voor open zou staan, zou ik direct actie ondernemen. Echter ziet hij het totaal niet zitten om te verhuizen, angst dat het ten koste gaat van zijn vriendschappen en sport. Bovendien vindt hij het 'thuisgevoel' in zijn woonplaats ook heel belangrijk. Ik leg hem echter uit dat het voor mij veel meer voeten in aarde heeft om in het weekend, als hij sport, mijn familie of vrienden te zien met het ritme van ons kindje erbij. Het zou voor hem enkel meer reistijd betekenen. Daarbij heb ik dus meer dagen alleen met ons kindje. Dit begrijpt hij wel maar alsnog ziet hij het niet zitten en geeft ook aan dat hij er vanaf het begin eerlijk in is geweest. Hij heeft wel begrip voor mijn gevoel en probeert ook veel om mijn gevoel te veranderen.
Ik zou heel graag willen weten hoe we dit dilemma kunnen oplossen,maar dat antwoord moeten we natuurlijk zelf vinden. Is er iemand (of kennen jullie iemand) die ooit in een soortgelijke situatie heeft gezeten of zit ? Ik ken niemand en merk dat ik daar wel behoefte aan heb. Het blijft zo lastig en we hebben het er veel over en zorgt ook wel eens voor spanning. Een oplossing om er tussenin te gaan wonen, is er niet. Er zitten weinig dorpen tussen en dat zou betekenen dat we ergens wonen waar we allebei niets mee hebben.

zaterdag 23 mei 2020 om 09:12
Plezier in de sport is toch prachtig, dat kun je ook hebben zonder competitief te zijn. Waarom zou je het niet tof vinden als jouw kinderen niet competitief waren?fashionvictim schreef: ↑22-05-2020 22:57Oh, echt totaal onherkenbaar. Maar goed, ik sportte echt als kleuter al op redelijk hoog niveau en ben eigenlijk altijd wel in iets blijven uitblinken, zoals veel sportieve kinderen was ik in meerdere sporten wel goed. Ik ben ook erg competitief, tot de dag van vandaag hebben al mijn hobby's wel een competitief element. Maar goed, ik ben zelfs in mijn werk en mijn individuele hobby's competitief, dan wil ik in ieder geval mezelf verslaan.
Ik zou het ook echt niet tof vinden als een van mijn kinderen zo zou zijn als jij beschrijft. Gelukkig zijn mijn kinderen ook wel competitief.
Ik was als kind erg competitief, maar nu als volwassene vind ik het wel eens jammer dat ik niet wat meer relaxt was. Het ging altijd maar over tiende van secondes in plaats van dat ik genoot van de sport zelf.

zaterdag 23 mei 2020 om 09:23
Hier zit het probleem. Hij heeft veel meer vrijheid en doet waar hij zin in heeft, terwijl jij vanzelfsprekend altijd de zorg voor jullie dochter draagt.Ik heb wel mijn eigen dingen in onze woonplaats opgebouwd los van hem omdat ik dat belangrijk vind, door het werken en sporten heb ik vriendinnen leren kennen waar ik mee afspreek. Echter is dit dus vaak op een dag dat mijn man werkt of sport omdat ik dan toch vaak erop uit ga. Overigens vind ik het ook wel heel leuk met mijn dochter op stap te gaan alleen wil je ook wel eens die vrijheid die hij in verhouding wel meer heeft omdat het vanzelfsprekend is dat ik dan voor ons dochtertje zorg.
Waarom ga je niet vaker erop uit zonder je dochter mee te nemen? Lekker een weekend met een vriendin weg, of ook eens sporten in het weekend, drankjes drinken 's avonds. Dat is zo'n andere vibe dan altijd met de kinderen erbij.
Hij moet gaan leren dat hij nu de verantwoordelijkheid heeft over een kind en het dus niet altijd gaat om hem. Op dit moment geeft hij zijn kind aandacht als al het andere klaar is, dat jij daar zo dankbaar voor bent vind ik tragisch. Je mag echt meer van hem verwachten als vader en partner.

zaterdag 23 mei 2020 om 10:11
Het klinkt zo onverschillig, zo 'het doet er allemaal niet toe' en als er een scheet dwars zit stop je er maar mee.NYC schreef: ↑22-05-2020 22:49Ja, eigenlijk wel. Nou maakte ik meestal wel een "seizoen" af en het was niet zo dat ik om de haverklap vroeg of ik toch wat anders mocht. Bij ballet was er 1 jaarlijkse uitvoering. In eigen woonplaats en (naar mijn idee?) vooral voor de opa's en oma's. Niks: omdat de balletvereniging naar een hoger niveau getild moest worden. Ik ging wel elke week trouwens. Zwemmen; na de diploma's op wedstrijdzwemmen. De trainingen vond ik erg leuk en ging ook 2x per week. Maar voor een wedstrijd gaf ik mij niet op... En noch mijn ouders, noch de vereniging hebben mij er ooit op aangesproken dat het wel de bedoeling was... En voor muziek was eigenlijk de enige "eis" dat ik ook deelnam aan de A- en B-examens. Maar naar mijn idee - en misschien zit ik er helemaal naast en is het alleen zo op mij overgekomen - was het motto vooral: doe vooral dat wat je leuk vindt en vind je het niet meer leuk, stop dan vooral. Zo ook eigenlijk de visie richting opleiding en studies...
Dat is toch niet iets wat je aan je kinderen wil overdragen? Helemaal wat betreft opleiding zit er toch wel enig belang bij? Enig doorzettingsvermogen, of desnoods enig enthausiasme of enige wens om het einddoel te bereiken ( ook als het even tegen zit).
Het klinkt zo, hoe zal ik het zeggen..moedeloos.
zaterdag 23 mei 2020 om 11:24
Oeps! Zo ver was ik nog niet met lezen. Dan zit hier inderdaad het probleem. Dat los je niet op door te verhuizen!TanteOlivia schreef: ↑23-05-2020 09:23Hier zit het probleem. Hij heeft veel meer vrijheid en doet waar hij zin in heeft, terwijl jij vanzelfsprekend altijd de zorg voor jullie dochter draagt.