Zaad vraagje

08-07-2010 10:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag niet voor mij zelf, want ik ben zelf in verwachting.

Maar mijn vriendin wordt moeilijk zwanger blijkt nu.

Haar man/vriend moest laatst zijn sperma in leveren.

Omdat hij de eerste lozing te weinig vond heeft hij er nog een keer een zaadlozing erbij gedaan, 2 keer klaargekomen dus, dus 2 hoeveelheden.

Nu kwam uit de uitslag dat hij goed zaad heeft boven het gemiddelde kwa aantal...eenmaal thuis vertelde hij dit aan haar en nu vraagt ze zich dus af of het 2 maal klaar komen in het potje de uitslag anders heeft gemaakt en of zijn zaad missschien toch niet zo goed zou zijn als hij maar 1 zaadlozing had gegeven.

Weet iemand dit, alvast dank!
Volgens mij nemen ze een sample uit het potje, zodat er altijd wordt gekeken naar een bepaalde vastgestelde hoeveelheid. Niet de gehele kwak wordt bekeken lijkt mij.

Als je bloed wordt onderzocht dan zijn je waarden toch ook niet twee keer zo hoog als je twee keer zo veel bloed inlevert?
Ik denk dat het de hoeveelheid zeker beïnvloed heeft, maar zijn sperma zal niet opeens slecht zijn zeker omdat het nu bovengemiddeld was. Ik zou het even melden in het ziekenhuis.
Ik zou zeggen dat twee keer klaarkomen in deze context het aantal zaadjes alleen maar in negatieve zin kan beinvloeden. Volgens mij bevat het tweede "kwakje" direct na de eerste in verhouding minder zaadjes.

Geen enkele reden voor zorgen, lijkt me.
Oja ze meten beweeglijkheid per cm of zo. Dan zou het niet uit maken.
Ik zou het wel even melden hoor. Het is nu niet echt betrouwbaar misschien.

Ik vind het trouwens echt hilarisch dat hij 'bijgespoten' heeft. Is een bekend fenomeen, dat het zo weinig lijkt. Het potje is ook zo groot
dank voor de antwoorden.

Ja typische een mannending he , bang zijn dat het te weinig is.

Moest ook wel een beetje lachen er om...

Zal het haar laten lezen wat jullie reacties zijn...misschien toch maar door geven....
Nou ja, het melden kan geen kwaad en dan weten ze daar wel of het de uitslag beïnvloed heeft en of dat een probleem is.

Ik hoop trouwens dat je vriendin snel zwanger is. Wachten en het ziekenhuis sucks!
Als hij ook regelmatig snel twee keer in haar klaar komt, dan is het toch ook gewoon een representatieve steekproef?
Ja hoop het ook echt voor haar/hun.

Is ook kut ja ziekenhuizen onderzoeken...de spanningen die het mee brengt en de onzekerheidheid :(
Ik heb een keer een verhaal gehoord over een man die dacht dat het potje vol moest. Hij heeft zich helemaal schraal gerukt omdat hij het potje na 3 dagen weer in moest leveren.
Simpel. Niet zwanger worden ligt met deze uitslag niet aan hem, dus ze hoeft zich hier helemaal niet druk om te maken.
quote:Katherina schreef op 08 juli 2010 @ 11:01:

Ik heb een keer een verhaal gehoord over een man die dacht dat het potje vol moest. Hij heeft zich helemaal schraal gerukt omdat hij het potje na 3 dagen weer in moest leveren. Ze zullen wel gedacht hebben in 't ziekenhuis... zo zo...
quote:midnight01 schreef op 08 juli 2010 @ 10:21:

Nu kwam uit de uitslag dat hij goed zaad heeft boven het gemiddelde kwa aantal...

Ze kijken precies naar de hoeveelheid en daarvan berekenen ze het percentage "goede" zaadcellen. Op een uitslagformulier zie je namelijk staan:

75% beweeglijke cellen

15% onbeweeglijke cellen

enz...

Die verhoudingen kloppen nu natuurlijk niet meer.

Maar goed, als hij veel "goed zaad" heeft zal het allemaal wel meevallen.

Doet me denken aan een verhaal dat een jongetje voor school zijn urine in moest leveren en dat zijn oudere broer sperma in het potje urine heeft gespoten. Die arme jongen moest voor onderzoek naar het ziekenhuis.

Wel een ander verhaal hoor, maar ik moest er opeens aan denken.
Ja ik weet ook niet precies wat er op het form stond, was er natuurlijk niet bij ;)

Maar ze hadden het over dat het een groot aantal was...en toen zei die thuis ineens ja...ik heb eigenlijk 2 x blabla..en misschien daarom wel het hoge aantal....

De stress is voor haar nu nog niet over..want nu voelt zij zich de boosdoener...zij voelt zich er onvermogend nu misschien blijkt dat het aan haar ligt en vindt dat zo rot voor haar.
Ik denk dat ze het toch even met de huisarts moeten overleggen. Dat is niet van 1 keer is.

Het is ook heel rot voor haar.
[quote]Sam32 schreef op 08 juli 2010 @ 11:12:

[...]

Ze kijken precies naar de hoeveelheid en daarvan berekenen ze het percentage "goede" zaadcellen. Op een uitslagformulier zie je namelijk staan:

75% beweeglijke cellen

15% onbeweeglijke cellen

enz...

Die verhoudingen kloppen nu natuurlijk niet meer.

Ik snap die rekensom niet helemaal hoor.... waarom zouden die verhoudingen niet meer kloppen?
Ik zou het zeker overleggen met het ziekenhuis. De hoeveelheid en de kwaliteit zullen allebei een andere uitslag hebben nu. Dus hoe representatief kan dit kwakkie nog zijn dan?

En ik vind het eerlijk gezegd oerstom van haar vriend. Wat is dat voor macho-gedoe??
En wat maakt het uit bij wie het wel/niet naar behoren werkt? Kinderen krijg je samen, dus haar schuldgevoel (hoe begrijpelijk misschien ook) is echt niet nodig.
Gaat het niet om de hoeveelheid beweeglijke zaadjes per ml oid?

Dan heeft hij zijn beweeglijkheid alleen maar benadeeld door 2 kwakjes bij elkaar te mikken.
quote:stukje_cake schreef op 08 juli 2010 @ 16:26:

Gaat het niet om de hoeveelheid beweeglijke zaadjes per ml oid?

Dan heeft hij zijn beweeglijkheid alleen maar benadeeld door 2 kwakjes bij elkaar te mikken.Idd dat bedoelde ik ook met mijn eerdere opmerking te zeggen.
Dit testen ze bij een sementest (even snel van internet geplukt, maar mijn vriend heeft deze test ook wel eens moeten doen, dus ik weet dat het klopt wat hier staat):

Hoeveelheid zaadcellen

Het aantal zaadcellen is een eerste factor. Normaal komen er bij een zaadlozing 100 tot 200 miljoen zaadcellen vrij. Per milliliter zijn dat er zo'n 20 tot 50 miljoen. Bij minder dan 20 miljoen zaadcellen per milliliter spreekt men van oligozoöspermie (weinig zaadcellen). Soms zijn er helemaal geen zaadcellen in het sperma. Men spreekt dan van azoöspermie (afwezigheid van zaadcellen).

Beweeglijkheid van de zaadcellen

Ook de beweeglijkheid van de zaadcellen is belangrijk. De zaadcellen moeten beweeglijk genoeg zijn om zich door het slijm van de baarmoedermond, door de baarmoeder en de eileiders naar de eicel in het uiteinde van de eileider te bewegen. Bij onvoldoende beweeglijkheid van de zaadcellen spreekt

men van asthenozoöspermie (slecht bewegende zaadcellen). De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert een goede beweeglijkheid meer dan 25%, beweeglijkheid in het algemeen meer dan 50%.

Vorm van de zaadcellen

De vorm van de zaadcellen is een derde maat voor de kwaliteit. Bij elke man komen zaadcellen met een afwijkende vorm voor, maar als er erg veel zijn, spreekt men van teratozoöspermie (zaadcellen met afwijkende vorm). Volgens de WHO-normen moet meer dan 30% van de zaadcellen een normale vorm hebben.
Als een man twee maal achter elkaar klaarkomt, dan is het tweede kwakkie meestal van beduidend minder goede kwaliteit dan zijn eerste.

Dan heb je dus wel een grotere hoeveelheid, maar de beweeglijkheid is hoogstwaarschijnlijk minder goed en er zullen meer zaadcellen zijn met een afwijkende vorm.

Daarom is die test van haar vriend nu geen fluit meer waard, volgens mij.
Mijn boerenverstand zegt dat ze echt niet het hele kwakje gaan analyseren. Dat lijkt me tijdrovend en onnodig; ik vermoed dat ze een steekproef nemen uit het aangeboden kwakje, en de beweeglijkheidsresultaten van dat sample laten spreken voor de totale zaadkwaliteit. Wat stukje cake zegt: door twee kwakjes te produceren heeft hij zijn resultaat dus alleen maar doen dalen.

Maar vraag het vooral even na
quote:AlettaJacobs schreef op 08 juli 2010 @ 17:01:

Mijn boerenverstand zegt dat ze echt niet het hele kwakje gaan analyseren. Dat lijkt me tijdrovend en onnodig; ik vermoed dat ze een steekproef nemen uit het aangeboden kwakje, en de beweeglijkheidsresultaten van dat sample laten spreken voor de totale zaadkwaliteit. Wat stukje cake zegt: door twee kwakjes te produceren heeft hij zijn resultaat dus alleen maar doen dalen.Maar vraag het vooral even na Nou schijnbaar dus niet hahah hij zat boven het gemiddelde ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven