Zakgeld 12 jarige dochter

29-06-2009 12:38 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al ik vraag me af wat is nu een mooi bedrag voor mijn dochter van 12..?

Ze gaat in september naar de middelbare en ik wil graag dat ze leert met geld omgaan...Dat kan ze ook al wel maar nu gewoon helemaal "zelfstandig"

Soms werkt ze wat bij bij een vriendin en krijgt daar ook een lutel bedrag voor en ze legt het weg en spaart ermee,dus ze is wel bewust en brast niet alles erdoorheen.In tegenstelling tot haar broers.

Ik wil graag dus dat ze een aantal dingen daar zelf van moet betalen.

Als ze begint in september krijgt ze van mij al haar schoolspullen en een mooie nieuwe fiets en 20 euro beltegoed.

Daarna wil ik dus een bedrag in de maand gaan overmaken op haar rekening,of zou ik dat per week doen...??

Wat ze zelf gaat betalen is.

*Extra Snoep/drinken wat ze wil op school (buiten het meegebrachte brood)

*Beltegoed

*Kado'tjes vriendinnen

*Make up (wat ze weinig gebruikt maar ja middelbaar hé )

*Overige schoolspullen wat ze tussendoor nodig heeft of wil

Dus ik denk nu aan een bedrag van 30 per maand.

Dus 7,50 per week.

Nu vind mijn vriend dit veel te veel,ik zelf vind het nog wel mee vallen ik kreeg vroeger 20 gulden per maand.

Wat denken of zouden jullie doen bij jullie zoon of dochter....?

Lakini
Op het middelbaar kreeg ik 10 gulden per week. Dat zou nu dus 10 euro per week zijn als je ziet wat je er toen voor kan doen en nu.

Ik moest daar wel gewoon zelf kadootjes van kopen en snoep/drinken wat ik nog naast het meegenomen eten wilde hebben. Beltegoed bestond toen uiteraard nog niet.
Ik moest vroeger hetzelfde van mijn zakgeld betalen, en ik kreeg 5 gulden de week. Dat was begin jaren '90, dus dat is een tijdje geleden. Maar het komt ongeveer op hetzelfde neer als wat jij kreeg (even ervanuitgaand dat een maand altijd 4 weken heeft). Ik kreeg mijn zakgeld overigens wel wekelijks en niet maandelijks. Ik denk dat daar ook een verschil in zit (was in ieder geval wel even omschakelen toen ik kleedgeld kreeg, wat wel per maand was).

Twee vragen:

- aan welk bedrag denkt jouw vriend?

- is jouw vriend de vader? (ik neem aan van wel, maar toch voor de zekerheid)
Volgens mij kreeg ik zoveel guldens als mijn leeftijd, dus 12 jaar, 12,- maar dat weet ik niet meer zeker. Ik verdiende toen bij met mijn autowasserij-bedrijfje en dat liep super! Toen nog 5 gulden binnenkant, 5 gulden buitenkant en ik had vaak wel 5 auto's op een zaterdag ( van pa, vriendjes van zussen, buren, overburen etc) Dus zo kwam ik aan extra geld.

Volgens mij is 7,50 zelf een beetje weinig als ze er zelf alles van moet doen. Je kunt ook het bij 7,50 laten en dat jij de extra's zoals cadeautjes toeschiet.
Ik had natuurlijk ook geen beltegoed. Maar dat had ik wel daaruit moeten betalen, als ik een brommer had willen kopen, had ik die ook zelf moeten betalen (aanschaf, benzine en verzekering). Keuzes maken is een onderdeel van met geld om leren gaan, en het is niet zo dat ze van die mobiele telefoon afhankelijk is. Tenslotte hebben jullie thuis ook een telefoon.

De basic schoolspullen kreeg ik voor de brugklas. De andere jaren moest ik zelf het kaftpapier e.d. betalen. Zo snel verslijten puntenslijpers nou ook weer niet.

Ik vind 7,50 in ieder geval niet te weinig.
Ik kreeg toen ik naar de middelbare ging (1994) 130 gulden per maand. Hier moest ik o.a. mijn kleding voor kopen en mijn abo van de Fancy betalen.
Je zou ook even op site van het NIBUD kunnen kijken.

heeft altijd wel nuttige informatie..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik kreeg 7 gulden 50 per week. Daar moest ik ook alles van doen idd. Maar op die leeftijd kost een cadeautje toch ook minder(wij gaven elkaar sleutelhangers)Dus dan kan je daar op zich best mee rondkomen. Idd, geen beltegoed, maar dat zou je dan misschien per maand kunenn geven(20 euro ofzo)
Mijn dochter is 13,5 en krijgt ¤ 13,- per maand. Hiervan moet ze haar beltegoed kopen, nu belt ze vrij weinig dus ze doet er tijden mee (als ze ons belt laat ze 1 of 2 x overgaan en wij bellen haar dan terug), snoep op school en idd. cadeautjes voor verjaardagen. We hebben met haar afgesproken dat ze vanaf haar 14e kleedgeld krijgt. We denken dan aan een totaal bedrag van ¤ 50,-
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Ik kreeg destijds 20 gulden per maand. Moest ik dezelfde dingen van kopen als wat in jouw lijstje staat. Maar ja, beltegoed bestond toen nog niet
Hoeveel?

De hoogte van het zakgeld is afhankelijk van:

Hoeveel u zelf te besteden heeft.

Wat uw kind van het zakgeld moet betalen.

Een paar euro per week is voldoende als het zakgeld is bedoeld voor kleine dingen als snoep en speelgoed. Maar als uw kind ook zelf cadeautjes moet betalen, een abonnement op een blad of bepaalde consumpties, dan is een hoger bedrag nodig. Het is goed om samen alle uitgaven van uw kind op een rij te zetten en te kijken hoeveel zakgeld voldoende is. Leer uw kinderen hierbij onderscheid te maken tussen wat echt nodig is en wat ze graag willen hebben. In de praktijk blijkt het grootste probleem te zijn dat je voor een bepaalde periode maar een beperkt bedrag hebt. Daarom is het belangrijk dat zakgeld een vast bedrag is dat op een vast tijdstip wordt gegeven.

Uit onderzoek uitgevoerd onder scholieren (2009) blijkt dat het gemiddelde zakgeldbedrag voor scholieren rond de ¤28,- per maand ligt. U ziet de bedragen die kinderen in ons land gemiddeld krijgen in onderstaande tabel.

Zakgeld

Leeftijd

Bedrag per week in ¤

6*± 1,00

7*± 1,40

8-9**± 1,50

10-11**± 2,35

12°tussen 2,30 en 5,00

13°tussen 2,50 en 5,00

14°tussen 3,50 en 6,00

15°tussen 3,80 en 7,50

16°tussen 4,70 en 9,00

17°tussen 4,70 en 10,00

18°tussen 5,00 en 12,20

bron:

*Zakgeld=leergeld; Financieel gedrag van 6- en 7-jarigen (2009)

**ITS/Centiq (2008); Financieel inzicht van 8- tot 18-jarigen in Nederland

°Nibud 2009

@tbl1966, ik vind dat jouw dochter echt erg weinig zakgeld krijgt.

Zeker wanneer ze er ook nog eens cadeau'tjes van moet kopen, dan kan ze toch nooit voor iets leuks sparen. Duurt dan echt eeuwig!
Ja, dat vind ik echt.
Ik vind 7,50 erg veel voor een twaalfjarige.
er zat vroeger een meisje bij mij in de klas (groep 8) die 0,50 per week kreeg. Echt, geef dan niks ofzo.

OT:

Als ik die lijst van het Nibud zie lijkt 7,50 me wat aan de hoge kant per week. Maargoed, als je het kunt missen, waarom niet?
Waarom niet?

Het feit dat je het kunt missen, wil niet zeggen dat je het dan ook moet geven.
onze dochter krijgt 15 euro per maand en ze moet hiervan dezelfde dingen doen als jij op het lijstje hebt staan behalve de schoolspullen.

Beltegoed krijgt ze wel om ons te kunnen bellen ( wij werken ook met over laten gaan en wij bellen terug) en mocht ze het gebruiken voor bellen of sms naar vriendinnen dan betaalt ze dat zelf ( is nog niet nodig geweest)

onze zoon is trouwens 15 en krijgt hetzelfde bedrag ze moeten er dezelfde dingen van doen en zolang hij er nog steeds van kan sparen geven we blijkbaar nog niet te weinig
nuttig topicje!!

mijn dochter gaat na de grote vakantie naar het VO,dus ik zal hier eens wat gaan vergelijken met de verschillende bedragen.

Ze krijgt dus ook een mobieltje.

Ben er nog niet helemaal uit hoe we dat gaan doen.

De mobiel betalen wij in elk geval. Hoe we het gaan doen met het betalen ervan.. even over nadenken.

Dat van naar ons bellen en een keer over laten gaan en dat we dan terugbellen vind ik wel een goeie..

En dan als ze vriendinnen belt of die bellen haar zelf laten betalen.. ben ik het wel mee eens.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:tbl1966 schreef op 29 juni 2009 @ 15:00:

We hebben met haar afgesproken dat ze vanaf haar 14e kleedgeld krijgt. We denken dan aan een totaal bedrag van ¤ 50,-

Ik weet niet waar jullie normaal gesproken kleding kopen , of wat ze er van moet kopen , maar een niet-dure spijkerbroek is al snel een euro of 30 ....en het is de vraag of voor haar op een bepaald moment het ook niet ontzettend belangrijk is om " erbij te horen " .

Een paar laarzen bijvoorbeeld .... redt ze dat met 50 euro ? En dan moet ze de volgende maand pas voor een winterjas kijken . Is ze dan niet ook al uit haar wintertruien van vorig jaar gegroeid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zit nog lang niet in dit parket, maar ik denk dat 7,50 wel een mooi bedrag is per week.

Alleen die 50 euro kleedgeld, moet ze daar alles van doen? Of krijgt ze de basiskleding van jullie?
Precies wat BGB zegt. Als ze er alles van moet kopen, dan vind ik het wel weinig. Vooral voor iemand die nog flink aan het groeien is.
Leuk al die reacties.

Mijn vriend is niet de vader van mijn dochter,en hij vind 15 euro per maand een beter bedrag.

Ik ben wel degene die het betaalt per maand/week.

Mijn vriendin zei straks ook al waarom geef je het niet per week,dat is makkelijker wat als ze ineens 30 of een lager bedrag op de bank krijg gaan ze veel sneller dingen kopen..

Dat van het beltegoed vond ik ook wel een goeie,dat ik dat betaal en zij het over laat gaan en ik haar bel..
quote:lakini schreef op 29 juni 2009 @ 15:53:

Leuk al die reacties.

Mijn vriendin zei straks ook al waarom geef je het niet per week,dat is makkelijker wat als ze ineens 30 of een lager bedrag op de bank krijg gaan ze veel sneller dingen kopen..

Maar dat is juist ook leren omgaan met geld.
Hier zag ik iets daarover als je googelt op hoeveel zakgeld, klopt redelijk met wat ik geef toevallig
quote:toffifee schreef op 29 juni 2009 @ 15:54:

[...]

Maar dat is juist ook leren omgaan met geld.

Klopt, maar wanneer je het ze wekelijks geeft dan leren ze ook sparen voor iets dat ze graag willen hebben.

Beide is iets voor te zeggen, ik persoonlijk zou voor wekelijks zakgeld gaan.
Ja, dat vind ik echt.
quote:RosieRo schreef op 29 juni 2009 @ 15:57:

Hier zag ik iets daarover als je googelt op hoeveel zakgeld, klopt redelijk met wat ik geef toevallig Dat is een leuke informatieve site ga daar straks zeker ff uitgebreid lezen..Thanks..
quote:Mamasaar schreef op 29 juni 2009 @ 15:28:

@tbl1966, ik vind dat jouw dochter echt erg weinig zakgeld krijgt.

Zeker wanneer ze er ook nog eens cadeau'tjes van moet kopen, dan kan ze toch nooit voor iets leuks sparen. Duurt dan echt eeuwig!

Lief van je dat je je ongerust maakt over haar, maar ze kan echt wel sparen hoor. Ze heeft zelfs meer geld dan haar oudere broer die ¤ 65.- per maand aan zak- en kleedgeld krijgt.

Volgens mij zit ik ook niet echt veel onder het bedrag wat het Nibud voorschrijft, zo'n ¤ 3,- per week (¤ 13 x 3(maanden) : 13 (weken) = ¤ 3,- en het Nibud adviseert tussen de ¤ 2,50 en ¤ 5,-
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven