Zelfstandig buiten spelen

15-06-2020 12:47 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ben erg benieuwd hoe oud jullie kinderen waren toen ze voor het eerst alleen buiten speelden en hoe jullie dit hebben aangepakt?

Onze zoon is nu 5,5 jaar. We wonen heel rustig. Hij zou één straat over moeten steken om bij de speeltuin uit te komen. Alle andere kinderen hier in de buurt mogen al zelfstandig buiten spelen. Nu ook zijn beste vriendje (half jaar jonger) zelfstandig buiten mag spelen, merk ik dat ik ook behoorlijk bezig ben met de vraag of hij hier al dan niet aan toe is.

Voordelen van zelfstandig buiten spelen:
- Hij krijgt het vertrouwen van ons dat hij het aankan.
- Hij hoeft niet meer op ons te wachten alvorens hij mee mag met de vriendjes in de buurt.
- Ik zit er niet als enige ouder bij om toezicht te houden.

Nadelen:
- Er is hier veel (ondiep) water in de buurt (hij kan nog niet goed genoeg zwemmen).
- Hij zit altijd flink in zijn hoofd en merkt de omgeving soms wat minder goed op (raakt snel verdwaald).
- Hoe reageren andere kinderen op hem als ik er niet bij ben (het is geen 'standaard' jongetje, maar hij heeft wel een gebruiksaanwijzing en het samen spelen gaat al steeds beter, maar hij moet ook nog veel leren).

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit hebben aangepakt!

Groetjes!
Mijn dochter van 3,5 mag zelfstandig buiten spelen.

Dat mag ze omdat:
- ze heel goed luistert. Ze weet hoe ver ze mag en gaat niet verder dan dat
- we heel goed kunnen afbakenen hoe ver ze mag. Ze mag alleen op de stoep. Daarmee kan ze door de tuin de steeg in en vanuit de steeg blijft ze op de stoep kan ze voor ons huis langs naar de andere kant van het rijtje daar de steeg weer in om weer achter ons huis langs te gaan.
- we wonen relatief rustig, er komen weinig auto's langs, dus als ze een keer besluit niet te luisteren dan is de kans klein dat er net dan een auto is
- haar vriendje met wie ze buitenspeelt luistert net zo goed en ze laten zich allebei niet opjutten door de oudere buurjongentjes aan de achterkant die wel over mogen steken

De eerste paar keer vond ik het doodeng en ik heb haar ook een paar keer gevolgd om te kijken wat ze zou doen, maar ze doet het super goed, dus ze mag dit zo bljiven doen.
-
Ligt heel erg aan het kind. Mijn oudste was rustig en luistert goed, maar wel heel onzeker. Middelste kon ik mijn rug niet naar keren. Jongste was ook heel rustig en verstandig. Ze zijn alle drie op een andere leeftijd alleen naar buiten gegaan. Er komt vanzelf een dag dat je erachter staat en hem laat gaan. Kijk niet teveel naar anderen.
Je hoeft toch niet ineens helemaal niet meer mee te gaan? het is toch niet Of je bent erbij, of je bent helemaal weg?
snapt hij dingen als: gevaar voor verkeer & water
Niet met vreemden mee, Wat hij moet als er iets misgaat? Hoe laat hij thuis moet komen??

Je kunt het gaan proberen, eerst gaat hij "alleen" maar jij blijft in de buurt
Dan echt alleen de deur uit, maar jij checkt na 5 minuten, later na tien minuten etc
Mijn zoontje was 6 toen hij alleen buiten mocht. Ik stierf duizend doden. Ook omdat hij diabetes heeft. Nu is hij 8 en heeft een heuptasje om met zijn spullen en een telefoon erin, zodat ik hem kan bellen. En dat is een hele geruststelling.
Mijn zoontje wordt deze week 4 en ik laat hem echt niet zonder toezicht uit de tuin. Hij is nogal roekeloos en ik zie hem er voor aan dat hij vrolijk de sloot in springt voor de lol.
Rond 4 jaar gingen ze alleen buiten spelen. Op het veldje voor het huis tot de tweede lantaarn op jet fietspad. En om de zoveel tijd even buiten checken.
Ik vind de voordelen die je beschrijft niet opwegen tegen de nadelen. Een eerste vereiste is immers dat kind er aan toe is om zelfstandig buiten te spelen en ik zie alleen maar argumenten die wijzen op het tegendeel. Ik zou er nog even mee wachten dus.
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2020 12:55
Ik vind de voordelen die je beschrijft niet opwegen tegen de nadelen. Een eerste vereiste is immers dat kind er aan toe is om zelfstandig buiten te spelen en ik zie alleen maar argumenten die wijzen op het tegendeel. Ik zou er nog even mee wachten dus.

Eens. Lijkt mij ook niet verstandig TO.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Onze dochter van bijna 8 begint nu pas zelfstandig buiten te spelen. Dwz uit het zicht , wel in de buurt. Vanaf 7 speelde ze voor de deur zodat ik haar kon zien . Daar voor ging ik ( of een moeder van vriendjes/vriendinnetjes) mee. Heeft verder niks te maken met zelfstandig kunnen oversteken of iets, ivond haar voor die tijd simpelweg te jong.
Ik heb hier weleens discussie over met man. Hij zegt dat we zoon vertrouwen moeten geven. Ik vind hem te jong om zo’n grote verantwoordelijkheid mee te geven. Ik ben liever een overbezorgde vervelende moeder dan dat hij straks onder een auto komt of verdrinkt.
Met veel diep water in de buurt zou ik wel voorzichtiger zijn.
Sinds hij 7 is, nu dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
beetjegek schreef:
15-06-2020 12:54
Mijn zoontje was 6 toen hij alleen buiten mocht. Ik stierf duizend doden. Ook omdat hij diabetes heeft. Nu is hij 8 en heeft een heuptasje om met zijn spullen en een telefoon erin, zodat ik hem kan bellen. En dat is een hele geruststelling.
Een oprechte vraag, waarom is het een geruststelling dat je hem kunt bellen? Of kun je zijn telefoon tracen waar hij uithangt? Voor de angsten van TO (verdwalen, onder een auto, in de sloop vallen) maakt het hebben van een telefoon en hem dus kunnen bellen helemaal niets uit, toch?
Als ik je nadelen lees zou ik er ook bij blijven.

Je kunt misschien wel af en toe eens zeggen ... ga maar vast ik kom eraan. En dan bv 10 min later komen. Een beetje observeren hoe hij zich beweegt vanaf een afstandje, dan ben je er wel bij, maar hij weet het niet.. stapje voor stapje
Ligt heel erg aan de straat waar je woont en het kind.
Wij wonen in een woonerf dus daar gingen ze met drie zelf naar buiten in het speeltuintje voor de deur, dat kon ik vanuit huis zien.

Ik zou gewoon duidelijk de afspraak maken waar hij mag spelen. Ik merkte bij mijn kinderen dat ze erg groeiden van het zelf buiten spelen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wij zijn ook begonnen met "ga maar alvast, ik kom binnen 10 minuten" en "ik ga alvast naar huis, kom je ook zo". Langzaam afbouwen. Wij hebben geen water in de buurt dus dat scheelt wel.
Mijn zoon is bijna 6 en speelt sinds 5,5 alleen buiten. Hij weet de weg en hij weet waar hij niet mag komen. Hij speelt enkel met andere kinderen buiten en ik vertrouw op de collectief grote kracht van zelfbehoud.
Hoe impulsief en hoe beïnvloedbaar is hij?

Mijn dochter krijgt regelmatig 'gekke dingen in haar bol'. Bedenkt dan ineens dat ze ergens ver weg dingen heeft gezien die ze wil plukken en is 'poef' weg.

Ook denkt ze geen 2x na als iemand haar vraagt ergens mee naar toe te gaan. Ook al is ze maar bij een kindje in de achtertuin, voor mij is ze gewoon weg en kan ze ook ergens dood in de sloot liggen.

Ze is ook al eens 'meegenomen' door oudere meisjes waar ze mee aan het spelen was. Die hadden niet door dat ze niet zo ver mocht.
Friezin71 schreef:
15-06-2020 13:04
Een oprechte vraag, waarom is het een geruststelling dat je hem kunt bellen? Of kun je zijn telefoon tracen waar hij uithangt? Voor de angsten van TO (verdwalen, onder een auto, in de sloop vallen) maakt het hebben van een telefoon en hem dus kunnen bellen helemaal niets uit, toch?
Je kunt hem bellen en vragen waar hij is. "Bij het meertje hierachter", dan weet je genoeg...
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
15-06-2020 13:39
Je kunt hem bellen en vragen waar hij is. "Bij het meertje hierachter", dan weet je genoeg...
Als ie opneemt ja. En als zijn telefoon niet ergens begraven ligt in de zandbak.

Mijn vijftienjarige neemt nog steeds zijn telefoon niet op als het hem niet uitkomt.
- Hoe reageren andere kinderen op hem als ik er niet bij ben (het is geen 'standaard' jongetje, maar hij heeft wel een gebruiksaanwijzing en het samen spelen gaat al steeds beter, maar hij moet ook nog veel leren).
Dit zou voor mij wel een reden zijn om hem niet helemaal alleen te laten. Kun je in de buurt zijn (binnen gehoorsafstand) zonder dat je echt op zijn nek zit?
eze wijzigde dit bericht op 15-06-2020 13:57
0.13% gewijzigd
Ik merk dat mensen hier het maar gek en misschien zelfs een beetje onverantwoord vinden. Maar wellicht trek ik de sociale controle gewoon niet zo goed. Wij wonen aan een drukke weg, maar paar huizen verder begint een ventweg en daar mag ze zelf als ik in de voortuin ben. Dan gaat ze heen en weer lopen. Er is al een keer naar de politie gebeld die ook echt langskwam. Een meneer zag kind toen hij naar de winkel ging en weer terugkwam op een bankje zitten en concludeerde dat ze daar al zeker anderhalf uur zat, niet wetende dat ze steeds heen en weer loopt. Een helpende mevrouw heeft ze naar huis geleid en een kwartier later stond de politie in de tuin. Sindsdien durf ik niet meer. Niet om gekke capriolen van dochter, maar om opzichtige omstanders.

gister ook al: kind wilde, in het park, alleen rennen ipv achterop de fiets. Dat mocht niet van mij, maar zelfstandig over het voetpad en ik op het fietspad, waar dan af en toe een bosje tussen verschijnt, mocht wel. En pardoes werd ze aangesproken 'of ze wel alleen mocht en waar zijn je ouders?' Terwijl ik constant roepend met haar aan het communiceren was.

Naar het schoolplein, waar waarschijnlijk minder gek op gekeken wordt van een kind 'los' is dan weer net te ver weg.

Kind wordt in september 6 trouwens en is echt heel verantwoordelijk en snakt naar zelfstandig spelen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-06-2020 13:51
6.01% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2020 13:45

Mijn vijftienjarige neemt nog steeds zijn telefoon niet op als het hem niet uitkomt.
Wat dus altijd het geval is als je moeder belt 😉; zeer herkenbaar !!

Bij jongere kinderen zal dat minder spelen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven