Zelfstandig buiten spelen
maandag 15 juni 2020 om 12:47
Hallo allemaal,
Ben erg benieuwd hoe oud jullie kinderen waren toen ze voor het eerst alleen buiten speelden en hoe jullie dit hebben aangepakt?
Onze zoon is nu 5,5 jaar. We wonen heel rustig. Hij zou één straat over moeten steken om bij de speeltuin uit te komen. Alle andere kinderen hier in de buurt mogen al zelfstandig buiten spelen. Nu ook zijn beste vriendje (half jaar jonger) zelfstandig buiten mag spelen, merk ik dat ik ook behoorlijk bezig ben met de vraag of hij hier al dan niet aan toe is.
Voordelen van zelfstandig buiten spelen:
- Hij krijgt het vertrouwen van ons dat hij het aankan.
- Hij hoeft niet meer op ons te wachten alvorens hij mee mag met de vriendjes in de buurt.
- Ik zit er niet als enige ouder bij om toezicht te houden.
Nadelen:
- Er is hier veel (ondiep) water in de buurt (hij kan nog niet goed genoeg zwemmen).
- Hij zit altijd flink in zijn hoofd en merkt de omgeving soms wat minder goed op (raakt snel verdwaald).
- Hoe reageren andere kinderen op hem als ik er niet bij ben (het is geen 'standaard' jongetje, maar hij heeft wel een gebruiksaanwijzing en het samen spelen gaat al steeds beter, maar hij moet ook nog veel leren).
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit hebben aangepakt!
Groetjes!
Ben erg benieuwd hoe oud jullie kinderen waren toen ze voor het eerst alleen buiten speelden en hoe jullie dit hebben aangepakt?
Onze zoon is nu 5,5 jaar. We wonen heel rustig. Hij zou één straat over moeten steken om bij de speeltuin uit te komen. Alle andere kinderen hier in de buurt mogen al zelfstandig buiten spelen. Nu ook zijn beste vriendje (half jaar jonger) zelfstandig buiten mag spelen, merk ik dat ik ook behoorlijk bezig ben met de vraag of hij hier al dan niet aan toe is.
Voordelen van zelfstandig buiten spelen:
- Hij krijgt het vertrouwen van ons dat hij het aankan.
- Hij hoeft niet meer op ons te wachten alvorens hij mee mag met de vriendjes in de buurt.
- Ik zit er niet als enige ouder bij om toezicht te houden.
Nadelen:
- Er is hier veel (ondiep) water in de buurt (hij kan nog niet goed genoeg zwemmen).
- Hij zit altijd flink in zijn hoofd en merkt de omgeving soms wat minder goed op (raakt snel verdwaald).
- Hoe reageren andere kinderen op hem als ik er niet bij ben (het is geen 'standaard' jongetje, maar hij heeft wel een gebruiksaanwijzing en het samen spelen gaat al steeds beter, maar hij moet ook nog veel leren).
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit hebben aangepakt!
Groetjes!
maandag 15 juni 2020 om 13:59
Zoiets heb ik ook wel eens gehad. Mijn kinderen mochten vanaf hun vierde verjaardag een rondje om het huizenblok lopen, zonder oversteken maar wel uit het zicht. Toen het een keer lang duurde voor er eentje terugkwam en ik ging kijken, stond hij te bakkeleien met een bezorgde dame die hem thuis wilde brengen - maar hij vertikte het met een vreemde mee te gaanMevrouw75 schreef: ↑15-06-2020 13:50Ik merk dat mensen hier het maar gek en misschien zelfs een beetje onverantwoord vinden. Maar wellicht trek ik de sociale controle gewoon niet zo goed. Wij wonen aan een drukke weg, maar paar huizen verder begint een ventweg en daar mag ze zelf als ik in de voortuin ben. Dan gaat ze heen en weer lopen. Er is al een keer naar de politie gebeld die ook echt langskwam. Een meneer zag kind toen hij naar de winkel ging en weer terugkwam op een bankje zitten en concludeerde dat ze daar al zeker anderhalf uur zat, niet wetende dat ze steeds heen en weer loopt. Een helpende mevrouw heeft ze naar huis geleid en een kwartier later stond de politie in de tuin. Sindsdien durf ik niet meer. Niet om gekke capriolen van dochter, maar om opzichtige omstanders.
gister ook al: kind wilde, in het park, alleen rennen ipv achterop de fiets. Dat mocht niet van mij, maar zelfstandig over het voetpad en ik op het fietspad, waar dan af en toe een bosje tussen verschijnt, mocht wel. En pardoes werd ze aangesproken 'of ze wel alleen mocht en waar zijn je ouders?' Terwijl ik constant roepend met haar aan het communiceren was.
Naar het schoolplein, waar waarschijnlijk minder gek op gekeken wordt van een kind 'los' is dan weer net te ver weg.
Kind wordt in september 6 trouwens en is echt heel verantwoordelijk en snakt naar zelfstandig spelen.

maandag 15 juni 2020 om 13:59
Met water in de buurt zou ik mijn kinderen niet alleen laten.
Hier geen water, rustige wijk.
Mijn derde mag nu al alleen buiten, terwijl zijn zusjes dat nog niet mochten toen ze net 6 waren. Ik denk dat ze 7 of 8 waren?
Maar, hij mag alleen op de stoep en dan kan hij een rondje maken.
Als hij ergens binnen gaat spelen moet hij dat komen zeggen. Dat gebeurt 9 vd 10 keer niet, dus gelukkig hebben we een appgroepje. Daarin laten we elkaar weten waar de 4/5/6 jarigen uit ons rondje zijn
Als hier slootjes zouden zijn, zou hij niet alleen mogen gaan spelen. Ik ben vrij panisch met water en geen zwemdiploma
Hier geen water, rustige wijk.
Mijn derde mag nu al alleen buiten, terwijl zijn zusjes dat nog niet mochten toen ze net 6 waren. Ik denk dat ze 7 of 8 waren?
Maar, hij mag alleen op de stoep en dan kan hij een rondje maken.
Als hij ergens binnen gaat spelen moet hij dat komen zeggen. Dat gebeurt 9 vd 10 keer niet, dus gelukkig hebben we een appgroepje. Daarin laten we elkaar weten waar de 4/5/6 jarigen uit ons rondje zijn

Als hier slootjes zouden zijn, zou hij niet alleen mogen gaan spelen. Ik ben vrij panisch met water en geen zwemdiploma

maandag 15 juni 2020 om 14:06
Zoon was vier maar speeltuin voor de deur, ik kan vanuit mijn bovenraam het hele pleintje overzien en zoon was een goed luisterend kind.
Ik voorzie nu al dat dochter nog niet alleen mag op dezelfde leeftijd. Die is veel te avontuurlijk en eigenwijs
Weg oversteken zodat hij naar vriendjes kon fietsen dus echt uit zicht spelen was in het voorjaar van groep 5. Hij was een van de eerste van zijn klas die dat mocht. Maar nogmaals hij kan dat aan.
Hoe jij je kind beschrijft zou ik nog even wachten.
Ik voorzie nu al dat dochter nog niet alleen mag op dezelfde leeftijd. Die is veel te avontuurlijk en eigenwijs

Weg oversteken zodat hij naar vriendjes kon fietsen dus echt uit zicht spelen was in het voorjaar van groep 5. Hij was een van de eerste van zijn klas die dat mocht. Maar nogmaals hij kan dat aan.
Hoe jij je kind beschrijft zou ik nog even wachten.
maandag 15 juni 2020 om 14:10
Qua gebruiksaanwijzing, dat is vaak ook iets wat je als ouder heel erg voelt (en dat zeg ik als moeder met kind met gebruiksaanwijzing). Het kan je nog verbazen hoeveel kinderen zelf al aanvoelen en hoeveel hij zelf ook kan oplossen als hij alleen is, waar je normaal ingrijpt of hij op jouw wacht.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat hij zich aan de grenzen houdt qua tot waar spelen, dat is een begin. Dat is een stukje vertrouwen 2 kanten op. Want je niet houden aan de grenzen heeft consequenties.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat hij zich aan de grenzen houdt qua tot waar spelen, dat is een begin. Dat is een stukje vertrouwen 2 kanten op. Want je niet houden aan de grenzen heeft consequenties.
maandag 15 juni 2020 om 14:15
Dochter (net 7) mag alleen in onze straat spelen / fietsen (woonerf, deels uit zicht). Speeltuintjes verderop mag samen met buurjongen. Binnenspelen ook even melden. Nu vraagt buurjongen als hij jier speelt: wil je mijn mama een berichtje sturen 
Laatst was hier politie op zoek naar 2 vierjarigen die kwijt waren uit andere straat. Die liepen samen in het bos hierachter. Heeft wel indruk gemaakt op dochter en was aanleiding voor gesprekje om afspraken te herhalen.
Laatst was hier politie op zoek naar 2 vierjarigen die kwijt waren uit andere straat. Die liepen samen in het bos hierachter. Heeft wel indruk gemaakt op dochter en was aanleiding voor gesprekje om afspraken te herhalen.
maandag 15 juni 2020 om 14:17
Met veel water in de buurt zou ik erg voorzichtig zijn.
Kun je niet een tijdje ergens gaan staan waar hij je niet ziet, zodat je hem in de gaten kunt houden of het goed gaat? Omdat je het er ook over hebt dat hij een gebruiksaanwijzing heeft.
Mijn zoon van bijna 4 mag het sinds een paar weken, maar ik weet dat hij niet verder gaat tot waar wij zeggen dat hij mag en hij netjes aan de kant gaat wanneer er een auto aan komt, kan hem namelijk via het keukenraam goed in de gaten houden.
Voordeel bij ons is dat we op een hele rustige plek wonen waar alleen de mensen die hier ook wonen met hun auto komen en verder niemand.
Moet er wel bij zeggen dat ik het soms wel lastig vond om hem die vrijheid te geven, maar sinds ik zie dat hij het kan en zie hoe trots hij is dat hij dat al mag, ik het meer kan loslaten.
Kun je niet een tijdje ergens gaan staan waar hij je niet ziet, zodat je hem in de gaten kunt houden of het goed gaat? Omdat je het er ook over hebt dat hij een gebruiksaanwijzing heeft.
Mijn zoon van bijna 4 mag het sinds een paar weken, maar ik weet dat hij niet verder gaat tot waar wij zeggen dat hij mag en hij netjes aan de kant gaat wanneer er een auto aan komt, kan hem namelijk via het keukenraam goed in de gaten houden.
Voordeel bij ons is dat we op een hele rustige plek wonen waar alleen de mensen die hier ook wonen met hun auto komen en verder niemand.
Moet er wel bij zeggen dat ik het soms wel lastig vond om hem die vrijheid te geven, maar sinds ik zie dat hij het kan en zie hoe trots hij is dat hij dat al mag, ik het meer kan loslaten.

maandag 15 juni 2020 om 14:37
Ik heb zelf een weglopertje en ik herken dit totaal niet. Ik zou willen dat mensen dit bij haar deden.
Laatst toevallig zelf een weglopertje van 4 onderschept. Die helemaal alleen over straat naar een winkel rende. Niemand die op of om keek. Geen ouders te zien.
Ik heb de achtervolging in gezet en hem uit de winkel geplukt, waar ook al niemand naar hem keek. Samen terug gelopen en kwam net zijn vader aangerend
maandag 15 juni 2020 om 15:00
Ook weer waar. Is hier ook een terugkerende ergernis.Lady*Voldemort schreef: ↑15-06-2020 13:45Als ie opneemt ja. En als zijn telefoon niet ergens begraven ligt in de zandbak.
Mijn vijftienjarige neemt nog steeds zijn telefoon niet op als het hem niet uitkomt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 15 juni 2020 om 15:06
Klinkt nog een beetje vroeg om een straat over te steken en bij water te spelen.
Begin met voorbereiden. 's Zondags naar het familie-uur in het zwembad om aan water te wennen (helpt goed voor de zwemles). En veel gelegenheden aangrijpen om te laten zien hoe goed hij de straat kan oversteken - eerst samen, dan jij eerst en hij alleen er na, en daarna hij eerst en jij er na; of wissel de rollen om en laat hij jou uitleggen hoe het moet. (dus niet 'vertellen' hoe het moet, en niet meer samen doen, maar zelfstandig doen).
Dan voel je op een gegeven moment wel aan wat hij kan.
Begin met voorbereiden. 's Zondags naar het familie-uur in het zwembad om aan water te wennen (helpt goed voor de zwemles). En veel gelegenheden aangrijpen om te laten zien hoe goed hij de straat kan oversteken - eerst samen, dan jij eerst en hij alleen er na, en daarna hij eerst en jij er na; of wissel de rollen om en laat hij jou uitleggen hoe het moet. (dus niet 'vertellen' hoe het moet, en niet meer samen doen, maar zelfstandig doen).
Dan voel je op een gegeven moment wel aan wat hij kan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
maandag 15 juni 2020 om 15:15
Ik kan hem dan zeggen dat hij zijn suiker moet meten, eerst was ik bang dat ie met een hypo in de bosjes lag ofzo. Hij kan zwemmen en onder een auto komen kan altijd.Friezin71 schreef: ↑15-06-2020 13:04Een oprechte vraag, waarom is het een geruststelling dat je hem kunt bellen? Of kun je zijn telefoon tracen waar hij uithangt? Voor de angsten van TO (verdwalen, onder een auto, in de sloop vallen) maakt het hebben van een telefoon en hem dus kunnen bellen helemaal niets uit, toch?
maandag 15 juni 2020 om 15:28
Dit inderdaad. Mijn dochter mocht zelfstandig naar het speeltuintje toen ze 5 was (twee straten oversteken en we hebben er deels zicht op). Met haar kunnen we goed afspraken maken zoals niet ergens anders heen gaan dan de speeltuin zonder het te komen vragen. Ze kijkt goed uit bij oversteken en laat zich niet overhalen tot dingen die ze niet wil.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑15-06-2020 12:52Ligt heel erg aan het kind. Mijn oudste was rustig en luistert goed, maar wel heel onzeker. Middelste kon ik mijn rug niet naar keren. Jongste was ook heel rustig en verstandig. Ze zijn alle drie op een andere leeftijd alleen naar buiten gegaan. Er komt vanzelf een dag dat je erachter staat en hem laat gaan. Kijk niet teveel naar anderen.
Mijn zoontje is nu 4,5 maar dat is een heel ander type (kan nog steeds heel enthousiast zomaar oversteken zonder te kijken, is wat onhandig en valt daardoor vaak en hard) dus ik kan me voorstellen dat het bij hem langer duurt totdat ik hem daar alleen durf te laten spelen.
maandag 15 juni 2020 om 17:29
Jeetje wat een boel reacties. Heel erg bedankt!
De meningen zijn dus nogal verdeeld (zo te lezen).
Ik heb hem wel al een keertje voor ons uit naar de speeltuin laten gaan en dan kwam ik vijf minuten (met een heel vlot kloppend hart) de speeltuin ingelopen. Hij houdt zich wel heel goed aan de afspraken en als hij onzeker is of iets wel of niet mag dan vraagt hij het meestal eerst (zo kreeg hij laatst wat lekkers aangeboden door een vriendje, maar vroeg toch eerst of hij dat wel mocht).
Ik denk dat ik hem inderdaad zo heel langzaamaan ga leren wennen aan het buiten zijn zonder toezicht.. Eerst vijf minuten dan tien minuten en zo verder. Het water in de buurt vind ik ook ontzettend eng. Het is gelukkig heel ondiep water, maar toch..
Heel hartelijk bedankt voor het meedenken en alle reacties!
De meningen zijn dus nogal verdeeld (zo te lezen).
Ik heb hem wel al een keertje voor ons uit naar de speeltuin laten gaan en dan kwam ik vijf minuten (met een heel vlot kloppend hart) de speeltuin ingelopen. Hij houdt zich wel heel goed aan de afspraken en als hij onzeker is of iets wel of niet mag dan vraagt hij het meestal eerst (zo kreeg hij laatst wat lekkers aangeboden door een vriendje, maar vroeg toch eerst of hij dat wel mocht).
Ik denk dat ik hem inderdaad zo heel langzaamaan ga leren wennen aan het buiten zijn zonder toezicht.. Eerst vijf minuten dan tien minuten en zo verder. Het water in de buurt vind ik ook ontzettend eng. Het is gelukkig heel ondiep water, maar toch..
Heel hartelijk bedankt voor het meedenken en alle reacties!

maandag 15 juni 2020 om 18:58
Hier mag dochter eigenlijk pas vanaf een jaar of 6,5 zonder toezicht buiten spelen. Sowieso vind ik een zwemdiploma hebben een must, hier ook water om de wijk heen. Ze mocht toen alleen naar de speeltuin (onze straat oversteken en een klein straatje door, geen zicht op vanuit huis). Vriendinnetje van dochter woont aan de speeltuin, dus die hielden altijd wel ook toezicht. Sinds ze 7,5 is mag ze ook rond ons blok en wat verder de wijk in. Maar ik vind het nog steeds spannend en man helemaal. Die vind mij veel te los, ik laat haar soms ook alleen thuis als ik even een boodschap in het centrum ga doen. Dat doet hij zelf niet.
Wel vind ik het een voordeel dat er veel bekenden in de wijk wonen en er best veel sociale controle is. Ze speelt ook nooit alleen buiten, altijd met vriendinnetjes.
Wel vind ik het een voordeel dat er veel bekenden in de wijk wonen en er best veel sociale controle is. Ze speelt ook nooit alleen buiten, altijd met vriendinnetjes.
maandag 15 juni 2020 om 19:07
Een buurt met water, verstrooide professor en een kind met een handleiding ...
Die zou bij mij toch écht minstens tot zijn 7 à 8 mogen wachten.
Een nichtje dacht ook dat haar kind met een handleiding het wel kon in haar rustige buurt op zijn 6de.
Tot ie thuiskwam met 2 blauwe ogen en een gebroken arm.
"Vechtpartijtje in de speeltuin" en een paar oudere jongens die hem hadden aangevallen omdat ie wat anders was dan de rest.
Die zou bij mij toch écht minstens tot zijn 7 à 8 mogen wachten.
Een nichtje dacht ook dat haar kind met een handleiding het wel kon in haar rustige buurt op zijn 6de.
Tot ie thuiskwam met 2 blauwe ogen en een gebroken arm.
"Vechtpartijtje in de speeltuin" en een paar oudere jongens die hem hadden aangevallen omdat ie wat anders was dan de rest.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 15 juni 2020 om 22:59
Het valt me op hoe laconiek sommige ouders zijn.
Mijn buurmeisje van net 4 mocht bijvoorbeeld alleen spelen. Wij zijn haar nu al drie keer te hulp geschoten. De ene keer omdat ze verdwaald was en het al donker werd, een keer omdat ze hard was gevallen met haar fiets en later nog eens omdat ze bij de rand van een sloot aan het spelen was om kikkervisjes te vangen en ze erin dreigde te vallen.
Ik vind het maar raar dat je je kind van die leeftijd urenlang alleen buiten laat, zonder toezicht, terwijl je haar niet alleen thuis zou laten.
Mijn buurmeisje van net 4 mocht bijvoorbeeld alleen spelen. Wij zijn haar nu al drie keer te hulp geschoten. De ene keer omdat ze verdwaald was en het al donker werd, een keer omdat ze hard was gevallen met haar fiets en later nog eens omdat ze bij de rand van een sloot aan het spelen was om kikkervisjes te vangen en ze erin dreigde te vallen.
Ik vind het maar raar dat je je kind van die leeftijd urenlang alleen buiten laat, zonder toezicht, terwijl je haar niet alleen thuis zou laten.
maandag 15 juni 2020 om 23:01
Je vindt je buren dus laconiek?TanteOlivia schreef: ↑15-06-2020 22:59Het valt me op hoe laconiek sommige ouders zijn.

maandag 15 juni 2020 om 23:11
Mijn normaliter verstandige kind mocht rond zijn 6e verjaardag ook weleens de straat oversteken om naar de speeltuin te gaan. Ik keek dan van een afstandje toe en zag dat hij helemaal niet uitkeek, dus alleen oversteken mocht hij niet meer.
Ik liet hem wel even achter in de speeltuin, tot ik na 10min ging kijken en hij snoepjes zat te eten die hij van een andere (onbekende) moeder had gekregen. Uiteraard lief bedoeld en geen kwaad in de zin, maar toch niet de bedoeling. Nu (6,5) speelt hij dus gewoon in de tuin, of ik ga mee en blijf er bij. Ondertussen oefenen we verder met oversteken en nee zeggen.
Ik liet hem wel even achter in de speeltuin, tot ik na 10min ging kijken en hij snoepjes zat te eten die hij van een andere (onbekende) moeder had gekregen. Uiteraard lief bedoeld en geen kwaad in de zin, maar toch niet de bedoeling. Nu (6,5) speelt hij dus gewoon in de tuin, of ik ga mee en blijf er bij. Ondertussen oefenen we verder met oversteken en nee zeggen.
maandag 15 juni 2020 om 23:55
Mijn dochter is bijna 4 en luistert vrij goed. We wonen echter aan een redelijk drukke straat, waar geregeld harder dan de toegestane 30 km/h wordt gereden. En er is veel water in de buurt. Dus ze mag voorlopig echt niet zonder toezicht alleen buiten gaan spelen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

dinsdag 16 juni 2020 om 07:02
Verkeer+ water+ niet goed kunnen zwemmen= niet alleen spelen. Er zijn mi duidelijk redenen om het niet te doen. Dat anderen dat eventueel wel doen, dat is hun beslissing. Blijf bij je eigen gevoel, het gaat om jouw kind. Als het idee je samengeknepen billen geeft, dan zou ik op dat gevoel vertrouwen, je hebt dat niet zomaar, zeker gezien de info uit de OP.
Bij mij in de buurt zijn ze echt ontzettend makkelijk, 3/4/5 jarigen die zonder toezicht spelen, veel straten in de buurt, een parkeerplaats waar die kleine hummels rondrennen (met af en aan rijdende auto's), er zijn al echt wel gevaarlijke situaties geweest en men laat die kleintjes gewoon alleen rondrennen (of op van die loopfietsjes). Veel mensen zijn ook echt te makkelijk en vertrouwen teveel op eventuele buren die wel zullen ingrijpen. Dit is trouwens een nieuwbouwwijk, redelijk dicht bij het centrum van een stad. Ik kan mij voorstellen dat in een wat meer dorpse omgeving dit verantwoorder kan zijn.
Bij mij in de buurt zijn ze echt ontzettend makkelijk, 3/4/5 jarigen die zonder toezicht spelen, veel straten in de buurt, een parkeerplaats waar die kleine hummels rondrennen (met af en aan rijdende auto's), er zijn al echt wel gevaarlijke situaties geweest en men laat die kleintjes gewoon alleen rondrennen (of op van die loopfietsjes). Veel mensen zijn ook echt te makkelijk en vertrouwen teveel op eventuele buren die wel zullen ingrijpen. Dit is trouwens een nieuwbouwwijk, redelijk dicht bij het centrum van een stad. Ik kan mij voorstellen dat in een wat meer dorpse omgeving dit verantwoorder kan zijn.
whateffa wijzigde dit bericht op 16-06-2020 07:08
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
46.12% gewijzigd