Ziek kind - overbezorgde moeder?

06-11-2008 20:48 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff.... mag ik hier even de overbezorgde moeder uithangen?

Dinsdagavond is zoonlief (6jr) begonnen met braken... tot hij alleen nog vocht braakte. Gelukkig koortsvrij. Gisteren met domperidon-zetpillen aan de slag en gelukkig stopte gisteravond het braken. Toen kwamen de verschrikkelijke buikkrampen... gekromd lag hij in bed. Omdat hij niet kan vertellen wat er aan de hand is de huisartsenpost gebeld voor overleg. Voor controle geweest en ze konden niet vinden... vermoeden van voedselvergiftiging (al is vandaag gebleken dat hij de enige is van zijn groep die ziek is).

Vannacht koorts gekregen (38.8), krampen bleven, elk halfuur wakker en kreunend huilen. Vanmiddag naar de huisarts met een zielig hoopje ellende. Hij kan niet meer zitten, staan etc. Nogmaals de standaard controles. Zorgelijk is dat hij in de afgelopen 24 uur maar 2 heeft geplast... dus misschien een urineweginfectie. Omdat zoonlief het afgelopen halfjaar bijna 10 kilo is aangekomen zonder aanwijsbare reden vond de huisarts het verstandig om bloed af te nemen -> schildklier, diabetes en ontstekingen.

Gelukkig is hij vanmiddag weer goed gaan drinken (AA-drank), maar er zit werkelijk geen leven in. Vanavond na 10 uur eindelijk weer een plas.

Maar waar ik werkelijk van ga flippen is dat hij zijn temperatuur nu stijgt. Hij heeft nu 39,6. Hij wil geen paracetamol, blijft wel drinken gelukkig. Wanneer mag ik weer alarm gaan slaan bij een huisarts? In mijn hoofd zit dat 41 graden koorts echt gevaarlijk is... maar ik kan het zo snel niet terug vinden op het www.

Morgen de huisarts bellen voor de bloeduitslag.

Pfff... ik voel me zo onmachtig... weet niet wat ik kan doen voor het mannetje. Hij is zo ziek en kan niet vertellen wat hij voelt, nodig heeft enz. (hij autistisch en verstand. beperkt). Alles moet op gevoel en ik weet het niet meer.... waarschijnlijk ook als gevolg van het feit dat ik de hele nacht niet heb geslapen .
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet, maar men wat naar voor je zeg. Dikken
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Maroetje, gewoon nu weer de dokter bellen hoor!! Zo kun je de nacht toch niet in?
Je kan trouwens sowieso de huisartsenpost bellen om om advies te vragen. Dat zou ik doen denk ik.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Och Maroetje

ps Als je het niet vertrouwd gewoon weer bellen hoor.

Je instinct is veel waard ook voor de dokter.
Ik zou ook gewoon weer de huisartsenpost bellen hoor..Zo weinig drinken en niet plassen.. uitdrogingsgevaar
Maroetje, heb je steun aan de vader van je zoon? Je bent toch niet alleen met je ventje? Is zijn blindedarm ook gecheckt eigenlijk?
Bah....het liefst zou je de ziekte van je kind zo over willen nemen! Niets erger dan je kind als moeder zo ziek zien!

Op zich betekent koorts dat het lichaam zich tegen de ziekteverwekker verweerd en dat is juist nodig, door paracetamol te slikken ga je dat juist onderdrukken. Ik zou het in de gaten houden, je zoontje drinkt wel weer, dus dat is positief!

En volgens mij heb je inderdaad gelijk met de 41 graden grens....

Maar als je écht twijfeld zou ik gewoon de huisartsenpost bellen!
Agos, het arme ventje! HAP bellen en wel meteen. Beter een keer te vaak dan te weinig.

Sterkte!
Ik zou ook gewoon bellen hoor, liever een keertje teveel bellen dan te weinig.
Dank voor de reacties en de hugs!

Probleem is dat ze dus niets kunnen voelen/vinden, vandaar het bloedonderzoek. Daarnaast drinkt hij nu wel en heeft hij vanavond een plas gedaan. Hij is nu zeker niet uitgedroogd. Maar ik word er gek van dat e.e.a. positief zou moeten zijn. Maar dat zijn temp. nu omhoog gaat.

Gisteravond waren ze al bereidt om een kinderarts te roepen, maar ja als de huisarts toen en vandaag niets konden vinden.... waar sta ik dan. Wil hem ook niet belasten met onnodig gezeul en onderzoeken.

Niemand die weet wat de grens is bij koorts.... qua gevaar?
Ik sluit me bij vorige posters aan: huisartsenpost bellen en even overleggen. Je kunt beter de richtlijnen aanhouden die zij je geven dan die wij je geven.

Overigens is mijn moeder door onze huisarts vroeger ook wel gerustgesteld bij koorts boven de 41 graden. Voor moeders gemoedsrust mocht ze sinaspril gebruiken, maar hij vond dat op dat moment niet noodzakelijk. Wat ik heb geleerd is dat het boven de 42 graden riskant wordt, maar met het verhaal van mijn moeder in mijn achterhoofd vraag ik me af in hoeverre dat op feiten gebaseerd is.

Heel veel beterschap met je zoon!
Als je het niet vertrouwd weer naar de huisarts, daar worden ze tenslotte (genoeg) voor betaald!

En desnoods door naar het ziekenhuis, zou me ook zorgen maken als ik jou was!

Succes ermee!
Hou in ieder geval zijn buik in de gaten, die moet soepel blijven, zodra die hard (plankhard) aan voelt direct bellen.

Kan ook gewoon een heel vervelend virusje zijn maar toch....
Waarom vraag je dat niet aan de HAP? Dan weet je zeker wat je moet doen en ben je hopelijk wat gerustgsteld. Bellen joh! Sterkte!
quote:Mirjam762 schreef op 06 november 2008 @ 20:53:

Maroetje, heb je steun aan de vader van je zoon? Je bent toch niet alleen met je ventje? Is zijn blindedarm ook gecheckt eigenlijk?

Blindendarm is gecheckt... dat was mijn eerste reden om de HAP te bellen gisteren. Ook vandaag weer gescheckt... maar de buik is zacht dus dat is in orde.

En manlief is thuis... maar is wat relaxer dan ik .... vandaar dat ik hier mijn hart uitstort.
Lieve Maroetje

Jee wat vervelend voor je zoontje maar ook zeker voor jou

Ik heb even voor je gegoogled en ik zou wel even bellen als ik jou was:

Verwittig onmiddellijk uw arts indien

-uw kind jonger is dan 6 maanden,

-de koorts langer dan 24 uur aansleept,

-de lichaamstemperatuur oploopt tot 39°C of meer,

-koorts gepaard gaat met braken, diarree, veelvuldig plassen of urineren met branderig gevoel,

-wanneer het kind ongewoon slaperig en suf is.
De huisartsenpost weet dat, waar de grens ligt. Weet je, in het ergste geval moet je wel een extra rit maken. Liever nu dan midden in de nacht denk ik dan in zo'n geval. Ik ben ook wel 's avonds laat de deur uit geweest toen ik belde omdat ik twijfelde en de arts zei dat ik toch maar even langs moest komen (waarna hij constateerde dat het inderdaad een twijfelgeval was, maar ik daar uiteindelijk dus toch te vroeg zat ). Ik denk dan: liever om een tijd waarop ik zelf ook nog niet zou slapen dan dat je om twee uur 's nachts nog eens de hele boel bij elkaar moet pakken. Stel dát je moet komen dus.

En ik denk dat het voor jou geruststellender is om het oordeel van een arts te hebben (hetzij telefonisch hetzij na onderzoek) voordat je de nacht in gaat.

Ik zou in ieder geval gewoon bellen om advies, gewoon het verhaal vertellen zoals je het hier ook vertelt en laat het dan verder maar gewoon aan hun deskundig oordeel over. Ik volg in ieder geval liever het oordeel van een arts op dan het oordeel van een forummer.

bellen hoor !

laat de arts maar bepalen of het nodig is verder onderzoek te doen vanavond/morgen oid.

NIET zelf gaan bedenken of je misschien onnodig belt!

koorts an sich zegt niets

je kunt bij een bl.darmontsteking maar een beetje verhoging hebben bijv. terwijl je dan wel gaat ingrijpen .. en bij een simpele griep waar je niets mee hoeft juist weer hoge koorts hebben. Het gaat om de oorzaak van de koorts, en dat mag de arts proberen te achterhalen!

quote:lieve_kiwi schreef op 06 november 2008 @ 20:58:

Als je het niet vertrouwd weer naar de huisarts, daar worden ze tenslotte (genoeg) voor betaald!

Succes ermee!

Ehhh... ja, van onze steeds hoger wordende zorgpremie. Dus de vlieger "gewoon gaan omdat ze er toch dik voor betaald worden" gaat nou niet bepaald op. Je snijdt toch altijd jezelf in de vingers uiteindelijk.

Naar het ziekenhuis gaan is een slecht advies: die sturen je waarschijnlijk gewoon terug naar de huisartsenpost.
quote:qwertu schreef op 06 november 2008 @ 21:02:

Ik zou in ieder geval gewoon bellen om advies, gewoon het verhaal vertellen zoals je het hier ook vertelt en laat het dan verder maar gewoon aan hun deskundig oordeel over. Ik volg in ieder geval liever het oordeel van een arts op dan het oordeel van een forummer. Helemaal mee eens !
Maroetje, durf je zo de nacht in? Slaapt hij rustig? Hij drinkt nu dus wel, dat is al goed. Misschien kun je even bellen of ze toevallig de bloeduitslagen al kunnen zien in het systeem?
Hallo!

Dat is toevallig, heb net zelf een onderwerp geplaatst over dat ik me bezorgd maak om mijn dochtertje van 3 maanden die verhoging heeft en vanavond enorm heeft gespuugd maar zich verder heel goed lijkt te voelen.

Kan de bezorgdheid zelf niet loslaten en vroeg daar hulp bij...

Maar ik vind dat je in jouw geval ZEKER moet blijven bellen naar de HAP!! En regelmatig koorts meten! Nu is het zo dat in de avond de koorts altijd wat stijgt, halve graad las ik vandaag ergens en dat oudere kinderen hoge koorts goed kunnen hebben. Ik zou als je bij de 40 graden bent echt even alarm slaan. Drinken is inderdaad mega belangrijk en een plas is erg goed nieuws!

STERKTE!!
Ik heb er ondertussen 2 sinasprilletjes ingekregen. En weer te drinken. Dus ik ga i.i.g. afwachten wat het effect daarvan is. Ik ken de HAP ondertussen die willen eerst dat dit gegeven wordt. Anders doen ze toch niets.

En idd. toen mijn blindedarm ontstoken was had ik slechts verhoging... dus de temp. zegt hier niets over.

En midden in de nacht naar HAP is geen probleem... ik ben er nl. binnen 5 minuten. Bedankt Qwertu... ik zal de 42 graden als grens aanhouden. Al bel ik waarschijnlijk al bij de 41,5.

quote:

lieve_kiwi schreef op 06 november 2008 @ 20:58:

Succes ermee!

Ik ben wel een (over)bezorgde moeder, maar ook weer bang om voor een hysterische moeder te worden aangezien. Dus ik bel voor advies en overleg. Moet ik wel zeggen dat de HAP makkelijker is geworden sinds het eindelijk tot ze door is gedrongen dat zoonlief niet kan aangeven waar hij pijn heeft. Maar ik ga liever niet voor niets.

maroetje, 'jammer' dat de sinaspril er in zit

nu kan je niets meer qua temp. namelijk !! Die zal wel zakken nu, terwijl het met oorzaak niets doet.

een tip (van forummer, én arts)

over paar uur wéér sinaspril geven (even in bijsluiter kijken hoelang dit zou werken), om te voorkomen dat de temp. ineens weer hard gaat stijgen. Juist die snelle stijging is gevaarlijk !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven