Ziek kind - overbezorgde moeder?

06-11-2008 20:48 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff.... mag ik hier even de overbezorgde moeder uithangen?

Dinsdagavond is zoonlief (6jr) begonnen met braken... tot hij alleen nog vocht braakte. Gelukkig koortsvrij. Gisteren met domperidon-zetpillen aan de slag en gelukkig stopte gisteravond het braken. Toen kwamen de verschrikkelijke buikkrampen... gekromd lag hij in bed. Omdat hij niet kan vertellen wat er aan de hand is de huisartsenpost gebeld voor overleg. Voor controle geweest en ze konden niet vinden... vermoeden van voedselvergiftiging (al is vandaag gebleken dat hij de enige is van zijn groep die ziek is).

Vannacht koorts gekregen (38.8), krampen bleven, elk halfuur wakker en kreunend huilen. Vanmiddag naar de huisarts met een zielig hoopje ellende. Hij kan niet meer zitten, staan etc. Nogmaals de standaard controles. Zorgelijk is dat hij in de afgelopen 24 uur maar 2 heeft geplast... dus misschien een urineweginfectie. Omdat zoonlief het afgelopen halfjaar bijna 10 kilo is aangekomen zonder aanwijsbare reden vond de huisarts het verstandig om bloed af te nemen -> schildklier, diabetes en ontstekingen.

Gelukkig is hij vanmiddag weer goed gaan drinken (AA-drank), maar er zit werkelijk geen leven in. Vanavond na 10 uur eindelijk weer een plas.

Maar waar ik werkelijk van ga flippen is dat hij zijn temperatuur nu stijgt. Hij heeft nu 39,6. Hij wil geen paracetamol, blijft wel drinken gelukkig. Wanneer mag ik weer alarm gaan slaan bij een huisarts? In mijn hoofd zit dat 41 graden koorts echt gevaarlijk is... maar ik kan het zo snel niet terug vinden op het www.

Morgen de huisarts bellen voor de bloeduitslag.

Pfff... ik voel me zo onmachtig... weet niet wat ik kan doen voor het mannetje. Hij is zo ziek en kan niet vertellen wat hij voelt, nodig heeft enz. (hij autistisch en verstand. beperkt). Alles moet op gevoel en ik weet het niet meer.... waarschijnlijk ook als gevolg van het feit dat ik de hele nacht niet heb geslapen .
Niet twijfelen maar meteen bellen.

Als ik jou was zou ik zelfs vragen of hij vannacht opgenomen kan worden.

Hij is erg ziek en je weet niet waardoor dat komt.

Morgen heb je de uitslag en krijgt hij waarschijnlijk medicijnen die hem goed zullen doen.

Koorts wordt snachts over het algemeen hoger.

Je bent nu heel ongerust.

Jij gaat nu geen nachtrust krijgen.

In het ziekenhuis kunnen ze hem goed in de gaten houden.

Volgens mij allemaal argumenten om hem en jezelf de rust te gunnen.

Vraag als je dit niet wilt of er een arts thuis kan komen. Dan hoef je niet met hem te gaan slepen.

Ik begrijp je onrust en wens je heel veel sterkte.

Ik hoop dat je hier morgen kan melden dat alles met je mannetje in rustiger vaarwater is gekomen.
quote:Mirjam762 schreef op 06 november 2008 @ 21:10:

Maroetje, durf je zo de nacht in? Slaapt hij rustig? Hij drinkt nu dus wel, dat is al goed. Misschien kun je even bellen of ze toevallig de bloeduitslagen al kunnen zien in het systeem? Ik heb al twee helse nachten achter de rug. Voordeel is nu dat hij geen krampen heeft... dat is een stuk rustiger. Nee hij slaapt nu niet... teminste hij slaapt 5 min en ligt daarna weer te staren en een beetje te kreunen. Maar hij is rustig. En ik ga zeker zijn temp. goed in de gaten houden.

nogmaals... die temp gaat je nu niet veel meer zeggen

hou liever goed in de gaten of hij wel alert genoeg blijft.

Kreunen? Klinkt eigenlijk niet zo goed vind ik

quote:neele schreef op 06 november 2008 @ 21:21:

Niet twijfelen maar meteen bellen.

Als ik jou was zou ik zelfs vragen of hij vannacht opgenomen kan worden.

Hij is erg ziek en je weet niet waardoor dat komt.

Morgen heb je de uitslag en krijgt hij waarschijnlijk medicijnen die hem goed zullen doen.

Koorts wordt snachts over het algemeen hoger.

Je bent nu heel ongerust.

Jij gaat nu geen nachtrust krijgen.

In het ziekenhuis kunnen ze hem goed in de gaten houden.

Volgens mij allemaal argumenten om hem en jezelf de rust te gunnen.

Vraag als je dit niet wilt of er een arts thuis kan komen. Dan hoef je niet met hem te gaan slepen.

Ik begrijp je onrust en wens je heel veel sterkte.

Ik hoop dat je hier morgen kan melden dat alles met je mannetje in rustiger vaarwater is gekomen.

Opname in een ziekenhuis betekend helemaal dat ik geen nachtrust krijg. Na zijn amandeloperatie waren we binnen een kwartier het ziekenhuis uit. Hij werd compleet panisch. En ik laat hem echt niet alleen in een ziekenhuis.

En ik zal zeker laten weten hoe het verder gaat met het mannetje... wel zo netjes na al jullie aandacht. En ik verwacht trouwens echt geen medische adviezen van jullie... het is gewoon ontzettend lekker om mijn hart te kunnen luchten.
Ik weet niet hoe het in de rest van nederland zit maar hier zitten alle hap-en in het ziekenhuis.

Ik ken nu meerdere gevallen van kleine kinderen die allemaal voor de zekerheid snachts gehouden werden.

En ik vind niet dat je dat moet doen omdat de artsen "dik betaald" krijgen.

Zoals qwertu al zegt, snijd je jezelf alleen maar meer in de vingers op den duur.

Ik vind dat je naar een arts moet omdat je ongerust bent. En ik er heilig in geloof dat jij als moeder echt aanvoelt als er iets niet goed is.

En je dan moet handelen.

Liever een keer te veel dan te weinig.
quote:marit_1978 schreef op 06 november 2008 @ 21:20:

maroetje, 'jammer' dat de sinaspril er in zit

nu kan je niets meer qua temp. namelijk !! Die zal wel zakken nu, terwijl het met oorzaak niets doet.

een tip (van forummer, én arts)

over paar uur wéér sinaspril geven (even in bijsluiter kijken hoelang dit zou werken), om te voorkomen dat de temp. ineens weer hard gaat stijgen. Juist die snelle stijging is gevaarlijk !

Het is op advies van mijn huisarts dat hij pijnstillers krijgt. Gisteravond mocht dat niet omdat ze dan niet zouden kunnen onderzoeken wat er aan de hand was/is.

Het is een minimale dosering. Ik heb 500gr zetpillen in huis, maar omdat hij licht diarree heeft leek me het niet handig om dit te geven. Gezien zijn gewicht kan hij een zwaardere dosering aan. Ik heb dit gegeven om het net iets lichter voor hem te maken. Maar ik zal hem vannacht zeker een nieuwe dosis geven. Bedankt voor de tip.
Ook hier weet ik niet hoe dat in de rest van nederland is, maar hier blijf je als ouder gewoon bij je kind.

Een crechegenootje van mijn dochter was laatst gevallen uit het klimrek. Ik bracht hem en zijn moeder naar de eerste hulp.

Er werd besloten hem een nachtje te houden ter observatie.

Meteen werd er voor zijn moeder ook een bed gehaald en ze kon gewoon blijven slapen.

Toen mijn dochter ooit dreigde te moeten blijven omdat men dacht dat ze uitgedroogd was, werd mij ook een bed aangeboden (ander ziekenhuis).

Dit waren verschillende ziekenhuizen overigens.
Advies heb ik niet zozeer, maar wel een klein beetje een soortgelijke situatie gehad pas geleden bij mijzelf (20 jaar). Ik had een paar maanden regelmatig een soort 'aanval' die jij nu beschrijft. Misselijk, overgeven, niet kunnen zitten/staan/liggen van de pijn in m'n buik.. echt helse pijn die onder m'n borst begon en naar beneden trok. De dokter deed het af als een maagontsteking, maar het bleef terugkomen. Nadat het bleef terugkomen weer naar dokter, echo laten maken en 3uur later lag ik op de operatietafel want ik zag ineens wel erg geel.. Geelzucht gekregen doordat ik een galblaasontsteking + galstenen had. Gezien mijn leeftijd volgens de dokter vrij uniek, maar toch.. ik hadh et wel. Galblaas verwijderd, paar dagen in ziekenhuis, maar ik was gelukkig van die pijn af. Misschien kan je de dokter dit ook laten controleren? Gezien zijn leeftijd zal het niet kunnen, als ze het met 20 jaar al erg apart vinden.. maar beter gecontroleerd toch?

Sterkte!
quote:neele schreef op 06 november 2008 @ 21:26:

Ik weet niet hoe het in de rest van nederland zit maar hier zitten alle hap-en in het ziekenhuis.

Ik ken nu meerdere gevallen van kleine kinderen die allemaal voor de zekerheid snachts gehouden werden.

En ik vind niet dat je dat moet doen omdat de artsen "dik betaald" krijgen.

Zoals qwertu al zegt, snijd je jezelf alleen maar meer in de vingers op den duur.

Ik vind dat je naar een arts moet omdat je ongerust bent. En ik er heilig in geloof dat jij als moeder echt aanvoelt als er iets niet goed is.

En je dan moet handelen.

Liever een keer te veel dan te weinig.

Ik snap je bedoeling... maar hij is thuis rustiger en meer ontspannen dan in een ziekenhuis. Op dat punt ken ik mijn zoon heel goed.

De huisartsen nemen mijn zorgen ook zeer serieus, en ook de kennis die ik over mijn zoon heb, vandaar dat ze gisteravond al bereid waren een kinderarts te laten komen. Maar ik geloof niet dat dit nu de oplossing is. De oplossing ligt (hopelijk) in het bloedonderzoek. Ik ga er ook vanuit dat als de uitslag zeer dramatisch was dat ik hier al van op de hoogte was gesteld. Anders hadden ze geen spoedonderzoek laten doen. En als hij ondanks de sinaspril straks een nog hogere temp. krijgt dan hang ik echt wel aan de telefoon.

Hi hi geloof dat ik weer tot rust begin te komen.
quote:qwertu schreef op 06 november 2008 @ 21:05:

[...]

Ehhh... ja, van onze steeds hoger wordende zorgpremie. Dus de vlieger "gewoon gaan omdat ze er toch dik voor betaald worden" gaat nou niet bepaald op. Je snijdt toch altijd jezelf in de vingers uiteindelijk.

Naar het ziekenhuis gaan is een slecht advies: die sturen je waarschijnlijk gewoon terug naar de huisartsenpost.

Precies, dus waarom er geen gebruik van maken? Ik ben er erg makkelijk in denk ik. Maar goed ik bedoel dus te zeggen dat je je niet bezwaard hoef te voelen om nogmaals de huisarts te bellen. Die zijn daarvoor.

Naar spoedeisende hulp gaan is miss inderdaad niet het beste advies maar dat is echt wat ik zelf zou doen als ik het niet zou vertrouwen. Genoeg verhalen gehoord en meegemaakt waarbij de huisartsen post een situatie verkeerd inschat, ik heb dus meer vertrouwen in het ziekenhuis maar goed dat is ws omdat ik er zelf werk.
quote:Berlin87 schreef op 06 november 2008 @ 21:32:

Advies heb ik niet zozeer, maar wel een klein beetje een soortgelijke situatie gehad pas geleden bij mijzelf (20 jaar). Ik had een paar maanden regelmatig een soort 'aanval' die jij nu beschrijft. Misselijk, overgeven, niet kunnen zitten/staan/liggen van de pijn in m'n buik.. echt helse pijn die onder m'n borst begon en naar beneden trok. De dokter deed het af als een maagontsteking, maar het bleef terugkomen. Nadat het bleef terugkomen weer naar dokter, echo laten maken en 3uur later lag ik op de operatietafel want ik zag ineens wel erg geel.. Geelzucht gekregen doordat ik een galblaasontsteking + galstenen had. Gezien mijn leeftijd volgens de dokter vrij uniek, maar toch.. ik hadh et wel. Galblaas verwijderd, paar dagen in ziekenhuis, maar ik was gelukkig van die pijn af. Misschien kan je de dokter dit ook laten controleren? Gezien zijn leeftijd zal het niet kunnen, als ze het met 20 jaar al erg apart vinden.. maar beter gecontroleerd toch?

Sterkte!Ik ben hier net zelf op gecontroleerd (gelukkig heb ik het niet), maar ik zag dat ze hem bij hem gedeeltelijk dezelfde dingen had aangekruist voor het onderzoek. Dus waarschijnlijk heb ik een huisarts met een open mind.
paar dagen geleden in het nieuws: sinds aug heerst er een grote uitbraak van salmonella. (vooral ouderen en kinderen) waardoor het komt, weten ze nog niet. Daarnaast, veel mensen in mijn omgeving(en wij vorige week) hebben de griep en/of buikkrampen/spugen/diarrree.

Zolang hij drinkt, ook al is het ieder kwartier een slok met een rietje, en de koorts niet langer dan 3 of 4 dagen zo hoog aanhoudt, kun je het volgens mij wel aanzien. (hoewel voor een meoder is dit niet om aan tezien) maar de HAP bellen, ook al is het alleen omdat je je ongerust maakt.

40 graden koorts bij kinderen is trouwens redelijk 'normaal' Dat kan een dag later weer weg zijn, of soms zelfs al na een paar uur.

Sterkte
Ik snap je (over)bezorgdheid heel goed, heb deze week hetzelfde meegemaakt met mijn dochter van 1,5. Vanaf zondagavond hoge koorts (40,3) op advies van de hap paracetamol gegeven, dinsdag de ha gebeld, toen had ze 39.7, als het wo niet verbeterd was moest ik langskomen. Dinsdagavond had ze 40.9 koorts en had die dag bijna niet gedronken of gegeten en was heel moe en suf. Ik kon het niet meer aanzien en heb de hap gebeld en mocht gelijk komen. De dienstdoende arts vermoedde een urineweginfectie (lichte plasluiers die sterk roken) en schreef amoxiline (antibiotica) voor. Gisteren was de koorts gezakt en hoefde geen paracetamol meer te geven. Dochter is godzijdank een stuk opgeknapt, nog wel wat zwakjes door de koorts en heeft nog weinig eetlust, maar drinkt gelukkig wel weer goed. Als je het niet vertrouwt, gewoon de hap bellen hoor!
Heb je ORS in huis ? Lijkt me ook wel een goed plan nu?
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Gsis, ze gebruikt sportdrank, dat kun je gebruiken in plaats van ORS.
Maroetje, bij kinderen is koorts tot 41 graden niet ongebruikelijk. Maar dat je schrijft dat er geen leven in hem zit, baart meer zorgen. Is hij echt suf? Dat zou een criterium moeten zijn om de huisarts te bellen.
advies is toch altijd als de koorts langer duurt dan 5 dagen?
quote:meds schreef op 07 november 2008 @ 00:33:

advies is toch altijd als de koorts langer duurt dan 5 dagen?

Denk dat dit afhankelijk is of er ook andere klachten zijn en hoe ziek iemand is van de koorts.

Vannacht overleefd. Meneertje heeft niet meer dan telkens een paar minuutjes geslapen. Ik heb een uurtje geslapen en that's it. zijn koorts is gezakt naar de 38.8 dus dat is redelijk. Verder heel veel gedronken, veel zweten en zelfs weer geplast. En verder veel kreunen, pijn en heel erg zielig.

Zo maar de huisarts bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek. Heb echt geen zin om tot 11.00 te moeten wachten.
Hoi maroetje,

Wat vervelend dat je manneke zo ziek is!!

Ik werk op een HAP, je had echt kunnen bellen hoor.

Bij ons betekent een tweede contact sowieso dat iemand gezien moet worden.

Koorts is gevaarlijk boven 41.7, maar de mate van ziek zijn vinden we ook erg belangrijk.

Als jij zegt dat hij kreunt en suf is, dan zou ik gewoon bellen!

Er schijnt inderdaad een salmonella rond te gaan, vervelende klachten geeft dat!!

Sterkte met hem.....

Groetjes,

NannieB
De assistente gesproken, de resultaten zijn gisteren pas laat binnen gekomen... de arts heeft ze dus nog niet gezien. In eerste instantie wilde ze niet meer info geven (begrip voor ze is geen arts al heeft ze bergen ervaring). Maar ik weet nu i.i.g. dat er een verhoogt aantal witte bloedlichaampjes zijn en dat ze bezinksel te hoog is. Ze gaf aan dat hij echt ziek is... fijn om te horen dat ik niet gek ben .

Ze heeft goed na gevraagd hoe het vannacht is gegaan en wat zijn conditie nu is. Ze gaat overleggen met de arts als die binnen komt en dan belt ze me terug. Pfff.... fijn dat ik serieus genomen word. En hoewel ik het niet fijn vind dat het mannetje zo ziek is ben ik blij dat mijn gevoel juist was/is: er is hier meer aan de hand dan een buikgriep/voedselvergiftiging.
Update: ze gaan overleggen met een kinderarts... hellep... mams begint lichtelijk zenuwachtig te worden. Rond 10.30 word ik terug gebeld.
Maroetje, fijn dat je door de huisarts serieus genomen wordt. Sterkte met je mannetje, en ik hoop dat het allemaal losloopt.
Om een kort verhaal lang te maken...
Mooi dat er toch serieus naar gekeken word!

Hoe is het nu met je mannetje dan Maroetje?
Oh ik wist niet dat AA drink, net zo goed was als ORS.

Maar iig veel succes en beterschap er mee!
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
@ justme80: het mannetje ligt te slapen, badend in het zweet. Af en toe word hij huilend wakker hij is dan moeilijk te kalmeren. Daarna zakt hij weer weg en slaapt verder.

@ Gsis: AA-drank was een tip van mijn huisarts, want zoon lust geen ORS.

Nog drie kwartier....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven