Zieke baby..

06-06-2009 14:01 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochtertje van 7 week is ziek. Ik ben gisteren al naar de huisarts geweest en die zegt dat de longen schoon zijn en dat het een behoorlijke verkoudheid is.

Ik vind het zo zielig! Ik weet niet meer wat ik voor haar kan doen. Ze slaapt dan wel voornamelijk maar als ze wakker is huilt ze gelijk. Ze huilt bij het verschonen en ze huilt als je haar op wil tillen. Ik heb haar nu voornamelijk in de draagdoek om lekker bij me te liggen.

Ik weet dat je naar de dokter moet gaan als ze versuft zijn. Versuft is voor haar niet echt het juiste woord maar ik heb wel het idee dat ze wat van de wereld is. Als ze bijvoorbeeld een harde wind laat schrikt ze enorm dan begint ze ineens te huilen. Hetzelfde als ze een boer laat. Dan zie je ineens haar hele lichaam schrikken en gaan de oogjes even flink open.

Zou dit voor jullie al reden zijn om aan de bel te trekken of is dit normaal bij een flinke verkoudheid?

Ik ga haar zo als ze wakker is nog even tempen om te zien of ze koorts heeft, tot nu toe was het telkens rond de 37,8.

Nou ja ik weet eigenlijk niet goed waarom ik dit topic open, ik begrijp wel dat een ander niet via het forum kan zien wat er aan de hand is en als ik het niet vertrouw bel ik toch wel de dokter maar misschien hebben jullie wat ervaring met verkouden baby's.

Groetjes
Ach, 7 weken en al ziek. Wat sneu voor je dochter.

Koorts bij een baby jonger dan 3 maanden is (volgens mij) altijd reden om naar de huisarts te gaan. Maar daar ben je al geweest. Goed in de gaten houden of ze idd. niet suf wordt, dan kijkt ze je bijv. niet meer aan, ook als ze niet meer drinkt of plast snel aan de bel trekken.

Veel beterschap!!
Reisa, Ze heeft nog geen koorts gehad hoor. Het bleef steken op 37,8. Ik las dat het tot 38 graden verhoging is en daarboven koorts.

Ze kijkt me nog wel aan alleen lachen doet ze niet meer (nou ja dat zou ik ook niet doen in haar toestand).

Bedankt!
Hai

Ik ben arts. Bij een baby jonger dan 3 maanden en koorts moet de huisarts je doorsturen naar de kinderarts.

Alarmsymptomen zijn ontroostbaar huilen, prikkelbaarheid en pijn bij het luier verschonen (beentjes en rug krommen, zelfde als 'kin op de borst'.)

Bij jou: huilen bij verschonen en huilen bij optillen - gaan bij mij de alarmbellen af.

Ik zou de huisartsenpost bellen, je mag sowieso komen en waarschijnlijk snel ook.

Mogelijk is het niets, maar met zo'n kleintje van 7 weken beter een keer te veel dan te weinig kijken, toch?

Succes
A gossie, arm kind. En arme jij, want het is niet leuk als je kleintje niet happy is.

Verkoudheid kan niet zoveel kwaad. Zolang ze geen koorts heeft voelt ze zich hooguit ongemakkelijk. Weet dat koorts bij kleintje is eens skyhigh kan zijn, zonder dat er echt iets ergs aan de hand hoeft te zijn. Dis geen paniek als ze ineens 40 gr koorts heeft! Wel direct de dokter bellen als ze koorts krijgt en even langs gaan voor de zekerheid en eventueel op aanwijzing van de arts een paracetamol zetpilletje voor babies om de ergste koorts te doen zakken.

Als je het niet vertrouwt, of onzeker bent, gewoon de doktersdienst bellen. Daar zijn ze voor. Zeker met een baby van nog maar een paar weken kan je niet vaak genoeg aan de bel trekken als je niet goed weet wat je moet doen. Je kunt ook altijd met de dienst van het consultatiebureau bellen, meestal is dat de dienstdoende wijkverpleegkundige van de thuiszorg. Ik heb daar goede ervaringen mee, heb daar ook al eens huilend aan de telefoon gezeten om niks, toen mijn baby nog zo klein was. Ze waren heel begripvol en lief.

Laatste tip: luister naar je intuïtie! Artsen zijn deskundig op het gebied van babies, maar jij bent deskundig op het gebied van déze baby!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Sorry Poezewoes, maar dus wel paniek als je baby van 7 weken ineens 40 graden koorts heeft! Reden om meteen naar de huisartsenpost te bellen!

Paracetamol zelfs liever niet: daar gaat de koorts alleen maar van pieken en dalen met kans op stuipjes. Liever zorgen voor voldoende vochtinname, het grootste risico bij koorts is nl. uitdroging.
Bovenstaande adviezen zou ik opvolgen. Huppekee naar de huisartsenpost en wel nu. Geen paniek, maar gewoon even laten checken en dan kan jij, als het goed is, gerust het weekend in.

Heel veel beterschap voor je kleine hummel.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Bedankt allemaal! Ik ga zo tempen en bij verhoging of die andere syptomen ga ik dokterdienst bellen. Hou jullie op de hoogte!
Nog een vraagje, Ze slaapt nu al vanaf 12 uur. Ze voelt nu niet heet, zouden jullie haar laten slapen ondanks haar drinktijd of toch wakker maken?
quote:Solicia schreef op 06 juni 2009 @ 14:41:

Sorry Poezewoes, maar dus wel paniek als je baby van 7 weken ineens 40 graden koorts heeft! Reden om meteen naar de huisartsenpost te bellen!

Paracetamol zelfs liever niet: daar gaat de koorts alleen maar van pieken en dalen met kans op stuipjes. Liever zorgen voor voldoende vochtinname, het grootste risico bij koorts is nl. uitdroging.Paniek lijkt me nooit zinnig. Ik zeg toch: wel direct naar de dokter gaan. Plus dat ik aangeef: paracetamol op aanwijzing van de arts.

Babies kunnen wél soms zonder ernstig ziek te zijn ineens hele hoge koorts hebben. Er hoeft dus niet per se iets ernstigs aan de hand te zijn. Je moet het uiteraard wel laten checken door een arts.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wat sneu Tiaraatje voor je kleine meid. Heb je het idee dat ze pijn heeft? Misschien een zetpilletje geven zodat ze zich wat prettiger voelt? En zoutoplossing sprayen tegen een verstopt neusjes want anders gaat het drinken straks ook een stuk lastiger......

Beterschap!
Ze had net een temp van 37,6. Ze heeft een hele fles leeg gedronken en is weer in slaap gevallen. Tegen de verstopte neus ligt er een ui naast haar hoofd, hierdoor heeft ze wat meer lucht.
Ze is nu waarempel (huh, schrijf je dit wel zo?) aan het lachen en beetje teuten tegen de oudste. Misschien een opleving maar het lijkt me wel een goed teken.
Klinkt goed tiaraatje dat ze heeft gedronken en geslapen. Ik zou haar niet wakker maken, maar wel echt regelmatig gaan kijken en voelen enzo dus ook echt regelmatig. Ik zou de HA post bellen op het moment dat ze wakker is en dan vragen of je nú kan komen. Ik zou het toch doen hoor, al is het voor je eigen gemoedsrust. Beter 1x teveel dan 1x te weinig gecheckt.
Heb je al gebeld?
Ben je al onderweg? Huppekee doen.
Ocherm, Tiaraatje, zo klein en al ziekjes. Heftig is dat he, ik vond de eerste keer ziek van Minismollie echt afschuwelijk en wist niet meer zo goed hoe en wat. Ik heb toen nog op zaterdagavond de doktersdienst gebeld en de arts heeft me helemaal doorgezaagd over alle symptomen en me toen heel duidelijke instructies gegeven wat wanneer te doen. Meer zo van: bij zoveel tot zoveel verhoging is er niets aan de hand tenzij er dit of dit of dit bij komt kijken. Bel dan meteen of als de temperatuur hoger is dan xx. Vond ik echt heel erg fijn.

Ik zou ook niet snel een zetpil geven. Die zetpil onderdrukt de koorts en dan weet je dus niets, was mijn gedachte. Ik heb liever dat er koorts is en dat ik kan zien wat er met die temperatuur gebeurt dan dat het gemaskeerd wordt door een zetpil.

Verder zou ik (als je aan het relacteren bent) ook lekker vaak aanleggen en zorgen dat ze voldoende vocht binnenkrijgt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ze heeft net weer aan de borst gedronken, 10 minuutjes. Nu ligt ze op mijn bed, en ik ga er even naast liggen.
Ik was in de veronderstelling dat koorts bij kleintjes onder de drie maanden bijna niet voorkomt. De kraam en verloskundige hadden het er al over om bij 37.6 even de dokter inschakelen. Dat heb ik ook gedaan toen ons meisje een beetje verhoging had. Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou toch even de huisartsenpost bellen.
Bij twijfel, de huisartsenpost bellen, wij mochten altijd komen, en hebben regelmatig gehad dat de huisarts op vrijdag niets had gevonden, maar dat er op zaterdag wel degelijk wat aan de hand was. Liever een keer teveel dan te weinig. Maar goed het lijkt beter te gaan. het beste is lekker laten slapen en laten drinken.
Huisartsenpost bellen.

Ik dacht dat onder de 3 maanden je het dus NIET mag aankijken ook al eet en slaapt de baby goed en dat je pas na 3 maanden het even mag aankijken als de baby boven de 37,5 heeft.

Echt bellen, hoor! Doen!
Tiaraatje, sterkte met je zieke hoopje.

Belachelijk overigens dat een arts op een forum wel even raad geeft. Slecht.
Nou Star, sorry hoor maar mag ik even reageren...?

Belachelijk zou het zijn als ik via internet zou gaan geruststellen. Dat is levensgevaarlijk. Adviseren een arts van dienst in te schakelen lijkt me een goede reactie in mijn positie.

Wat moet je dan doen als arts, als je op het vivaforum rondsurft en ineens een verhaalover een baby met alarmsymptomen ziet staan waarin iemand raad vraagt. Dan maar niets zeggen en verder surfen?

Als ik op straat langsloop bij iemand in nood en niets doe ben ik zelfs strafbaar...

Beetje rare reactie van je.
Hoe is het nu, Tiaraatje?
Aangezien niemand hier niks, maar dan ook niks van jou/elkaar weet, kan je wel meer zeggen natuurlijk.

Je zou je ook bij het advies: Huisarts/huisartsenpost bellen kunnen houden.

En uiteraard mag je het een rare reactie vinden; het gebeurt alleen te veel dat er hier halve diagnoses geroepen worden en dat is nou eenmaal niet de bedoeling van het forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven