Zindelijkheidstraining vraag

18-11-2019 07:33 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna kleuter, gaat na de zomer naar de basisschool. Eigenwijs jochie die goed weet wat hij wel en niet wil.

Plaste al vroeg op het potje, was ruim een jaar, omdat zijn broer van 3 zindelijk werd. Plast ook op de wc nu voor het slapen gaan enz. Maar als we samen besluiten dat de luier af gaat, zegt hij keurig dat als hij moet plassen/poepen hij mama roept en naar de wc gaat. Het doen is een ander verhaal haha. Ik ben echt van, je kunt een kind niet dwingen om zindelijk te worden, maar ik twijfel nu over wat ik doe. Vandaag weer een poging. Hij blij met alleen zijn onderbroek, maar vanaf 6 uur nu 5 natte broeken. Geen grote plassen, maar kleine plasjes en hij plast ook nog een klein beetje daarna op de wc. Maar binnen 5 minuten na het plassen weer een natte onderbroek, nu 2 keer. De luier maar weer om, hij is er duidelijk nog niet klaar voor denk ik dan. Maar is dat zo, of doe ik iets verkeerd..

De oudste ging zo makkelijk, luier af en meteen dag en nacht zindelijk.

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
18-11-2019 07:45
Na de zomer is nog bijna een heel jaar. Adem in, adem uit. Het is een fase etc.

Hier was het ook veel gedoe met oudste dochter. 'Na een week doorpakken is ieder kind zindelijk'. Ja, daaag. :byee:

Met 3,5 dachten we echt door te moeten pakken; 2 weken in de zomervakantie zonder luier gedaan. Geen enkele verbetering in te krijgen. Heeft onze hele vakantie verstierd. Met 3 jaar en 9 maanden ging de knop ineens om en was ze dag en nacht zindelijk.

Zusje van 2,5 is me ook een figuur; is nu al een half jaar zindelijk, maar alleen als ze met blote billen loopt. Met onderbroek gaat het ieder kwartier mis. :facepalm:
Bedankt voor je reactie, geeft mij bevestiging dat mijn manier van denken klopt.
Alle reacties Link kopieren
TO sommige kinderen zijn later, vervelend dat hij nog niet zinlijke is en straks naar school moet.

Mijn vraag aan jou is hij druk aan het spelen als hij in zijn broek plast?
Is het een idee om hem te helpen door om de zoveel tijd hem te zeggen ga even naar de wc.

Hier was bij ons de oudste ook laat, en heeft tot hoge leeftijd ook in zijn bed geplast, school maakt het trouwens vaker mee hoor, vraag als hij echt naar school moet hoe ze hiermee om gaan.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu dat hij pas na de zomer naar school moet!? Oh maar lieve schat je hebt nog alle tijd dan!! Maak je nog geen zorgen.

En sommige kinderen zijn gewoon later! En zelfs nog niet zinnelijke als ze naar school moeten. Inderdaad adem in adem uit. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
18-11-2019 08:06
Begrijp ik nu dat hij pas na de zomer naar school moet!? Oh maar lieve schat je hebt nog alle tijd dan!! Maak je nog geen zorgen.

En sommige kinderen zijn gewoon later! En zelfs nog niet zinnelijke als ze naar school moeten. Inderdaad adem in adem uit. ;-)
Dankjewel:) ja inderdaad adem in adem uit. Even realistisch blijven 😅
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:50
Dwingen en trainen zijn echt heel verschillende dingen. Je hebt er dus nog nooit wat over gelezen want elk half uur op de wc zetten hoort daar echt niet bij.

Een kind van bijna 4 dat nog niet zindelijk is, dat is gewoon zielig voor dat kind. Nu wordt het veel meer gedoe dan wanneer je met 2 een normale training had gedaan. Straks nog poepen. Nee, naar de plaspoli moeten of op school luiers dragen is leuk voor een kind.
Mijn hemel, waarom zo opgefokt over de zindelijkheid van een jou totaal onbekend kind. Wat een bizarre reacties om een kinderplasje. Niemand heeft het over de plaspoli of luiers op school. Kind gaat nog lang niet naar school dus tijd zat.

To, ik heb geen andere tip dan gewoon volhouden, het komt bij de meeste kinderen ruim op tijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem to. Kind is even oud, maar weigert gewoon op wc of potje te gaan.

Dan vraag ik me af, voor de mensen die aangeven zindelijkheidstraining te moeten doen. Hoe kan ik dat doen met een kind dat pertinent weigert?
Bijna kleuter? Hij is toch pas net drie als hij na de zomer naar school gaat?
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Hij is nog geen 3,5. Doe eens even normaal zeg, mafklapper.
sparoodislekker schreef:
18-11-2019 08:33
Hier hetzelfde probleem to. Kind is even oud, maar weigert gewoon op wc of potje te gaan.

Dan vraag ik me af, voor de mensen die aangeven zindelijkheidstraining te moeten doen. Hoe kan ik dat doen met een kind dat pertinent weigert?
Bij mijn oudste was het ook lastig. Vanaf 3,5 gaan werken met beloningen. Eerst: sticker plakken als ze op potje ging, later werd dat: sticker plakken als ze geplast had. Nadat ze de drempel over was, was ze met een dag of drie plaszindelijk.
Bij mijn jongste ging het vanzelf want die wilde haar grote zus nadoen.

Wat verder belangrijk is: maak het geen groot ding, zeker als je kind al koppig is. In je luier plassen, prima. Niet op potje willen, ook prima. Maar dan ook geen sticker. Heel neutraal over blijven.
Geen zorgen! Hij is net 3.

Mijn zoontje was 3,5 toen hij in 2 dagen plaszindelijk was. Geen gezeur; geen gedoe; hij was er aan toe!

Met 2,5 jaar al geprobeerd, het lukte niet. Dit losgelaten. Ook met 3 jaar weer begonnnen. Maar ook toen lukte het niet. En met 3,5 jaar? In 2 dagen zindelijk op de wc.

Het kan echt heel snel gaan. Had ik ook niet verwacht. Maar ik weet wel dat dwingen of zelf gefrustreerd zijn niet helpt. Maar motiveren en juichen bij elk plasje.

Ik zou het dus nog lekker even laten rusten!
Alle reacties Link kopieren
Ken je het boekje ‘zindelijk maken is kinderspel’? Dit gaat over kindjes tussen 1 en 1,5 zindelijk maken, maar de tips zijn ook bij iets oudere kinderen heel toepasbaar.

Grootste tip: maak potjes/wc tijd leuke tijd, dus echt samen spelen, jouw volledige aandacht als hij op de wc gaat. Boekje lezen of liedje zingen kan bijv ook. Dit vooral zodat het idee plassen op potje of wc een leuk iets blijft, waar geen dwang bij komt kijken. Leg de nadruk ook totaal niet op het plassen of poepen (wel als het gelukt is juichen enzo) maar vooral op dat je daar gewoon even zit en tijd hebt met papa/mama.

Mijn dochter van 14 maanden is overdag zo goed als zindelijk dankzij deze methode. Tip om t boekje eens te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties zeg zo zou je nog eens om raad vragen.

Tuurlijk krijg je dat er niet van als je een kind vanaf 1 al op t potje laat gaan.
Ik kocht ooit een potje alvast en zette t in de hoek van de baby kamer. Tussen 1-2 vond mijn dochter het zeer interessant om daar op te zitten en te doen alsof ze ging plassen. Ze plaats nooit daadwerkelijk. Met twee lukte het een keer en wilde ze de luier uit. Was zomer ik dacht prima.

Drie natte broeken later was ze zindelijk zonder enige druk. Elk kind is anders.

Ik denk to dat je goed opletten dat de druk op je zoontje niet te hoog wordt en dat hij steeds een faal ervaring heeft als hij in zijn broek plast.

Wat je kunt proberen is potje en wc binnen handbereik houden en in zijn onderbroek in huis laten lopen zodat hij er snel op kan en geen broek hoeft uit te doen.
Je kunt ook elke zoveel tijd er strikt op zetten en dan een boekje voorlezen zodat hij echt even rustig zit

Of juist even loslaten. Even een maand er niet mee bezig zijn gewoon luiers gebruiken en dan over een maand weer positief opnieuw beginnen
where ever you go, go with your heart
Minik schreef:
18-11-2019 09:12
Ken je het boekje ‘zindelijk maken is kinderspel’? Dit gaat over kindjes tussen 1 en 1,5 zindelijk maken, maar de tips zijn ook bij iets oudere kinderen heel toepasbaar.

Grootste tip: maak potjes/wc tijd leuke tijd, dus echt samen spelen, jouw volledige aandacht als hij op de wc gaat. Boekje lezen of liedje zingen kan bijv ook. Dit vooral zodat het idee plassen op potje of wc een leuk iets blijft, waar geen dwang bij komt kijken. Leg de nadruk ook totaal niet op het plassen of poepen (wel als het gelukt is juichen enzo) maar vooral op dat je daar gewoon even zit en tijd hebt met papa/mama.

Mijn dochter van 14 maanden is overdag zo goed als zindelijk dankzij deze methode. Tip om t boekje eens te lezen.

Uhh, uhh, uhh...
Maar een kind van 14 maanden:
- kan nog niet zelf (snel) genoeg naar het toilet lopen
- kan nog niet zelf haar broek/ in dit geval luiers af doen
- kan nog niet uitspreken: 'ik moet plassen/poepen'

Overigens vind de mijne kauwen en sabbelen op boekjes en boekjes wegsmijten een stuk leuker dan daadwerkelijk voorgelezen worden over notabene zindelijk worden. Laat staan dat ze het geduld heeft te zitten op een potje....

Hoe ziet dit er in godsnaam uit? Zit je dan 10 keer per dag met je kind (net baby af in mijn optiek) een kwartier op de wc liedjes te zingen? :proud:

Ik sla ff over geloof ik! Kan leukere dingen bedenken met een kind van 14 (!!) maanden.

Laat staan dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Wat een misselijke antwoorden weer. Altijd als er een een topic wordt geopend zijn er weer mensen die naar moeten reageren, walgelijk.

Het is vooral denk ik erg vervelend, maar het komt echt wel! Jongens zijn meestal wat later. Ik denk gewoon zo doorgaan, en elke keer als hij op de wc zit, nog even laten zitten, misschien komt er dan nog wat..

Kinderen van die leeftijd zijn vaak ook te druk met spelen, en denken er dan niet aan...

Je kan niet meer doen, dan wat je nu al doet. Ene kind is er gewoon sneller in dan de andere.. Ga iig niet twijfelen aan jezelf door negatieve reacties hier!
sugarmiss schreef:
18-11-2019 07:43
Dat krijg je ervan als je een kind vanaf 1 al op een potje laat plassen. Ik denk eerder dat je er veel te veel mee bezig bent geweest.

Overigens mama roepen en dan samen naar de wc duurt veel te lang.

In het begin was het zo dat als mijn kind voelde dat hij moest plassen moest hij ook vrijwel meteen. Dus beter leer je hem om zelf naar de wc te rennen in plaats van te wachten op mama. Wc bril verkleiner standaard op de wc en opstapje ervoor.
Nou, dit is ook onzin zeg. Je kan prima vroeg beginnen met zindelijkheifstraining. Sterker nog, ik raad het enorm aan.
En het verschilt per kind hoe lang ze het kunnen ophouden na het aangeven dat ze moeten.


TO, zoals ik het begrijp uit je verhaal is je kind zich bewust en geeft hij het vaak aan. In principe is dan de stap naar zindelijkheid nog maar heel klein.
Hoe is hij met poepen? Doet hij dat op de wc en poept hij regelmatig? Mijn kind was een poosje ineens niet meer zindelijk. Ze zei wel dat ze moest, maar plaste dan in d'r broek. Gefrustreerd dat we waren want 'ze weet toch dat ze op de wc moet'. Het bleek een lichamelijk iets, ze had moeite met poepen en daardoor had ze ongelukjes. Zakjes gekregen en het ging direct weer goed. Dus, is het misschien iets lichamelijks waardoor het niet lukt?
ClaireSophie schreef:
18-11-2019 09:26
Uhh, uhh, uhh...
Maar een kind van 14 maanden:
- kan nog niet zelf (snel) genoeg naar het toilet lopen
- kan nog niet zelf haar broek/ in dit geval luiers af doen
- kan nog niet uitspreken: 'ik moet plassen/poepen'

Overigens vind de mijne kauwen en sabbelen op boekjes en boekjes wegsmijten een stuk leuker dan daadwerkelijk voorgelezen worden over notabene zindelijk worden. Laat staan dat ze het geduld heeft te zitten op een potje....

Hoe ziet dit er in godsnaam uit? Zit je dan 10 keer per dag met je kind (net baby af in mijn optiek) een kwartier op de wc liedjes te zingen? :proud:

Ik sla ff over geloof ik! Kan leukere dingen bedenken met een kind van 14 (!!) maanden.

Laat staan dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst...
En wie gaat dat doen als de ouders op het werk zijn? Kdv gaat hier niet aan mee doen. En terecht.

Ik vind dit ook heel onrealistisch. En zijn ze dan echt zindelijk of gaat mama of papa ze elk uur tillen en dan op commando plassen, als er er plas in zit?
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
18-11-2019 09:26
Uhh, uhh, uhh...
Maar een kind van 14 maanden:
- kan nog niet zelf (snel) genoeg naar het toilet lopen
- kan nog niet zelf haar broek/ in dit geval luiers af doen
- kan nog niet uitspreken: 'ik moet plassen/poepen'

Overigens vind de mijne kauwen en sabbelen op boekjes en boekjes wegsmijten een stuk leuker dan daadwerkelijk voorgelezen worden over notabene zindelijk worden. Laat staan dat ze het geduld heeft te zitten op een potje....

Hoe ziet dit er in godsnaam uit? Zit je dan 10 keer per dag met je kind (net baby af in mijn optiek) een kwartier op de wc liedjes te zingen? :proud:

Ik sla ff over geloof ik! Kan leukere dingen bedenken met een kind van 14 (!!) maanden.

Laat staan dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst...
Potje staat voor haar binnen handbereik dus ze kan er zelf heen kruipen/lopen.

Ze zegt ‘mama, plas’ als ze moet.

Luier af kan ze niet zelf nee maar dat kan een kind van twee of drie ook niet altijd zelf. Dus als zij het aangeeft, trek ik haar luier uit (als ze die al aanheeft, meestal niet) en zet haar op het potje. Nu ze het snapt is ze meestal binnen een minuut klaar en als ze moet poepen wil ze ook zelf graag even blijven zitten. Ik zat er in het begin altijd bij met een boekje of speelgoed (uiteraard niet over zindelijkheid) maar inmiddels vindt ze zelf even zitten ook prima. Wel altijd een speeltje of iets in de buurt.

Ze houdt het op als we naar buiten gaan bijv en zodra we thuis zijn, gaat ze weer op het potje. Gaat 9 van de 10 keer goed.

Als t echt te lang duurt, plast of poept ze wel in haar luier, maar dat vindt ze zelf niet fijn. Zit dan echt te klagen.

Ze gaat zo’n 6-7 keer op een dag op het potje.

Wat wel meespeelt: ze draagt wasbare luiers dus voelt veel beter of ze iets doet. En ze heeft een hele gevoelige huid. Heel snel last van rode billen, dus op het potje gaan is voor haar echt een verademing want dan heeft ze geen pijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 09:34
En wie gaat dat doen als de ouders op het werk zijn? Kdv gaat hier niet aan mee doen. En terecht.

Ik vind dit ook heel onrealistisch. En zijn ze dan echt zindelijk of gaat mama of papa ze elk uur tillen en dan op commando plassen, als er er plas in zit?
Kdv en gastouder doen hier volledig in mee. Daar gaat het wel minder goed want dan draagt ze wegwerpluiers, maar ze oefenen het ook gewoon 5 keer op een dag daar. Gaat echt steeds beter, alleen in een groep kinderen is het natuurlijk drukker dus wordt ze niet altijd op tijd gehoord of is ze zelf afgeleid. Maar kdv en gastouder waren beiden juist direct enthousiast! T is veel minder vies dan al die luiers! En als je mijn dochters billen ziet na twee vieze luiers op een dag, wil je ook echt alles doen om dat te voorkomen, dat is wel echt extra motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is TO met dingen over mijn dochter niets geholpen, maar ik zou zeggen, haal de druk eraf, maak plassen/poepen op de wc niet zo belangrijk maar het naar de wc gaan een positieve ervaring en prijs hem de hemel in als het goed gaat.

Gaat het niet goed? Ook helemaal niet erg, hij hoeft het niet meteen allemaal perfect te doen. Gewoon verschonen, vloer dweilen en weer door. Geen waarde oordeel. Tenzij hij echt expres gaat zitten plassen op de grond, maar zo klinkt het niet.
Minik schreef:
18-11-2019 09:38
Potje staat voor haar binnen handbereik dus ze kan er zelf heen kruipen/lopen.

Ze zegt ‘mama, plas’ als ze moet.

Luier af kan ze niet zelf nee maar dat kan een kind van twee of drie ook niet altijd zelf. Dus als zij het aangeeft, trek ik haar luier uit (als ze die al aanheeft, meestal niet) en zet haar op het potje. Nu ze het snapt is ze meestal binnen een minuut klaar en als ze moet poepen wil ze ook zelf graag even blijven zitten. Ik zat er in het begin altijd bij met een boekje of speelgoed (uiteraard niet over zindelijkheid) maar inmiddels vindt ze zelf even zitten ook prima. Wel altijd een speeltje of iets in de buurt.

Ze houdt het op als we naar buiten gaan bijv en zodra we thuis zijn, gaat ze weer op het potje. Gaat 9 van de 10 keer goed.

Als t echt te lang duurt, plast of poept ze wel in haar luier, maar dat vindt ze zelf niet fijn. Zit dan echt te klagen.

Ze gaat zo’n 6-7 keer op een dag op het potje.

Wat wel meespeelt: ze draagt wasbare luiers dus voelt veel beter of ze iets doet. En ze heeft een hele gevoelige huid. Heel snel last van rode billen, dus op het potje gaan is voor haar echt een verademing want dan heeft ze geen pijn.
Ik vind dit super!

Mijn kind was ook met 14 maanden geheel zindelijk overdag. Vanaf 8 maanden was ze poepzindelijk en deed ze het met twee luiers; één voor de nacht en één voor de dag en daar zat dan vaak maar één of twee plasjes in (of nul). De rest ging in het potje of de wc. En nee, toen ze 8 maanden was kon ze nog niet praten, maar ze begon wel te 'roepen' en haar hand opsteken. Met 11 maanden liep ze en zo liep ze naar de wc of pakte mijn hand en trok me mee. Als ze in haar broek plaste was het omdat ik niet oplette. Toen ze duidelijk plas leerde zeggen, ging alles op de wc of potje. En dat is echt niet elk uur, eerder elke drie uur.

Ik baal ervan dat er door sommigen wordt gedaan alsof vroeg zindelijk zijn niet kan. Er wordt lullig en lacherig over gedaan. Dat jouw kind niet vroeg zindelijk was, betekent niet dat een ander kind dat wel kan zijn. Ik weet zeker dat als iedereen eerder zou beginnen en op de juiste manier, kinderen gemiddeld genomen vroeger zindelijk zouden zijn. Ik vind het jammer als ouders worden tegengehouden doordat ze reacties lezen van anderen die beweren dat het niet kan.
Vroeg zindelijk zijn kan natuurlijk best. Waar het om gaat is dat het nergens op slaat is om over een ouder die een vraag stelt over zindelijk worden ongenuanceerde rotzooi als in je bent lui, te laat, je hebt niet doorgepakt uit te braken.

Ieder kind is nu eenmaal anders en bij de meeste kinderen komt het ruim op tijd prima voor elkaar. En zo niet, dan is er ook niet gelijk een ramp aan de hand.

Mijn kinderen liepen pas met 18 maanden dus zindelijk worden was op dat moment totaal niet aan de orde. Met drie waren ze beide zindelijk, maar dat was niet mijn verdienste hoor. Dat ging gewoon vanzelf, net als leren lopen en praten. Zij waren degenen die op een dag op het juiste moment naar de wc gingen. Niet ik.
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 10:31
Vroeg zindelijk zijn kan natuurlijk best. Waar het om gaat is dat het nergens op slaat is om over een ouder die een vraag stelt over zindelijk worden ongenuanceerde rotzooi als in je bent lui, te laat, je hebt niet doorgepakt uit te braken.

Ieder kind is nu eenmaal anders en bij de meeste kinderen komt het ruim op tijd prima voor elkaar. En zo niet, dan is er ook niet gelijk een ramp aan de hand.


Mijn kinderen liepen pas met 18 maanden dus zindelijk worden was op dat moment totaal niet aan de orde. Met drie waren ze beide zindelijk, maar dat was niet mijn verdienste hoor. Dat ging gewoon vanzelf, net als leren lopen en praten. Zij waren degenen die op een dag op het juiste moment naar de wc gingen. Niet ik.
Precies.
Wat heeft TO nu aan verhalen over kinderen die met 14 maanden keurig naar de wc gingen? Net zo weinig als aan de berichten dat ze lui en te laat is, volgens mij.
Het is geen wedstrijd, dames.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 10:36
0.26% gewijzigd
wittereiger schreef:
18-11-2019 10:01
Ik vind dit super!

Mijn kind was ook met 14 maanden geheel zindelijk overdag. Vanaf 8 maanden was ze poepzindelijk en deed ze het met twee luiers; één voor de nacht en één voor de dag en daar zat dan vaak maar één of twee plasjes in (of nul). De rest ging in het potje of de wc. En nee, toen ze 8 maanden was kon ze nog niet praten, maar ze begon wel te 'roepen' en haar hand opsteken. Met 11 maanden liep ze en zo liep ze naar de wc of pakte mijn hand en trok me mee. Als ze in haar broek plaste was het omdat ik niet oplette. Toen ze duidelijk plas leerde zeggen, ging alles op de wc of potje. En dat is echt niet elk uur, eerder elke drie uur.

Ik baal ervan dat er door sommigen wordt gedaan alsof vroeg zindelijk zijn niet kan. Er wordt lullig en lacherig over gedaan. Dat jouw kind niet vroeg zindelijk was, betekent niet dat een ander kind dat wel kan zijn. Ik weet zeker dat als iedereen eerder zou beginnen en op de juiste manier, kinderen gemiddeld genomen vroeger zindelijk zouden zijn. Ik vind het jammer als ouders worden tegengehouden doordat ze reacties lezen van anderen die beweren dat het niet kan.
Toevoeging. Waarom moeten kinderen per se zo vroeg zindelijk zijn dan? Dat bepaal jij toch niet voor andermans kind. Hoe weet jij eigenlijk dat kinderen gemiddeld genomen eerder zindelijk zouden zijn als ouders maar zouden doen wat jij deed. Het is niet jouw kind, dus wat weet je ervan.
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 10:31
Vroeg zindelijk zijn kan natuurlijk best. Waar het om gaat is dat het nergens op slaat is om over een ouder die een vraag stelt over zindelijk worden ongenuanceerde rotzooi als in je bent lui, te laat, je hebt niet doorgepakt uit te braken.
Daar heb ik ook niks over gezegd.
Die reactie riep alleen bij sommigen op om vroege zindelijkheid af te kraken en daar reageer ik op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven