Zindelijkheidstraining vraag

18-11-2019 07:33 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna kleuter, gaat na de zomer naar de basisschool. Eigenwijs jochie die goed weet wat hij wel en niet wil.

Plaste al vroeg op het potje, was ruim een jaar, omdat zijn broer van 3 zindelijk werd. Plast ook op de wc nu voor het slapen gaan enz. Maar als we samen besluiten dat de luier af gaat, zegt hij keurig dat als hij moet plassen/poepen hij mama roept en naar de wc gaat. Het doen is een ander verhaal haha. Ik ben echt van, je kunt een kind niet dwingen om zindelijk te worden, maar ik twijfel nu over wat ik doe. Vandaag weer een poging. Hij blij met alleen zijn onderbroek, maar vanaf 6 uur nu 5 natte broeken. Geen grote plassen, maar kleine plasjes en hij plast ook nog een klein beetje daarna op de wc. Maar binnen 5 minuten na het plassen weer een natte onderbroek, nu 2 keer. De luier maar weer om, hij is er duidelijk nog niet klaar voor denk ik dan. Maar is dat zo, of doe ik iets verkeerd..

De oudste ging zo makkelijk, luier af en meteen dag en nacht zindelijk.

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
TO, hier ging het ook best traag, maar ik ben relaxed gebleven, geen druk opleggen aan het kind (ook al maakte ik mezelf best inwendig druk). En vlak voor hij naar school moest was hij overdag goed zindelijk en heeft geen enkel ongelukje gehad op school. Het duurt soms gewoon even voor het kwartje valt.

Je hebt nog wel even de tijd voor de zomervakantie begint.
Stressed is just desserts spelled backwards
wittereiger schreef:
18-11-2019 10:36
Daar heb ik ook niks over gezegd.
Die reactie riep alleen bij sommigen op om vroege zindelijkheid af te kraken en daar reageer ik op.
Je hebt misschien niet deze woorden gebruikt (een andere forummer wel) maar je boodschap is ondertussen wel dat als de ouders het maar beter aan zouden pakken ieder kind veel eerder zindelijk is. Jouw kind wees blijkbaar zo vroeg al naar het potje, stak haar vinger op, of maakte op een andere manier duidelijk dat ze op het potje wilde. Mijn kinderen deden dat niet en al helemaal niet op die leeftijd. Dat maakt mij geen slechte ouder en jou geen goede.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 10:36
Toevoeging. Waarom moeten kinderen per se zo vroeg zindelijk zijn dan? Dat bepaal jij toch niet voor andermans kind. Hoe weet jij eigenlijk dat kinderen gemiddeld genomen eerder zindelijk zouden zijn als ouders maar zouden doen wat jij deed. Het is niet jouw kind, dus wat weet je ervan.
Vroeger (voor de wegwerpluier, dus zeg 30 jaar geleden) waren kinderen absoluut eerder zindelijk dan met 3 jaar. En denk eens aan grote delen van Afrika, Azië en Zuid-Amerika waar kinderen überhaupt geen luiers dragen vanaf geboorte. Die ouders gaan zich echt niet de hele dag laten onder poepen en plassen, maar kijken veel meer naar hun kind dan dat wij doen. Geen enkel kind vindt het van nature fijn om zich te bevuilen.

Overigens denk ik helemaal niet dat er iets mis is als je kind met 3 of 3,5 nog niet zindelijk is, het is een logisch gevolg van de wegwerpluier en een ouder kind is zich veel bewuster van de wc, waardoor hij/zij het bijvoorbeeld ook eng kan gaan vinden. Uiteindelijk komt het heus wel goed en zoals ik al zei, TO heeft weinig aan dat mijn dochter toevallig al erg vroeg bijna zindelijk is, maar misschien wel iets aan de tips die ik geef (positiviteit, niet de nadruk op het poepen en plassen maar juist op de positieve ervaring van het naar de wc/op het potje gaan).

Verder eens met wittereiger dat hier werd gedaan alsof eerder zindelijk een beetje belachelijk is en dat er snel lacherig over gedaan wordt. Het kán vanzelf gaan maar je kunt ook echt wel degelijk je kind hier (al heel vroeg) in trainen.
Minik schreef:
18-11-2019 10:51
Vroeger (voor de wegwerpluier, dus zeg 30 jaar geleden) waren kinderen absoluut eerder zindelijk dan met 3 jaar. En denk eens aan grote delen van Afrika, Azië en Zuid-Amerika waar kinderen überhaupt geen luiers dragen vanaf geboorte. Die ouders gaan zich echt niet de hele dag laten onder poepen en plassen, maar kijken veel meer naar hun kind dan dat wij doen. Geen enkel kind vindt het van nature fijn om zich te bevuilen.

Overigens denk ik helemaal niet dat er iets mis is als je kind met 3 of 3,5 nog niet zindelijk is, het is een logisch gevolg van de wegwerpluier en een ouder kind is zich veel bewuster van de wc, waardoor hij/zij het bijvoorbeeld ook eng kan gaan vinden. Uiteindelijk komt het heus wel goed en zoals ik al zei, TO heeft weinig aan dat mijn dochter toevallig al erg vroeg bijna zindelijk is, maar misschien wel iets aan de tips die ik geef (positiviteit, niet de nadruk op het poepen en plassen maar juist op de positieve ervaring van het naar de wc/op het potje gaan).

Verder eens met wittereiger dat hier werd gedaan alsof eerder zindelijk een beetje belachelijk is en dat er snel lacherig over gedaan wordt. Het kán vanzelf gaan maar je kunt ook echt wel degelijk je kind hier (al heel vroeg) in trainen.
Wat heeft TO hier aan?
Minik schreef:
18-11-2019 10:51
Vroeger (voor de wegwerpluier, dus zeg 30 jaar geleden) waren kinderen absoluut eerder zindelijk dan met 3 jaar. En denk eens aan grote delen van Afrika, Azië en Zuid-Amerika waar kinderen überhaupt geen luiers dragen vanaf geboorte. Die ouders gaan zich echt niet de hele dag laten onder poepen en plassen, maar kijken veel meer naar hun kind dan dat wij doen. Geen enkel kind vindt het van nature fijn om zich te bevuilen.

Overigens denk ik helemaal niet dat er iets mis is als je kind met 3 of 3,5 nog niet zindelijk is, het is een logisch gevolg van de wegwerpluier en een ouder kind is zich veel bewuster van de wc, waardoor hij/zij het bijvoorbeeld ook eng kan gaan vinden. Uiteindelijk komt het heus wel goed en zoals ik al zei, TO heeft weinig aan dat mijn dochter toevallig al erg vroeg bijna zindelijk is, maar misschien wel iets aan de tips die ik geef (positiviteit, niet de nadruk op het poepen en plassen maar juist op de positieve ervaring van het naar de wc/op het potje gaan).

Verder eens met wittereiger dat hier werd gedaan alsof eerder zindelijk een beetje belachelijk is en dat er snel lacherig over gedaan wordt. Het kán vanzelf gaan maar je kunt ook echt wel degelijk je kind hier (al heel vroeg) in trainen.
Ja, in de genoemde landen zijn de kinderen echt veel beter af dan hier, want ze zijn vroeg zindelijk. Wat voor waarde heeft dat vroege zindelijk zijn nu eigenlijk voor een kinderleven? Hoeveel maakt het nou daadwerkelijk uit voor je leven, of je met twee, drie of vier zindelijk bent? Persoonlijk vond ik lekker spelen en knuffelen enzo een stuk belangrijker dan zindelijkheidstraining. Mijn kinderen overigens ook.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
18-11-2019 10:56
Wat heeft TO hier aan?
Staat letterlijk in mijn post.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 11:00
Ja, in de genoemde landen zijn de kinderen echt veel beter af dan hier, want ze zijn vroeg zindelijk. Wat voor waarde heeft dat vroege zindelijk zijn nu eigenlijk voor een kinderleven? Hoeveel maakt het nou daadwerkelijk uit voor je leven, of je met twee, drie of vier zindelijk bent? Persoonlijk vond ik lekker spelen en knuffelen enzo een stuk belangrijker dan zindelijkheidstraining. Mijn kinderen overigens ook.
Ik heb de indruk dat je je enorm aangevallen voelt, maar ik zeg echt nergens dat dit beter is of minder goed of wat dan ook. Ik deel mijn tips met TO al heb ik ze alleen kunnen proberen op een jonger kind. Ik denk dat TO misschien die methode nog steeds kan toepassen ook al is het kind al wat ouder (het boekje wat ik noemde is echt geschreven voor ouders van kinderen tussen 1 en 1,5 maar dat maakt het niet minder bruikbaar op latere leeftijd).

Ik denk misschien zelfs dat de reden dat ik hier zo vroeg mee begonnen ben echt een stukje luiheid is van mezelf. Ik vind die luiers gewoon smerig en heb geen zin in dat verschonen elke keer (en wassen, met wasbare luiers). Dus dat is een motivatie om mijn kind sneller zindelijk te willen hebben. Voor het kind zal t echt niet zo veel uitmaken (hoewel mijn dochter erg opgelucht is omdat ze dus een enorm gevoelige huid heeft, maar dat heeft gelukkig niet elk kind), maar voor mezelf vind ik het gewoon makkelijker. Dat andere ouders wachten tot een kind het vanzelf gaat aangeven is hun keuze en daar vind ik ook helemaal niks mis mee.
Minik schreef:
18-11-2019 11:08
Ik heb de indruk dat je je enorm aangevallen voelt, maar ik zeg echt nergens dat dit beter is of minder goed of wat dan ook. Ik deel mijn tips met TO al heb ik ze alleen kunnen proberen op een jonger kind. Ik denk dat TO misschien die methode nog steeds kan toepassen ook al is het kind al wat ouder (het boekje wat ik noemde is echt geschreven voor ouders van kinderen tussen 1 en 1,5 maar dat maakt het niet minder bruikbaar op latere leeftijd).

Ik denk misschien zelfs dat de reden dat ik hier zo vroeg mee begonnen ben echt een stukje luiheid is van mezelf. Ik vind die luiers gewoon smerig en heb geen zin in dat verschonen elke keer (en wassen, met wasbare luiers). Dus dat is een motivatie om mijn kind sneller zindelijk te willen hebben. Voor het kind zal t echt niet zo veel uitmaken (hoewel mijn dochter erg opgelucht is omdat ze dus een enorm gevoelige huid heeft, maar dat heeft gelukkig niet elk kind), maar voor mezelf vind ik het gewoon makkelijker. Dat andere ouders wachten tot een kind het vanzelf gaat aangeven is hun keuze en daar vind ik ook helemaal niks mis mee.
Ik voel me totaal niet aangevallen, mijn kinderen zijn inmiddels tieners dus het is voor mij totaal niet meer relevant hoe oud mijn kinderen waren en daarbij vond ik zindelijk met drie dikke prima. Er kraait geen haan meer naar als die fase eenmaal voorbij is, de kinderen weten zelf niet eens hoe oud ze waren, het is voor werkelijk niemand boeiend.

Wat me in het algemeen stoort is dat ouders elkaar zo graag willen aftroeven op opvoedgebied. Ja kijk ik deed zo, met dit fantastische resultaat. Leuk, maar elk kind is anders. Waarom zou je als ouder de vorderingen van jouw kind op je eigen conto bij willen schrijven om er een andere ouder wiens kind blijkbaar een ander pad volgt mee af te troeven.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 11:29
Wat me in het algemeen stoort is dat ouders elkaar zo graag willen aftroeven op opvoedgebied. Ja kijk ik deed zo, met dit fantastische resultaat. Leuk, maar elk kind is anders. Waarom zou je als ouder de vorderingen van jouw kind op je eigen conto bij willen schrijven om er een andere ouder wiens kind blijkbaar een ander pad volgt mee af te troeven.
Dat is in elk geval iets wat ik absoluut niet probeerde te doen. De methode die de schrijfster van dat boekje gebruikt is juist heel positief, echt kijken naar wat jouw kind wel of niet kan en wil en er echt iets leuks van maken. En dat kan op elke leeftijd.
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 11:29
Ik voel me totaal niet aangevallen, mijn kinderen zijn inmiddels tieners dus het is voor mij totaal niet meer relevant hoe oud mijn kinderen waren en daarbij vond ik zindelijk met drie dikke prima. Er kraait geen haan meer naar als die fase eenmaal voorbij is, de kinderen weten zelf niet eens hoe oud ze waren, het is voor werkelijk niemand boeiend.

Wat me in het algemeen stoort is dat ouders elkaar zo graag willen aftroeven op opvoedgebied. Ja kijk ik deed zo, met dit fantastische resultaat. Leuk, maar elk kind is anders. Waarom zou je als ouder de vorderingen van jouw kind op je eigen conto bij willen schrijven om er een andere ouder wiens kind blijkbaar een ander pad volgt mee af te troeven.
Ja.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 11:29
Ik voel me totaal niet aangevallen, mijn kinderen zijn inmiddels tieners dus het is voor mij totaal niet meer relevant hoe oud mijn kinderen waren en daarbij vond ik zindelijk met drie dikke prima. Er kraait geen haan meer naar als die fase eenmaal voorbij is, de kinderen weten zelf niet eens hoe oud ze waren, het is voor werkelijk niemand boeiend.

Wat me in het algemeen stoort is dat ouders elkaar zo graag willen aftroeven op opvoedgebied. Ja kijk ik deed zo, met dit fantastische resultaat. Leuk, maar elk kind is anders. Waarom zou je als ouder de vorderingen van jouw kind op je eigen conto bij willen schrijven om er een andere ouder wiens kind blijkbaar een ander pad volgt mee af te troeven.
Met dingen als zindelijkheid valt me dat inderdaad ook op ja. En inderdaad, later boeit het helemaal niemand meer.

TO: je hebt nog ruim de tijd, laat je niet opjagen. De kans is heel groot dat het voor het einde van de zomer helemaal in orde is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik heb er weer vertrouwen in. Volgend jaar maar weer een poging. Nu aanbieden om te naar de wc te gaan op momenten dat de luier verwisseld word of uit gaat. Geen druk, feestje op de wc. Net zoals we de afgelopen 3 jaar gedaan hebben!
Alle reacties Link kopieren
TO, nog een hart onder de riem: onze zoon begon vanaf ruim 2.5 uit interesse op de wc te plassen, als 1 van ons ging bijvoorbeeld. Maar hij voelde het echt niet aankomen toen. Met 3 jaar en een maand eens geprobeerd met beloningsstickers, maar hij had continu natte broeken en werd er na een paar dagen zelf heel gefrustreerd van. En dat terwijl wij heel erg op de lijn van ongelukje en kan gebeuren zaten. Paar maanden later poging 2 en toen ging het direct goed. Alleen poepen wilde hij nog een poosje in een luier doen. Via beloningssysteem dat vrij snel om weten te buigen naar op de wc. Nachtzindelijk heeft nog zeker een jaar langer geduurd overigens. Hij had echt nog altijd volle luiers totdat dat snel afnam tot bijna alle nachten droog en opeens helemaal droog. Het kan dus over een paar maanden opeens wel goed gaan. Komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Wellicht dat jij mazzel hebt gehad met jouw kinderen, maar zindelijkheidstraining is echt een wassen neus. Als kinderen eenmaal begrijpen wat ze moeten doen en het ook willen, maar de prikkel dat ze moeten plassen nu eenmaal niet goed genoeg waar kunnen nemen, dan kan het soms jaren duren.
Mijn oudste was bijna 6 voordat ze overdag helemaal droog was... en ze is niet achterlijk/minderbegaafd of wat dan ook.... integendeel. Mijn jongste, ook niet gek, is nu 5,5 en heeft ook nog regelmatig ongelukjes.
Geloof me.... ik ken alle training en heb ze ook allemaal wel geprobeerd. Best frustrerend dus zo’n post van fitcross.
Snouth schreef:
18-11-2019 12:52
Wellicht dat jij mazzel hebt gehad met jouw kinderen, maar zindelijkheidstraining is echt een wassen neus. Als kinderen eenmaal begrijpen wat ze moeten doen en het ook willen, maar de prikkel dat ze moeten plassen nu eenmaal niet goed genoeg waar kunnen nemen, dan kan het soms jaren duren.
Mijn oudste was bijna 6 voordat ze overdag helemaal droog was... en ze is niet achterlijk/minderbegaafd of wat dan ook.... integendeel. Mijn jongste, ook niet gek, is nu 5,5 en heeft ook nog regelmatig ongelukjes.
Geloof me.... ik ken alle training en heb ze ook allemaal wel geprobeerd. Best frustrerend dus zo’n post van fitcross.
Serieus?! :-?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is van dezelfde leeftijd (dus ook ruim 3) en is ook pas sinds 1.5 maand compleet zindelijk.

Een jaar geleden plaste ze voor het eerst op de wc (dit wilde ze zelf graag). Hierna zakte de interesse helaas al snel weer weg. Een half jaar geleden heeft ze een keer harde ontlasting gehad op de wc, wat pijn deed. Hierdoor durfde ze niet meer op de wc te poepen. We hebben zelfs een periode gehad dat we blij waren als ze überhaupt poepte. 's nachts is ze sinds ongeveer haar 3e verjaardag eigenlijk vrijwel altijd droog. Die luier was echt voor de sier.

Mijn dochter vond het idee van geen luier meer om gewoon echt eng. Ze doet dingen vaak pas als ze ze eigenlijk allang kan. Dus bij haar was het een kwestie van haar zelfvertrouwen opbouwen. De controle over haar spieren had ze wel. Zo kon ze als ze gemotiveerd was gerust haar plas een tijd ophouden totdat we bij een toilet waren, ook al droeg ze nog een luier. En als ze op de wc zat en haar onderbroek zat nog niet voldoende naar beneden en we aangaven dat ze nog even moest wachten met plassen dan kon ze dat ook prima. Dus zodra dat zelfvertrouwen voldoende was opgebouwd, zijn we van de ene op de andere dag compleet gestopt met de luier. 's nachts heeft ze nog nooit een ongelukje gehad en overdag ook maar weinig.

Zelf was ik overigens ruim 3.5 jaar, dus de vlieger dat iedereen vroeger sneller zindelijk was, gaat hier niet op
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
18-11-2019 12:58
Serieus?! :-?
Volgens fitcross en de methodes die aandragen worden, zouden alle kinderen binnen een week zindelijk zijn met de juiste training.
Nou die van mij dus niet.... en daarom schrijf ik dat ze niet achterlijk of gek zijn.
Uiteraard zeg ik dit niet vanuit een bepaalde realiteitszin.
Ik zou in mijn post misschien niet minderbegaafd moeten noemen, omdat dat gewoon echt iets is dat voorkomt. Mijn excuus voor degene die ik daar mee voor de neus stoot.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was 3,5 jaar en de zindelijkheidstraining heeft denk ik zo'n 2 weken geduurd.

Ik vind net als jij dat ieder kind zijn eigen tijd ervoor heeft, en zij was er klaar voor. Wel toen ik eenmaal begon heb ik doorgezet. Dat hield dus in 2 weken veel thuis zijn, en als we de deur uit moesten dan wel ook zonder luier en verschoning mee. Wel een handdoek in het stoeltje in de auto leggen ;-)

Wij hadden een beloningssysteem op de wc deur. Plassen was 1 sticker, poepen 2 stickers. En bij 10 stickers een kado'tje of snoepje of zo. Iets wat ze wilde in ieder geval.

WC had standaard zo'n verkleining erop en een kruk ervoor dus ze kon makkelijk zelf. IK maakte er geen probleem van een ongelukje maar als ik zag dat ze het aanvoelde (wiebelen) en dan niet ging want de druk met spelen o.i.d. dan werd ik wel streng.

Zo heb ik het aangepakt.
Succes TO. Het gaat jullie vast lukken!
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
18-11-2019 23:01
Volgens fitcross en de methodes die aandragen worden, zouden alle kinderen binnen een week zindelijk zijn met de juiste training.
Nou die van mij dus niet.... en daarom schrijf ik dat ze niet achterlijk of gek zijn.
Uiteraard zeg ik dit niet vanuit een bepaalde realiteitszin.
Ik zou in mijn post misschien niet minderbegaafd moeten noemen, omdat dat gewoon echt iets is dat voorkomt. Mijn excuus voor degene die ik daar mee voor de neus stoot.
Het lijkt mij dat het meer gaat om de termen achterlijk en gek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Onze dochter ging makkelijk plassen op de wc, maar hield problemen met poepen. Bij haar hielp een beloningsvel. Eerst moest ze bijvoorbeeld 3 dagen helemaal schoon blijven en dan kreeg ze een klein cadeautje. En dat rekten we steeds verder op. Pas begonnen op de basisschool en helemaal zindelijk gelukkig.
AnnabeldeDertiende schreef:
18-11-2019 10:49
Je hebt misschien niet deze woorden gebruikt (een andere forummer wel) maar je boodschap is ondertussen wel dat als de ouders het maar beter aan zouden pakken ieder kind veel eerder zindelijk is. Jouw kind wees blijkbaar zo vroeg al naar het potje, stak haar vinger op, of maakte op een andere manier duidelijk dat ze op het potje wilde. Mijn kinderen deden dat niet en al helemaal niet op die leeftijd. Dat maakt mij geen slechte ouder en jou geen goede.

Niet mee eens. Je kan wel heel politiek correct of gekwetst gaan zitten doen maar het is gewoon een gegeven dat er een magic window is waarin je makkelijker zindelijk kan maken, en die ben je met 3,5 wel voorbij.
Ik denk dat als ouders eerder, serieuzer met de juiste methode beginnen dat kinderen veel eerder zindelijk zouden zijn (uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er niet zoveel en dan zou ik met 4,5 wel bij de dokter zitten).

Dat maakt jou geen slechte moeder maar je maakt het jezelf én je kind wel veel moeilijker door het maar af te wachten én al die extra luiers zijn bijzonder slecht voor het milieu (en daar moet jou kind mee leven later).
Fitcross schreef:
19-11-2019 10:35
Niet mee eens. Je kan wel heel politiek correct of gekwetst gaan zitten doen maar het is gewoon een gegeven dat er een magic window is waarin je makkelijker zindelijk kan maken, en die ben je met 3,5 wel voorbij.
Ik denk dat als ouders eerder, serieuzer met de juiste methode beginnen dat kinderen veel eerder zindelijk zouden zijn (uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er niet zoveel en dan zou ik met 4,5 wel bij de dokter zitten).

Dat maakt jou geen slechte moeder maar je maakt het jezelf én je kind wel veel moeilijker door het maar af te wachten én al die extra luiers zijn bijzonder slecht voor het milieu (en daar moet jou kind mee leven later).
Tja, mijn kind was voortdurend ziek tijdens dit "magic window" dus vielen mijn plannen steeds in duigen en zo heb ik het bij anderen ook zien mislukken keer op keer door omstandigheden. Soms moet je maar net d ie ene truc ontdekken die voor jouw kind werkt. Bij mijn neefje was dat bijvoorbeeld een potje met geluid, bij mijn broer het feit dat de gore luiers van mijn zus bij die van hem in de emmer moesten. :biggrin:

Laten we elkaar hier aanmoedigen ipv afzeiken. (Pun intended)

En je laatste zin is wel heel dramatisch!
Fitcross schreef:
19-11-2019 10:35
Niet mee eens. Je kan wel heel politiek correct of gekwetst gaan zitten doen maar het is gewoon een gegeven dat er een magic window is waarin je makkelijker zindelijk kan maken, en die ben je met 3,5 wel voorbij.
Ik denk dat als ouders eerder, serieuzer met de juiste methode beginnen dat kinderen veel eerder zindelijk zouden zijn (uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er niet zoveel en dan zou ik met 4,5 wel bij de dokter zitten).

Dat maakt jou geen slechte moeder maar je maakt het jezelf én je kind wel veel moeilijker door het maar af te wachten én al die extra luiers zijn bijzonder slecht voor het milieu (en daar moet jou kind mee leven later).
Eens.

Het is geen toeval dat mijn kind vroeg zindelijk is. Wij wilden dat en hebben een bepaalde methode gebruikt die in veel landen vanzelfsprekend is. Hier in het westen heet het Elimination communication. De meeste kinderen kunnen vroeg zindelijk zijn, maar dat moet je samen doen. Niet eens veel werk. Het scheelt in afval, kosten, kans op zere billen en het is een stuk hygiënischer.
Het is niet mijn bedoeling om iemand slecht te laten voelen of kijk mijn kind eens. Iedereen doet zijn best. Wat ik wel wil is anderen bewust maken van hoe het ook anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schrijft een erg scherp stukje maar waar nachtvlinder valt over de laatste zin, vind ik die juist het sterkst.

Het is niet altijd zo eenvoudig en er kunnen legio redenen zijn waarom het niet zo makkelijk lukt om je kind zindelijk te krijgen. Maar de vanzelfsprekendheid om maar gewoon heel lang te wachten en dus al die wegwerpluiers aan t milieu over te laten, dáár ben ik wel echt heel erg tegen. Het is onvoorstelbaar wat een afvalberg luiers veroorzaken. Voor ons was de keuze voor wasbare luiers daarom een hele eenvoudige maar zelf nu wil ik er gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn. Al dat wassen is ook niet goed voor het milieu (hoewel veel minder schadelijk dan ww, het blijft niet goed). Ik vind het milieu wel degelijk een heel goed punt om in je overweging om met zindelijkheid aan de slag te gaan mee te nemen. Maar misschien ben ik te ‘groen’ met menstruatiecup, wasbaar maandverband, wasbare luiers, wasbare snoetenpoetsers etc etc... ik verwacht ook niet van anderen dat ze dat ook allemaal gaan doen maar vind het wel iets waar je je bewust van mag/moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
19-11-2019 10:35
Niet mee eens. Je kan wel heel politiek correct of gekwetst gaan zitten doen maar het is gewoon een gegeven dat er een magic window is waarin je makkelijker zindelijk kan maken, en die ben je met 3,5 wel voorbij.
Ik denk dat als ouders eerder, serieuzer met de juiste methode beginnen dat kinderen veel eerder zindelijk zouden zijn (uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er niet zoveel en dan zou ik met 4,5 wel bij de dokter zitten).

Dat maakt jou geen slechte moeder maar je maakt het jezelf én je kind wel veel moeilijker door het maar af te wachten én al die extra luiers zijn bijzonder slecht voor het milieu (en daar moet jou kind mee leven later).
Je blijft een beetje hangen in je gelijk. TO geeft aan er al sinds het eerste jaar mee bezig te zijn. Hoezo window of opportunity gemist? Het is niet zo dat ze er nooit iets aan gedaan heeft en opeens 3 weken voor de 4e verjaardag wakker schrikt hè? (Die ouders ben ik zelf nog nooit tegengekomen ook, dus ik weet niet waar je nu zo fel tegen ageert eerlijk gezegd...) Het is alleen helaas nog niet gelukt. Je maakt een behoorlijke karikatuur ervan.

Zindelijk worden is een beetje juiste methode en een beetje medewerking van je kind. Die twee samen. Met alleen de juiste methode ben je er niet, ook al wil je nog zo graag geloven dat zindelijk worden puur op conto van de ouders geschreven kan worden.

Of het makkelijker is tussen 1 en 3,5 jaar dat betwijfel ik. Zeker niet voor alle kinderen. Bij mijn kinderen ging rond 3 jaar en 2 a 3 maanden de knop om, toen wilden ze zelf ook echt zindelijk worden en lukte dat ook. In de 2 jaar ervoor hebben we het geregeld geprobeerd, maar lukte het niet, wilden ze absoluut niet meewerken (ik ben 2 en ik zeg nee enzo) en werd het daardoor alleen maar beladen ipv positief.

Wat betreft het milieu ben ik het wel helemaal met je eens. Maar dat lijkt me nog meer off topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven