Zo ongerust ( groeiachterstand )
vrijdag 1 juli 2011 om 13:09
Hallo allemaal,
ik loop al tegen het einde van mijn zwangerschap aan.
ben halverwege augustus uitgerekend.
Nu heb ik laatst een groei echo gehad en daar bleek dat de beentjes een groeiachterstand hebben van ruim 3 weken.
Er werd overlegd met mijn verloskundige en er is uiteindelijk besloten dat het allemaal wel mee viel en het ook gewoon '' erfelijk '' kon zijn.
Ik was zo opgelucht.
Maar een week later werd ik door 1 van mijn verloskundigen gebeld dat ze toch nog een echo wilde maken. Ze vertrouwde het niet helemaal.
Dus gister naar het ziekenhuis gegaan en daar werden weer de beentjes als te klein opgemerkt ( ze lopen zo'n 3 weken achter )
Nu word ik onder controle gezet bij de gyneacoloog.
Op vragen zoals, is het erg? Wat kan het zijn? Word niet echt geantwoord.
Er word alleen gezegd dat we ons nog niet druk hoeven te maken.
Nou en hier zit ik dan.
Me totaal geen zorgen te maken. '' zucht ''
Ik kan ook vrijwel nergens iets vinden over groeiachterstand van de beentjes en wat het kan zijn.
Mijn buik is trouwens ook echt ontzettend klein. ( net een klein bolletje )
Iedereen kijkt me altijd vol ongeloof aan als ik zeg dat ik al zolang zwanger ben.
Heeft iemand ervaring met groeiachterstand van de beentjes?
Of weet iemand wat het mogelijk zou kunnen zijn?
ik loop al tegen het einde van mijn zwangerschap aan.
ben halverwege augustus uitgerekend.
Nu heb ik laatst een groei echo gehad en daar bleek dat de beentjes een groeiachterstand hebben van ruim 3 weken.
Er werd overlegd met mijn verloskundige en er is uiteindelijk besloten dat het allemaal wel mee viel en het ook gewoon '' erfelijk '' kon zijn.
Ik was zo opgelucht.
Maar een week later werd ik door 1 van mijn verloskundigen gebeld dat ze toch nog een echo wilde maken. Ze vertrouwde het niet helemaal.
Dus gister naar het ziekenhuis gegaan en daar werden weer de beentjes als te klein opgemerkt ( ze lopen zo'n 3 weken achter )
Nu word ik onder controle gezet bij de gyneacoloog.
Op vragen zoals, is het erg? Wat kan het zijn? Word niet echt geantwoord.
Er word alleen gezegd dat we ons nog niet druk hoeven te maken.
Nou en hier zit ik dan.
Me totaal geen zorgen te maken. '' zucht ''
Ik kan ook vrijwel nergens iets vinden over groeiachterstand van de beentjes en wat het kan zijn.
Mijn buik is trouwens ook echt ontzettend klein. ( net een klein bolletje )
Iedereen kijkt me altijd vol ongeloof aan als ik zeg dat ik al zolang zwanger ben.
Heeft iemand ervaring met groeiachterstand van de beentjes?
Of weet iemand wat het mogelijk zou kunnen zijn?
woensdag 13 juli 2011 om 22:16
Mommy ( en de rest ), wat vervelend dat je die onzekerheid blijft houden. De ervaring is echter volgens mij wel dat groeiecho´s verderop in de zwangerschap niet altijd erg nauwkeurig zijn.
Ik heb een dochter en toen ik 34 weken zwanger was ben ik in het weekend naar het ziekenhuis geweest omdat ik haar amper meer voelde. Dat was gelukkig allemaal ok, maar de gyn vond het kindje wel wat klein toen ze mijn buik voelde. Dit verbaasde mij, want ik had echt een enorme buik en mijn vk zei juist steeds dat mijn kindje wat aan de grote kant was. Gyn wilde daarom voor de zekerheid een echo maken. Dit is gedaan toen ik 35 weken was. Daaruit kwam dat het toch goed op schema lag. Kindje zou toen ongeveer 2700-2800 gram wegen en ik had dus nog 5 weken te gaan. Ik ben met 37 weken bevallen, dus 3 weken te vroeg, en de kleine woog 4000 gram! Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat de kleine in 2 weken tijd meer dan een kilo gegroeid is.
En verder hebben mensen niet allemaal dezelfde verhoudingen. Ik heb zelf ook een vrij lange rug, hele lange armen en in verhouding vrij korte beentjes. manlief heeft ook een wat langere romp en kortere benen. En het lijkt erom dat onze dochter dit ook heeft (wat dan weer niet heel vreemd zou zijn).
In ieder geval heel veel sterkte want die zorgen zijn natuurlijk helemaal niet fijn!
Ik heb een dochter en toen ik 34 weken zwanger was ben ik in het weekend naar het ziekenhuis geweest omdat ik haar amper meer voelde. Dat was gelukkig allemaal ok, maar de gyn vond het kindje wel wat klein toen ze mijn buik voelde. Dit verbaasde mij, want ik had echt een enorme buik en mijn vk zei juist steeds dat mijn kindje wat aan de grote kant was. Gyn wilde daarom voor de zekerheid een echo maken. Dit is gedaan toen ik 35 weken was. Daaruit kwam dat het toch goed op schema lag. Kindje zou toen ongeveer 2700-2800 gram wegen en ik had dus nog 5 weken te gaan. Ik ben met 37 weken bevallen, dus 3 weken te vroeg, en de kleine woog 4000 gram! Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat de kleine in 2 weken tijd meer dan een kilo gegroeid is.
En verder hebben mensen niet allemaal dezelfde verhoudingen. Ik heb zelf ook een vrij lange rug, hele lange armen en in verhouding vrij korte beentjes. manlief heeft ook een wat langere romp en kortere benen. En het lijkt erom dat onze dochter dit ook heeft (wat dan weer niet heel vreemd zou zijn).
In ieder geval heel veel sterkte want die zorgen zijn natuurlijk helemaal niet fijn!
donderdag 14 juli 2011 om 10:54
vrijdag 15 juli 2011 om 23:23
Vanmiddag ben ik in het zh geweest voor een ctg en echo, bij de vlk was de hartslag te hoog. In het zh was alles in orde. Wel kwam ik er nu achter dat de buik voor ligt qua groei. En de benen dus achter.
Donderdag weer uitgebreide echo en vrijdag weer naar de vlk voor controle.
Hoe is het met de rest?
Donderdag weer uitgebreide echo en vrijdag weer naar de vlk voor controle.
Hoe is het met de rest?
zondag 17 juli 2011 om 00:14
Allemaal sterkte, dames.
Wat kunnen ze je in een ziekenhuis op stang jagen. Onze eerste zoon lag met 34 weken 1-2 weken achter op schema (geen paniek) en werd uiteindelijk geboren met een gewicht van 2400 gram (wel paniek).
Toen ik zwanger was van onze tweede zoon hielden ze het beter in de gaten. Met 32 weken liep ik redelijk op schema, met 34 weken was zijn buik dunner dan twee weken eerder. Daarna elke week een echo (en ctg en flowmeting). De ene week werd zijn gewicht hoger geschat en de week erna zou hij weer afgevallen zijn. Dat ging om 200 tot 300 gram, het schommelde rond 2200 gram. Ik moest meteen (eerder) stoppen met werken en werd met 38 weken ingeleid omdat zijn hart af en toe wegviel op de ctg's, hij toch niet meer groeide en het vruchtwater bijna op was. Uiteindelijk woog hij 2600 gram, dus geen grote, maar de paniek was ook niet echt gerechtvaardigd. Ik was blij dat ze het goed in de gaten hielden, maar had het fijn gevonden als ze dat op een meer geruststellende manier gedaan hadden.
Wat kunnen ze je in een ziekenhuis op stang jagen. Onze eerste zoon lag met 34 weken 1-2 weken achter op schema (geen paniek) en werd uiteindelijk geboren met een gewicht van 2400 gram (wel paniek).
Toen ik zwanger was van onze tweede zoon hielden ze het beter in de gaten. Met 32 weken liep ik redelijk op schema, met 34 weken was zijn buik dunner dan twee weken eerder. Daarna elke week een echo (en ctg en flowmeting). De ene week werd zijn gewicht hoger geschat en de week erna zou hij weer afgevallen zijn. Dat ging om 200 tot 300 gram, het schommelde rond 2200 gram. Ik moest meteen (eerder) stoppen met werken en werd met 38 weken ingeleid omdat zijn hart af en toe wegviel op de ctg's, hij toch niet meer groeide en het vruchtwater bijna op was. Uiteindelijk woog hij 2600 gram, dus geen grote, maar de paniek was ook niet echt gerechtvaardigd. Ik was blij dat ze het goed in de gaten hielden, maar had het fijn gevonden als ze dat op een meer geruststellende manier gedaan hadden.
zondag 17 juli 2011 om 14:05
Afgelopen donderdag heb ik weer een echo gehad. De gynaecologe sluit dwerggroei nu ook uit vanwege de vorm van de schedel ed. We wachten nog op een paar chromosoomuitslagen, die komen hopelijk begin volgende week. Nu denkt de gyn weer dat het aan mijn placenta ligt, al liet de echo zien dat die prima functioneert... Over twee weken krijg ik weer een echo. Als dan blijkt dat de baby gewoon groeit maar aan de kleine kant is en dat mijn placenta ook gewoon zijn werk doet, ga ik er vanuit dat ik alleen maar een kleine baby krijg en verder niks. Ze hebben ons nu al weken in angst laten zitten om Down en toen om dwerggroei, hopelijk valt alles mee. Ik heb geen zin om mijn halve zwangerschap ongerust te zijn!
maandag 18 juli 2011 om 00:00
Nou heb weer een paar spannende dagen achter de rug.
Had afgelopen donderdag weer een groeiecho (34w) en hij werd nu geschat op 2050 gram.
Hij is de afgelopen weken dus wel aangekomen alleen zijn beentjes vallen nog steeds buiten de curve.
Buikje loopt ook 2 weken achter.
Ik had veel vragen opgeschreven maar kreeg geen duidelijke antwoorden.
Ik moest maar '' afwachten '' tot de bevalling.
Vond dat toch een rare uitspraak.
Voordat ik weg mocht werd mijn bloeddruk nog een keer gemeten, en ja hoor 145/100.
Ik kon dus gelijk blijven en werd opgenomen zodat ze me een paar dagen in de gaten konden houden.
Ben elke dag aan de ctg scan gelegd en ook moest ik weer urine opsparen.
Ben nu net weer thuis en moet nu om de dag naar het ziekenhuis.
Ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee.
Ik ben zo moe.
De komende (hopelijk) 5 weken lijken nog zover weg.
Ik kan niet wachten totdat ik mijn mannetje eindelijk vast kan houden.
@ vivabakfiets,
hoeveel weken lopen de beentjes nu ongeveer achter, en wat is het geschatte gewicht?
@ missmadd,
hopelijk krijg je gewoon een kleine baby en is er verder niets aan de hand.
Wat ik nu lees is toch weer redelijk positief, maar snap dat je ongerust blijft hoor!
@ wolkewitje,
poeh dat was vast even schrikken.
Gaat alles nu goed en hebben je kindjes de groeiachterstand inmiddels ingehaald?
Had afgelopen donderdag weer een groeiecho (34w) en hij werd nu geschat op 2050 gram.
Hij is de afgelopen weken dus wel aangekomen alleen zijn beentjes vallen nog steeds buiten de curve.
Buikje loopt ook 2 weken achter.
Ik had veel vragen opgeschreven maar kreeg geen duidelijke antwoorden.
Ik moest maar '' afwachten '' tot de bevalling.
Vond dat toch een rare uitspraak.
Voordat ik weg mocht werd mijn bloeddruk nog een keer gemeten, en ja hoor 145/100.
Ik kon dus gelijk blijven en werd opgenomen zodat ze me een paar dagen in de gaten konden houden.
Ben elke dag aan de ctg scan gelegd en ook moest ik weer urine opsparen.
Ben nu net weer thuis en moet nu om de dag naar het ziekenhuis.
Ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee.
Ik ben zo moe.
De komende (hopelijk) 5 weken lijken nog zover weg.
Ik kan niet wachten totdat ik mijn mannetje eindelijk vast kan houden.
@ vivabakfiets,
hoeveel weken lopen de beentjes nu ongeveer achter, en wat is het geschatte gewicht?
@ missmadd,
hopelijk krijg je gewoon een kleine baby en is er verder niets aan de hand.
Wat ik nu lees is toch weer redelijk positief, maar snap dat je ongerust blijft hoor!
@ wolkewitje,
poeh dat was vast even schrikken.
Gaat alles nu goed en hebben je kindjes de groeiachterstand inmiddels ingehaald?
maandag 18 juli 2011 om 11:15
Heb je ook de grafieken mogen zien?
Zo kun je duidelijk zien wat de curve is en hoeveel je kindje daaronder zit.
Ik heb namelijk afgelopen week alle papieren opgevraagd bij de verloskundige ( hun moeten alles doorgestuurd krijgen van het ziekenhuis ) en ga de papieren vanmiddag na de ctg scan ophalen.
Hopelijk word ik daar wat wijzer van.
Zo kun je duidelijk zien wat de curve is en hoeveel je kindje daaronder zit.
Ik heb namelijk afgelopen week alle papieren opgevraagd bij de verloskundige ( hun moeten alles doorgestuurd krijgen van het ziekenhuis ) en ga de papieren vanmiddag na de ctg scan ophalen.
Hopelijk word ik daar wat wijzer van.
donderdag 21 juli 2011 om 14:39
Zojuist echo gehad: ben morgen 37 weken. Been lag nu 6 wk achter en buik/hoofd 2 weken voor.
Buik lag wel binnen de curve, been niet, maar was vergeleken met 30 weken wel iets bijgetrokken.
Niet zoveel nieuws dus. Heb over 2.5 wk een nieuwe afspraak om nog eens te kijken.
Het was een beetje onduidelijk want: voor een groot kind leiden we niet in, maar als het een groot kind is wil je ook niet wachten tot 42 weken.
Dus dat bespreken we de volgende keer dan maar.
En weer aan de CTG omdat de hartfrequentie opnieuw te hoog was. CTG was wel goed.
Hoe is het met jullie?
Buik lag wel binnen de curve, been niet, maar was vergeleken met 30 weken wel iets bijgetrokken.
Niet zoveel nieuws dus. Heb over 2.5 wk een nieuwe afspraak om nog eens te kijken.
Het was een beetje onduidelijk want: voor een groot kind leiden we niet in, maar als het een groot kind is wil je ook niet wachten tot 42 weken.
Dus dat bespreken we de volgende keer dan maar.
En weer aan de CTG omdat de hartfrequentie opnieuw te hoog was. CTG was wel goed.
Hoe is het met jullie?
donderdag 21 juli 2011 om 14:51
ik ben ook naar huis toe gestuurd met het bericht dat mijn zoontje achter lag met de groei, en in mijn geval bedoelde de gyn het gewicht van de baby. Ik moest het maar lekker rustig aan doen en over twee weken maar weer komen. Nou met zoiets vaags moet je mij naar huis sturen, niet dus. Ik maakte me zo'n zorgen dat ik totaal niet meer functioneerde. Heb binnen twee dagen telefonisch geeist dat mij meer uitleg gegeven werd over het hoe wat en waarom. Binnen een uur werd ik terug gebeld door de gyn en hij heeft mij toen uitgebreid verteld wat er aan de hand was en waar hij aan dacht en wat er in de meeste gevallen gebeurd etc. Ik was weer helemaal gerust gesteld. Ik kan er inderdaad ook niet tegen dat ik niet weet waar de artsen mogelijk aan denken. Vertel me alles maar en stuur me niet naar huis met sussende woorden.... Dus ik raad je echt aan om de gyn op te bellen en te vragen waar ze aan denken, zodat je alle feiten hebt en mogelijk gerust gesteld wordt.
* mijn zoontje is geboren met het gewicht van 2210 gram. Na drie maanden was hij een dikke gezonde baby!
* mijn zoontje is geboren met het gewicht van 2210 gram. Na drie maanden was hij een dikke gezonde baby!
dinsdag 26 juli 2011 om 12:10
@Mommy88,
Mijn kinderen zijn inmiddels 3 en 6. Beiden werden te klein geschat.
Bij de eerste ben ik naar de gynaecoloog doorgestuurd, omdat ze ook zo'n 3 weken achterliep.
Mijn man is ook niet zo groot (1.63) en ik zelf ook niet. Een lang en groot kind hadden we dan ook niet verwacht.
Bij de gyn bleven we onder controle, elke week een echo en elke week werd ze gemeten.
Ze maken een schatting, bij de eerste was dat goed geschat, ze was nl. met 38 weken geboren (spontaan) en woog 2595 gram en was 48 cm. Iets meer zorgen eraan, maar nu is ze 6 en ze blijft wel wat kleiner dan anderen, maar maak me er geen zorgen over.
De 2e werd gelijk goed in de gaten gehouden. Na 20 weken kreeg ik elke 4 weken een echo. Bij de 28ste week zagen ze ineens dat ze naar beneden zakte op de lijn, doorverwijzing naar gyn.
Daar zeiden ze dat het wel meeviel...raar??
Toch onder controle gebleven, uiteindelijk ook met 38 weken geboren (spontaan) en zij woog gewoon 2900 gram! Dus prima op gewicht!
Rustig blijven, is het beste, je niet laten gek maken. En als je kindje nu al ruim 4 pond is, dan is dat goed hoor.
Sterkte met je bevalling.
Mijn kinderen zijn inmiddels 3 en 6. Beiden werden te klein geschat.
Bij de eerste ben ik naar de gynaecoloog doorgestuurd, omdat ze ook zo'n 3 weken achterliep.
Mijn man is ook niet zo groot (1.63) en ik zelf ook niet. Een lang en groot kind hadden we dan ook niet verwacht.
Bij de gyn bleven we onder controle, elke week een echo en elke week werd ze gemeten.
Ze maken een schatting, bij de eerste was dat goed geschat, ze was nl. met 38 weken geboren (spontaan) en woog 2595 gram en was 48 cm. Iets meer zorgen eraan, maar nu is ze 6 en ze blijft wel wat kleiner dan anderen, maar maak me er geen zorgen over.
De 2e werd gelijk goed in de gaten gehouden. Na 20 weken kreeg ik elke 4 weken een echo. Bij de 28ste week zagen ze ineens dat ze naar beneden zakte op de lijn, doorverwijzing naar gyn.
Daar zeiden ze dat het wel meeviel...raar??
Toch onder controle gebleven, uiteindelijk ook met 38 weken geboren (spontaan) en zij woog gewoon 2900 gram! Dus prima op gewicht!
Rustig blijven, is het beste, je niet laten gek maken. En als je kindje nu al ruim 4 pond is, dan is dat goed hoor.
Sterkte met je bevalling.
dinsdag 26 juli 2011 om 15:12
De vlk zijn er niet zo'n voorstander van, maar de gyn liet doorschemeren dat als ik het spuugzat ben, er te praten valt over een inleiding. Maar dan is dat enkel op mijn verzoek, er zijn tot nog toe geen redenen om eerder in te leiden.
Zoon is geboren bij 42.1 wk, dmv inleiden, maar zo lang wil ik nu niet wachten.
Heb jij weer controles binnenkort?
Zoon is geboren bij 42.1 wk, dmv inleiden, maar zo lang wil ik nu niet wachten.
Heb jij weer controles binnenkort?
dinsdag 26 juli 2011 om 15:32
Ik heb 3 kinderen waarvan er 2 korte beentjes hebben.. ook dit is bij de echo's opgemerkt en gedubbelchecked.. Ze hebben dus gewoon korte beentjes .. meer niet.. Dus zodra je bij de gyn bent zullen ze vast een extra echo maken en gewoon vragen ! 9 van de 10 keer is het niets bijzonders en zal je zwangerschap normaal verlopen incl. bevalling. In de uitzonderlijke gevallen dat het wel iets is, weet je het vaak snel .. En 3 weken achterstand is niet heel erg .. als de vk had gedacht aan iets ernstigs had je allang in een academisch gezeten nu.. dus het is puur als voorzorg als ik het zo lees.. Dus.. niet te veel stress.. veel opschrijven wat er in je opkomt en vragen vragen
dinsdag 26 juli 2011 om 15:37
o en ter info.. mijn oudste is geboren met 41 weken met een gewicht onder de 5 pond (48 cm klein).. (is nu 13, 1.60 en weeg 38 kg) en mijn jongste geboren na 43,5 , 50 cm en net 6 pond.. (is nu 9, 1.36m en weegt iets 29 kg).. dus die 2 zijn onder de curve en mijn middelste precies gemiddeld..
Middelste kind geboren met precies 37 weken en woog 6 pond en was 50 cm.. en deze jongeman is dus wel gemiddeld qua lengte (hij is nu 11, 1.55m en weegt iets van 38 kilo)..
En ziekenhuizen hebben de neiging om echt alles te onderzoeken incl. de "enge" dingen.. natuurlijk harstikke goed maar voor jou als moeder slopend..
Gelukkig lees ik dat ze een aantal dingen hebben uitgesloten en de afwijkingen lijken zo mee te vallen qua weken .. misschien domweg een klein kindje met korte pootjes..
Middelste kind geboren met precies 37 weken en woog 6 pond en was 50 cm.. en deze jongeman is dus wel gemiddeld qua lengte (hij is nu 11, 1.55m en weegt iets van 38 kilo)..
En ziekenhuizen hebben de neiging om echt alles te onderzoeken incl. de "enge" dingen.. natuurlijk harstikke goed maar voor jou als moeder slopend..
Gelukkig lees ik dat ze een aantal dingen hebben uitgesloten en de afwijkingen lijken zo mee te vallen qua weken .. misschien domweg een klein kindje met korte pootjes..
vrijdag 12 augustus 2011 om 16:19
Hoi allemaal,
Ben vanochtend weer in het ziekenhuis geweest voor een echo. Ik ben nu ruim 26 weken. Helaas bleken de armpjes en beentjes van mijn baby nauwelijks gegroeid sinds de echo 2 weken geleden. Het hoofd zit nog onder in de curve, de buikomtrek iets onder de curve. Er wordt nu gedacht aan een combinatie van een slechtwerkende placenta (waardoor de meeste voeding naar het hoofd gaat) en skeletdysplasie (toch een vorm van dwerggroei of iets dergelijks). Ook krijg ik de eerste tekenen van zwangerschapsvergiftiging. Vanaf nu moet ik wekelijks op controle en de gynaecologe adviseert dat ik niet meer ga werken. Wat een ellende, zwanger zijn!
Ben vanochtend weer in het ziekenhuis geweest voor een echo. Ik ben nu ruim 26 weken. Helaas bleken de armpjes en beentjes van mijn baby nauwelijks gegroeid sinds de echo 2 weken geleden. Het hoofd zit nog onder in de curve, de buikomtrek iets onder de curve. Er wordt nu gedacht aan een combinatie van een slechtwerkende placenta (waardoor de meeste voeding naar het hoofd gaat) en skeletdysplasie (toch een vorm van dwerggroei of iets dergelijks). Ook krijg ik de eerste tekenen van zwangerschapsvergiftiging. Vanaf nu moet ik wekelijks op controle en de gynaecologe adviseert dat ik niet meer ga werken. Wat een ellende, zwanger zijn!
vrijdag 12 augustus 2011 om 16:24
Ach jee, MissMadd
Wat rot zeg dat het nu zo gaat.
En die onzekerheid...
Was er verder nog iets uit het chromosoomonderzoek gekomen? Daarmee kan toch ook getest worden op bepaalde vormen van dwerggroei of skeletafwijkingen?
Vind het erg verdrietig voor jullie
En ook stoppen met werken en steeds controles knap je ook niet echt van op.
En die onzekerheid...
Was er verder nog iets uit het chromosoomonderzoek gekomen? Daarmee kan toch ook getest worden op bepaalde vormen van dwerggroei of skeletafwijkingen?
Vind het erg verdrietig voor jullie
En ook stoppen met werken en steeds controles knap je ook niet echt van op.
zondag 21 augustus 2011 om 07:00
Ja, intussen bevallen van een lief meisje! Wel erg korte amen en benen, bij laatste echo liep de groei 10 wk achter.
Men denkt nu aan een skeletafwijking als dwerggroei. Wij blijven voorlopig in het zh voor de onderzoeken.
Bovenal zijn we erg blij en opgelucht dat ze er is, dat overheerst nu. En de rest wachten we maar af...
Hoe is het bij jullie?
Men denkt nu aan een skeletafwijking als dwerggroei. Wij blijven voorlopig in het zh voor de onderzoeken.
Bovenal zijn we erg blij en opgelucht dat ze er is, dat overheerst nu. En de rest wachten we maar af...
Hoe is het bij jullie?