Zomeractiviteiten
zaterdag 19 mei 2012 om 19:41
Hier staat de grote vakantie bijna voor de deur, nog twee weken te gaan. En dan hebben de kinderen ruim drie maanden vakantie. Dat is op zich niet zo erg, maar door omstandigheden kunnen we de deur nauwelijks uit (ik woon in Syrië en het is gewoon niet veilig). Dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn met leuke ideeën. De kinderen zijn 12, 10, 7 en 3, twee meisjes en twee jongens. Met de verschillen in leeftijd moet ik dus rekening houden. Eén plan heb ik al en dat is om ze, op een leuke manier, Nederlandse les te geven.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
zaterdag 19 mei 2012 om 19:50
Voor in huis ?? Speurtocht bedenken in huis met allerlei leuke vragen. Voor de oudste desnoods interactief via tablet. Als je die hebt.
Laat de grote kwissen bedenken voor de jongste.
Spellentjes. Koken compleet met het maken van menukaarten voor de oudste maken. De jongste kunnen bv plaatjes uitknippen uit diverse blaadjes.
Memory zelf laten maken dmv tekenningen.
Ps Is het heftig in zo n land wonen als Syrie. Als ik lees dat je bijna niet de deur uit komt. Ben je ook zo gekleed daar als op je avatar ?? IK ben onder de indruk wat je schrijft dat je bijna niet naar buiten kan. Dat gevoel ken ik gelukkig niet in Nederland.
Voor de taal kun je eventueel kijken op de wereldschool.
Misschien hebben ze daar wat leuke tips voor het Nederlands.
Mijn dochter is zes en hier kijken ze bv Schatkast. Of Moffel en Piertje. Leuke sites zijn dan Schooltv.
succes met de vakantie.
Laat de grote kwissen bedenken voor de jongste.
Spellentjes. Koken compleet met het maken van menukaarten voor de oudste maken. De jongste kunnen bv plaatjes uitknippen uit diverse blaadjes.
Memory zelf laten maken dmv tekenningen.
Ps Is het heftig in zo n land wonen als Syrie. Als ik lees dat je bijna niet de deur uit komt. Ben je ook zo gekleed daar als op je avatar ?? IK ben onder de indruk wat je schrijft dat je bijna niet naar buiten kan. Dat gevoel ken ik gelukkig niet in Nederland.
Voor de taal kun je eventueel kijken op de wereldschool.
Misschien hebben ze daar wat leuke tips voor het Nederlands.
Mijn dochter is zes en hier kijken ze bv Schatkast. Of Moffel en Piertje. Leuke sites zijn dan Schooltv.
succes met de vakantie.
zaterdag 19 mei 2012 om 19:51
- een soort sportdag (ietwat aangepast aan de leeftijd natuurlijk). Met bijv zaklopen, lepel met een ei erop, hinkstapsprong (is echt hilarisch met die kleintjes), ballengooien (blikken omgooien, net als op de kermis). Kan binnen en buiten. Van aluminiumfolie heb je zo een olympische medaille gemaakt.
- verkleedpartij/modeshow
- schilderen (op papier, textiel, de muur?)
- koken / bakken, van koekjes tot een echte maaltijd
- met zoutdeeg iets leuks maken om voor altijd te bewaren
- verkleedpartij/modeshow
- schilderen (op papier, textiel, de muur?)
- koken / bakken, van koekjes tot een echte maaltijd
- met zoutdeeg iets leuks maken om voor altijd te bewaren
zaterdag 19 mei 2012 om 19:53
Een groot project.
Schrijf (in het te leren Nederlands) een toneelstukje/muziekstukje, of laat de oudste het schrijven. Geef alle kinderen een rol en neem het op met de videorecorder voor de familie hier in Nederland.
Kostuums moeten ook gemaakt worden, achtergronden geverfd (kunnen de kleintjes ook), licht en noem maar op.
Maak je eigen speelfilm/muziekclip , laatste is geweldig als jullie een muzikaal gezin zijn.
Schrijf (in het te leren Nederlands) een toneelstukje/muziekstukje, of laat de oudste het schrijven. Geef alle kinderen een rol en neem het op met de videorecorder voor de familie hier in Nederland.
Kostuums moeten ook gemaakt worden, achtergronden geverfd (kunnen de kleintjes ook), licht en noem maar op.
Maak je eigen speelfilm/muziekclip , laatste is geweldig als jullie een muzikaal gezin zijn.
zaterdag 19 mei 2012 om 19:55
Kadushi, man kan voorlopig het land niet uit, dus dat is geen optie.
Ik ben niet gekleed zoals op de foto (gelukkig ). En hier in de wijk kan ik de deur ook wel uit, maar het is een overvolle woonwijk, dus het is gewoon fijn om wat activiteiten te hebben voor in en om het huis.
Bedankt voor de tips, daar kan ik al wel wat mee. Sportdag ga ik zeker doen, is nog gezond ook. En oudste wil helpen met koken, dus dat is ook gezellig/leuk.
Ik ben niet gekleed zoals op de foto (gelukkig ). En hier in de wijk kan ik de deur ook wel uit, maar het is een overvolle woonwijk, dus het is gewoon fijn om wat activiteiten te hebben voor in en om het huis.
Bedankt voor de tips, daar kan ik al wel wat mee. Sportdag ga ik zeker doen, is nog gezond ook. En oudste wil helpen met koken, dus dat is ook gezellig/leuk.
zaterdag 19 mei 2012 om 19:59
Geen idee of zoiets in Syrië te krijgen is, maar een opblaasbaar zwembad(je) of zoiets, voor op het balkon/dak als het warm is. Andere opties zijn: samen taart/cupcakes/koekjes bakken, bord- en kaartspelletjes. Wat misschien ook leuk is, is om samen met je kinderen een kruidentuintje o.i.d. aan te leggen en te verzorgen. Paar zaadjes van bijv. paprika, rode peper en een paar bloempotten o.i.d. en je hebt je eigen tuintje.
Even gegoogled en gevonden:
- "van een paar stoelen en een deken een hut bouwen in de woonkamer. een super leuke speelplaats voor kinderen zeker als ze in hun hut mogen picknicken"
- "disco van de woonkamer maken met kindermuziek"
Nederlandse les vind ik trouwens een super goed idee! Kun je misschien leuk maken met oefeningen/opdrachtjes (speurtocht in huis: spullen bij elkaar zoeken met als aanwijzing de Nederlandse namen).
Heb eerlijk gezegd niet zo veel verstand van kinderactiviteiten etc., maar hopelijk heb je hier iets aan of brengt het anderen op goede/betere ideeen.
Even gegoogled en gevonden:
- "van een paar stoelen en een deken een hut bouwen in de woonkamer. een super leuke speelplaats voor kinderen zeker als ze in hun hut mogen picknicken"
- "disco van de woonkamer maken met kindermuziek"
Nederlandse les vind ik trouwens een super goed idee! Kun je misschien leuk maken met oefeningen/opdrachtjes (speurtocht in huis: spullen bij elkaar zoeken met als aanwijzing de Nederlandse namen).
Heb eerlijk gezegd niet zo veel verstand van kinderactiviteiten etc., maar hopelijk heb je hier iets aan of brengt het anderen op goede/betere ideeen.
zaterdag 19 mei 2012 om 20:02
zaterdag 19 mei 2012 om 20:09
zaterdag 19 mei 2012 om 20:41
Ik zou het in thema's gaan doen bv:
circus: acts voorbereiden, decor maken en indien mogelijk een voorstelling geven voor bekenden
restaurant: koken, menukaarten schrijven (in NL) servetten vouwen.
Land: informatie zoeken, ook weer gerechten, dansjes etc
Indianen; tent opzetten, (misschien eerst zelf maken) een eigen indianentaal bedenken, een indianennaam, verkleden.
Film: misschien is er een film die ze allemaal leuk vinden. Scenes eruit naspelen.
circus: acts voorbereiden, decor maken en indien mogelijk een voorstelling geven voor bekenden
restaurant: koken, menukaarten schrijven (in NL) servetten vouwen.
Land: informatie zoeken, ook weer gerechten, dansjes etc
Indianen; tent opzetten, (misschien eerst zelf maken) een eigen indianentaal bedenken, een indianennaam, verkleden.
Film: misschien is er een film die ze allemaal leuk vinden. Scenes eruit naspelen.
zaterdag 19 mei 2012 om 20:47
Wat ook leuk is om ze een eigen film te laten maken. Eerst teksen bedenken en dan echt filmen.
Wel jammer dat je dan niet naar buiten kan.
Misschien elkaar schminken, natekenen?
Iets van een eigen tuintje? Geen idee of dat mogelijk is met die temperaturen. Maar zelf fruit kweken, bruine bonen laten ontkiemen dat soort werk. Ze kunnen dat evt elke dag een tekeningetje maken hoever het is gegroeid.
Ken je het appelmoes experiment al? Is ook leuk.
Waar schimmelt dat het eerste? Van te voren gaan bedenken. Op een warme of juiste koude plek, donker of licht, buiten of binnen etc. En dan kijken of je verwachtingen uit komen.
Het leuke is dat je op de verschillende plekken dus verschillende schimmels krijgt.
Ik weet niet of er op die manier met voedsel om kan worden gegaan waar jij woont eigenlijk.
Sowieso zijn leuke scheikundige proefjes voor die leeftijd interessant. Misschien even op internet/youtube zoeken.
Wel jammer dat je dan niet naar buiten kan.
Misschien elkaar schminken, natekenen?
Iets van een eigen tuintje? Geen idee of dat mogelijk is met die temperaturen. Maar zelf fruit kweken, bruine bonen laten ontkiemen dat soort werk. Ze kunnen dat evt elke dag een tekeningetje maken hoever het is gegroeid.
Ken je het appelmoes experiment al? Is ook leuk.
Waar schimmelt dat het eerste? Van te voren gaan bedenken. Op een warme of juiste koude plek, donker of licht, buiten of binnen etc. En dan kijken of je verwachtingen uit komen.
Het leuke is dat je op de verschillende plekken dus verschillende schimmels krijgt.
Ik weet niet of er op die manier met voedsel om kan worden gegaan waar jij woont eigenlijk.
Sowieso zijn leuke scheikundige proefjes voor die leeftijd interessant. Misschien even op internet/youtube zoeken.
zaterdag 19 mei 2012 om 20:51
proefjes.nl
http://www.jeugdlab.nl/?action=links
http://www.experimenten.nl/links.html
Weet je wat ook leuk is, deed ik vroeger altijd. Een hoorspel maken. Is dat nog van deze tijd?
http://www.jeugdlab.nl/?action=links
http://www.experimenten.nl/links.html
Weet je wat ook leuk is, deed ik vroeger altijd. Een hoorspel maken. Is dat nog van deze tijd?