Zomerkamp jonge kinderen

12-01-2011 19:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit kreeg ik net via de mail binnen van j/m jonge ouders:

Alle kinderen zijn in de zomervakantie minstens zes weken vrij, maar een zesweekse gezinsvakantie is voor de meeste ouders geen optie. Weleens gedacht aan een zomerkamp voor je kind? Jij kunt naar je werk en je kind heeft de tijd van zijn leven.

Het aanbod is groot en gevarieerd. Er zijn al kampen voor kinderen vanaf 6 jaar

------------------------------—------------------------

Het kan aan mij liggen maar je kind van 6 mag toch niet naar een zomerkamp?? Met vreemde kinderen en begeleiding. Als ze bij een clubje zitten vind ik het nog redelijk jouw kind kent iedereen en jij hun ook..

Maar een zomerkamp van een week?? Dat is toch super zielig voor je kindje? Dat de oudere kinderen het leuk zouden vinden daar kan ik in komen maar ik zie mijn meisje van 6 al gaan... Mijn hart breekt alleen al als ik er aan denk.

En nu met al die griezel verhalen in het nieuws vond ik de mail bijna ongepast!!

maar goed wie ben ik? En hoe denken jullie er over??
Mijn zoon is vorig jaar vijf dagen op kamp geweest met Boba (kampen voor kinderen met stoornissen in autistische spectrum, adhd enz). Hij was toen 10 en hij wilde wel omdat zijn vriendje ook meeging. Hij vond het super.

Een paar weken voordat het zou plaatsvinden had ik telefonisch contact met iemand van de stichting (ook omdat er individuele handelingsplannen worden gemaakt) en zij adviseerde mij, om vooral ook zelf in die vijf dagen weg te gaan. Haar ervaring was dat veel ouders best wel overbelast zijn en dit was een mooie gelegenheid om bij te tanken. Bijna alle ouders deden dit dan ook. Als er dus tussentijds sprake was van heimwee of incidenten, kon hun kind niet worden opgehaald...

Ik vind een (zomer) kamp hartstikke leuk voor kinderen, MITS dit professioneel wordt begeleid en niet met als insteek om je kind te dumpen. Ik vind dat er een doel aan gesteld moet worden, bijv. stimuleren sociale contacten, bevorderen van stukje loslaten/zelfstandig iets doen etc etc.

Dat moet m.i. de insteek zijn van ouders om je kind op kamp te sturen.
Overigens schrok ik me wild van de prijzen van Boba, maar goed, er is dan ook professionele (iedereen minimaal HBO) 2-1 begeleiding, er wordt een behandelplan opgesteld, elk kind een eigen kamer etc etc. Het wordt vanuit PGB vergoed, maar dan nog...pff (2000 euro voor vijf dagen...). Dit jaar gaan we het weer doen.
Wij gingen vroeger ook al heel jong op kamp. Ik denk dat ik 6 jaar was. Mijn broer en ik werden naar een christelijk kinderkamp in soest gestuurd. ( In de Ruimte ? Kent iemand het ? )

Ik heb het altijd ( ben t\m mijn 15e elk jaar geweest. ) naar mijn zin gehad. Vond het geweldig. Met leeftijdsgenootjes de hele week samen dingen doen.
quote:moppetoet schreef op 14 januari 2011 @ 22:21:

Ik denk dat de BSO de plek van die vakantiekampen voor een groot deel gaat innemen. Die vakantiekampen zijn dan alleen nog voor ouders die zelf een weekje pleite willen.

Er zijn heel veel mensen die geen geld hebben voor BSO, vakantie of wat dan ook. Voor deze kinderen is een goedkoop kamp de enige kans om op vakantie te gaan!

Bij ons betaalde men 40 euro per kind voor een week, was dat nog te veel dan werden fondsen aangeschreven.
Volgens mij zijn het eerder de ouders van 6-jarigen die moeite hebben met het idee van een kamp dan de 6-jarigen... En wat een flauwekul dat zo'n mail ongepast zou zijn. Alsof alle mensen erop uit zijn om kinderen te misbruiken. (En alsof het vóór die Amsterdamse zaak en alle media-aandacht die er ineens is voor misbruik niet ook al gebeurde...)

Mijn zoon (toen 6) is afgelopen herfstvakantie ook op (sport)kamp geweest. Zij het dat dit een kamp was waarbij ze 's avonds gewoon thuis sliepen. Maar als het aan hem had gelegen, was hij blijven slapen want hij vond het nu "niet echt"
Grappig dat iedereen die hier vroeger op schoolkamp ging het hartstikke leuk vond en er zelfs daar dan nog reacties op komen van "ah gut, wat zielig voor je". Dat laat volgens mij al zien dat je behoorlijk kijkt vanuit je eigen referentiekader ipv dat van het kind.

En dat "ongepast" en "griezelverhalen" laat ik maar voor wat het is.
ik ga zelf al 18 jaar mee als vrijwilliger van een kindervakantiedagkamp in de randstand.

dit kamp duurt drie weken en de kinderen worden s'ochtends opgehaald en s'middags thuisgebracht. in het weekend zijn ze gewoon thuis.

er zijn een aantal eisen waaraan ons kamp moet voldoen, er zijn protocollen en voorwaarden.

afgelopen jaar ben ik hoofdleidster geweest en onze begeleiders zijn geselecteerd op opleiding, ervaring en bovendien hebben ze allemaal een sollicitatiegesprek gehad.

ze hebben allemaal een verklaring omtrent gedrag aan moeten vragen en tevens is er een gedragscode getekend.

dat neemt niet weg dat er nog steeds mensen zijn die door de mazen van de wet glippen.

in dit geval gaan mijn kids zelf al mee vanaf hun vierde en ze vinden het super.

ik ben van mening dat je als ouders absoluut achter het idee moet staan om je kind mee te geven. ik vind het niet slecht om een kind mee te doen, omdat het op zo een kamp heel veel leert en bovendien is een kamp bedoelt voor ouders die inderdaad geen 6 weken vrij kunnen nemen of die een vakantie simpelweg niet kunnen betalen..

maar ik begrijp het ook als je heel huiverig bent en er absoluut op tegen bent om je kind mee te geven..
quote:vivagirl81 schreef op 16 januari 2011 @ 00:30:

[...]

Er zijn heel veel mensen die geen geld hebben voor BSO, vakantie of wat dan ook. Voor deze kinderen is een goedkoop kamp de enige kans om op vakantie te gaan!

Bij ons betaalde men 40 euro per kind voor een week, was dat nog te veel dan werden fondsen aangeschreven.Mensen met een laag inkomen krijgen knetterveel geld terug via de kinderopvangtoeslag voor de BSO.
quote:Celeone schreef op 16 januari 2011 @ 09:15:

Grappig dat iedereen die hier vroeger op schoolkamp ging het hartstikke leuk vond en er zelfs daar dan nog reacties op komen van "ah gut, wat zielig voor je". Dat laat volgens mij al zien dat je behoorlijk kijkt vanuit je eigen referentiekader ipv dat van het kind.

En dat "ongepast" en "griezelverhalen" laat ik maar voor wat het is.Inderdaad, dat denk ik dus ook. Ik ging niet op zomerkamp omdat mijn ouders het wilden maar omdat ik het per se wilde. Ik had geen idee hoelang een busrit van 12 uur is en of iemand begrijpt wat ik zeg omdat het in het buitenland was. Maar het was gewoon fantastisch! Een dag voor de rit terug ging ik nog naar het dorp alleen (heb er wel een verbale billenkoek voor gekregen) om brood en appels te kopen. en ik had iemand uit laten rekenen hoeveel foto's ik per dag mocht maken om in de derde week niet op eens geen foto's meer te hebben
Mag geen reclame maken!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nee, misschien niet. Maar ben er wel blij mee. Want betaalbare leuke kampen vinden is niet zo makkelijk ben ik achter. Wat dat betreft is google nog niet zo ingericht dat dit soort kleinere clups snel komen bovendrijven.

@Marjolein, thanks! Heb gelijk info gevraagd.
Overigens is mijn meisje 6. En ik heb al vaak gelezen dat je heel goed kunt starten met een kort kamp. Een weekendje, 2, 3, of vier nachtjes. Dat vind ik een heel overzichtelijke tijdsspanne.

En heel eerlijk: ik zou zo'n kort momentje -naast het plezier wat ik verwacht voor dochter- ook zeker voor mezelf en man gebruiken. Dat neemt niet weg dat wij als gezin niet nog een paar daagjes samen weg gaan. Maar wat heb ik er zin in om na 6 jaar eens een weekendje naar een leuke stad te kunnen gaan met man! Uiteraard doen we dit o.a. ook wel met dochter. Maar een dagje Maastricht is met een jong kind gewoon heel anders. Geen probleem natuurlijk. Is normaal en hoort erbij. Maar man en ik keken elkaar deze meivakantie ook wel aan, van zou het niet fijn zijn als we gewoon eens echt weer een cultureel dagje konden doen zonder rekening te houden met een kind.

Lijkt mij dus een mooie combinatie voor kind en ouder en zeer welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven