Zoon (7) diagnose PDD NOS....is dat wel zo??

30-09-2019 22:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 heeft vandaag de diagnose autisme PDD-NOS gekregen. Ik ben stomverbaasd...Na het lezen van wat informatie over PDD NOS vind ik nog steeds niet dat dit de juiste diagnose is...ik ben zo in de war.

Wij zijn naar een orthopedagoog gegaan omdat mijn zoon erg dwars is, nooit doet wat er gevraagd wordt, aan het onderpresteren is, woedeaanvallen heeft en eigenlijk gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. Zodra iets te moeilijk is gaat hij ertegenaan schoppen ipv aangeven dat het lastig is voor hem.

Ik vind niet dat de diagnose bij hem past omdat:

-Hij geen spraakachterstand heeft of laat was met praten
- Hij niet direct van slag is wanneer iets anders gaat
- zijn fijne motoriek goed is en hij niet onhandig is
- Hij wel vrienden heeft en daar lekker mee kan spelen.
- Hij zelf vaak kinderen ophaalt om buiten te spelen en hij ook graag bij andere kinderen thuis speelt.
- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren
- hij niet overgevoelig is voor bepaalde prikkels
- kan zich wel inleven in een ander...als ik verdrietig ben komt hij mij troosten...als iemand iets graag wil wat hij heeft deelt hij...tenzij hij in een ‘koppige bui’ is

Dingen die wel overeen kunnen komen met autisme:
- heeft woede aanvallen
- wanneer hij iemand niet goed kent is hij heel verlegen...kijkt niet snel aan...maar bij familie/vrienden enz maakt hij prima oogcontact
-voelt zich snel aangevallen bijvoorbeeld als je een grapje over hem maakt
- is erg negatief ingesteld (waarom moet mij dit nou weer overkomen...ik heb zo een pech met alles enz enz.)
- doet niet wat er van hem gevraagd word vooral wanneer hij iets te moeilijk vindt klapt hij dicht en gaat dan ipv zeggen dat hij het niet snapt moeilijk lopen doen....weigert dan te werken (in de klas)

Natuurlijk is het zo dat ieder kind anders is en het ene kind met autisme heeft misschien wel hele andere kenmerken van autisme dan het andere kind maar is het niet zo dat vooral het geen contact kunnen maken of onderhouden een van de belangrijkste kenmerken is?? Ook het van slag raken wanneer dingen anders gaan...

Dit is allemaal nog nieuw sorry als ik dingen schrijf die misschien helemaal niet kloppen.

Hoor graag van ouders met kinderen die PDD NOS hebben...kan het dat je weinig kenmerken hebt (van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden) en toch PDD NOS blijkt te hebben??

Ik wil gewoon 100 procent zeker weten wat er aan de hand is zodat ik de juiste hulp kan aanbieden aan mijn zoon en mijn gevoel zegt gewoon dat dit het niet is...
Even ter aanvulling....hij raakt niet van slag wanneer iets opeens anders gaat (Bijvoorbeeld wanneer ik zeg we gaan naar de supermarkt ownee we gaan toch maar naar een tante ofzo) maar hij kan wel ontzettend boos worden als er niet gedaan wordt wat hij op dat moment wil. Stel hij wil gamen dan gaat hij doorzeuren totdat hij dat mag....als hij een ijsje wil dan gaat hij doorzeuren en stampen en schreeuwen tot hij dat krijgt enz enz...dat heeft hij dan wel
ja pas op met dat soort diagnoses, als je alle punten aanduid dan heeft iedereen wel iets van autisme. maar de ene kan wel makkelijk mee in dagelijks leven en de andere niet. autisme is zo breed.
De diagnose pdd-nos is sowieso raar, omdat al een paar jaar geen onderscheid meer gemaakt wordt in de verschillende autisme-diagnoses.

Maar, belangrijkste: als je je zoon niet herkent in het beeld moet je dat overleggen met degene die die diagnose gesteld heeft.
Je kind hoeft niet alle kenmerken te hebben voor een diagnose, dus het kan best dat het wel klopt, maar dat jouw beeld (nog) niet helemaal duidelijk is van wat autisme inhoudt.
Maar het kan natuurlijk ook dat de diagnose niet past.

Overleg met de diagnosticus en ga evt voor een second opinion.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Je mag hier niet om een diagnose of medisch advies vragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hij kan meer iets hebben van adhd concentratiestoornis en afhaken als te moeilijk is dan autisme. dat is in principe niet zo erg en kan je behandelen.
viva-amber schreef:
30-09-2019 22:18
Je mag hier niet om een diagnose of medisch advies vragen.
Ze vraagt toch niet om een diagnose? Die is er namelijk al.
Ze vraagt of andere mensen het herkennen.

David Dunning
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:19
hij kan meer iets hebben van adhd concentratiestoornis en afhaken als te moeilijk is dan autisme. dat is in principe niet zo erg en kan je behandelen.
Ah, lekker kort door de bocht weer.

David Dunning
maar tegenwoordig moet je iedereen in een hokje steken als hij niet gepast in de rij loopt.
Ik denk dat die juiste hulp belangrijker is dan een 'label' als ik het zo mag noemen. Eenzelfde aandoening uit zich bij iedereen weer op een andere manier. Het geeft alleen een zetje in een bepaalde richting om verder op in te gaan.
huisduif wijzigde dit bericht op 30-09-2019 22:22
1.69% gewijzigd
Solomio schreef:
30-09-2019 22:20
Ah, lekker kort door de bocht weer.
omdat het niet uw mening is zeker?
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:21
maar tegenwoordig moet je iedereen in een hokje steken als hij niet gepast in de rij loopt.
Tja, als je om wat voor reden dan ook wat extra hulp nodig hebt moet je eerst in een hokje.
Tis wat het is.

David Dunning
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:22
omdat het niet uw mening is zeker?
Omdat het niet klopt.

David Dunning
huisduif schreef:
Ik denk dat die juiste hulp belangrijker is dan een 'label' als ik het zo mag noemen. Eenzelfde aandoening uit zich bij iedereen weer op een andere manier. Het geeft alleen een zetje in een bepaalde richting om verder op in te gaan.
Voor de juiste hulp kan het toch wel van belang zijn dat er ook het juiste label geplakt wordt.

David Dunning
off topic mss maar ik ken geen enkele normale bij iedereen is er wel een hoek af.
huisduif schreef:
Dit! Heeft de orthopedagoog ook handvatten gegeven over hoe jullie het beste met je zoon om kunnen gaan? Of komt dat nog? Ook al zou hij een etiket hebben gekregen waar je je wél in kunt vinden, dan nog hangt daar geen standaard handleiding aan. Zo'n 'etiket' is vooral van belang omdat er dan bepaalde deuren open gaan, bv, een behandeltraject of een vergoeding van iets.

Verder eens met Solomio: de diagnose PDD-NOS bestaat niet meer, net als bv. Asperger, klassiek autisme, etc. Dat heet tegenwoordig allemaal Autistisch Spectrum Stoornis oftewel ASS.
huisduif schreef:
Dat is waar maar als ik weet wat er is en wat er in zn hoofd omgaat kunnen we hem beter helpen...denk ik...
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:27
off topic mss maar ik ken geen enkele normale bij iedereen is er wel een hoek af.
En bij sommige een hele grote zonder dat ze het zelf doorhebben.

TO, wat is de onderbouwing van de onderzoekster geweest? Als het goed is is er uitgelegd waarom ze tot deze diagnose zijn gekomen.
Strawberry_shortcake schreef:
30-09-2019 22:32
Dat is waar maar als ik weet wat er is en wat er in zn hoofd omgaat kunnen we hem beter helpen...denk ik...
Maar dat hangt denk ik toch niet van een diagnose af.

Mss ben ik wel te idealistisch, maar ik begeleidde mijn zoons al 'anders' voordat ze ooit een diagnose hadden.
En toen ze eenmaal wel een diagnose hadden, hadden ze nog steeds allebei een andere aanpak nodig.

Want uiteindelijk moet je uitvogelen wat bij jouw zoon werkt en dat staat toch redelijk los van een diagnose.

David Dunning
ik heb vooral het idee dat psychiaters denken van dat bij het juiste label plakken het opgelost is en voor de rest mag je hetzelf uitzoeken.
Solomio schreef:
30-09-2019 22:18
De diagnose pdd-nos is sowieso raar, omdat al een paar jaar geen onderscheid meer gemaakt wordt in de verschillende autisme-diagnoses.

Maar, belangrijkste: als je je zoon niet herkent in het beeld moet je dat overleggen met degene die die diagnose gesteld heeft.
Je kind hoeft niet alle kenmerken te hebben voor een diagnose, dus het kan best dat het wel klopt, maar dat jouw beeld (nog) niet helemaal duidelijk is van wat autisme inhoudt.
Maar het kan natuurlijk ook dat de diagnose niet past.

Overleg met de diagnosticus en ga evt voor een second opinion.
Ja dat wil ik sowieso doen...maar wil eerst zoveel mogelijk informatie inwinnen over PDD-NOS en van andere ervaringsdeskundige horen...misschien snap ik zelf nog niet helemaal wat autisme is
Tinkerbell1988 schreef:
30-09-2019 22:34
ik heb vooral het idee dat psychiaters denken van dat bij het juiste label plakken het opgelost is en voor de rest mag je hetzelf uitzoeken.
Ten eerste: als ik goed ben ingelicht is er een enorm verschil tussen de Belgische en de Nederlandse GGZ.
Ten tweede: je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. Ik heb in de loop van de jaren verschillende psychiaters gezien, zowel voor mezelf als voor mijn kinderen, en de betrokkenheid spat er meestal vanaf.

David Dunning
Strawberry_shortcake schreef:
30-09-2019 22:34
Ja dat wil ik sowieso doen...maar wil eerst zoveel mogelijk informatie inwinnen over PDD-NOS en van andere ervaringsdeskundige horen...misschien snap ik zelf nog niet helemaal wat autisme is
Om het even ingewikkeld te maken: eigenlijk weet niemand wat autisme is.
Je moet aan een aantal criteria voldoen voor een diagnose, maar de combinatie van die criteria kan eindeloos variëren.
Het blijft dus zaak om uit te zoeken welke criteria voor jouw kind gelden en op welke manier hij geholpen kan worden.

David Dunning
Speelt dit nu?
Onze jongste kreeg vorig jaar de diagnose ASS met de mededeling dat de specifiekere termen voor autisme spectrum stoornissen zijn afgeschaft. De uitleg daarbij was, dat er nogal wat overlap is. Kinderen hebben namelijk zelden alle kenmerken van één van die oude diagnoses en vaak kenmerken van meerdere van die oude diagnoses. Dit werkt beter. Op deze manier ligt de focus minder op hokjes als 'asperger' of 'ppd-nos' en meer op de specifieke problemen waar het betreffende kind hulp/begrip bij nodig heeft.

Als deze diagnose wèl onlangs bij je zoon is gesteld, zou ik nog eens met de behandelaar afspreken voor uitleg.
Solomio schreef:
30-09-2019 22:35
Ten eerste: als ik goed ben ingelicht is er een enorm verschil tussen de Belgische en de Nederlandse GGZ.
Ten tweede: je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. Ik heb in de loop van de jaren verschillende psychiaters gezien, zowel voor mezelf als voor mijn kinderen, en de betrokkenheid spat er meestal vanaf.
Daarnaast heeft TO het niet over een psychiater, de diagnose lijkt hier te zijn gesteld door een orthopedagoog. (Ik vraag me dan ook af of die deze diagnose überhaupt wel mag stellen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven