Zoon (7) diagnose PDD NOS....is dat wel zo??
maandag 30 september 2019 om 22:11
Mijn zoon van 7 heeft vandaag de diagnose autisme PDD-NOS gekregen. Ik ben stomverbaasd...Na het lezen van wat informatie over PDD NOS vind ik nog steeds niet dat dit de juiste diagnose is...ik ben zo in de war.
Wij zijn naar een orthopedagoog gegaan omdat mijn zoon erg dwars is, nooit doet wat er gevraagd wordt, aan het onderpresteren is, woedeaanvallen heeft en eigenlijk gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. Zodra iets te moeilijk is gaat hij ertegenaan schoppen ipv aangeven dat het lastig is voor hem.
Ik vind niet dat de diagnose bij hem past omdat:
-Hij geen spraakachterstand heeft of laat was met praten
- Hij niet direct van slag is wanneer iets anders gaat
- zijn fijne motoriek goed is en hij niet onhandig is
- Hij wel vrienden heeft en daar lekker mee kan spelen.
- Hij zelf vaak kinderen ophaalt om buiten te spelen en hij ook graag bij andere kinderen thuis speelt.
- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren
- hij niet overgevoelig is voor bepaalde prikkels
- kan zich wel inleven in een ander...als ik verdrietig ben komt hij mij troosten...als iemand iets graag wil wat hij heeft deelt hij...tenzij hij in een ‘koppige bui’ is
Dingen die wel overeen kunnen komen met autisme:
- heeft woede aanvallen
- wanneer hij iemand niet goed kent is hij heel verlegen...kijkt niet snel aan...maar bij familie/vrienden enz maakt hij prima oogcontact
-voelt zich snel aangevallen bijvoorbeeld als je een grapje over hem maakt
- is erg negatief ingesteld (waarom moet mij dit nou weer overkomen...ik heb zo een pech met alles enz enz.)
- doet niet wat er van hem gevraagd word vooral wanneer hij iets te moeilijk vindt klapt hij dicht en gaat dan ipv zeggen dat hij het niet snapt moeilijk lopen doen....weigert dan te werken (in de klas)
Natuurlijk is het zo dat ieder kind anders is en het ene kind met autisme heeft misschien wel hele andere kenmerken van autisme dan het andere kind maar is het niet zo dat vooral het geen contact kunnen maken of onderhouden een van de belangrijkste kenmerken is?? Ook het van slag raken wanneer dingen anders gaan...
Dit is allemaal nog nieuw sorry als ik dingen schrijf die misschien helemaal niet kloppen.
Hoor graag van ouders met kinderen die PDD NOS hebben...kan het dat je weinig kenmerken hebt (van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden) en toch PDD NOS blijkt te hebben??
Ik wil gewoon 100 procent zeker weten wat er aan de hand is zodat ik de juiste hulp kan aanbieden aan mijn zoon en mijn gevoel zegt gewoon dat dit het niet is...
Wij zijn naar een orthopedagoog gegaan omdat mijn zoon erg dwars is, nooit doet wat er gevraagd wordt, aan het onderpresteren is, woedeaanvallen heeft en eigenlijk gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. Zodra iets te moeilijk is gaat hij ertegenaan schoppen ipv aangeven dat het lastig is voor hem.
Ik vind niet dat de diagnose bij hem past omdat:
-Hij geen spraakachterstand heeft of laat was met praten
- Hij niet direct van slag is wanneer iets anders gaat
- zijn fijne motoriek goed is en hij niet onhandig is
- Hij wel vrienden heeft en daar lekker mee kan spelen.
- Hij zelf vaak kinderen ophaalt om buiten te spelen en hij ook graag bij andere kinderen thuis speelt.
- hij houd zich niet vast aan bepaalde
patronen of dingen moeten niet op een specifieke manier gebeuren
- hij niet overgevoelig is voor bepaalde prikkels
- kan zich wel inleven in een ander...als ik verdrietig ben komt hij mij troosten...als iemand iets graag wil wat hij heeft deelt hij...tenzij hij in een ‘koppige bui’ is
Dingen die wel overeen kunnen komen met autisme:
- heeft woede aanvallen
- wanneer hij iemand niet goed kent is hij heel verlegen...kijkt niet snel aan...maar bij familie/vrienden enz maakt hij prima oogcontact
-voelt zich snel aangevallen bijvoorbeeld als je een grapje over hem maakt
- is erg negatief ingesteld (waarom moet mij dit nou weer overkomen...ik heb zo een pech met alles enz enz.)
- doet niet wat er van hem gevraagd word vooral wanneer hij iets te moeilijk vindt klapt hij dicht en gaat dan ipv zeggen dat hij het niet snapt moeilijk lopen doen....weigert dan te werken (in de klas)
Natuurlijk is het zo dat ieder kind anders is en het ene kind met autisme heeft misschien wel hele andere kenmerken van autisme dan het andere kind maar is het niet zo dat vooral het geen contact kunnen maken of onderhouden een van de belangrijkste kenmerken is?? Ook het van slag raken wanneer dingen anders gaan...
Dit is allemaal nog nieuw sorry als ik dingen schrijf die misschien helemaal niet kloppen.
Hoor graag van ouders met kinderen die PDD NOS hebben...kan het dat je weinig kenmerken hebt (van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden) en toch PDD NOS blijkt te hebben??
Ik wil gewoon 100 procent zeker weten wat er aan de hand is zodat ik de juiste hulp kan aanbieden aan mijn zoon en mijn gevoel zegt gewoon dat dit het niet is...
donderdag 3 oktober 2019 om 17:59
Maar het is toch te zot om iedereen met een diagnose autisme eerst een MRI te laten ondergaan om te kijken of er mss een zeer zeldzame cyste in de hersenen zit?47084 schreef: ↑03-10-2019 16:43Is meerdere keren gebeurd. Voorbeeld: https://www.destentor.nl/apeldoorn/zeld ... google.nl/
Tis wel van belang dat er ook lichamelijk onderzoek gedaan wordt, want zo'n cyste geeft vaak ook nog andere klachten.
Maar om dan zo, vanuit het niets, iemand een MRI aan te raden, dan ruk je dingen wel enorm uit hun verband.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 oktober 2019 om 18:01
En die weerstand lijkt alleen maar toe te nemen.LaFleurNoire schreef: ↑03-10-2019 16:24En toch zijn er heel veel ouders met die weerstand volgens onze psychologe(ja, wij hebben een aparte, naast dochter therapieën wij ook). Zij vindt het bijzonder van ons, hoe wij in die hulpverlening staan.
Ik heb geen therapie-angst. Als je een probleem hebt moet je daar aan proberen te werken.
Ik heb ook geen therapie-angst en ik heb ook niet het gevoel dat ik faal als ik hulp vraag.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 oktober 2019 om 18:06
Problemen met sociale interactie zijn het definiërende kenmerk van autisme, samen met herhaling als gedragspatroon, volgens de DSM. Als dat geen probleem is, snap ik dat je twijfelt.
Hier de beschrijving uit de DSM.
https://images.pearsonclinical.com/imag ... sorder.pdf

donderdag 3 oktober 2019 om 18:08
Eerlijk is eerlijk, ik heb bij mijn ASS kind ook weleens getwijfeld aan de diagnose en zeker nu hij ouder wordt des te meer. Vanwege zuurstoftekort bij de geboorte vraag ik me af of dat ook nog meegespeeld zou kunnen hebben. Feit blijft dat hij op de ados wel degelijk op autisme scoorde. Feit is ook dat het nu zeldzaam goed met hem gaat (na twee jaar intensieve therapie).
ASS is zó breed en zo complex, ik denk dat daar de komende jaren nog veel in ontdekt gaat worden.
ASS is zó breed en zo complex, ik denk dat daar de komende jaren nog veel in ontdekt gaat worden.
donderdag 3 oktober 2019 om 18:08
Autisme wordt tegenwoordig ook wel omschreven als een prikkelverwerkingsstoornis.Strawberry_shortcake schreef: ↑03-10-2019 17:05Ik herken mijn zoon gewoon niet in de diagnose, als het echt ASS is dan is dat zo, dan wil ik er alles aan doen om mijn zoon te ondersteunen. Maar ik kan dit gewoon (nog) niet accepteren omdat er teveel twijfel is ... zowel bij mij als bij mijn man.
Iemand zei dat ik aan het zoeken ben naar redenen om te zeggen dat hij geen ASS heeft. Ik probeer gewoon alles af te wegen, er zijn zeker wel dingen die overeenkomen maar de kern herken ik dus niet. Hij is niet hoogbegaafd maar heeft een gemiddeld tot gemiddeld hoog IQ.
Mijn andere zoon heeft ook een diagnose..toen we hoorden wat het was dacht ik direct ja, dit is het! Ik herkende mijn zoon daar in maar na het horen van deze diagnose dacht ik nee...
Hij kan gezichtsuitdrukkingen wel lezen, hij kan zich wel inleven in een ander, hij herkent emoties, hij kan wel contact maken met anderen...is dat niet de kern van autisme?? Ik ga zeker het gesprek aan met de behandelaar...maar helaas kan dat niet direct dus intussen ben ik van alles aan het lezen en mijn zoon overdreven in de gaten aan het houden
Bedankt voor alle input, ben ik superblij mee!
Prikkelverwerking is heel breed, je doet het de hele dag door.
En welk deel daarvan precies verstoord is verschilt per autist.
Mijn oudste reageert vaak niet adequaat op prikkels: hij deed bijv niet zijn ogen dicht als de zon in zijn gezicht scheen, maar hij raakte in paniek en begon te krijsen.
Zo ook bij geluiden.
Maar omdat ze in de hersenen nog helemaal geen autisme kunnen aantonen, kijken ze naar gedrag.
En bij communicatie en interactie komen extreem veel prikkels kijken, dus daar zijn vaak wel beperkingen bij autisten.
Mijn oudste is empathisch, kan gezichten lezen, is makkelijk in de omgang, maar als je hem beter kent blijkt er bijv wel sprake te zijn van weinig wederkerigheid, geen fantasie, geen vaardigheden om ook iets met die empathie te doen.
Verder is hij overgevoelig voor licht en geluid.
Hij is een zeer a-typische autist.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 oktober 2019 om 18:12
Maar hoe die problemen zich uiten is nogal verschillend.Pandax schreef: ↑03-10-2019 18:06Problemen met sociale interactie zijn het definiërende kenmerk van autisme, samen met herhaling als gedragspatroon, volgens de DSM. Als dat geen probleem is, snap ik dat je twijfelt.
Communicatie bijv: als een kind niet praat kan dat een probleem in de communicatie zijn, 1 puntje op de ASS-score.
Maar als een kind heel veel praat, niet weet wanneer ie moet stoppen, kan dat ook een probleem in de communicatie zijn, ook 1 punt op de ASS-score dus.
Mijn ene kind kan geen gesprek op gang houden van langer dan 1 minuut, wat bij het stereotype ASS-beeld past.
Mijn andere kind kan uren een gesprek gaande houden, dus lijkt heel sociaal, maar als je goed kijkt gaat het vrijwel uitsluitend over wat hem interesseert.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 oktober 2019 om 18:15
Solomio schreef: ↑03-10-2019 18:12Maar hoe die problemen zich uiten is nogal verschillend.
Communicatie bijv: als een kind niet praat kan dat een probleem in de communicatie zijn, 1 puntje op de ASS-score.
Maar als een kind heel veel praat, niet weet wanneer ie moet stoppen, kan dat ook een probleem in de communicatie zijn, ook 1 punt op de ASS-score dus.
Mijn ene kind kan geen gesprek op gang houden van langer dan 1 minuut, wat bij het stereotype ASS-beeld past.
Mijn andere kind kan uren een gesprek gaande houden, dus lijkt heel sociaal, maar als je goed kijkt gaat het vrijwel uitsluitend over wat hem interesseert.
Dat zijn inderdaad verschillende uitingsvormen maar beide problemen met sociale interactie. Echter, als TO in de sociale interactie van haar zoon geen problemen ziet of ervaart, kan ik me voorstellen dat ze twijfelt.
donderdag 3 oktober 2019 om 18:17
Het is al vaker gezegd, maar ouders hebben vaak al een omgeving geschapen waar het kind het best in gedijt. Een aantal gedragseigenschappen zullen dan ook minder voorkomen binnen die omgeving, waardoor je het als ouder niet ziet.
Het kind heeft een betrouwbare test gehad, afgenomen door professionals.
Ik snap het wantrouwen en de weerstand niet zo.
Het kind heeft een betrouwbare test gehad, afgenomen door professionals.
Ik snap het wantrouwen en de weerstand niet zo.
donderdag 3 oktober 2019 om 18:23
Soms word een diagnose die aansluit ook opgeplakt om therapie te kunnen starten omdat alles verzekeringstechnisch moet worden verantwoord aan de zorgverzekeraar en bepaalde therapie incl duur ed alleen met bepaalde diagnoses mogen worden ingezet. Dat dit nu de diagnose is, hoeft niet de diagnose voor altijd te zijn. Je kind is nog jong en volledig uitsluitsel krijg je misschien pas wanneer hij volwassen is. Die diagnose is geen reden om hem bij de psych weg te houden wanneer hij behandeling nodig heeft. Het is reden om het gesprek aan te gaan of om een andere ingang te vinden wanneer er echte ontevredenheid bestaat. Maar houd je kind niet weg van noodzakelijke zorg alleen omdat de stickers je niet bevallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 3 oktober 2019 om 18:23
Mijn ex heeft pas op zijn 40e de diagnose ASS gekregen. Hij is een sociale vent, zeer taalvaardig, creatief. Als kind was hij een ‘moeilijk jongetje’. Na veel hangen en wurgen, schoolverlater (na afstromen van vwo naar havo), heeft hij nog een hbo-opleiding kunnen afronden. Daarna liep hij vast, altijd gedoe met leidinggevenden, allerlei psychische klachten. Desondanks heeft hij goede banen gehad in de zakelijke dienstverlening (verkoop). Maar heel zijn jeugd was hij dus gewoon ‘lastig’ en had hij moeite met gezag. Daar zou je ook ODD in kunnen zien. Het sociale heeft hij dan wel, maar dat is ook alleen maar omdat hij intelligent genoeg is om gewenst gedrag aan te leren (buiten de deur).
donderdag 3 oktober 2019 om 18:38
Bij mijn jongste werden die problemen later pas duidelijk, omdat jonge kinderen sowieso nog beperkt zijn in de sociale interactie.
Bij mijn zoon dacht ik dus dat ie daarin gewoon wat traag ontwikkelde.
Hoe ouder hij werd, hoe duidelijker het verschil met leeftijdsgenoten werd.
Dat TO het niet herkent zegt me daarom niet direct iets. TO kent haar kind door en door en ziet mss minder goed de verschillen met andere kinderen.
David Dunning
David Dunning

donderdag 3 oktober 2019 om 18:43
Ik wilde vragen of er een IQ test is afgenomen, maar lees nu dat dat zo is. Al deze gedragingen kunnen ook voortkomen uit HB, maar dit is dus niet aan de orde, begrijp ik. Had hij wel een verbaal-performaal kloof oid? Of scoorde hij vrij regelmatig?
Ik heb een broer met pdd-nos (diagnose uit de 80's) maar die voldoet aan alle kenmerken, dus daar heb jij niets aan. Van baby af aan al overduidelijk. Ook nog een broer die op latere leeftijd de diagnose kreeg, maar hij is hoogfunctionerend en was als kind verre van lastig en heel sociaal. Type nerd. Autisme is nauwelijks merkbaar.
Welke diagnose heeft broer? Is er sprake van erfelijkheid vanuit jou of je man of familie oid?
Wat maakt dat je hulp bent gaan zoeken? Ik lees geen hele heftige zaken of functioneert hij echt niet op school oid?
Even een hele andere hoek: heb je wel eens iets gelezen over 'temperamentvolle kinderen'? Het kán misschien ook karakter zijn? Gevoelig met een sterke wil? Hoeft niet natuurlijk, maar een beetje inlezen kan nooit kwaad aangezien jullie zo sterk twijfelen.
Ik heb een broer met pdd-nos (diagnose uit de 80's) maar die voldoet aan alle kenmerken, dus daar heb jij niets aan. Van baby af aan al overduidelijk. Ook nog een broer die op latere leeftijd de diagnose kreeg, maar hij is hoogfunctionerend en was als kind verre van lastig en heel sociaal. Type nerd. Autisme is nauwelijks merkbaar.
Welke diagnose heeft broer? Is er sprake van erfelijkheid vanuit jou of je man of familie oid?
Wat maakt dat je hulp bent gaan zoeken? Ik lees geen hele heftige zaken of functioneert hij echt niet op school oid?
Even een hele andere hoek: heb je wel eens iets gelezen over 'temperamentvolle kinderen'? Het kán misschien ook karakter zijn? Gevoelig met een sterke wil? Hoeft niet natuurlijk, maar een beetje inlezen kan nooit kwaad aangezien jullie zo sterk twijfelen.
donderdag 3 oktober 2019 om 18:59
Aan wat merk je dan dat jouw kind autisme heeft? Het overprikkeld zijn?LaFleurNoire schreef: ↑03-10-2019 17:46Strawberry, mijn zoon kan dat ook allemaal en toch heeft hij echt autisme.
Hou je niet zo vast aan stereotyperingen, geen autist is hetzelfde.
Vind het echt heel lastig om het te snappen...het is niet iets wat ‘tastbaar’ is.
Alleen de behandelaar kan mij meer duidelijkheid bieden.
Mijn zoon is inderdaad nog erf jong, time will tell hoe het verder gaat lopen.
donderdag 3 oktober 2019 om 19:06
Mijn zoon is heeeel erg temparementvol, wij zijn hulp gaan zoeken op advies van school anders was ik zelf niet gegaan. Hij is thuis ook wel dwars maar daar zijn wij aan gewend en daar dealen we mee. Op school weigerde hij werkjes te maken omdat ze ‘stom’ of ‘saai’ zijn. Alles was een strijd...wat hij niet wil doen doet hij lekker niet, vandaar dat ik zelf aan ODD dacht.DeKenau schreef: ↑03-10-2019 18:43Ik wilde vragen of er een IQ test is afgenomen, maar lees nu dat dat zo is. Al deze gedragingen kunnen ook voortkomen uit HB, maar dit is dus niet aan de orde, begrijp ik. Had hij wel een verbaal-performaal kloof oid? Of scoorde hij vrij regelmatig?

donderdag 3 oktober 2019 om 19:07
LaFleurNoire schreef: ↑03-10-2019 17:46Strawberry, mijn zoon kan dat ook allemaal en toch heeft hij echt autisme.
Hou je niet zo vast aan stereotyperingen, geen autist is hetzelfde.
Idem voor mijn dochter.

donderdag 3 oktober 2019 om 19:09
Strawberry_shortcake schreef: ↑03-10-2019 19:06Mijn zoon is heeeel erg temparementvol, wij zijn hulp gaan zoeken op advies van school anders was ik zelf niet gegaan. Hij is thuis ook wel dwars maar daar zijn wij aan gewend en daar dealen we mee. Op school weigerde hij werkjes te maken omdat ze ‘stom’ of ‘saai’ zijn. Alles was een strijd...wat hij niet wil doen doet hij lekker niet, vandaar dat ik zelf aan ODD dacht.
Ken je deze al?
https://www.bruna.nl/boeken/temperament ... 9021564845
Aanrader.
donderdag 3 oktober 2019 om 19:39
Mijn zoon is inmiddels 17, maar idd, hij kan niet tegen te veel prikkels. Inmiddels kan hij dat zelf grotendeels reguleren, maar als het hem te veel wordt zegt hij dat. Hij leidt een zeer geordend leven, altijd op dezelfde tijd opstaan(ook al heeft hij bijvoorbeeld de eerste twee uur vrij), zijn hele dag verloopt in een vaste volgorde. Hij zal altijd eerst zijn huiswerk maken voordat hij met iets anders begint, hij speelt elke dag op dezelfde tijd viool.Strawberry_shortcake schreef: ↑03-10-2019 18:59Aan wat merk je dan dat jouw kind autisme heeft? Het overprikkeld zijn?
Vind het echt heel lastig om het te snappen...het is niet iets wat ‘tastbaar’ is.
Alleen de behandelaar kan mij meer duidelijkheid bieden.
Mijn zoon is inderdaad nog erf jong, time will tell hoe het verder gaat lopen.
Uitgaan doet hij niet(hij gaat wel regelmatig naar de bioscoop met zijn vriendin), herrie aan zijn hoofd en mensenmassa's maken hem prikkelbaar en omdat hij nog geen 18 is, zal hij ook nooit alcohol drinken.
Toen hij jong was uitte het overprikkeld zijn zich in woede-aanvallen. Hij was heel welbespraakt, gebruikte moeilijke woorden. Dat doet hij nu nog steeds, maar uit de mond van een gymnasiast klinkt het "normaler" dan uit de mond van een 6-jarige.
Zijn autisme heeft zich in de loop der jaren gereguleerd, hij kan er beter mee om gaan. Daardoor lijkt het alsof hij minder autistisch is, een buitenstaander zal in eerste instantie geen ASS herkennen.

donderdag 3 oktober 2019 om 20:03
Misschien veel te simpel gedacht..maar is er geen mismatch met school? Heeft hij het naar zijn zin op school? Sommige kinderen passen gewoon heel slecht in het reguliere onderwijs, hoeft niet altijd een label te betekenen. Maar hier heb je vast zelf ook al aan gedachtStrawberry_shortcake schreef: ↑03-10-2019 19:06Mijn zoon is heeeel erg temparementvol, wij zijn hulp gaan zoeken op advies van school anders was ik zelf niet gegaan. Hij is thuis ook wel dwars maar daar zijn wij aan gewend en daar dealen we mee. Op school weigerde hij werkjes te maken omdat ze ‘stom’ of ‘saai’ zijn. Alles was een strijd...wat hij niet wil doen doet hij lekker niet, vandaar dat ik zelf aan ODD dacht.

donderdag 3 oktober 2019 om 20:28
Die diagnose autisme is in de gevallen van een lichamelijke afwijking een foutieve diagnose. In nederland is men terughoudend met scans, maar waarom sluit je niet eerst lichamelijke afwijkingen uit voordat je de psychische afwijkingen weg in slaat? Een kind is niet gebaat bij psychische labeltjes als ie een lichamelijke afwijking heeft, het doet ‘m zelfs kwaad! Ook in dit geval is het juist niet vanuit het niets. Moeder twijfelt aan de diagnose en herkent haar kind er niet in.Solomio schreef: ↑03-10-2019 17:59Maar het is toch te zot om iedereen met een diagnose autisme eerst een MRI te laten ondergaan om te kijken of er mss een zeer zeldzame cyste in de hersenen zit?
Tis wel van belang dat er ook lichamelijk onderzoek gedaan wordt, want zo'n cyste geeft vaak ook nog andere klachten.
Maar om dan zo, vanuit het niets, iemand een MRI aan te raden, dan ruk je dingen wel enorm uit hun verband.

donderdag 3 oktober 2019 om 20:38
Autisme is meer een neurologische (informatie verwerkingsstoornis) ziekte dan een psychische stoornis. Mensen met autisme hebben echter vaker psychische problemen door hun hersenaandoening. Je hersens zijn onderdeel van je fysieke lichaam alleen kan men bij leven niet alles in de hersens zien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 3 oktober 2019 om 20:40
Ten eerste: de kans dat er iets lichamelijks onder zit is zo klein dat het gewoon te duur is om iedereen een scan te laten ondergaan.47084 schreef: ↑03-10-2019 20:28Die diagnose autisme is in de gevallen van een lichamelijke afwijking een foutieve diagnose. In nederland is men terughoudend met scans, maar waarom sluit je niet eerst lichamelijke afwijkingen uit voordat je de psychische afwijkingen weg in slaat? Een kind is niet gebaat bij psychische labeltjes als ie een lichamelijke afwijking heeft, het doet ‘m zelfs kwaad! Ook in dit geval is het juist niet vanuit het niets. Moeder twijfelt aan de diagnose en herkent haar kind er niet in.
Daarbij geven aandoeningen in de hersenen meestal ook andere lichamelijke klachten die bij lichamelijk onderzoek blijken.
Ten tweede: de diagnose autisme wordt gesteld a.d.h.v. gedrag. Of dat gedrag veroorzaakt wordt door iets in de hersenen wat wel zichtbaar is op een scan of door iets wat niet zichtbaar is maakt daarvoor niet uit.
Voor de behandeling kan het wel uitmaken.
En dat moeder haar kind niet herkent in de diagnose staat ook al los van wat jij oppert, want jij oppert dat het autistische gedrag mss veroorzaakt wordt door een hersenafwijking.
Maar TO vindt zijn gedrag niet autistsch.
Het geval waarvan jij de link plaatste is natuurlijk buitengewoon triest, maar toch niet te vergelijken, omdat die jongen ineens heel ander gedrag ging vertonen. Ook daar lees ik niets over bij TO.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 oktober 2019 om 20:42
[...]
Juist, gedragsveranderingen.
Daar lees ik niets over bij TO.
En een link met autisme is er al helemaal niet.
Juist, gedragsveranderingen.
Daar lees ik niets over bij TO.
En een link met autisme is er al helemaal niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2019 21:44
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
60.83% gewijzigd
David Dunning
David Dunning

donderdag 3 oktober 2019 om 21:07
TO, geef jezelf de tijd hierin. Een diagnose horen die je niet zag aankomen is ook heel heftig! Daar hebben de meeste mensen wel echt even voor nodig. Om te wennen aan het idee, om te onderzoeken of het wel klopt, om informatie en tips uit te proberen om te zien of het helpt. En om het geheel te accepteren.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je deze diagnose klakkeloos moet accepteren. Want ja, ook psychologen/ orthopedagogen maken fouten. En ook testen zijn niet waterdicht. Het is geen exacte wetenschap, dus dat maakt diagnoses stellen ook lastig.
Maar ik denk wel dat je jezelf de tijd moet geven. En wat je nu doet: informatie inwinnen, met een open blik naar je kind kijken en te kijken of iets toch anders kan zijn dan je dacht, is echt super! In deze fase kunt je niet meer doen.
Stel vragen, blijf overleggen met de hulpverleners en probeer hun adviezen uit.
Dan wordt ook wel duidelijker of het inderdaad ASS is, of niet.
En blijf je denken van niet, dan luister ernaar en vraag een second opinion. Maar inderdaad, zoals je zelf al zegt, nu nog niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je deze diagnose klakkeloos moet accepteren. Want ja, ook psychologen/ orthopedagogen maken fouten. En ook testen zijn niet waterdicht. Het is geen exacte wetenschap, dus dat maakt diagnoses stellen ook lastig.
Maar ik denk wel dat je jezelf de tijd moet geven. En wat je nu doet: informatie inwinnen, met een open blik naar je kind kijken en te kijken of iets toch anders kan zijn dan je dacht, is echt super! In deze fase kunt je niet meer doen.
Stel vragen, blijf overleggen met de hulpverleners en probeer hun adviezen uit.
Dan wordt ook wel duidelijker of het inderdaad ASS is, of niet.
En blijf je denken van niet, dan luister ernaar en vraag een second opinion. Maar inderdaad, zoals je zelf al zegt, nu nog niet.