Zoon
donderdag 11 september 2025 om 11:27
Mijn zoon van 19 kan 's ochtends al jaren zijn bed niet uitkomen, omdat hij de hele nacht online zit.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
donderdag 11 september 2025 om 12:35
Mijn man en ik zijn wel slappe hap hoor, wat betreft streng zijn en regels hanteren.
We praten eigenlijk altijd met elkaar zonder straffen uit te delen en regels zijn er wel, maar dat zijn er niet zoveel. De kat eten geven als je als eerste in de keuken komt, je natte handdoek in de handoekwasmand, je bord naar de keuken brengen en je fiets op slot.
We hebben nog een kind met zo'n zelfde opvoeding en die is nog nooit ergens te laat geweest. Maar zoon lijkt niet te sturen.
Ik ben door een aantal reacties hier geneigd om hem toch eens te laten.
Hij was als klein kind al zo, niet van zijn pad te brengen.
We praten eigenlijk altijd met elkaar zonder straffen uit te delen en regels zijn er wel, maar dat zijn er niet zoveel. De kat eten geven als je als eerste in de keuken komt, je natte handdoek in de handoekwasmand, je bord naar de keuken brengen en je fiets op slot.
We hebben nog een kind met zo'n zelfde opvoeding en die is nog nooit ergens te laat geweest. Maar zoon lijkt niet te sturen.
donderdag 11 september 2025 om 12:36
Herkenbaar hoor TO.
Kind is iets ouder en het is ook gewoon ingewikkeld. Mijn kind is ipv gamen/tiktok alleen aan het chillen, leeft van zijn stufi, gaat nauwelijks naar school maar haalt wel zijn P. Dan kan ik er weinig van zeggen toch?
Ook al irriteer ik me mateloos en druist zijn levenshouding volledig tegen de mijne in.
Kind is iets ouder en het is ook gewoon ingewikkeld. Mijn kind is ipv gamen/tiktok alleen aan het chillen, leeft van zijn stufi, gaat nauwelijks naar school maar haalt wel zijn P. Dan kan ik er weinig van zeggen toch?
Ook al irriteer ik me mateloos en druist zijn levenshouding volledig tegen de mijne in.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 11 september 2025 om 12:37
Ja maar er zijn ook handige jongens op YouTube en tiktok die een imperium opbouwen met supplementen ofzo, en dat zijn zijn rolemodels.
De realiteit komt nog niet helemaal binnen bij hem.
donderdag 11 september 2025 om 12:37
En hoe doe je dat dan, dat laten werken?PaulP schreef: ↑11-09-2025 12:28Ik herken het een klein beetje uit mijn jeugd, bij mijn jongere broer. Destijds geen gaming, maar kroeg hangen en andere dingen doen. De middelbare school was al een drama, van school gewisseld en met hakken, sjoemelen en mazzel hebben diploma net gehaald. Toen naar vervolg onderwijs en daarvoor op kamers. Maar meneer zat meer in de kroeg en bakte er niets van en mocht na een half jaar gaan.
Toen hebben mijn ouders ook de streep getrokken en hem eerst maar eens laten werken, echt werken. Dus in de bouw aan de slag!
Nou, dat viel hem toch wel zwaar. Na een jaar wist hij wel dat hij dat ook niet de rest van zijn leven wilde gaan doen. Dus toen kwam pas de echte intrinsieke motivatie en is het daarna alsnog goed gekomen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 11 september 2025 om 12:40
En het ook nog een beetje gezellig hebben samen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 11 september 2025 om 12:44
Ik ben er toen zelf niet echt bij geweest, want ik zat wel op kamers en hij woonde weer bij mijn ouders in. Hij kreeg natuurlijk geen stufi meer en de situatie inschattende denk ik dat mijn ouders hem heel duidelijk gemaakt hebben dat ze hem niet zomaar gingen onderhouden en hij maar aan het werk moest. Hij heeft eerst nog een paar andere baantjes gehad, meestal via uitzendbureau, voordat hij iets had wat hem een beetje lag. Dat was bij hem, gek genoeg, dus bij een bouwbedrijf, vaak projecten verder weg en dus heel vroeg op (wat hij voorheen niet kon) en soms zelfs overnachtingen. Blijkbaar klikte het met die collega's of zo.
donderdag 11 september 2025 om 12:44
Toen mijn broer steeds slechtere cijfers haalde en soms tot diep in de nacht zat te gamen hebben mijn ouders vaak de stroomkabel van zijn computer gehaald zodat het hele ding niet aan kon. Maar ik weet niet of dat nu nog het gewenste effect gaat hebben met de mobiele telefoons. Misschien kun je de wifi op zijn mobiel tijdelijk blokkeren of helemaal uit zetten maar dan is er natuurlijk ook nog zoiets als een data bundel.
donderdag 11 september 2025 om 12:47
Dat zijn maar heel weinig mensen gegund die dat kunnen. En geloof mij, die werken ook keihard. Alles moet gedeeld worden, alles moet dus gefilmd worden, alles moet ge-edit worden. Elke minuut van de dag moet je nadenken over je volgende post. 3 weken vakantie? Kan niet want je moet elke dag filmpjes posten, 3 weken of korter niet zichtbaar is verlies van inkomen. Je moet overleggen met het merk wat je promoot en doen wat zij willen. Kortom, het is misschien nog wel harder werken dan een reguliere baan en gaat 24/7 door.Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 12:37Ja maar er zijn ook handige jongens op YouTube en tiktok die een imperium opbouwen met supplementen ofzo, en dat zijn zijn rolemodels.
De realiteit komt nog niet helemaal binnen bij hem.
donderdag 11 september 2025 om 12:50
Dit zeg je hier, en ergens zeg je ook dat je het niet streng en ongezellig wil maken (vrije interpretatie hoor, maar iets in die strekking). Maar dat hoeft toch ook niet?Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 11:49Hij heeft momenteel geen baantje, hij heeft wel een sollicitatie uitstaan. Hij leeft van zijn studiefinanciering, hij geeft niet veel uit.
Wij betalen inderdaad zijn hobby, die kost niet veel geld. Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat hij dat zelf zou kunnen betalen. Ik vind dat alleen zo hard en ongezellig.
Kostgeld wil ik niet van mijn kinderen.
Wat betreft een gameverslaving, ik denk dat hij gewoon een internetverslaving heeft. Hij gamet wel, maar ligt ook vaak te tiktoken. Ik heb zelf volgens mij ook een internetverslavingDus ik herken wel dat het moeilijk is je apparaten uit te zetten en te gaan slapen. Maar goed, ik ga wel naar mijn werk zonder te laat te komen.
Ik ga me daar eens meer in verdiepen.
Wij hebben bij een van onze kinderen die ook moeilijk is (wel ander gedrag) gewoon aangegeven dat we de boel niet meer bekostigen. Je mag gratis wonen en mee-eten, maar de rest betaal ik niet meer voor want wij werken ook hard voor ons geld en dan ga ik er liever van op vakantie, dan dat ik een mobiel abonnement en hobby ect bekostig die je heel goed zelf kan bekostigen. Dat begreep het kind in kwestie heel goed en we hebben het verder ook heel gezellig. En mocht het ooit niet meer gezellig zijn en ik ga me teveel aan je gedrag ergeren dan ga je lekker op kamers (dan maar in een dorp dichtbij de grote stad, als je niets kunt vinden). Dat hoeft toch ook niet heel streng en mega bozig? Hier zijn dat gewoon mededelingen geworden.
En wees mild voor jezelf over die uitbarsting. Volgens mij ben jij een heel lieve ouder als ik dit zo lees, en dan mag je gewoon soms even over de scheef knallen. Daar krijgt je kind niks van.
donderdag 11 september 2025 om 12:57
Je zegt : Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Er is niets verkeerds aan je reactie. Welke reactie was dan wel oké geweest? Hem opnieuw de fluwelen handschoen toewerpen?
Er zijn grenzen aan wat een mens/ouder verdragen kan en dat mag je laten horen.
Er is niets verkeerds aan je reactie. Welke reactie was dan wel oké geweest? Hem opnieuw de fluwelen handschoen toewerpen?
Er zijn grenzen aan wat een mens/ouder verdragen kan en dat mag je laten horen.
donderdag 11 september 2025 om 13:03
Ja, dat weet ík wel, maar probeer hem maar eens te overtuigen.wolkie schreef: ↑11-09-2025 12:47Dat zijn maar heel weinig mensen gegund die dat kunnen. En geloof mij, die werken ook keihard. Alles moet gedeeld worden, alles moet dus gefilmd worden, alles moet ge-edit worden. Elke minuut van de dag moet je nadenken over je volgende post. 3 weken vakantie? Kan niet want je moet elke dag filmpjes posten, 3 weken of korter niet zichtbaar is verlies van inkomen. Je moet overleggen met het merk wat je promoot en doen wat zij willen. Kortom, het is misschien nog wel harder werken dan een reguliere baan en gaat 24/7 door.
donderdag 11 september 2025 om 13:03
Dit. Met een duidelijke lijn trekken help je kind uiteindelijk ook naar zelfstandigheid. Je kan toch niet altijd alles voor hem blijven oplossen? En aangeven dat het nu tijd wordt om deels financieel bij te dragen, of verwachten dat zoon een opleiding doet of werk zoekt is toch helemaal niet onaardig?Solsol schreef: ↑11-09-2025 12:50Dit zeg je hier, en ergens zeg je ook dat je het niet streng en ongezellig wil maken (vrije interpretatie hoor, maar iets in die strekking). Maar dat hoeft toch ook niet?
Wij hebben bij een van onze kinderen die ook moeilijk is (wel ander gedrag) gewoon aangegeven dat we de boel niet meer bekostigen. Je mag gratis wonen en mee-eten, maar de rest betaal ik niet meer voor want wij werken ook hard voor ons geld en dan ga ik er liever van op vakantie, dan dat ik een mobiel abonnement en hobby ect bekostig die je heel goed zelf kan bekostigen. Dat begreep het kind in kwestie heel goed en we hebben het verder ook heel gezellig. En mocht het ooit niet meer gezellig zijn en ik ga me teveel aan je gedrag ergeren dan ga je lekker op kamers (dan maar in een dorp dichtbij de grote stad, als je niets kunt vinden). Dat hoeft toch ook niet heel streng en mega bozig? Hier zijn dat gewoon mededelingen geworden.
En wees mild voor jezelf over die uitbarsting. Volgens mij ben jij een heel lieve ouder als ik dit zo lees, en dan mag je gewoon soms even over de scheef knallen. Daar krijgt je kind niks van.
donderdag 11 september 2025 om 13:07
Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 12:35Mijn man en ik zijn wel slappe hap hoor, wat betreft streng zijn en regels hanteren.
Zo werkt het bij ons ook, er zijn gewoon weinig regels en gestraft wordt er ook niet, alleen hadden we op een gegeven moment wel zoiets van, dan maar op zijn bek laten gaan.
Dwingen om te werken gaat toch niet? Net zoals hem verplichten te gaan slapen, had ik zijn slaapkamer moeten leegruimen dan? Hij hield zich vroeger ook al wakker en ging echt niet voor 12u slapen.
donderdag 11 september 2025 om 13:11
Hij is nog jong, en hij is een aardige jongen met wie jullie een goede band hebben, dat lijkt me allemaal heel belangrijk. Ik zou zelf denken: het komt vast goed met hem. Pushen is zinloos, hij zal toch echt zelf het licht moeten gaan zien. Misschien helpt het om hem dat vertrouwen te geven. Dat het vast allemaal goed komt. En uiteraard zien jullie hem liever naar school gaan, maar dat weet hij wel en hoef je niet dagelijks te herhalen. Advies: ik zou hem voor nu de ruimte geven om zelf te ontdekken dat jullie een punt hebben.
donderdag 11 september 2025 om 13:14
donderdag 11 september 2025 om 13:16
Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 13:05En bedankt dat jullie mild zijn over mijn uitbarsting naar hem toe. Ik voel me er wat rustiger door.
De keren dat ik hier uit mijn panty schoot zijn op 1 hand te tellen en maakten wel indruk. Misschien heeft ie nu wel een beetje door dat het je flink raakt en daar is helemaal niets mis mee.
donderdag 11 september 2025 om 13:28
Behandel hem als volwassenen, dan zal hij ook moeten leren zich meer als volwassenen te gedragen.
Hoe hij zijn leven nu inricht laat niet zien dat bij verantwoording neemt en zich volwassen gedraagt.
Problemen om 's morgens op tijd uit zijn bed te komen? Fasciliteer dit gedrag niet, geen er ook consequenties aan.Laat hem zelf met oplossing komen.
- opleiding en of werk zoeken met andere tijden. Een avond school, werktijden in de middag/avond etc
- zelf een manier vinden dat hij wakker wordt en zijn bed uit gaat, meer alarmklokken, emmer water op tijd etc. Realiseer je dat hij dit ZELF moet organiseren. En wees niet de reserve wekker. Gewoon laten liggen, hij moet de consequenties van zijn gedrag ondervinden
- hulp zoeken bij een slaapcentrum, huisarts, "internetverslaving". etc
Geef hem zelf de regie over dit probleem, en jouw rol is vooral ondersteuning en klankbord. En zet grenzen wat je in jouw huis accepteert en verwacht.
De Engelse hebben daar een mooie term voor; Tough Love
Succes. Je kan hem niet veranderen, wel hoe jij er mee omgaat en jouw acties op zijn gedrag.
Hoe hij zijn leven nu inricht laat niet zien dat bij verantwoording neemt en zich volwassen gedraagt.
Problemen om 's morgens op tijd uit zijn bed te komen? Fasciliteer dit gedrag niet, geen er ook consequenties aan.Laat hem zelf met oplossing komen.
- opleiding en of werk zoeken met andere tijden. Een avond school, werktijden in de middag/avond etc
- zelf een manier vinden dat hij wakker wordt en zijn bed uit gaat, meer alarmklokken, emmer water op tijd etc. Realiseer je dat hij dit ZELF moet organiseren. En wees niet de reserve wekker. Gewoon laten liggen, hij moet de consequenties van zijn gedrag ondervinden
- hulp zoeken bij een slaapcentrum, huisarts, "internetverslaving". etc
Geef hem zelf de regie over dit probleem, en jouw rol is vooral ondersteuning en klankbord. En zet grenzen wat je in jouw huis accepteert en verwacht.
De Engelse hebben daar een mooie term voor; Tough Love
Succes. Je kan hem niet veranderen, wel hoe jij er mee omgaat en jouw acties op zijn gedrag.
donderdag 11 september 2025 om 13:35
Ja hij bleef vroeger ook al veel te lang wakker. Hij ging gewoon niet slapen.Air-Flup schreef: ↑11-09-2025 13:07Zo werkt het bij ons ook, er zijn gewoon weinig regels en gestraft wordt er ook niet, alleen hadden we op een gegeven moment wel zoiets van, dan maar op zijn bek laten gaan.
Dwingen om te werken gaat toch niet? Net zoals hem verplichten te gaan slapen, had ik zijn slaapkamer moeten leegruimen dan? Hij hield zich vroeger ook al wakker en ging echt niet voor 12u slapen.
Ik weet nog dat een van mijn zussen hier een keer was, en ik zei tegen haar dat hij dus blijft rommelen op zijn kamer, en dat ik hem niet kan dwingen om te gaan slapen. Dat was mijn zus niet met mee eens, die zei dat ik hem zeker wel kon dwingen te slapen.
Dat vond ik maar een rare opmerking. Ja je kunt zeggen 'ik wil dat je nu gaat slapen.' en dan zijn er vast kinderen die dat gaan doen ja. Maar wat als hij het niet doet?
donderdag 11 september 2025 om 13:36
Ja hier sta ik ook achter, we gaan hem de ruimte geven en we zien het wel.Claire45 schreef: ↑11-09-2025 13:11Hij is nog jong, en hij is een aardige jongen met wie jullie een goede band hebben, dat lijkt me allemaal heel belangrijk. Ik zou zelf denken: het komt vast goed met hem. Pushen is zinloos, hij zal toch echt zelf het licht moeten gaan zien. Misschien helpt het om hem dat vertrouwen te geven. Dat het vast allemaal goed komt. En uiteraard zien jullie hem liever naar school gaan, maar dat weet hij wel en hoef je niet dagelijks te herhalen. Advies: ik zou hem voor nu de ruimte geven om zelf te ontdekken dat jullie een punt hebben.
donderdag 11 september 2025 om 13:37
donderdag 11 september 2025 om 13:38
Toch jammer dat zo’n vriendin dan de redding van zo’n lamzak moet zijn.
Voor beter opvoeden zal t wel te laat zijn maar voor anderen met zonen wellicht nog niet.
Mensen lijken wel compleet doorgeslagen in wat ze allemaal maar pikken van hun jongvolwassen kinderen. Alles om het maar gezellig te houden.
Voor beter opvoeden zal t wel te laat zijn maar voor anderen met zonen wellicht nog niet.
Mensen lijken wel compleet doorgeslagen in wat ze allemaal maar pikken van hun jongvolwassen kinderen. Alles om het maar gezellig te houden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in