Zorgen om gesteldheid dochter

19-11-2010 18:50 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond dames van de Viva.

Ik zit beetje met verschillende gedachten en angsten in mijn hoofd en wellicht dat jullie kunnen meedenken, in ieder geval fijn dat jullie dit lezen.

Ik heb een dochter van 7 jaar die ik alleen opvoed en mijn meisje is echt een hele lieve. Ook van school/juf krijg ik te horen dat het een heel zachtaardig maar soms ook schuchter meisje is. Ze is blijven zitten in groep 3 omdat ze na de Kerst destijds begon achter te lopen en dat ook niet meer rechtgetrokken kreeg. In het 2e jaar gaat het stukken beter, ook met haar zelfvertrouwen en is ze ook echt wat uit haar schulpje gekropen. Ze praat meer met andere kinderen en is helemaal in haar nopjes dat ze "de beste van de klas is".

Nu zitten we met haar echter wel in een traject om haar capaciteiten/persoonlijkheid te beoordelen. Dit komt door de voorafgaande jaren waar ze dus echt gesloten was, en zeker omdat haar prestaties ook achter bleven. Bovendien heeft haar vader, mijn ex Asperger. De juf die ze nu heeft heeft ze nu haar 3e jaar en bood aan dit te testen gezien het hele plaatje en wellicht de erfelijke component van Asperger.

De testen en gesprekken, observaties hebben we nu dus achter de rug.

Echter de afgelopen dagen vind ik haar een beetje "raar" en begin me wat meer zorgen te maken. Zo is ze bijvoorbeeld huilend naar beneden te komen om zich te verontschuldigen dat ze de ¤50 heeft opgemaakt in de binnenspeeltuin waar we aantal weekenden geleden zijn geweest. Maar ze heeft helemaal geen ¤50.00 gehad en hoe zeer ik probeerde met haar mee te denken en rationeel probeerde te verklaren dat dit niet kon omdat ik bijvoorbeeld gepind had bij de entree, ze was ervan overtuigd dat ze dat had opgemaakt.

Ook vertelde ze nu laatst tegen een goede vriend van mij die op haar lette dat ze weleens zonder eten naar bed ging. Dit gebeurde regelmatig van haar dat ze van mij niks kreeg. Of dat ik in haar hele kamer naar wasverzachter ruikt omdat ze dat zo lekker vindt ruiken en als ik 't dan vervolgens wegpak ze hierover overstuur raakt, omdat het zó lekker ruikt.

Misschien zie ik ook spoken of overdrijf ik maar ik ben dit niet gewend van haar op deze manier...pfft het zal wel aan mij liggen, maar tja ik weet het niet zo goed wat ik hier mee aanmoet, ben ik misschien gewoon overbezorgd ofzo?

Nou ja bedankt voor het lezen in ieder geval.
Even de test afwachten? Zijn het geen 'symptonen' die bij asperger passen?
Hallo Mutsy,

Dank je wel voor je reactie.

Ja soms denk ik wel, ook kijkend naar het gedrag van haar vader dat dit weleens bij haar ook van toepassing zou kunnen zijn. Op zich heb ik wel een aantal dingen erover gelezen maar ik wil ook juist niet te veel op het internet rondhangen want daar kom ik vanalles tegen ook schizofrenie en van dat soort dingen. De uitslag van de test zou nog een aantal weken duren. In ieder geval is uit de test gebleken dat ze qua intellect gemiddeld zit met haar leeftijdsgenoten.
Ga jezelf niet gek maken door van alles te googelen op internet, want je kan wel elk syndroom of stoornis aan je dochter hangen.

Sterkte ermee
Ik heb een zoon met een ASS, maar dit komt mij helemaal niet bekend voor. Hij is juist pijnlijk eerlijk, het zou nooit in hem opkomen iets te vertellen wat niet waar was.
quote:Jala5 schreef op 19 november 2010 @ 19:04:

Ga jezelf niet gek maken door van alles te googelen op internet, want je kan wel elk syndroom of stoornis aan je dochter hangen.

Sterkte ermeePrecies. Even rustig afwachten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben zelf bijna afgestudeerd als psycholoog, en ik herken in de voorbeelden die je noemt eerlijk gezegd geen asperger. Zou echt niet kunnen zeggen wat dan wel, maar asperger is een vorm van autisme, en autisme heeft als een van de vele mogelijke kenmerken een gebrek een emphtatisch vermogen. Een onderdeel daarvan is dat kinderen hiermee vaak weinig fantasie hebben en daar komt weer uit voort dat ze niet goed kunnen liegen. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat ze zelf ook overtuigd is van de waarheid van haar verhalen, maar de fantasie die hiervoor nodig is ontbreekt meestal bij asperger. Een gemiddelde intelligentie is bij asperger weer wel 'normaal'.

Maar wat de anderen ook zeggen, wacht echt rustig alle uitslagen af en blijf idd van google af. Al die horrorverhalen zullen je geen stap verder brengen.

Succes!
Hallo dames,

Nee dat is ook niet mijn bedoeling zoals ik al zelf ook aangaf, want daar wordt je niet vrolijk van.

Maar die dingen die waren voorgevallen zijn dus allemaal dingen van deze week, vandaar dat ik het ook zo raar vind.
Kijk, een diagnose gaat niet lukken en daar vraag je niet om.

Maar ik herken de gedragingen wel binnen het autistisch spectrum, welliswaar niet bij Asperger, maar bij een ander beeld. Maar goed, ik herken ze ook in de kinderpsychoses. Maar ook in tientallen andere beelden.

En daarnaast herken ik ze ook in 'normaal' kindergedrag, kinderen doen en zeggen soms dingen die je kunnen verbazen. Ik denk dat je je dus niet zo druk moet maken, geniet van je dochter. Al zouden ze er een stempel op plakken, het blijft jouw meisje en jij weet wie ze is en wat voor haar werkt.
Nee dat is logisch dat jullie geen diagnose kunnen geven, dat laat ik aan de mensen over die haar uren hebben geobserveerd en ik de ellenlange vragenlijsten voor heb moeten invullen.

Het punt is alleen dat ze nu opeens zo'n kentering heeft gehad dat ze dingen aanhaalt en ook echt verdrietig wordt van dingen die nooit hebben plaatsgevonden, en dit meerdere keren per week.

Ik weet het niet ik kan er mijn vinger niet op leggen. Zou het wel handig zijn om dit te melden misschien bij mijn contactpersoon?
Is er echt zo;n omslag geweest of valt het je nu opeens op? Als je daar behoefte aan heb zou ik het melden bij je contactpersoon ja.
Dat fantaseren over dingen wel ja. Ze verzon heus wel eens "gekke flappieverhalen" met mij als we bijvoorbeeld we in de auto zaten, over gewoon gekke dingen die we tegen kwamen als we naar buiten keken.

Maar dingen die ik net beschreef waarbij ze ervan overtuigd is en op zich misschien ook wel zouden kunnen, dat soort dingen niet. En dat tot huilens toe, dat is hetgeen wat me niet lekker zit.
Misschien raar gedacht en ik wil ook niet voorbij gaan aan de rest van je verhaal maar kan die plotselinge omslag niet veroorzaakt worden door iets heel anders? Sinterklaasstress oid? Zou me voor kunnen stellen dat ze geen woorden kan geven aan wat ze voelt en daarom met iets geheel anders op de proppen komt.
Loop je via school in het traject?

Ik raad je aan om eens naar de huisarts te gaan om hier over te praten. Het zou heel goed kunnen dat het bij haar karakter hoort zonder dat er sprake is van een stoornis of lichamelijke klacht, maar met een hele plotselinge ommeslag zou ik ook een verwijzing willen naar een kinderarts. Just to be sure.
Tja Emmelie,

Ik zou het ook niet weten, zou kunnen natuurlijk dat ze het op die manier uit.

Rob: Nou dan wacht ik eerst wel het resultaat af van die testen en gesprekken voordat ik een verder traject bewandel, first things first in mijn optiek.

Bah ik weet het niet, net weer was ze ook weer zo huilerig. Ze huilt om bijna alles tegenwoordig en als ik vraag waarom dan weet ze het niet.

Ik denk dat ik maandag inderdaad maar even mijn contactpersoon ga inlichten.

Bedankt voor jullie input in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven