Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:07:

[...]

Dat is anders. dan heb je al een band met zo'n kind, dan heb je hem/haar ook gezond meegemaakt en dan is het zwaarder.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Stel dat jij n.a.v. een ongeluk/ ziekte gehandicapt raakt. Wie gaat ervoor jou zorgen? Ik heb een broer die afhankelijk was van ons.
[quote]kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:07:

[...]

Dat is anders. dan heb je al een band met zo'n kind, dan heb je hem/haar ook gezond meegemaakt en dan is het zwaarder.[/quote]

Dan vraag ik mij, op mijn beurt weer af, hoe jij het voor je ziet om 9 maanden lang voor je kind te zorgen zonder er dan een band mee te krijgen
Waar zie je mij hier oordelen dan? Ik zeg nergens iets over ouders die hun kindje wel houden. Dat is hun keuze. Ik zeg alleen dat Ik het niet zou doen.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Nee, ik heb geen kinderen.

Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.Maar een ander moet dan dan maar doen? Jóuw gehandicapte kind opvoeden en zijn/haar leven opgeven?
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.Lekker bot, er kan van alles en nog wat gebeuren ook al krijg je een gezond kind.
Handicap of niet, kind heeft dan 9 maanden in mijn buik gezeten.

Ik zou er niet eens aan denken om het kind dan af te staan.
[quote]kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. quote]

Denk jij dat die andere moeders wel gevraagd hebben om een gehandicapt kind? Ik heb zo'n makkelijk leven hé ik kan best wel een probleem gebruiken doe mij maar een ernstig gehandicapt kind.

Natuurlijk niet!

Als het op je pad komt dan heb je er maar mee te dealen.
Een kind krijg je, als het geluk je toe lacht. Die neem je niet even. Je bent gezegend als je een kindje MAG krijgen. En daar kun je dus ook geen eisen aan stellen, zoals jij zegt met je down syndroom trek ik nog wel, maar erger niet. Het is je kind, je vlees en bloed. Daar hou je toch hoe dan ook van.
Een advies, neem maar geen kind, je weet nooit hoe het in het leven gaat.
quote:Isabelle41 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:08:

Stel dat jij n.a.v. een ongeluk/ ziekte gehandicapt raakt. Wie gaat ervoor jou zorgen? Ik heb een broer die afhankelijk was van ons.

Tsja, mijn ouders denk ik.

Maar dat is anders. Diegenen kennen de echte ik.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:10:

[...]

Maar dat is anders. Diegenen kennen de echte ik.En een gehandicapt geboren kindje heeft geen echte ik?

[...]

Maar dat is anders. Diegenen kennen de echte ik.Die weten dat je zo onnozel bent als een pas geboren kuiken bedoel je?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:ashley1983 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:09:

Een kind krijg je, als het geluk je toe lacht. Die neem je niet even. Je bent gezegend als je een kindje MAG krijgen. En daar kun je dus ook geen eisen aan stellen, zoals jij zegt met je down syndroom trek ik nog wel, maar erger niet. Het is je kind, je vlees en bloed. Daar hou je toch hoe dan ook van.En echt niet alle Down-kindjes zijn engeltjes. Er zijn er heel wat met gedragsproblemen (en fysieke problemen!).
Je hebt woongroepen voor gehandicapten kinderen. Problem solved.
Ik heb zo'n kindje..... en ik ben er hardstikke gelukkig mee!

Wist t niet van tevoren en er komen nog steeds dingen bij die hij blijkt te hebben.....

Het is ontzettend heftig en lang niet altijd makkelijk als hij boos, verdrietig of agressief is.....maar de knuffelmomenten, de liefde en de humor van mijn zoon maken dat allemaal goed!!!

Dus NEE, ik zou er niet eens over nadenken!
Een down-kindje zou ik zeker houden.

Maar iemand die 24 uurs verzorging nodig heeft is een ander verhaal. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, zou volhouden zonder er zelf aan onderdoor te gaan.

Aan de andere kant, welke liefdevolle ouders stellen zich beschikbaar om zo'n kindje te adopteren?

Die hebben toch ook liever een gezond kindje dat niet continu verzorging nodig heeft?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

[...]

Maar dat is anders. Diegenen kennen de echte ik.Jij denkt dat je ouders hun leven gaan opofferen? Voor jou? Want?
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 14:14:

[...]

Jij denkt dat je ouders hun leven gaan opofferen? Voor jou? Want?Die zijn vanaf haar geboorte al gewend dat ze een kuiken is. Dus dat zijn ze gewend.
Mja, dat is zo.

Vinden jullie het niet veroordelend naar mij toe, dat ik voor mezelf kies?

En over nemen/krijgen van kinderen: het is een keuze die je maakt, ik wil kinderen of niet. Volgens mij gaat dat bij 90% van de wereld gewoon makkelijk hoor.
Ehh Bloske, weet niet hoe je dit bedoelt?????
quote:Moonlight82 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:13:

Een down-kindje zou ik zeker houden.

Maar iemand die 24 uurs verzorging nodig heeft is een ander verhaal. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, zou volhouden zonder er zelf aan onderdoor te gaan.

Aan de andere kant, welke liefdevolle ouders stellen zich beschikbaar om zo'n kindje te adopteren?

Die hebben toch ook liever een gezond kindje dat niet continu verzorging nodig heeft?

Een down kindje kan ook 24 uurs verzorging nodig hebben, gedragsproblemen hebben en ernstige lichamelijke aandoeningen.

Het zijn niet allemaal Corky's.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:09:

Waar zie je mij hier oordelen dan? Ik zeg nergens iets over ouders die hun kindje wel houden. Dat is hun keuze. Ik zeg alleen dat Ik het niet zou doen.

Nou, duidelijk. Dan zijn we uitgepraat denk ik. Jij zou je gehandicapte kind niet houden maar oordeelt niet over hen die het wel doen. Wat is de discussie verder?

Slotje dan maar.
af staan niet.. maar naarmaten ze ouder en zwaarder worden ik het moeilijk om voor ze te zorgen .. zo als in de docu jeroen jeroen... je kan zien dat zijn moeder hem haast niet in de hand houd.... je zou maar rake klappen van je kind krijgen...

voor een gehandicapt babietje zorgen is totaal iets anders dan voor een gehandicapte peuter zorgen.. en dan "sta je je kind niet af" maar je zorgt voor een goede opvang voro hem of haar
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:16:

Mja, dat is zo.

Vinden jullie het niet veroordelend naar mij toe, dat ik voor mezelf kies?

En over nemen/krijgen van kinderen: het is een keuze die je maakt, ik wil kinderen of niet. Volgens mij gaat dat bij 90% van de wereld gewoon makkelijk hoor.Als je voor jezelf kiest, moet je überhaupt niet aan kinderen beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven