Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
Hoe verzin je het.

Niemand met kinderen of een kinderwens zal woorden als 'je eigen leven opgeven' gebruiken. Hoe kom je erop?! Of je kinderen nou gezond zijn of niet, zodra je kinderen krijgt, veranderen je prioriteiten. Je geeft niks op, je krijgt ietsheel erg waardevols! Verdrietig genoeg kan er heel wat mis gaan met dat meest waardevolle in je leven.

Een van mijn kinderen is op kleuterleeftijd langdurig opgenomen geweest. Niet omdat ik niet voor hem kon of wilde zorgen, maar omdat het in zijn belang was, dat hij intensief behandeld zou worden. In mijn ogen is dat ook de enige legitieme reden om een gehandicapt kind aan de zorg van anderen over te laten: het belang van je kind.
quote:charlottew88 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:23:

[...]

Tjonge jonge jonge jonge.Heee Char, hoe is het?
quote:intheheart schreef op 02 augustus 2012 @ 14:26:

[...]

Met 11 jaar pas, terwijl hij het toch in ernstige mate heeft. En nee, niet meer aan gedacht om hem af te staan Mijn zoontje heeft een lichte vorm va autisme en dat is met 3,5 jaar gediagnosticeerd, ze zien net steeds sneller
quote:eleonora schreef op 02 augustus 2012 @ 14:29:

[...]

Heee Char, hoe is het?

Ik erger mij rot. En vraag mij af waarom ik reageer.

Maar verder gaat het wel goed en met jou?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:19:

Zijn er geen speciale weeshuizen voor dat soort kinderen dan? Hoezo weeshuis? Dat kind heeft toch nog gewoon twee ouders? Dan is het dus geen wees.
Las trouwens dat topic van de TO die weg wou bij haar vriend en zij zei dat hij was opgegroeid in een weeshuis, dus het bestaat toch gewoon :S
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:00:

Ik ben niet gek hoor, ik denk gewoon na over serieuze dingen in het leven in plaats van me bezig te houden met Estelle Gullit zoals op de voorpagina.Als het kon hadden jouw ouders jou ws afgestaan!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 13:54:

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. "Vol afgrijzen" nog wel. Dat was het enige wat je voelde toen je de docu zag? Geen respect voor de moeder? Geen vertedering toen Jeroen zei dat hij die dag "goed zijn best" zou gaan doen of toen hij onder vallende blaadjes doorliep en daar zo van genoot? Maar jij hebt 'vol afgrijzen' naar gekeken? Wat een ehh bijzondere kijk op de wereld. Ooit nagedacht over de heerlijke humor van autisten? Het bijzondere gevoel als ze je wél aankijken of onverwacht een knuffel geven? De geweldige gedachtegangen die ze kunne hebben? Maar 'vol afgrijzen', dat zie jij...
Ik weet zeker dat je daarin mee groeit. Je kind is niet van de ene op de andere dag zwaar verstandelijk gehandicapt èn autistisch tegelijk. Daar hoort een heel traject bij van onderzoeken en diagnoses. Tegen die tijd hou je waarschijnlijk al zoveel van je kindje, dat afstaan zoals jij zegt niet meer zal gaan.
quote:charlottew88 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:30:

[...]

Ik erger mij rot. En vraag mij af waarom ik reageer.

Maar verder gaat het wel goed en met jou?Ik heb het warm, ben op vakantie
Kuikentje; ik denk dat je gewoon maar niet eens over het mogelijk krijgen van een kind moet nadenken.....stel je voor dat het jou per ongeluk treft ( net als bij mij) om een gehandicapt kindje te krijgen..... Zou toch heel triest voor dat kindje zijn!

Ik denk dat je als persoon trouwens pas kan oordelen over hoe het is, als je zelf een kind met handicap hebt.

Dan weet je hoe zwaar, verdrietig, onzeker en moeilijk het is....

Bijvoorbeeld als je moet gaan overwegen om je kind naar een woongroep te brengen omdat het thuis te zwaar wordt.... Slapeloze nachten en veel emoties kan ik je zeggen!

En dan de ziekenhuisopnames, operaties enz niet te vergeten.... Vanaf dag 1 moet je je kleintje los gaan laten.... Bedenk maar eens hoe het is als je je kind voor t eerst op de kleuterschool achter laat....dat hebben wij als moeder van een gehandicapt kindje vaak in vergrote vorm.... Mijn zoon werd op zijn 3e met een busje naar een stad 3 kwartier verder op naar de peuterzaal gebracht ... Om maar even een voorbeeld te geven. Maar daar tegenover staat zoveel liefde ......

Vind sommige reacties echt pijnlijk moet ik zeggen.... Maar dat zegt meer over die mensen zelf denk ik dan maar
Uilskuiken.
eleonora helemaal mee eens.. zon beslissing maak je uit liefde en dat doet zeer aan je hart...

mijn vriendin hier in amerika heeft een kindje met downs daarnaast is ie ook autisisch... nu is ie 9 jaar maar ze weet met pijn in haar hart dat hij niet voor altijd bij haar kan blijven....
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 14:32:

[quote]kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 13:54:

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. [quote]

"Vol afgrijzen" nog wel. Dat was het enige wat je voelde toen je de docu zag? Geen respect voor de moeder? Geen vertedering toen Jeroen zei dat hij die dag "goed zijn best"zou gaan doen of toen hij onder vallende blaadjes doorliep en daar zo van genoot? Maar jij hebt 'vol afgrijzen' naar gekeken? Wat een ehh bijzondere kijk op de wereld.Nee, ik kan er niet vertederd door zijn. Ik zie een bijna volwassen vent die agressief is en totaal van de wereld. Een klein kindje kan me vertederen. Hij niet.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:31:

Las trouwens dat topic van de TO die weg wou bij haar vriend en zij zei dat hij was opgegroeid in een weeshuis, dus het bestaat toch gewoon :SEen gehandicapt kindje heeft normaal gesproken twee liefhebbende ouders, dus een weeshuis lijkt me niet op zijn plaats.

[...]

"Vol afgrijzen" nog wel. Dat was het enige wat je voelde toen je de docu zag? Geen respect voor de moeder? Geen vertedering toen Jeroen zei dat hij die dag "goed zijn best" zou gaan doen of toen hij onder vallende blaadjes doorliep en daar zo van genoot? Maar jij hebt 'vol afgrijzen' naar gekeken? Wat een ehh bijzondere kijk op de wereld. Ooit nagedacht over de heerlijke humor van autisten? Het bijzondere gevoel als ze je wél aankijken of onverwacht een knuffel geven? De geweldige gedachtegangen die ze kunne hebben? Maar 'vol afgrijzen', dat zie jij...In die docu zag ik anders geen humor of gedachtengang, alleen een empty shell.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:35:

[...]

Nee, ik kan er niet vertederd door zijn. Ik zie een bijna volwassen vent die agressief is en totaal van de wereld. Een klein kindje kan me vertederen. Hij niet.Wat heb jij en kortzichtig, negatief en walgelijke kijk op het leven.

[quote]kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 13:54:

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. [quote]

"Vol afgrijzen" nog wel. Dat was het enige wat je voelde toen je de docu zag? Geen respect voor de moeder? Geen vertedering toen Jeroen zei dat hij die dag "goed zijn best"zou gaan doen of toen hij onder vallende blaadjes doorliep en daar zo van genoot? Maar jij hebt 'vol afgrijzen' naar gekeken? Wat een ehh bijzondere kijk op de wereld.

Och, wat beschrijf je dat ontroerend. Heb de docu niet gezien, maar hoe zou iemand zo'n ventje/jongen ooit af kunnen staan....

Of je een rotte appel weggooit.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:26:

[...]

Huh, bestaan die hier niet? Waar komt een kind zonder familie dan terecht?Euh, wel eens van 'pleeggezin' gehoord?
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:36:

[...]

alleen een empty shell.Ik heb iets op mijn lippen liggen wat ik maar beter niet kan zeggen
Nee, je bent 15 toch TO? 34????? En zelfs dan ken ik geen vijftienjarigen die zo dom zijn als dat jij bent.
quote:eleonora schreef op 02 augustus 2012 @ 14:33:

[...]

Ik heb het warm, ben op vakantie

Wat heerlijk ik heb al vakantie gehad maar wil wel weer .

En dan op jouw vakantie ons nog verblijden met jouw wijze woorden/posts. Ik zou lekker vakantie vieren. Maar aan de andere kant snap ik het wel. Ik heb het forum tijdens mijn vakantie ook gemist
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Dit wil toch lerares worden en vind het terecht dat kinderen die niet aan haar kledingsmaak voldoen worden gepest?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kuikentje,

Als een aanstelling krijgt in het onderwijs, zou je ons dan alsjeblieft willen laten weten op welke school?

Ik wil nl. niet dat mijn neefjes en nichtjes ooit bij jou in de klas komen.
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 14:37:

[...]

Wat heb jij en kortzichtig, negatief en walgelijke kijk op het leven.Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven