Zwanger en griepprik

21-10-2007 14:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen week kreeg ik een oproep voor een griepprik. Ik heb er nooit een gehad maar nu al bijna een jaar last van astmatische hoest dus daar medicijnen voor en dan krijg je dus automatisch een oproep.

Ik heb meteen even gebeld of dit überhaupt mag met zwangerschap en dit mag dus in het laatste trimester, en tegen die tijd ben ik al zover dus dat komt uit.

Nu twijfel ik alleen nog steeds. Verloskundige had er geen ervaring mee dus kon ook geen advies geven. Het "mag" dus waarom niet? Of waarom juist wel?

ik neig nu meer naar niet, maar hoor graag ervaringen.

Dank je wel!
Ik kreeg ook een oproep en daar zat een brief bij waarin stond dat als je zwanger bent of binnen 3 maanden zwanger wilt worden je pertinent geen griepprik krijgt.
Hmmm bijzonder... Heb even op google gezocht en ook daar wat tegenstrijdige berichten. Ook bijv. dat het juist aangeraden wordt in het laatste trimester van je zwangerschap. Vreemd.

Nog meer ervaringen?
Hai Bridges,

Nou inderdaad tegenstrijdige berichten die hierover de ronde doen.

Om dezelfde reden als jij ben ik dit jaar ook voor het eerst opgeroepen voor een griepprik; mijn man en ik proberen zwanger te worden.

Aangezien ik ook nogal strijdige berichten las op het internet heb ik voor de zekerheid de assistente gebeld en de vraag voorgelegd. Zij gaf aan dat dit geen enkel bezwaar vormde....

Maar als ik dan bovenstaande reactie lees raak ik toch wel heel ernstig in verwarring... zelfs een brief die erbij wordt verstuurd, die zowel voor jouw als mijn situatie opgaat...

Nou, onduidelijk dus. Ik denk zelf dat ik voor de zekerheid morgenochtend nog maar even ga bellen... maar wacht eens even... ik heb een vader als huisarts (sorry, denk daar vaak niet direct meer aan nu hij sinds een jaar met pensioen is, hihi)... momentje.

Oke, advies van mijn vader aan mij is om de griepprik wel te halen. Immers je krijgt een minimale hoeveelheid grieppvirus toegediend en een echte griep staat er niet om bekend dat het kan leiden tot aangeboren afwijkingen. De kans op complicaties door een griep (kreeg er zelf soort longontstekingen door) neemt af wanneer je de griepprik haalt en beschermt je dus op die manier. Nou, ik vertrouw op mijn vader. Heb ook jouw vraag voorgelegd Bridges en volgens mijn vader kan het in het laatste trimester al helemaal geen kwaad meer.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik heb besloten de prik dinsdag te halen. Het risico op comlicaties als ik vorig jaar had vind ik groter in een zwangerschap dan een lichte toedoening met het griepvirus.

Suc6!
Hoi,

Ook ik heb even navraag gedaan.

Mijn gynaecoloog raadt het af. Ik ben zelf 31 weken zwanger trouwens.

Volgens hem zit er in de griepprik 'levende cellen' die je ingespoten krijgt, en is dat niet verstandig.

Als het dood materiaal zou zijn, dan is het niet erg.

Dus ik doe het ook maar niet.

Wel raar trouwens, dat in de bijgevoegde folder niets vermeld staat over zwangerschap vond ik!
O jee, huisje, jouw berichtje stond er net nog niet bij.

Wat een vaag gedoe zeg, kunnen ze nou niet eens een keertje gewoon 1 duidelijke lijn trekken?

Nou ja, ik ben al te laat, dus ik kan hem niet meer halen, maar wel gek hoor!
Haha geen duidelijke lijn dus inderdaad! lastig lastig lastig... ben er nog niet uit...
Ik ben 7 weken zwanger en heb de griepprik gehaald. Was geen enkel probleem volgens de huisarts.
Lastig zeg...Mijn vk raadde het destijds (2e trimester) af, maar waarom precies weet ik niet. Wat zegt jouw eigen vk dan?
GGD zou je het ook nog even kunnen vragen Bridge.

Ik zou het zelf niet gedaan hebben.
Ik ben 38 weken zwanger en kreeg ook een oproep voor de griepprik. (Ik val in de doelgroep vanwege astma) Maar wat een tegenstrijdige berichten inderdaad overal! Uiteindelijk raadde de assistente het af, maar zonder echte motivatie. Meer van 'geen enkel risico'. Ik heb de griepprik uiteindelijk niet gehaald.
Mijn VK zegt dus niets, heeft er geen ervaring mee. Denk dat ik het maar niet doe. Ben niet zo dol op prikken en heb vorige jaren geen ernstige griepklachten gehad dus we wachten het wel af. Evengoed bedankt!
Hoi,

Mijn huisarts belde nog met de vraag of ik nog griepprik wou, want ik was niet op komen dagen op de prikavond. Ik zei dat ik ziek was, ik val onder risicogroep dus neem elk jaar prik. En ik zei dat ik kinderwens had of ik de prik dan wel moest doen.

Er werd unnaniem gezegt van NIET doen.

Ik heb geen reden gehoord, maar het lijkt me ook niet goed, want je krijgt toch kleine hoeveel heden virus ingespoten.

En meestal ben ik maand er na altijd aan het kwakkelen als ik prik heb gehad.

Succes Veertje
Het is geen levend virus, dat is een misverstand en dat je kwakkelt na een griepprik kan dus eigenlijk niet van de vaccinatie komen. Daarbij verbaast het mij echt dat zelfs artsen het afraden. Ik lees hier voor het eerst dat het afgeraden word en ik heb er echt navraag en onderzoek naar gedaan. Op sommige voorlichtingsites wordt het zelfs aanbevolen voor zwangere vrouwen.

Je moet natuurlijk nooit iets doen waar je niet zeker van bent, maar persoonlijk heb ik liever een injectie met een dood griepvirus dan een enorme griep met alle gevolgen van dien tijdens mijn zwangerschap.
ik ben inmiddels bevallen maar heb vorig jaar de griepprik wel gehaald, was volgens huisarts en gyn geen enkel probleem!
Hallo, ik zit met dezelfde vraag. Ik woon in Spanje, ben 23 weken zwanger en krijg hier dus alle controles. Kom wel in Nederland bevallen. Nu kreeg ik ruim een week geleden TWEE vaccinaties aangeboden: een griepprik en een injectie tegen tetanus. Zijn hier standaard tijdens de zwangerschap als je ze nog niet hebt. Ik kon ze meteen krijgen, maar de verloskundige zag dat ik het even niet wist, ze overviel me er een beetje mee. Daarom besluit uitgesteld en intussen ben ik gaan zoeken op internet en ik vind ook tegenstrijdige berichten. Niet zozeer over levende cellen, maar over een conserveringsmiddel in deze vaccinaties, thiomersal, dat kwik zou bevatten. Mogelijk schadelijk voor je kind.

Andere kant van het verhaal: tetanus en griep kunnen ook ernstige gevolgen hebben voor de baby, al is de kans dat je een van twee oploopt erg klein. Ik weet het dus nog steeds niet. Kunnen we ook niet teveel in de hand willen hebben?
Ik heb de griepprik vorige week gehad en over 4 dagen neem ik mijn laatste pil. Geen enkel probleem dus als je zwanger wil worden? Kan er op het internet ook niet echt iets over vinden.
hier ook geen griepprik. Zowiezo, nu al 2 jaar niet gedaan en juist veel minder ziek/verkouden/duf/lusteloos geweest dan met griepprik. Dus heb het idee dat ik beter de winter doorkom zonder. maar ben nu 36 weken zwanger en durf het helemaal niet aan. Dadelijk kom ik na de bevalling tot de lente mijn bed niet meer uit, reageer ik nog heftiger op die rotprik! Nee hoor, hier geen prik.
Ik heb het nog even aan mijn HA gevraagd en ze keek me aan alsof ze Nederlanders maar vreemde mensen met rare opvattingen vond. Volgens mijn Duitse HA kan het dus gewoon, zwanger worden als je net de griepprik hebt gehad.
Volgensmijn huisarts mag het dus echt absoluut niet aan zwangere vrouwen gegeven worden enmag je na een griepprik 3 maanden absoluut niet zwanger worden. Hij heeft het zelfs voor me nagevraagd bij de GGD en het ministerie en dit is het landelijke advies.
Die hele griepprik vind ik persoonlijk een beetje onzin.. Ik krijg al jaren een uitnodiging ivm longproblemen, heb hem nog nooit gehaald en de laatste keer dat ik echt ziek was, was in 2002 en dat was niet eens griep.

Ik zou het risico dus ook zeker niet nemen. Begrijp ik het goed dat je hem tnt nog nooit gehaald hebt? Dan zou ik deze ook gewoon overslaan.. maar goed, ik ben ik..
quote:isabon schreef op 30 oktober 2007 @ 21:38:

Volgensmijn huisarts mag het dus echt absoluut niet aan zwangere vrouwen gegeven worden enmag je na een griepprik 3 maanden absoluut niet zwanger worden. Hij heeft het zelfs voor me nagevraagd bij de GGD en het ministerie en dit is het landelijke advies.

Ik vraag me echt af wat zo'n huisarts dan doet als je zwanger bent en griep krijgt? Uit voorzorg een miskraam opwekken? Want kennelijk is het levensbedreigend voor je vrucht. Dit is echt een serieuze vraag (het lijkt een beetje sarcastisch over te komen, maar ik weet niet hoe ik het anders neer kan zetten).

Ik heb de prik gewoon gehaald (op advies van de huisarts) en maak me echt nergens zorgen om.
Waarom zou je het risico nemen? Het is een prik uit voorzorg, waarschijnlijk zit het goede vaccin er toch niet in. Als het onzeker is wat de risico's voor je kindje zijn terwijl het voordeel voor jezelf daar niet tegenop weegt, weet ik het wel: geen prik.
Ook ik heb een uitnodiging gehad. Zojuist de GGD gebeld en die kan mij geen duidelijk antwoord geven. Daarna even het RIVM gebeld want (zelf ben ik verloskundige én 15 weken zwanger) ik wil gewoon weten hoe het zít!

Goed: er zijn dit jaar drie merken griep-vaccin, namelijk

* Vaxigrip: bevat neomycine

* Influvac: bevat gentamycine

* Alfa-Rix: bevat thiomersal en gentamycine

De eerste twee mag je als zwangere gewoon toegediend krijgen maar de laatste wordt afgeraden in verband met de Thiomersal (kwikhoudend) die als hulpstof is toegediend.

De vaccins bevatten geen levende of verzwakte virusdeeltjes, maar dode en je hoeft dus niet bang te zijn om hier ziek van te worden of de baby mee te beschadigen. En dan daarbij: een 'echte' griep is schadelijk voor de ongeborene en dus is preventie verstandig!

Een griepprik is dus aangewezen, maar kies dan voor de Vaxigrip of de Influvac. Bel vantevoren even met de huisarts zodat je zeker niet voor verrassingen komt te staan. Ook zou de huisarts dan evt. het goede vaccin nog kunnen bestellen bij de leverancier.

Ik ga in ieder geval volgende week 'gewoon' mijn prik halen.

Groetjes,

Carrrie.
Als je weet wat er allemaal in die spuit zit dan zou ik het niet doen!!!

Denk aan vloeistof wat lijken goed houdt. Kankerverwekkende stoffen, de op een na giftigste stof voor een mens. Resten van embryo's en ga zo nog maar even door.

Niet iets wat je in je lichaam wilt hebben toch???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven