Zwangerschapsdiabetes

18-07-2008 12:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb gezocht of er al een topic over was, maar kon er geen vinden.

Bij mij is sinds kort zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Ben nu 28 weken zwanger, dus 'we' zijn er op tijd bij.

Ben vanmorgen bij de diëtiste in het ziekenhuis geweest die me het een en ander heeft uitgelegd.

Toch vind ik het best moeilijk.

Zie ook erg op tegen het dieet wat ik nu moet gaan volgen.

Juist de producten waar ik zo'n trek in heb (ijs, appelsap, yoghurtdrankjes) mogen niet meer.

Uiteraard ben ik me wel heel erg bewust voor wie ik het doe; mijn ongeboren zoontje en mijzelf.

Ik zou het fijn wat ervaringen van anderen te lezen. Hoe is het ontdekt, wat waren de gevolgen en hoe zijn jullie met het dieet omgegaan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Gisteren zijn de zelfpriktest binnengekomen.

Vanmorgen nuchter 5.0 en 's middags na de lunch 6.4.

Netje dus.

Ga het nu een weekje bijhouden om volgende week aan de gyn te laten zien.
Hoi Calvijn1, tijdens mijn eerste zwangerschap(mijn dochter is nu 17) had ik zwangerschapssuiker, tijdens de tweede niet, maar ik heb wel sinds 2001 "gewone"diabetes. In mijn familie komt heel veel diabetes voor. Ik heb toen tijdens de zwangerschap wel moeten spuiten, maar ja, ik kwam ook ver boven de 10 uit qua waardes en de baby groeide nogal snel. Maar ik moet zeggen, ik hoefde me niet alles te ontzeggen, op een verjaardag kon ik best een stukje taart eten, als ik dan op een ander tijdstip maar iets anders nam. Ik moest ook veel rauwkost eten, waar ik weer erg veel honger van kreeg, dat wel. En ik ben een chocofreak, dus dat moest ik even laten. Maar ja, je weet waar je het voor doet, uiteindelijk voor je baby. Maar al met al vond ik het toen wel meevallen. Niet leuk is het feit dat ik nu dus diabetes heb, maar ook dat was te verwachten in mijn geval.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik ontzeg me ook echt niet alles.

Als ik iets neem met te veel suiker/khd, dan wacht ik 1,5 uur met het eten van iets anders.

Het moet wel leuk blijven
He meiden,

Ook bij mij was zw.suiker geconstateerd. Met week 30 gingen ze ijzer prikken en ik heb zelf om suiker gevraagd. Ik weet eigenlijk niet waarom. Achteraf bleek het dus wel een goede set te zijn geweest.

Ik moest eerst een dieet volgen, maar aangezien dat niet hielp ben ik overgegaan om insuline spuiten. Ik vond het helemaal niet erg. Je moet er wel even aan denken om te prikken. Ik had ook wel eens dat ik al gegeten had en opeens dacht 'o shit, ik moet nog prikken' hahaha.

Nou mijn kleine meisje is inmiddels 1,5 jaar en super gezond. Ook ikzelf heb nergens meer last van.

Ik vond mijn waardes destijds eigenlijk helemaal niet hoog. Hoogste was geloof ik 7,5. Een vriend van mij heeft suiker en toen ik de waardes noemde moest hij lachen. 'Daar doe ik het voor' was zijn antwoord haha.

Weet je, het allerbelangrijkste is dat je gezond en regelmatig eet en daarbij voldoende bewegen. Pak wat vaker de fiets en de trap enzo. Ga eens lekker een stuk wandelen ofzo. Ook dat zal helpen.

Mijn meisje was net aan 7 pond en 50 cm. Nu is het een lange, magere darm ) Wij zijn ook alle 2 groot, dus dat hou je toch niet tegen. Ik weet ook niet hoe ze had geweest als ik nooit om zo'n suikertest gevraagd had.

Heel veel succes in elk geval en kop op. Er zijn veel ergere dingen in het leven. Bij zwangerschappen horen (meestal) nou eenmaal kwaaltjes.

Lieve groetjes

Tine
Ik geloof dat het zo'n twintig jaar geleden nog wel een stuk strenger was, dat eten dan tegenwoordig bij (zwangerschaps)diabetes. Ik herinner me dat mijn vader bij gewone diabetes niet eens druiven of een banaan mocht eten, was echt taboe. Maar nu wordt meer naar de totale koolhydratenopname gekeken. Dat brengt nogal eens verwarring met zich mee. Mensen hebben dan iets gehoord en menen te weten dat je met suikerziekte toch echt alles mag eten. Maar snappen dan niet dat je naast een stukje taart even geen vruchtensapje neemt, maar een glaasje water (of light frisdrank, maar dat dan weer niet als je zwanger bent).
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Tine, dat is inderdaad niet erg hoog. Vreemd dat je dan al insuline moet spuiten.

Ik had waardes erbij van 18-22. Ik had wel echt een strikt dieet. Moet zeggen dat ik hier wel voor gekozen is omdat ik ontzettend onstabiel was. Zelf met een heel strak eetschema, kregen ze me nog niet ingesteld op de insuline. Durfde er door de hoge waardes ook niet echt van af te wijken. het was echter niet zo n groot probleem omdat het pas erg laat in de zw is ontdekt. Die paar weekjes was wel te doen.

Nu ben ik 14.5 weken en jawel hoor, bij de wekelijkse prikronde op woensdag zag ik al een stijging van mijn suiker t.o.v. eerdere weken. Ik zit nog wel onder de ge-eiste 7, dus ben benieuwd hoe lang nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven