Zwembad in de tuin

11-01-2020 19:20 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen een zwembad in de tuin aan te leggen.

Nu is het dubio. Hoe groot? Alles past maar hoe groter hoe duurder en meer onderhoud dus we zoeken naar de ideale maat.

En dan zo dat het leuk is voor kinderen. Ook als ze groter zijn. Zelf vind ik erin plonsen en op een luchtbedje drijven genoeg en hoef ik geen echte baantjes te kunnen zwemmen.

Het is niet de vraag óf we een zwembad willen maar hoe groot.

Wie heeft ervaring? Of ideeen?
Alecta schreef:
11-01-2020 21:45
Ik heb als kind jarenlang in zo'n bad getraind. Was heel goed voor je keerpunten. Kan prima.

On topic, een zwembad lijkt mij vooral enorm veel onderhoud, dat zou mij tegenhouden. De mensen die ik ken met een zwembad zijn vooral bezig met onderhoud en zwemmen weinig (kennelijk is het nieuwe er na een tijdje af).
bij 15 maak ik 2 slagen en een keerpunt. daar wordt je duizelig van
S-Meds schreef:
12-01-2020 01:16
Jij bent geen kind ;-) Neemt niet weg dat het alsnog klein is, maar kinderen kunnen daar wel in zwemmen hoor.
Mijn drie buren hebben een zwembad. Een stel heeft een zwembad in huis om baantjes te trekken en is heerlijk groot, de andere twee hebben er een in de tuin. Ze geven het beide niet toe, maar ik heb het idee dat het tegenvalt.

Een zwembad vraagt veel onderhoud en verwarmen is nodig maar duur.
De ene buren verwarmen het bad met zonneenergie, maar werkt voor geen meter. Het is alleen lekker op echt hete dagen voor verkoeling en elk jaar komen er weer panelen bij in de hoop dat het warmer wordt.
Alle buurkinderen willen natuurlijk ook zwemmen, waaronder mijn eigen kind. Beide buren hadden het idee om het bad op natuurlijke wijze schoon te houden, maar zijn overgestapt naar gewoon chloor. Mijn kind heeft afgelopen zomer vaak last gehad van zijn ogen.

Ik zou zeker niet besparen op de afmetingen en als je een zwembad neemt meteen een goed grote doen. Zeker niet op besparen!
S-Meds schreef:
12-01-2020 01:16
Elastiek om je benen dan maar 🙂.
Lady*Voldemort schreef:
11-01-2020 21:40
Mag je in het bad van de buren dobberen, heb je nog klachten ook. Ik mag maar hopen dat je buren niet meelezen.
Haha, zo is het zeker niet! TO vroeg naar afmeting en ze wil kunnen dobberen op een luchtbed. Iemand zei dat voor banenzwemmen 15m genoeg was, waarop ik aangaf dat als ik zelf de keuze had, dat ik dan zou kiezen voor 10x20. Dobberen is leuk, maar als ik dan toch in een zwembad zou investeren, dan zou ik wel meer willen dan alleen dobberen. Dan zou ik ook baantjes willen kunnen trekken.

Maar ja, die keuze heb ik niet, want geen geld en geen ruimte :D
Ik kan bij 15 meter prima baantjes zwemmen. Zelfs bij 10 lukt dat aardig. Of rondjes inderdaad. Maar goed dat hoefde dus niet. Het gaat om springen en spelen zonder dat je boven op elkaar springt of tegen de rand aan de andere kant aanspringt.

Verwarmen hebben we al heel goed over nagedacht. Er komt een energiezuinige warmtepomp en een automatische chemicaliën onderhouder. En tja misschien krijgen we spijt maar dat kan je toch niet vooraf voorspellen. We hebben er in ieder geval echt wel goed over nagedacht.
Neem dan aub wel een stille pomp. De achterburen hebben een zwembad...en een pomp die je altijd hoort. Echt irritant.
Wij hadden vroeger een (groot, schat 15x5?) zwembad. Maar ondanks groot gezin dus veel potentiele zwemmers werd er verdomd weinig gebruik van gemaakt. Alleen als het echt warm was.
En dat is niet zo vaak in Nederland..

Dan was het wel heel fijn hoor. Vooral dat het groot gebied was om.echt te zwemmen. Maar eigenlijk zonde, 340 dagen van het jaar lag het daar maar wat.
Onderhoud weet ik niet, was een vast 'mannetje' voor. Als kind denk je daar sowieso niet over na.
maar waarom geen zwemvijver? ook leuk buiten het seizoen en je diet iets goeds voor het milieu. een zwembad is een enorme belasting
Als je een kleiner bad kiest maar in de toekomst toch banen wil trekken zou je er een jetstream in kunnen zetten. Endless pool.
Hierdoor zwem je tegen de stroom in en kun je blijven doorzwemmen.
Valentijn101 schreef:
12-01-2020 11:31
Als je een kleiner bad kiest maar in de toekomst toch banen wil trekken zou je er een jetstream in kunnen zetten. Endless pool.
Hierdoor zwem je tegen de stroom in en kun je blijven doorzwemmen.
Bij de afmetingen waar TO nu aan denkt (4, 5 of 6 meter rond, of 6 bij 3 of 8 bij 4) is dat toch niet echt een geweldige oplossing.
Maar goed, TO geeft duidelijk aan dat er geen banen getrokken gaan worden.
Rosalind schreef:
12-01-2020 11:36
Bij de afmetingen waar TO nu aan denkt (4, 5 of 6 meter rond, of 6 bij 3 of 8 bij 4) is dat toch niet echt een geweldige oplossing.
Maar goed, TO geeft duidelijk aan dat er geen banen getrokken gaan worden.
dus je hebt er hooguit een paar jaar plezier van, kinderen groot, zwembad dood.

afijn mijn pleidooi voor een zwemvijver:
- gebruik is hetzelfde, je kan er in plonzen en dobberen
- de vijver wordt op natuurlijke manier gefilterd: geen omkijken naar
- je doet iets goed voor de vergroening van de omgeving, biodiversiteit, een zwemvijver trekt kikkertjes en salamander, libellen en vogels aan
- je doet iets goed voor het grondwaterpeil, een zwemvijver neemt water op en draineert
- je doet iets aan de opwarming van de aarde, een zwemvijver verkoelt de omgeving
- aanleg is veel goedkoper
- de vijver is nadat de kinderen groot zijn een blijvende eyecatcher

een permanent zwembad is een betonnen blok vol chemicaliën en kost veel energie om schoon te houden. Belachelijk veel belasting voor milieu, asociaal in deze tijden
Marly89 schreef:
12-01-2020 09:24
Ik kan bij 15 meter prima baantjes zwemmen. Zelfs bij 10 lukt dat aardig. Of rondjes inderdaad. Maar goed dat hoefde dus niet. Het gaat om springen en spelen zonder dat je boven op elkaar springt of tegen de rand aan de andere kant aanspringt.

Verwarmen hebben we al heel goed over nagedacht. Er komt een energiezuinige warmtepomp en een automatische chemicaliën onderhouder. En tja misschien krijgen we spijt maar dat kan je toch niet vooraf voorspellen. We hebben er in ieder geval echt wel goed over nagedacht.
Ik zou er toch wel rekening mee houden dat de kinderen groter worden en dan misschien wel die lengte nodig hebben. Wedstrijdje baantje zwemmen, onderwater naar de overkant, balletje overgooien enz. Je kinderen blijven niet zo klein en behoeftes veranderen naarmate ze ouder worden. En ik neem niet aan dat je een zwembad neemt voor een jaar of 5 en het dan weer dicht gooit.
Whomi met jou reactie kan ik wel iets. Dat is eigenlijk precies wat ik me afvraag maar wat zo moeilijk in te schatten is.
Misschien kan ik een keer naar het zwembad in het dorp en de afmetingen denkbeeldig uitzetten. Want hoe ver kom je eigenlijk als je in het water springt of als je een balletje overgooit hoe ver sta je dan uit elkaar?

Zwemvijver is geen optie. Daar zwem ik niet in. Een grote vijver en klein bosje hebben wel al dus genoeg biodiversiteit. En buren zullen de pomp niet horen, dus dat geluid moet voor ons zelf acceptabel zijn. Maar wel een goede om rekening mee te houden ja. Ook met waar je die dan het beste neerzet.
Heb je de kosten van dit zwembad al beraamd? Als je er maar 20 keer per jaar in zwemt, wordt dat echt een heeeeel duur zwembad.
Lady*Voldemort schreef:
11-01-2020 19:51
Gotsamme wat een gedoe, en dat allemaal om af en toe even te plonzen.
En om te pronken met je poen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Van de mensen die ik ken met een zwembad in eigen tuin heeft niemand zo’n enorm bad als waar jullie het over hebben. Misschien komt dat doordat de huizen hier sowieso duurder zijn, en de tuinen kleiner, maar max is toch wel 10 meter lang. Meestal dus kleiner.
S-Meds schreef:
12-01-2020 11:44
dus je hebt er hooguit een paar jaar plezier van, kinderen groot, zwembad dood.

afijn mijn pleidooi voor een zwemvijver:
- gebruik is hetzelfde, je kan er in plonzen en dobberen
- de vijver wordt op natuurlijke manier gefilterd: geen omkijken naar
- je doet iets goed voor de vergroening van de omgeving, biodiversiteit, een zwemvijver trekt kikkertjes en salamander, libellen en vogels aan
- je doet iets goed voor het grondwaterpeil, een zwemvijver neemt water op en draineert
- je doet iets aan de opwarming van de aarde, een zwemvijver verkoelt de omgeving
- aanleg is veel goedkoper
- de vijver is nadat de kinderen groot zijn een blijvende eyecatcher

een permanent zwembad is een betonnen blok vol chemicaliën en kost veel energie om schoon te houden. Belachelijk veel belasting voor milieu, asociaal in deze tijden
Dit!!

In alle opzichten beter.
Someonenew schreef:
12-01-2020 13:53
Dit!!

In alle opzichten beter.
ja maar ze zwemt liever in de chemicaliën.
calvijn1 schreef:
12-01-2020 13:32
En om te pronken met je poen
Zo typisch Nederlands weer; doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.
Als je het geld en de ruimte hebt, waarom niet? Heeft niks met pronken te maken.
Hastadepasta18 schreef:
12-01-2020 14:12
Als je het geld en de ruimte hebt, waarom niet? Heeft niks met pronken te maken.
omdat het slecht is voor het mileu
net zoals dieselauto’s, vlees eten, veel vliegen, fossiele brandstoffen stoken en je tuin verstenen. Als we dat allemaal blijven doen dan is er straks geen aarde meer voor de kinderen

en nee, 50 euro overmaken naar australie is geen vrijbrief om je gedrag niet te hoeven veranderen
Hastadepasta18 schreef:
Tuurlijk wel.
Het is zo'n overbodige luxe
Hastadepasta18 schreef:
Tuurlijk wel.
Het is zo'n overbodige luxe
Zo heel wat ontwerpjes getekend. Het wordt in ieder geval geen rond bad.

Ik denk dat wij het nog niet zo slecht doen voor het milieu. Maar ik hoef me verder niet te verantwoorden.

Ik vind een bad van 20 meter in je tuin trouwens bizar. Dat is bijna net zo groot als het zwembad waarin ze zwemles krijgen. Daar zwemmen/spelen met vrij zwemmen makkelijk 30-40 kinderen tegelijk in. Dat is helemaal niet het doel hier.
Marly89 schreef:
12-01-2020 15:05
Zo heel wat ontwerpjes getekend. Het wordt in ieder geval geen rond bad.

Ik denk dat wij het nog niet zo slecht doen voor het milieu. Maar ik hoef me verder niet te verantwoorden.

Ik vind een bad van 20 meter in je tuin trouwens bizar. Dat is bijna net zo groot als het zwembad waarin ze zwemles krijgen. Daar zwemmen/spelen met vrij zwemmen makkelijk 30-40 kinderen tegelijk in. Dat is helemaal niet het doel hier.
een zwembad IS slecht voor het milieu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven