Zwembad in de tuin
zaterdag 11 januari 2020 om 19:20
Wij overwegen een zwembad in de tuin aan te leggen.
Nu is het dubio. Hoe groot? Alles past maar hoe groter hoe duurder en meer onderhoud dus we zoeken naar de ideale maat.
En dan zo dat het leuk is voor kinderen. Ook als ze groter zijn. Zelf vind ik erin plonsen en op een luchtbedje drijven genoeg en hoef ik geen echte baantjes te kunnen zwemmen.
Het is niet de vraag óf we een zwembad willen maar hoe groot.
Wie heeft ervaring? Of ideeen?
Nu is het dubio. Hoe groot? Alles past maar hoe groter hoe duurder en meer onderhoud dus we zoeken naar de ideale maat.
En dan zo dat het leuk is voor kinderen. Ook als ze groter zijn. Zelf vind ik erin plonsen en op een luchtbedje drijven genoeg en hoef ik geen echte baantjes te kunnen zwemmen.
Het is niet de vraag óf we een zwembad willen maar hoe groot.
Wie heeft ervaring? Of ideeen?

zondag 12 januari 2020 om 15:20
Persoonlijk zou ik gewoon rechthoekig doen, en ik zou aan 8 x 3 ruim voldoende hebben. Dan zwem ik gewoon rondjes. Helaas heb ik een tuintje van 10 x 5, hooguit geschikt voor een opblaasbadje, maar mocht het kunnen dan zou ik me er niet voor schamenMarly89 schreef: ↑12-01-2020 15:05Zo heel wat ontwerpjes getekend. Het wordt in ieder geval geen rond bad.
Ik denk dat wij het nog niet zo slecht doen voor het milieu. Maar ik hoef me verder niet te verantwoorden.
Ik vind een bad van 20 meter in je tuin trouwens bizar. Dat is bijna net zo groot als het zwembad waarin ze zwemles krijgen. Daar zwemmen/spelen met vrij zwemmen makkelijk 30-40 kinderen tegelijk in. Dat is helemaal niet het doel hier.

zondag 12 januari 2020 om 15:21
Mijn ouders wonen in Spanje, in een omgeving waar nogal veel mensen een zwembad hebben. Hun eigen zwembad is ongeveer 8x4, maar niet helemaal vierkant (meer niervormig). Dat is prima om te spelen met 3-4 kinderen, met 6 tieners is het wel klein. Mijn vader dobbert heel regelmatig op zijn luchtbed, dat gaat ook goed. Ja, je stoot af en toe tegen de kant en dan dobber je weer verder, maar dat is geen probleem.Marly89 schreef: ↑12-01-2020 15:05Zo heel wat ontwerpjes getekend. Het wordt in ieder geval geen rond bad.
Ik denk dat wij het nog niet zo slecht doen voor het milieu. Maar ik hoef me verder niet te verantwoorden.
Ik vind een bad van 20 meter in je tuin trouwens bizar. Dat is bijna net zo groot als het zwembad waarin ze zwemles krijgen. Daar zwemmen/spelen met vrij zwemmen makkelijk 30-40 kinderen tegelijk in. Dat is helemaal niet het doel hier.
Hij zwemt er ook ‘baantjes’ in, maar wel met als kanttekening dat hij geen echte zwemmer is. Dus gewoon schoolslag heen en weer, geen borstcrawl met keerpunten of zo. Daarvoor is het wel echt een beetje te klein.
De buren hebben 8x12, en gewoon vierkant, daar kun je al heel aardig in zwemmen. Niet als je traint voor de Olympische spelen of zo, maar gewoon een beetje rustig heen en weer zwemmen of inderdaad spelen of zo.
Het grootste punt is inderdaad de temperatuur. Zelfs in Spanje is het water alleen tussen eind mei en begin oktober warm genoeg om lekker te plonzen/spelen. Daarmee warm je nou eenmaal minder op dan met keihard door zwemmen. Dus in Nederland zijn er echt maar heel weinig dagen dat een onverwarmd zwembad lekker is. Een goede verwarm optie is we essentieel (en duur, met name ook in gebruik, je kunt hem niet aanzetten om over tien minuten te gaan zwemmen of zo).

zondag 12 januari 2020 om 19:37
Je hoeft je zeker niet te verantwoorden TO, zolang andere dingen vrolijk doorgaan zal een zwembad het milieu de das ook niet meer omdoen.
Ik ben opgegroeid met een zwembad, eerst een grote en na de verhuizing hebben ze een nieuwe laten bouwen van 10 bij 5. Dit is echt ideaal voor kinderen en ook voor volwassenen die gewoon willen chillen. Het zwembad dat wij hadden was echt in de grond gebouwd en had een machinale installatie om rond te pompen (welke in de schuur gesitueerd was) en aparte manden in de kop gebouwd voor de chloortabletten. Uiteraard is regelmatig het zwembad stofzuigen met de speciale zwembadstofzuiger en de blaadjes eruit halen met een net wel must. Wij vonden dit als kinderen enorm leuk om te doen dus ik verwacht niet dat dat al teveel gedoe zal opleveren
En uiteraard het water testen elke zoveel tijd.
Ik heb er zelf enorm fijne herinneringen aan en ik mis het nog elke dag.
Note, zomers was het zwembad warm genoeg door de zon, in de winter zwommen wij niet vanwege de kosten van het verwarmen. De mogelijkheid was er wel maar het gebeurde niet.
Ik ben opgegroeid met een zwembad, eerst een grote en na de verhuizing hebben ze een nieuwe laten bouwen van 10 bij 5. Dit is echt ideaal voor kinderen en ook voor volwassenen die gewoon willen chillen. Het zwembad dat wij hadden was echt in de grond gebouwd en had een machinale installatie om rond te pompen (welke in de schuur gesitueerd was) en aparte manden in de kop gebouwd voor de chloortabletten. Uiteraard is regelmatig het zwembad stofzuigen met de speciale zwembadstofzuiger en de blaadjes eruit halen met een net wel must. Wij vonden dit als kinderen enorm leuk om te doen dus ik verwacht niet dat dat al teveel gedoe zal opleveren

Ik heb er zelf enorm fijne herinneringen aan en ik mis het nog elke dag.
Note, zomers was het zwembad warm genoeg door de zon, in de winter zwommen wij niet vanwege de kosten van het verwarmen. De mogelijkheid was er wel maar het gebeurde niet.
zondag 12 januari 2020 om 22:33

maandag 13 januari 2020 om 07:20
Marly89 schreef: ↑12-01-2020 15:05Zo heel wat ontwerpjes getekend. Het wordt in ieder geval geen rond bad.
Tja dat niet hoeven verantwoorden maakt het niet ineens beter voor het milieu. En juist die houding hebben de grootste vervuilers ook en vele kleintjes ook dus onze kindskinderen stikken er maar in.
De droom van het zwembad in de tuin lijkt mij geweldig. Ik heb de ruimte en het geld niet en als ik dat wel had zou ik er nog over nadenken ivm beperkt gebruik, het milieu en de beschikbaarheid van openbare baden.
maandag 13 januari 2020 om 07:37
Goed zeg. Ik heb geen geld en tijd om wekelijks te vliegen maar als ik dat wél had zou ik er zeker twee keer over nadenken.Andersom schreef: ↑13-01-2020 07:20Tja dat niet hoeven verantwoorden maakt het niet ineens beter voor het milieu. En juist die houding hebben de grootste vervuilers ook en vele kleintjes ook dus onze kindskinderen stikken er maar in.
De droom van het zwembad in de tuin lijkt mij geweldig. Ik heb de ruimte en het geld niet en als ik dat wel had zou ik er nog over nadenken ivm beperkt gebruik, het milieu en de beschikbaarheid van openbare baden.

Ik heb wél geld en ruimte voor een auto, maar die heb ik niet, want er bestaat immers OV.