Flikkerende led spotjes met dimmer

16-08-2019 15:45 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het plafond in de woonkamer heb ik sinds een jaar ongeveer 12 inbouwspotjes (6w led) zitten. Deze staan aangesloten op een dimmer (3 tot 100w bij led).

Als ik de verlichting aanzet gaat deze na een paar minuten enorm flikkeren. Het lijkt wel alsof het onweert in huis 🤦‍♀️. Om deze reden hebben we de lampjes bijna nooit aan gehad, maar nu de donkere dagen er weer aankomen wil ik de boel wel fixen alleen heb ik geen idee waar ik het moet zoeken; in de dimmer? De lampjes? Iemand ervaring/tips/ideeën?

Het flikkeren gebeurt op 'random' momenten. De ene keer na 4 minuten en de andere keer na 15...
Alle reacties Link kopieren
Hadden wij ook.
Contact gehad met de installateur en bleek dat we toch een andere dimmer moesten. Dat is aangepast en probleem is nu verholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ah interessant! Weet je misschien wat het verschil was tussen de oude en nieuwe dimmer?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe dimmer was volgens mij nog meer gericht op led-lampen en de vorige wat minder.
Maar das ook het enige, het technische gedeelte is verder eigenlijk aan mij voorbij gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook dat probleem gehad. Het lag aan de led-dimmer die blijkbaar toch niet helemaal compatibel was met de lampjes.. Blijft blijkbaar een lastige combinatie.
De tijdelijke oplossing hier: 1 van de ledspotjes vervangen door een oud halogeenspotje. Nooit meer dat geflikker gezien.
De definitieve oplossing: alles vervangen door philips hue lampen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee wandlampen van philips (led) die gewoon niet gedimd kunnen worden. We hebben het niet in de gaten gehad toen we ze kochten en installeerden (ik zag het later op de verpakking staan, maar toen zat alles al aan de muur). Als we de lamp vol open zetten dan flikkeren ze niet, dus dat doen we nu ook maar (en kan qua verlichting ook wel).

Dus gezien de reacties hier boven kan het dus zowel aan de lamp als aan de dimmer liggen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Het kan inderdaad allebei. Ik heb laatst nieuwe lampen gekocht toen ze ook zo flikkerden en die deden het goed.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 2 soorten dimmers: fase aansnijding (die hakt het eerste deel van een 230V sinus af), of fase afsnijding (die hakt het laatste deel eraf).

Dimbare LED lampen zijn zo gemaakt dat ze achter een dimmer kunnen werken - en dan vertellen ze er ook vaak bij welke van de 2 dimmer varianten je nodig hebt (sommige LED lampen kunnen met beide soorten dimmers). LED-lampen die niet "dimbaar" zijn, zijn daar niet speciaal voor gemaakt. Soms kun je ze alsnog wel achter een dimmer stoppen, maar of het werkt of niet is een beetje gokken. Als ze beginnen te flikkeren kun je proberen om de andere soort dimmer (dus: afsnijding ipv aansnijding of andersom) te gebruiken, en kijken of het beter gaat.

https://www.ecobright.nl/blog/p/welke-l ... -nodig/52/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en jullie hulp!
Ik ga ermee aan de slag :-) :bigkiss:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven