Gras maaien

26-10-2019 22:25 51 berichten
Aangezien ik het een hele klus vind om het gras gemaaid te krijgen, maar hier geplaatst 😉.
We hebben een klein stukje gras. Minder dan 10 m2. Het groeit als een tierelier.
We hebben een handgrasmaaier, maar dat is een oud verroest kreng. Dus voor komend voorjaar wil ik iets anders aanschaffen (nee, geen kunstgras of tegels)
Een ander apparaat om het gras te maaien.

Waar ik over twijfel:
Een nieuwe en scherpe handmaaier of gaan voor een grastrimmer (met messen) die ook hoog gras kan kortwieken.
Iemand nog wat tips, zodat het gras maaien in het voorjaar geen klus meer wordt, maar een fluitje van een cent? (Een geit heb ik overwogen, maar dat is wel een beetje zielig voor het beest 😉)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een klein stukje gras. Ik doe het met een handmaaier en de randen met een trimmer. Die slaat inderdaad het gras kapot als je het niet goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Voor zo'n klein stukje gras zou ik een handgrasmaaier aanschaffen.
Af en toe van iemand een schaap of een koe lenen :-)?
Of bij de buren gaan bedelen om de grasmachine? Hier worden die dingen nogal eens gedeeld omdat ze 3/4de van de tijd toch stil staan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker met de hand, heb je gelijk een lekkere workout. Als je het vaak genoeg doet hoef je het gras ook niet perse op te harken, dan dient het gewoon als voeding voor de bodem.
Alle reacties Link kopieren
Grastrimmer, als je er een beetje handigheid in krijgt werkt dat prima. Ik heb zo'n 15 m2, met veel hoekjes en randjes en met de trimmer ben ik binnen een kwartier klaar, inclusief harken e.d.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor zo'n stukje een goede handmaaier. Laat het maaisel gewoon liggen en ben al klaar als de buurman voor hetzelfde stukje nog bezig is zijn motormaaier uit de schuur te halen. Het gaat heel licht dus een goede workout is het niet helaas.
Bedankt voor de reacties.
Het wordt een nieuwe handmaaier of een trimmer met messen. Ik ga van het voorjaar eens goed rondkijken.
Elektrische grasmaaier vind ik niet nodig bij zo’n stukje grond.
Wij hebben ook een klein stukje gras, maar heb wel een elektrische. Zo’n simpel model met opvangbak. Ik vind het wel fijn dat ik dat ding gewoon in de container kan legen ipv moeten harken. Opvangbak is ook bijna vol van dat kleine stukje gras.
Wij hebben zoiets. Moet er wel bij zeggen dat we een garage hebben, dus heb genoeg ruimte.

Afbeelding
Gewoon een elektrische maaier met opvangzak. Op zo'n miniveldje zul je prima met 'n normaal formaat verlengsnoer uit de voeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben heel veel gras. Als het hoog staat vindt mijn man de trimmer veel fijner en sneller dan de maaimachine.
Don't cry, buy a bag and move on.
Wij hebben jarenlang de grasmaaier gedeeld met onze buren. Is dat wellicht een optie?
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
27-10-2019 08:04
Wij hebben heel veel gras. Als het hoog staat vindt mijn man de trimmer veel fijner en sneller dan de maaimachine.
Die ervaring heb ik totaal niet. Een trimmer heb ik, maar die gebruik echt alleen bij de randen. De motormaaier bevalt veel beter en gaat veel sneller. Het gras wordt opgevangen, wat ook een voordeel is.

Voor klein stukje is een motormaaier overdreven en zou ik gaan voor de handmaaier. Anders een elektrische.
Voor zo'n klein stukje zou ik zeker geen elektrische maaier aanschaffen. Neemt veel ruimte in en met een goede handmaaier is het zo gepiept en die zet je zo in een schuurtje. Afgemaaid gras laat ik altijd gewoon liggen trouwens, alleen voor het stukje waar de kinderen spelen gebruik ik een opvangbak.
Een goede handmaaier maakt al veel verschil met een oud barrel.
daenerys79 schreef:
27-10-2019 08:04
Wij hebben heel veel gras. Als het hoog staat vindt mijn man de trimmer veel fijner en sneller dan de maaimachine.
Wij hebben ook veel gras en een zitmaaier anders is het niet bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook nog je huidige maaier even laten slijpen en smeren.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Een gewone grasmaaier geeft het beste resultaat door de manier waarop de messen zijn gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
toedeledokie schreef:
26-10-2019 23:45
Ik heb ook een postzegel aan gras en roep altijd dat ik een zitmaaier wil. Maar jeetje, wat is het werk nou? Koop een eenvoudige electrische maaier met een opvangbak en in tien minuten is je gras weer kort. Ik heb een electrische en een goede handmaaier, maar vind het nadeel van de handmaaier dat ik daarna met de grashark in de weer moet. Ik wil het losse gras niet laten liggen.
Daar zijn opvangbakken voor. Ook voor handmaaiers.
Delite_ schreef:
27-10-2019 11:09
Je kan ook nog je huidige maaier even laten slijpen en smeren.
Al weleens gedaan, maar dat heeft niet geholpen. Het zal een nieuwe worden.
Misschien mosterd na de maaltijd, want je hebt je keuze al gemaakt geloof ik. Toch even mijn ervaring hiermeer. Er gaat echt niets boven een goede, nieuwe handmaaier voor relatief rechte stukken. Trimmers zijn vooral bedoeld voor randen, rare hoeken, superkleine oppervlakken, etc. Een stuk van 15m2 is best een opgave met alleen trimmer, het is doodvermoeiend, het duurt veel langer en je krijgt het nooit egaal. Kortom: als het een stuk is met rechte hoeken: handmaaier. Als het een stuk is met veel ronde vormen of rare hoeken: handmaaier + eventueel trimmer.
JuriaanB schreef:
28-10-2019 23:18
Misschien mosterd na de maaltijd, want je hebt je keuze al gemaakt geloof ik. Toch even mijn ervaring hiermeer. Er gaat echt niets boven een goede, nieuwe handmaaier voor relatief rechte stukken. Trimmers zijn vooral bedoeld voor randen, rare hoeken, superkleine oppervlakken, etc. Een stuk van 15m2 is best een opgave met alleen trimmer, het is doodvermoeiend, het duurt veel langer en je krijgt het nooit egaal. Kortom: als het een stuk is met rechte hoeken: handmaaier. Als het een stuk is met veel ronde vormen of rare hoeken: handmaaier + eventueel trimmer.
Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vergelijkbaar gazon van postzegel formaat. Heb begin dit jaar een electrische maaier gekocht en geen seconde spijt gehad. Veel sneller omdat je het gras niet hoeft op te harken. Echter mijn belangrijkste reden was dat met de handmaaier het gras veel meer kapot getrokken wordt door de wielen. Het wiel drijft immers de draaiende messen aan en als dat blokkeert, dan duw je het gras kapot. De elektrische maaier neemt wel meer ruimte in in mijn schuur, die al vol zat....
Alle reacties Link kopieren
Joh, je lijkt wel gek,10 meter is toch een makkie?
Je kan overal wel een probleem van maken.
Misschien 10 minuten werk daar draai je , je hand toch niet voor om? :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
27-10-2019 11:00
Wij hebben ook veel gras en een zitmaaier anders is het niet bij te houden.
haha, ja dat is de grote wens van mijn man
zo’n zitmaaier.... ik vind dat een beetje overdreven....
Hij heeft ook een maaimachine met opvangbak met accu’s erop dus draadloos dat werkt ook goed. alleen wel zorgen dat je wat extra opgeladen accu’s achter de hand hebt...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
De Terrafirminator natuurlijk!
Damned if I don’t

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven