Huis kopen

07-12-2019 21:09 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn eerste huis kopen. Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de voordelen en nadelen om een huis te kopen? Kunnen jullie mij advies geven? Ben het huren zo zat, maar ja ben ook weer ergens bang om een huis te kopen. Hoor graag van jullie
Liefs Annabel
Huurders betalen natuurlijk ook geen opstalverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:01
Ook als je vervanging van keuken en badkamer (ieder toch al snel 10.000 euro) eens in de 15 jaar meerekent? Alleen daarvoor al moet je per jaar 1200 euro opzij zetten.
Elke 15 jaar de keuken en badkamer volledig vervangen vind ik toch echt zwaar overdreven, ik ken niemand die dat doet. Ik heb het idee dat veel mensen hier geen idee hebben van hoe scheef huur vs hypotheek ligt. Natuurlijk, ik denk dat het in geval van TO geen goed idee is om te kopen. Maar wij hebben 1400 huur betaald aan een appartement met 2 slaapkamers, waar een vriend van me een ruime eensgezinswoning met tuin had, waar ze 800 euro per maand voor betaalde. Ja, dan zal ze ook onderhoudskosten hebben gehad, maar met die 600 euro die wij meer betaalden aan huur konden we dat ook echt wel ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-12-2019 11:36
Elke 15 jaar de keuken en badkamer volledig vervangen vind ik toch echt zwaar overdreven, ik ken niemand die dat doet. Ik heb het idee dat veel mensen hier geen idee hebben van hoe scheef huur vs hypotheek ligt. Natuurlijk, ik denk dat het in geval van TO geen goed idee is om te kopen. Maar wij hebben 1400 huur betaald aan een appartement met 2 slaapkamers, waar een vriend van me een ruime eensgezinswoning met tuin had, waar ze 800 euro per maand voor betaalde. Ja, dan zal ze ook onderhoudskosten hebben gehad, maar met die 600 euro die wij meer betaalden aan huur konden we dat ook echt wel ophoesten.
Die prijzen van extreem hoge huren zullen wel meer in het westen zijn, dan hier in het oosten en noorden van het land. Net als de hoge koopprijzen. Dit is appels met peren vergelijken.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 11:43
Die prijzen van extreem hoge huren zullen wel meer in het westen zijn, dan hier in het oosten en noorden van het land. Net als de hoge koopprijzen. Dit is appels met peren vergelijken.
Ja en nee, het forse verschil in huur en koop is echt in meerdere provincies het geval. De hoogte van het bedrag verschilt inderdaad wel. Blijft staan dat kopen dus echt meestal goedkoper is dan huur. Ja, ook als je meerekent dat je zelf zaken moet vervangen - dan weet je tenminste dat het gebeurt, ipv dat je afhankelijk bent van een huisbaas - en geld opzij moet zetten voor onderhoud.
Bee_Kind schreef:
08-12-2019 11:36
Elke 15 jaar de keuken en badkamer volledig vervangen vind ik toch echt zwaar overdreven, ik ken niemand die dat doet. Ik heb het idee dat veel mensen hier geen idee hebben van hoe scheef huur vs hypotheek ligt. Natuurlijk, ik denk dat het in geval van TO geen goed idee is om te kopen. Maar wij hebben 1400 huur betaald aan een appartement met 2 slaapkamers, waar een vriend van me een ruime eensgezinswoning met tuin had, waar ze 800 euro per maand voor betaalde. Ja, dan zal ze ook onderhoudskosten hebben gehad, maar met die 600 euro die wij meer betaalden aan huur konden we dat ook echt wel ophoesten.


Dat kun je overdreven noemen, in de praktijk moet je toch echt rekening houden met vervanging van keuken en badkamer. Al reken je om de 25 jaar, dan moet je daar dus per jaar 800 euro voor opzij zetten. Hoeveel moet je rekenen voor nieuwe vloeren, vervanging van platte daken (op uitbouwen bijv), nieuwe kozijnen, een nieuwe cv-ketel, etc etc?

Wij betaalden overigens 1300 euro huur voor een vrijstaande woning met 4 slaapkamers, een garage en een bijkeuken, op 700 m2 grond. Een hypotheek voor diezelfde woning zou ongeveer 1200 euro per maand hebben gekost, en dan komen de onderhoudskosten er nog bij.

Ik heb het idee dat echt heel veel mensen zichzelf rijk rekenen met een koopwoning terwijl ze met huur voordeliger uit zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weinig verschil tussen huur en hypotheek! Dat zie ik in de praktijk echter zelden (veel mensen in mijn omgeving - niet alleen in het westen wonend - die in de afgelopen jaren van huur naar koop zijn gegaan). Maar je moet inderdaad zeker rekening houden met onderhoudskosten en of je deze wel kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:54
Dat kun je overdreven noemen, in de praktijk moet je toch echt rekening houden met vervanging van keuken en badkamer. Al reken je om de 25 jaar, dan moet je daar dus per jaar 800 euro voor opzij zetten. Hoeveel moet je rekenen voor nieuwe vloeren, vervanging van platte daken (op uitbouwen bijv), nieuwe kozijnen, een nieuwe cv-ketel, etc etc?

Wij betaalden overigens 1300 euro huur voor een vrijstaande woning met 4 slaapkamers, een garage en een bijkeuken, op 700 m2 grond. Een hypotheek voor diezelfde woning zou ongeveer 1200 euro per maand hebben gekost, en dan komen de onderhoudskosten er nog bij.

Ik heb het idee dat echt heel veel mensen zichzelf rijk rekenen met een koopwoning terwijl ze met huur voordeliger uit zouden zijn.
Dat gevoel heb ik ook. En er wordt ook vaak minachtend gepraat over huurwoningen. Alsof koop een statussymbool moet zijn.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 12:00
Dat gevoel heb ik ook. En er wordt ook vaak minachtend gepraat over huurwoningen. Alsof koop een statussymbool moet zijn.


Dat inderdaad. En alsof je met koop altijd wat opbouwt. Mijn ex en ik verloren 55.000 euro met onze koopwoning, ik ben heel blij dat ik daarna ben gaan huren.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 13:03
Dat inderdaad. En alsof je met koop altijd wat opbouwt. Mijn ex en ik verloren 55.000 euro met onze koopwoning, ik ben heel blij dat ik daarna ben gaan huren.
Juist, en daar hoor je nou nooit mensen over. Het zijn altijd die succesverhalen hier.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nou eenmaal ook veel succesverhalen. Als je pak em beet tussen 2007 en 2015 heb verkocht dan is de kans groot dat je verlies hebt gedraaid ja. Daarvoor, in de jaren 90 werden mensen veelal rijk met hun koopwoning, vandaar de aflossingsvrije hypotheken.

Ik heb zelf in 2017 een appartement in de Randstad gekocht. Beste financiële beslissing ooit. De kosten koper heb ik er al uit. Betaalde eerst 570 bruto ten opzichte van 700 huur (4% jaarlijkse huurverhoging). Nu inmiddels door extra aflossingen maar 450 bruto. Dat dekt al wel de reserveringen voor onderhoud en bijkomende kosten (die overigens erg meevallen, denk 60 euro per maand).

Moet er niet aan denken dat ik straks met AOW'tje en wellicht een uitgekleed pensioen ook nog eens elke maand 700 huur of zoiets moet opbrengen.

Neemt niet weg dat dit niet de beste tijd is om te kopen. Even een paar jaar wachten en flink proberen te sparen. Misschien proberen een klushuis te kopen als je handig bent. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dat klushuis is ook flink onderschat vind ik altijd. Wij hebben een klushuis. Vriend heeft gouden handen, ik kan zelf ook best wat. Maar opknappen gaat ons onder de streep meer dan een ton kosten, en dan heb ik het nog niet over alle tijd en energie die er in gaat zitten. Wij doen het als 'hobby' en hebben er bewust voor gekozen, maar koop geen klushuis om "goedkoop uit te zijn", want dat valt echt vies tegen. (nouja, bij ons dus hele bewuste keuze, en dus ook een financieel tot nu toe geen grote verrassingen)
Volgens mij is al in meerdere topics berekend dat kosten voor huur en koop elkaar niet bijzonder veel ontlopen. Het verschil zit vooral in de termijn dat je ergens woont en hoe de marktwaarde zich vervolgens ontwikkeld. Daarbij loop je met kopen meer risico (zowel op winst als op verlies). Mensen zij alleen geneigd om die verlies-verhalen te negeren en zich blind te staren op de winst-verhalen.

Als je kort ergens woont is de kans vrij groot dat kopen duurder is dan huren. Als je lang ergens woont wordt de kans grotere dat kopen goedkoper is dan huren. Het omslagpunt is moeilijk te bepalen omdat marktwerking een grote rol speelt; maar ongeveer 10 jaar zou ik als een redelijke termijn zien.

Als je dus de komende 10 jaar geen hele spannende veranderingen in je leven verwacht die vragen om een andere woonsituatie dan is kopen een prima optie. Als je dat wel verwacht kan je je misschien beter richten op huren.

En behalve het kostenplaatje zijn er natuurlijk nog anderen argumenten. Maar heel doorslaggevend is het kostenplaatje in elk geval niet.
mariellet schreef:
08-12-2019 10:39
Ik vind het apart dat er zo fanatiek naar financieel adviseurs wordt verwezen
Daar zijn ze toch voor?
Als het goed is zal een financieel adviseur eerlijk zeggen wat er wel of niet mogelijk is en of het wel of geen goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
Libra86 schreef:
08-12-2019 16:06
Daar zijn ze toch voor?
Als het goed is zal een financieel adviseur eerlijk zeggen wat er wel of niet mogelijk is en of het wel of geen goed idee is.
Die preken natuurlijk voor hun eigen parochie. Als het niet kan wordt je verteld. Kan je het makkelijk betalen, pushen ze om een hogere hypotheek te nemen ipv al je spaargeld in het huis te steken.
Tja ik heb het wel vergeleken met vrienden die allemaal instapklare koopwoningen hebben, vergelijkbaar met de huurwoningen. En dan kom je in deze omgeving toch echt duurder uit qua huur waarbij er trouwens niet allerlei onderhoud aan verricht wordt. En dingen als vloeren is persoonlijk wanneer je dit aanpakt, maar die kosten heeft de huurder zelf ook. Het andere onderhoud heeft de huurder niet, maar de meeste mensen die ik ken zijn niet jaarlijks met onderhoud aan hun woning bezig. Gebeurt ook niet bij huurwoningen
Alle reacties Link kopieren
mariellet schreef:
08-12-2019 17:34
Die preken natuurlijk voor hun eigen parochie. Als het niet kan wordt je verteld. Kan je het makkelijk betalen, pushen ze om een hogere hypotheek te nemen ipv al je spaargeld in het huis te steken.

Een onafhankelijke financieel adviseur die preekt voor eigen parochie? Wij hebben een geweldige, die soms ook gewoon eerlijk kan zeggen dat wij een product niet moeten doen / niet in ons belang is. Zo'n man is goud waard, want ondanks dat ik de basis echt wel snap, is hij als vakidioot ook op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving, aankomende veranderingen etc.
En dat mensen verlies hebben gedraaid met de verkoop van hun woning is ooo subjectief. Ik ken ook genoeg die nu enorm veel winst gemaakt hebben. Dat moet je niet mee nemen in het geheel.

Maargoed, dit wordt wat off-topic. To ik zou inderdaad met een financieel adviseur om tafel gaan, maar dan wel pas als je voldoende gespaard hebt
Alle reacties Link kopieren
mariellet schreef:
08-12-2019 17:34
Die preken natuurlijk voor hun eigen parochie. Als het niet kan wordt je verteld. Kan je het makkelijk betalen, pushen ze om een hogere hypotheek te nemen ipv al je spaargeld in het huis te steken.

Onze adviseur pusht echt niet om een hogere hypotheek te nemen. Wij kunnen genoeg lenen maar gaan daar zeker 60.000 onder zitten.
mariellet schreef:
08-12-2019 17:34
Die preken natuurlijk voor hun eigen parochie. Als het niet kan wordt je verteld. Kan je het makkelijk betalen, pushen ze om een hogere hypotheek te nemen ipv al je spaargeld in het huis te steken.
Iets met alles over 1 kam scheren.
Dat is echt onzin, er zijn vast financieel adviseurs die zo werken, maar echt niet allemaal.
Daarom is het zo fijn dat je financiële adviseur tegenwoordig voor hun advies betaalt, en dat ze dus niet meer alleen op provisiebasis werken, zodat ze wel iets moesten verkopen om wat te kunnen verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Toch blijf ik het vreemd vinden waarom er altijd winst over een huis gemaakt moet worden. Je auto, caravan, kleding etc wordt toch ook niet meer waard naar mate de tijd verstrijkt? Wie heeft die onzin ooit bedacht? De banken?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 19:08
Toch blijf ik het vreemd vinden waarom er altijd winst over een huis gemaakt moet worden. Je auto, caravan, kleding etc wordt toch ook niet meer waard naar mate de tijd verstrijkt? Wie heeft die onzin ooit bedacht? De banken?

Die onzin heet marktwerking.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het kopen van mijn huis de beste beslissing ooit geweest.
Precies op het juiste moment kunnen beslissen en daardoor zeer gunstig gekocht.
Netto hypotheek gelijk aan de netto huur in mijn sociale huurflat. Die jaarlijks 6% werd verhoogd wegens scheefwonen.

Maar nu wel een vrijstaand huis op een unieke plek. Twee keer zo groot als mijn flat.
En ik kan doen wat ik wil, spijkers in muren meppen waar ik dat wil, iemand die me wat maakt.
Ja, onderhoud is wel een ding. Oud huis. Hier en daar dingen rot en versleten.
Komende zomer moet er een nieuw balkon aan. En voegwerk worden uitgevoerd.

Maar ik word nog steeds gelukkig, iedere keer als ik mijn auto op de oprit zet.


Wellicht is dat iets minder als je een huurflat verruilt voor een gelijkwaardige koopflat.
When in doubt, the auditor is always right!
Auditor schreef:
09-12-2019 21:54
Voor mij is het kopen van mijn huis de beste beslissing ooit geweest.
Precies op het juiste moment kunnen beslissen en daardoor zeer gunstig gekocht.
Netto hypotheek gelijk aan de netto huur in mijn sociale huurflat. Die jaarlijks 6% werd verhoogd wegens scheefwonen.

Maar nu wel een vrijstaand huis op een unieke plek. Twee keer zo groot als mijn flat.
En ik kan doen wat ik wil, spijkers in muren meppen waar ik dat wil, iemand die me wat maakt.
Ja, onderhoud is wel een ding. Oud huis. Hier en daar dingen rot en versleten.
Komende zomer moet er een nieuw balkon aan. En voegwerk worden uitgevoerd.

Maar ik word nog steeds gelukkig, iedere keer als ik mijn auto op de oprit zet.

Wellicht is dat iets minder als je een huurflat verruilt voor een gelijkwaardige koopflat.

Ik heb een huurwoning, maar mag toch echt ook gewoon overal in de muren boren, spijkers meppen e.d. hoor. Dus daar hoef je geen koophuis voor te kopen. Dan zoek je een huurwoning waarbij in het hurcontract staat dat je in de muren mag boren.
Denk dat je 'niemand die me wat maakt' bedoelt?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 20:55
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:54
Dat kun je overdreven noemen, in de praktijk moet je toch echt rekening houden met vervanging van keuken en badkamer. Al reken je om de 25 jaar, dan moet je daar dus per jaar 800 euro voor opzij zetten. Hoeveel moet je rekenen voor nieuwe vloeren, vervanging van platte daken (op uitbouwen bijv), nieuwe kozijnen, een nieuwe cv-ketel, etc etc?

Wij betaalden overigens 1300 euro huur voor een vrijstaande woning met 4 slaapkamers, een garage en een bijkeuken, op 700 m2 grond. Een hypotheek voor diezelfde woning zou ongeveer 1200 euro per maand hebben gekost, en dan komen de onderhoudskosten er nog bij.

Ik heb het idee dat echt heel veel mensen zichzelf rijk rekenen met een koopwoning terwijl ze met huur voordeliger uit zouden zijn.
Maar mensen die huren zitten hun hele levenslang vast aan huur. Zit je dan met je AOW en pensioentje van 1600,- waar de helft aan huur op gaat. Dat houd je dus met en eigen huis over, mits je de hypotheek hebt afgelost natuurlijk. Wij hebben het zo geregeld dat we op pensioen datum hypotheeklasten vrij zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven