Huis kopen

07-12-2019 21:09 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn eerste huis kopen. Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de voordelen en nadelen om een huis te kopen? Kunnen jullie mij advies geven? Ben het huren zo zat, maar ja ben ook weer ergens bang om een huis te kopen. Hoor graag van jullie
Liefs Annabel
Alle reacties Link kopieren
Betalen voor een goede adviseur hoeft toch geen drempel te zijn? Een goede adviseur levert je onder de streep geld op. Als je daarnaast zo onwetend bent over hoe hypotheken etc werken, dan heb je JUIST iemand nodig die jouw belangen behartigt. Als je dat geld al niet wil of kan uitgeven, dan moet je zeker niet gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nibud.nl/consumenten/woning-kopen-huren/
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... hypotheek/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Madeliefjees schreef:
07-12-2019 23:17
Je moet sowieso een flinke spaarrekening hebben, voor de kk en de bank wil ook zien dat je kunt sparen. Zij lenen jou wel 2-3 ton, dus willen ze wel zeker weten of je elke maand rond de 1000 euro kunt ophoesten.
Bovendien moet je bij een wat ouder huis echt wel 200 euro elke maand reserveren voor onderhoud. Hier net een nieuwe dakgoot en het hout aan de onderkant moest vervangen worden: 1250 euro.
Dat zijn de nadelen.

Het voordeel is dat je na 30 jaar gratis woont. Wij zijn nog onder de 60 en hebben nu al 0,0 woonlasten. Dat is erg lekker. Je geeft jezelf al een leuk pensioen.
Hier kon het de bank geen lor schelen of we konden sparen.

Belangrijkste was toch echt de loonfiche waaruit zij konden opmaken hoeveel we verdienden en waar ze na een korte berekening konden kijken hoeveel ze ons maximaal wilden lenen op die basis.


Wij hadden zelf bovendien een maximum-bedrag dat we elke maand wilden uitgeven aan wonen.
Dat ver onder het maximum-bedrag van de bank zat.


Je hoeft niet persé 2 tot 3 ton te lenen, bovendien.
Als je een bouwvallig krot koopt en dat gaandeweg opknapt kan je er in sommige buurten ook komen met 1.5 ton.
Ik zou trouwens eerst eens héél je financiële situatie onder de loupe gaan nemen.

Wat komt er elke maand binnen?
Wat gaat er elke maand buiten? Waaraan?
(Waarbij je echt 3 maanden lang alles noteert. Dus ook elk snoepje, elke sandwich op je werk, ...)

Kan er bespaard worden op wat er buitengaat?
Kan je loon omhoog?


Zelfs als je hypo even hoog is als je huur zal je die kosten koper wel ergens vandaan moeten halen en een buffer is inderdaad ook handig.
Wie weet dat met behulp van een heel strak financieel plan en sparen dat droomhuis er toch ooit inzit.
Alle reacties Link kopieren
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
Natuurlijk kost een financieel adviseur geld. Jij werkt ook niet gratis toch?
Soms kun je via je werk of de vakbond wel een gratis gesprek krijgen.

Hoe hoog is je spaarrekening nu dan? En wat betaal je aan huur?

Tegenwoordig moet je de kosten koper sowieso zelf financieren. Als je gaat verhuizen moet je vaak ook wel schilderen en eventueel een vloertje leggen, gordijnen aanschaffen, een stopcontactje hier, een schroefje daar.
Je moet echt geld achter de hand hebben, anders is het sowieso kansloos.
Plus dat je voor onderhoud moet kunnen reserveren als je er eenmaal zit. Gemeentelijke belastingen zijn vaak ook hoger dan wanneer je huurt.
Alle reacties Link kopieren
Een huis kopen is geen pakje boter TO, je klinkt echt heel onwetend.
Voor iedereen een groene tuin
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
Een (eerste) gesprek met een financieel adviseur kost niks.
Wij zijn momenteel juist zat van ons koophuis, veel pech op het moment en het loopt in de duizenden euro’s.
Dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Als je een huis koopt is kosten koper nu al 10.000 of meer.
Als jullie nu net rond kunnen komen dan is het nu waarschijnlijk niet mogelijk voor jullie om een huis te kopen.
Madeliefjees schreef:
07-12-2019 23:17
Je moet sowieso een flinke spaarrekening hebben, voor de kk en de bank wil ook zien dat je kunt sparen. Zij lenen jou wel 2-3 ton, dus willen ze wel zeker weten of je elke maand rond de 1000 euro kunt ophoesten.
Bovendien moet je bij een wat ouder huis echt wel 200 euro elke maand reserveren voor onderhoud. Hier net een nieuwe dakgoot en het hout aan de onderkant moest vervangen worden: 1250 euro.
Dat zijn de nadelen.

Het voordeel is dat je na 30 jaar gratis woont. Wij zijn nog onder de 60 en hebben nu al 0,0 woonlasten. Dat is erg lekker. Je geeft jezelf al een leuk pensioen.
Ze lenen je alleen maar die 200.000 - 300.000 als je inkomen daarnaar is. TO moet dan minimaal 45.000 - 65.000 bruto per jaar verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens alles lezen op vereniging eigen huis. Je kan online ook berekeningen laten maken op basis van je inkomen. Dan heb je een idee wat je kan kopen. En dan maar eens zoeken in “jouw” regio. Het helpt als je niet vastzit aan 1 woonplaats. Wij hebben er met een budget van 425.000 euro 1,5 jaar over gedaan (wel Randstad), dat geeft aan. Uiteindelijk is kopen een investering en los je elke maand af, zodat het huis jouw bezit wordt. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat het “huren van de bank” is.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
08-12-2019 08:30
Ik zou eerst eens alles lezen op vereniging eigen huis. Je kan online ook berekeningen laten maken op basis van je inkomen. Dan heb je een idee wat je kan kopen. En dan maar eens zoeken in “jouw” regio. Het helpt als je niet vastzit aan 1 woonplaats. Wij hebben er met een budget van 425.000 euro 1,5 jaar over gedaan (wel Randstad), dat geeft aan. Uiteindelijk is kopen een investering en los je elke maand af, zodat het huis jouw bezit wordt. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat het “huren van de bank” is
Toch is het wel zo, als je in de problemen komt en je kan de hypotheek niet meer betalen, is het aan de bank om te beslissen wat ze gaan doen met het huis.
Bij een huurhuis bestaan er sociale vangnetten, bij koophuizen niet. Dus met een koopwoning krijg je niet zo snel een uitkering, je mag eerst je huis gaan ‘opeten’.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Maar anders dan bij huren is de bank geen eigenaar van de woning. De eigenaar is verantwoordelijk voor onderhoud, verzekering, gemeentelijke lasten ed.

Enige uitkering waarbij je koophuis moet opeten is volgens mij de bijstand. Op andere uitkeringen zoals ww heeft het geen invloed.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
07-12-2019 21:41
Als je een appartement koopt gelden sommige van die dingen niet meer. Dan kan je nog steeds niet alles, maar onderhoud aan de buitenboel wordt dan weer gezamenlijk via de VVE gedaan. Plussen en minnen.

Maar dan betaal je iedere maand een (vaak forse) bijdrage aan de VVE, want die werkzaamheden worden niet gratis gedaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
08-12-2019 09:11
Maar dan betaal je iedere maand een (vaak forse) bijdrage aan de VVE, want die werkzaamheden worden niet gratis gedaan.
Bovendien, als de vve pot leeg of niet vol genoeg is wordt er alsnog verwacht dat je bijbetaalt. Lukt dat niet dan moet je of je hypotheek ophogen of in sommige gevallen een lening bij de vve afsluiten. Dus een vve is geen garantie dat er geen onverwachte kosten uit de hoek komen.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 00:50
Een huis kopen is geen pakje boter TO, je klinkt echt heel onwetend.
Dat realiseert ze zelf ook, daarom vraagt ze info, maar ze wordt meteen aan alle kanten belachelijk gemaakt.

Helaas is de huidige huurmarkt zo verziekt en de rentestand zo voordelig, dat je inderdaad met sociale huur, duurder uit kunt zijn, dan met een hypotheek voor een vergelijkbare woning.

Alleen die hypotheek krijg je niet, want je inkomen is te laag.

Het is ontzettend scheef op dit moment.

Ik woon in een heerlijk en groot huis met 250.000 hypotheek en ik betaal 710 euro per maand bruto aan hypotheek. Dat is gewoon een normaal bedrag voor een sociale huurwoning.

Naast dat dit soort huizen als waar ik woon niet te huur zijn: als ik mijn eigen huis zou moeten huren, zou ik veeeel meer kwijt zijn.
Dropdrop schreef:
08-12-2019 10:16

Ik woon in een heerlijk en groot huis met 250.000 hypotheek en ik betaal 710 euro per maand bruto aan hypotheek. Dat is gewoon een normaal bedrag voor een sociale huurwoning.

Naast dat dit soort huizen als waar ik woon niet te huur zijn: als ik mijn eigen huis zou moeten huren, zou ik veeeel meer kwijt zijn.

Maar naast die hypotheek moet je ook nog 200 euro per maand opzij zetten om onderhoud aan je koopwoning te doen (schilderwerk, tuinonderhoud, dingen als lekkage of verstopping oplossen, etc) en op termijn je cv-ketel/keuken/badkamer/vloer/dak/kozijnen te kunnen vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
08-12-2019 10:16
Dat realiseert ze zelf ook, daarom vraagt ze info, maar ze wordt meteen aan alle kanten belachelijk gemaakt.

Helaas is de huidige huurmarkt zo verziekt en de rentestand zo voordelig, dat je inderdaad met sociale huur, duurder uit kunt zijn, dan met een hypotheek voor een vergelijkbare woning.

Alleen die hypotheek krijg je niet, want je inkomen is te laag.

Het is ontzettend scheef op dit moment.

Ik woon in een heerlijk en groot huis met 250.000 hypotheek en ik betaal 710 euro per maand bruto aan hypotheek. Dat is gewoon een normaal bedrag voor een sociale huurwoning.

Naast dat dit soort huizen als waar ik woon niet te huur zijn: als ik mijn eigen huis zou moeten huren, zou ik veeeel meer kwijt zijn.

Naast hypotheek en aflossing heb je natuurlijk ook nog onderhoud van het huis dat flink kan oplopen, gemeentelijke belastingen (OZB oa die je als huurder niet hebt, en afhankelijk van gemeente kan dat behoorlijk oplopen), verzekeringen (overlijdensrisico, opstal).

Met die 710 ben je er dus nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het apart dat er zo fanatiek naar financieel adviseurs wordt verwezen, door hun adviezen zijn er genoeg in de shit gekomen. Zoek vooral dingen zelf uit via internet en bespreek dit met je partner (volgens mij heb je die) of met mensen in de omgeving die er open voor staan over: wat je maximaal kan lenen, wat zijn de huizenprijzen, wil je een lineaire of annuiteiten hypotheek, hoe hoog zijn de rentes en hoe lang je dit wil vastzetten. En het belangrijkste: wat wil je per maand maximaal kwijt zijn aan hypotheek? Zo moeilijk is het niet, maar als we allemaal dom gehouden worden kunnen de banken mooi profiteren van je. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-12-2019 10:30
Naast hypotheek en aflossing heb je natuurlijk ook nog onderhoud van het huis dat flink kan oplopen, gemeentelijke belastingen (OZB oa die je als huurder niet hebt, en afhankelijk van gemeente kan dat behoorlijk oplopen), verzekeringen (overlijdensrisico, opstal).

Met die 710 ben je er dus nog niet.
Plus met een sociaal huurhuis kun je huursubsidie krijgen bij laag inkomen
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 10:24
Maar naast die hypotheek moet je ook nog 200 euro per maand opzij zetten om onderhoud aan je koopwoning te doen (schilderwerk, tuinonderhoud, dingen als lekkage of verstopping oplossen, etc) en op termijn je cv-ketel/keuken/badkamer/vloer/dak/kozijnen te kunnen vervangen.
Tuurlijk, maar als die 200 het bedrag is wat je bespaart aan huur door een vergelijkbare woning te kopen, waarbij je wel meer keus hebt qua locatie en dergelijke, snap ik dat je wil onderzoeken of kopen een optie kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 10:42
Plus met een sociaal huurhuis kun je huursubsidie krijgen bij laag inkomen
Voor huursubsidie hoef je niet in een sociale huurwoning te wonen, je huur moet gewoon onder het maximale bedrag blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, achteraf bekeken was het één bak ellende waar ik misschien wel veel van geleerd heb hoor maar dan vooral dat ik er echt helemaal niet gelukkig van werd om eigenaar te zijn. (en ik heb nota bene op een heel goed moment gekocht) maar wat een berg financiële rompslomp.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
08-12-2019 10:53
Ik zou het niet doen, achteraf bekeken was het één bak ellende waar ik misschien wel veel van geleerd heb hoor maar dan vooral dat ik er echt helemaal niet gelukkig van werd om eigenaar te zijn. (en ik heb nota bene op een heel goed moment gekocht) maar wat een berg financiële rompslomp.
Een huis kopen in deze tijd is alleen rendabel bij een heel goed inkomen en veel spaargeld. Plus als je een oud huis koopt, is het ook fijn als je zelf handig bent.
Voor iedereen een groene tuin
Even een correctie, hier betalen huurders wel degelijk ook zelf de gemeentelijke belastingen, alleen OZB niet. Ook verzekeringen zijn hier verplicht. Zodoende betaal ik meer dan meerdere vrienden met een koophuis. Die hebben dan ook geen onderhoudskosten of reparaties gehad nog. Maar die zijn toch aardig te dekken met die €200 per maand die meer uitgegeven worden als huurder
Fleecedekentje10 schreef:
08-12-2019 10:57
Even een correctie, hier betalen huurders wel degelijk ook zelf de gemeentelijke belastingen, alleen OZB niet. Ook verzekeringen zijn hier verplicht. Zodoende betaal ik meer dan meerdere vrienden met een koophuis. Die hebben dan ook geen onderhoudskosten of reparaties gehad nog. Maar die zijn toch aardig te dekken met die €200 per maand die meer uitgegeven worden als huurder


Ook als je vervanging van keuken en badkamer (ieder toch al snel 10.000 euro) eens in de 15 jaar meerekent? Alleen daarvoor al moet je per jaar 1200 euro opzij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje10 schreef:
08-12-2019 10:57
Even een correctie, hier betalen huurders wel degelijk ook zelf de gemeentelijke belastingen, alleen OZB niet. Ook verzekeringen zijn hier verplicht. Zodoende betaal ik meer dan meerdere vrienden met een koophuis. Die hebben dan ook geen onderhoudskosten of reparaties gehad nog. Maar die zijn toch aardig te dekken met die €200 per maand die meer uitgegeven worden als huurder
De OZB is bij ons al >1300 per jaar, dus dat is al ruim 100 euro per maand wat je weg kan zetten. (0,5% bij een hypotheek van 270K)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven