Huis kopen

07-12-2019 21:09 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn eerste huis kopen. Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de voordelen en nadelen om een huis te kopen? Kunnen jullie mij advies geven? Ben het huren zo zat, maar ja ben ook weer ergens bang om een huis te kopen. Hoor graag van jullie
Liefs Annabel
SEM72 schreef:
10-12-2019 13:06
Maar mensen die huren zitten hun hele levenslang vast aan huur. Zit je dan met je AOW en pensioentje van 1600,- waar de helft aan huur op gaat. Dat houd je dus met en eigen huis over, mits je de hypotheek hebt afgelost natuurlijk. Wij hebben het zo geregeld dat we op pensioen datum hypotheeklasten vrij zijn.

Aflossen is gewoon een vorm van verplicht sparen. Als je huurt kan je datzelfde ook sparen, alleen is het niet verplicht. Als jij een woning gaat huren, maar hetzelfde bedrag per maand spaart, dan heb jij over 30 jaar ook een bedrag over ter waarde van een huis. Bij koop heb je dan een huis over en bij huur heb je dan een bedrag ter waarde van een huis over.

Ik vind het altijd zo apart dat mensen huren zien als geld weg gooien en kopen zien als slapend rijk worden. Het zijn gewoon twee varianten om je woonlasten te betalen. Bij de ene variant betaal je maandelijkse woonlasten aan de bank met het huis als onderpand en heb je hogere bijkomende kosten. Bij de andere variant betaal je de maandelijkse woonlasten aan de huiseigenaar en heb je minder bijkomende kosten. Bij de ene heb je meer kans op winst of verlies doordat je zelf ook het risico draagt en bij de andere heb je geen kans op winst of verlies omdat je zelf ook geen risico draagt. Het ligt voornamelijk aan je situatie en de ontwikkelingen in de toekomst die bepalend zijn of de ene variant meer kost dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
10-12-2019 16:10
Als jij een woning gaat huren, maar hetzelfde bedrag per maand spaart, dan heb jij over 30 jaar ook een bedrag over ter waarde van een huis.
Een gemiddelde sociale (of particuliere) huurder kan echt niet hetzelfde bedrag dat ze aan huur betalen, ook nog sparen hoor. En met vermogen op de bank, krijg je geen huursubsidie, kun je nog minder sparen.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
10-12-2019 16:10
Aflossen is gewoon een vorm van verplicht sparen. Als je huurt kan je datzelfde ook sparen, alleen is het niet verplicht. Als jij een woning gaat huren, maar hetzelfde bedrag per maand spaart, dan heb jij over 30 jaar ook een bedrag over ter waarde van een huis. Bij koop heb je dan een huis over en bij huur heb je dan een bedrag ter waarde van een huis over.

Knappe huurder die hetzelfde spaart per maand als wat hij betaald aan huur. :-?
SHIFTY schreef:
10-12-2019 16:10
Aflossen is gewoon een vorm van verplicht sparen. Als je huurt kan je datzelfde ook sparen, alleen is het niet verplicht. Als jij een woning gaat huren, maar hetzelfde bedrag per maand spaart, dan heb jij over 30 jaar ook een bedrag over ter waarde van een huis. Bij koop heb je dan een huis over en bij huur heb je dan een bedrag ter waarde van een huis over.

Ik vind het altijd zo apart dat mensen huren zien als geld weg gooien en kopen zien als slapend rijk worden. Het zijn gewoon twee varianten om je woonlasten te betalen. Bij de ene variant betaal je maandelijkse woonlasten aan de bank met het huis als onderpand en heb je hogere bijkomende kosten. Bij de andere variant betaal je de maandelijkse woonlasten aan de huiseigenaar en heb je minder bijkomende kosten. Bij de ene heb je meer kans op winst of verlies doordat je zelf ook het risico draagt en bij de andere heb je geen kans op winst of verlies omdat je zelf ook geen risico draagt. Het ligt voornamelijk aan je situatie en de ontwikkelingen in de toekomst die bepalend zijn of de ene variant meer kost dan de andere.
Helemaal eens maar waar het in mijn ogen vaak fout gaat in topic als dit, is dat mensen de bedragen van maandelijkse huurlasten vergelijken met bedragen van maandelijkse hypotheek (en vaak is dan al onduidelijk of het netto of bruto is). Die kunnen dan best wel vergelijkbaar zijn (met of zonder onderhoud) of in het voordeel van huren uitpakken, maar waar men dan vaak overheen stapt, is dat er bijna niemand meer is met een (volledige) aflosvrije hypotheek. Dat er dus in het maandbedrag ook altijd een bedrag is wat je in je eigen huis steekt en op de lange termijn zeer waarschijnlijk altijd wel weer terug krijgt (en ja, ik weet dat dat niet zeker is, daarom zeg ik ook op de lange termijn).

Volgens mij heb je op die manier, over een jaar of 30 gerekend, wel altijd minder osten met een koophuis dan met een huurhuis.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
09-12-2019 22:24
Ik heb een huurwoning, maar mag toch echt ook gewoon overal in de muren boren, spijkers meppen e.d. hoor. Dus daar hoef je geen koophuis voor te kopen. Dan zoek je een huurwoning waarbij in het hurcontract staat dat je in de muren mag boren.
Denk dat je 'niemand die me wat maakt' bedoelt?
Dat laatste.

In mijn huurwoning mocht ik ook overal boren en spijkers slaan.
Alleen toen ik er uit ging mocht ik alles dichtmaken en het hele huis opknappen.
Als in: alle muren en plafonds witten, nieuw douchegarnituur ophangen en zelfs een nieuwe spiegel in de badkamer hangen.
Strenge woningbouwvereniging.

Als ik hier ooit uit ga laat ik alles zitten, mag de nieuwe eigenaar doen.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik denk ook dat veel starters koopwoningen idealiseren. Mensen die zelf niet handig zijn en alles willen/moeten uitbesteden qua onderhoud. Mensen die wat meer wispelturig zijn en weer snel willen verkopen. Onderschatten van de standaard kosten en onderhoudskosten.
Wij hebben een lagere hypotheek dan toen we huurden maar ik ben toch echt wel meer geld kwijt hoor.

Wij hebben echter een woning gekocht in een goede periode, lage huizenprijzen, lage rente. Woning met veel uitbreidmogelijkheden (zolder, uitbouw). Dus we kunnen nog heel wat ruimte creeëren. Locatie is prettig voor de toekomst ivm kinderen. Plus, wij waarderen lage lasten ;) Zouden niet snel groter kopen maar liever financiële vrijheid creeëren.

Dus we sparen voor verbouwingen/opknappen/verduurzamen, lossen de hypotheek af. Ik heb een grote tuin, huis met open keuken, en 3 royale slaapkamers, ruime badkamer. Vrij uitzicht achter, beschermd natuurgebied dus daar gaat niet zomaar gebouwd worden, voorzieningen in de buurt en binnen 5 minuten bij de snelweg.
We willen een serre aanbouwen en de zolder gaan gebruiken als extra slaapkamer. We hebben dit huis gekocht voor 160.000, annuiteitenhypotheek. Ik verklaar mezelf voor gek als ik nog iets anders ga kopen of ik moet echt de loterij winnen.

Maar eigenlijk denk ik dat TO al weg is.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
10-12-2019 13:06
Maar mensen die huren zitten hun hele levenslang vast aan huur. Zit je dan met je AOW en pensioentje van 1600,- waar de helft aan huur op gaat. Dat houd je dus met en eigen huis over, mits je de hypotheek hebt afgelost natuurlijk. Wij hebben het zo geregeld dat we op pensioen datum hypotheeklasten vrij zijn.
Vergeet bovendien niet dat de huur ieder jaar weer stijgt. Je hypotheeklast blijft hetzelfde. Toen ik ging kopen werd de maandlast ineens een stuk hoger, maar zoals de anderen ook zeggen: dat geld ben je niet kwijt, je hebt straks een afgelost huis. Als ik was blijven huren en mijn huur bleef elk jaar ca 2 a 3 % stijgen was na 30 jaar de huur niet meer op te brengen als de AOW niet wordt geïndexeerd, terwijl ik bij kopen tegen die tijd een afgeloste hypotheek heb.

Maar goed, voor je gaat kopen moet je dus niet in de situatie zitten dat je de huur van een sociale huurwoning al nauwelijks kan betalen.
Zizo schreef:
07-12-2019 21:29
Kijk even op de website van Vereniging Eigen Huis. Daar kun je veel info vinden.
+ 1

Daar ben ik ook begonnen, toen ik een huis wilde kopen.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste eerste stap is dat je je financiën op orde hebt. Als je nu nét rond komt wil het niet zeggen dat na het kopen van een huis je opeens riant kunt leven.

Maak een budget, kijk wat je per maand in totaal aan woonlasten wil uitgeven.

Van die woonlasten moet je veel betalen:
- Hypotheekaflossing
- Hypotheekrente
- Verzekeringen
- Gemeentelijke belastingen
- Gas, water, licht
- Internet, televisie en telefonie
- Onderhoud-spaarpot

Bij elkaar best veel dingen. Omdat jullie nu net rondkomen zit een nieuwbouwwoning er niet in: daar moet je namelijk op wachten en dan heb je enkele jaren dubbele woonlasten. Maar een relatief nieuwe woning heeft wel minder onderhoud nodig, dus dat kan wat ruimte geven. Die woningen zijn vaak wel weer wat duurder.

Je kunt een eerste gesprek met een hypotheekadviseur hebben zonder dat je hier meteen voor hoeft te betalen. Die kan je snel een indruk geven. Maar bedenk even heel goed wat het doel van de hypotheekadviseur is: De adviseur krijgt betaalt als jij een hypotheek afsluit. Welke hypotheek je afsluit, hoe groot hij is en of hij echt goed bij je past is voor de adviseur niet echt van belang. Daarom moet je ook zelf nadenken! Je kunt niet meer bij de adviseur aankloppen als blijkt dat je nadat je de woning hebt gekocht iedere maand 250 euro extra kwijt bent aan onderhoud waar je geen rekening mee hebt gehouden...

Wat je opzij moet zetten voor onderhoud enzo? Geen idee: dat hangt van je woning af. Ik zit in een nieuwbouwwoning en reken daar 5% van de woonlasten voor iedere maand. Maar mijn woning is relatief duur vanwege de grond en omvang, terwijl onderhoud nu nog erg beperkt is. Ik kan me zomaar voorstellen dat je bij een oude en wat goedkopere woning wel 20% opzij wil zetten (1000 euro lasten levert je dan 2400 euro aan onderhoudsbudget op: een nieuwe dakbedekking kost je zo 10.000 euro en als je schade hebt omdat je dingen niet hebt laten repareren kan dat nog veel verder oplopen!

Naast alle vaste lasten heb je natuurlijk ook nog alles dat met de verhuizing samenhangt: je hebt een makelaar nodig, een bouwkundig keuringsrapport, kostenkoper, hypotheekadviseur, notariskosten etc. daarvoor heb je gewoon een flinke spaarpot nodig. Soms kun je dit apart lenen bij de bank met een persoonlijke lening (deze is wel veel duurder dan je hypotheek en moet ook veel sneller worden afgelost!) of kun je wellicht bij familie hier hulp voor vragen: door de lage rente is het niet heel prijzig voor mensen om geld uit te lenen. Zorg voor jezelf wel dat je zeker weet dat je dit terug kunt betalen.

Hou er rekening mee dat je een verplichting voor lange termijn aan gaat. Je kunt de huur niet even opzeggen en ergens goedkoper gaan zitten. Regel ook dat je kinderen niet in problemen komen als ze je huis erven. Als zij geen inkomen hebben, en er is geen spaargeld en geen levensverzekering, dan gaat het huis naar de bank en met pech dus ook alles wat je ze nalaat om de kosten te dekken. Een levensverzekering is dus wel de moeite als je je kinderen goed achter wil laten met een koophuis met hypotheek belast.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
07-12-2019 21:41
Als je een appartement koopt gelden sommige van die dingen niet meer. Dan kan je nog steeds niet alles, maar onderhoud aan de buitenboel wordt dan weer gezamenlijk via de VVE gedaan. Plussen en minnen.
Daar zitten ook wel weer risico's aan:

Als de VVE onvoldoende geld in kas heeft voor groot onderhoud, dan komt dit aan op de individuele bewoners. Stel je zit met drie in een VVE en het dak lekt, dan heeft iedereen daar last van. Maar als er geen geld in kas is en één van de VVE-leden wil niet bijdragen dan heb je een probleem. Andersom: je moet zelf ook sparen om eventueel bij te kunnen dragen als er iets gedaan moet worden.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
07-12-2019 21:48
op het moment koop je duur. als je nu huurt dan kun je beter nog een paar jaar wachten. misschien is het dan weer wat goedkoper. deze gekte kan niet door blijven gaan. Je moet het huis ook weer een keer kwijt. en de kans is groot dat je dan restschuld overhoudt als je duur koopt.
Dat is een heel lastige. Vijf jaar geleden riep men al dat je op dit moment duur koopt. Je zorgt wel voor marge door een woning te kopen op een goede locatie, deze goed te onderhouden én vooral niet te klein. Koop je een woning waarvan je weet dat je er over vijf jaar uit moet, dan loop je wel een risico. Maar als je weet dat je er wel 20 jaar kan wonen, dan is - ongeacht je aankoopprijs en de woningmarkt over 20 jaar - je hypotheek grotendeels afbetaald. Je kunt je huis prima voor een lager bedrag verkopen dan waarvoor je het kocht (al is dat over 20 jaar door inflatie echt wel een hoger bedrag geworden), je hoeft de bank niet meer zoveel terug te betalen. En daar komt bij: je hebt dan lagere woonlasten gehad.

Rekenvoorbeeld:

Huidige huur: 1000 euro.

Wat kost huren je over een periode van 20 jaar:
12.-000 in jaar één, dan een jaarlijkse verhoging van ongeveer 4% levert een oplopend bedrag op tot 25.000 euro per jaar in het laatste jaar. Totale lasten: ruim 350.000 euro.

Stel je koopt en je hebt woonlasten (hypotheek + aflossing + verzekering en onderhoud)) van 1000 euro. Die woonlasten veranderen niet als je de rente voor 20 jaar vast zet voor die eerste twintig jaar. 12.000 euro per jaar levert dan over de hele looptijd: 240.000 euro.

Ruim een ton verschil dus over die twintig jaar. Met 1000 euro per maand kun je ongeveer 200.000 euro lenen voor een woning. Omdat je dan over een periode van 20 jaar een ton minder uitgeeft aan je koopwoning dan aan de huurwoning, kun je dus wel wat verlies nemen op je woning tegen die tijd. Als dat al zo zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-12-2019 22:49
Vergeet niet dat, wanneer je koopt, je eigenlijk huurt van de bank. Allen je mag je eigenaar noemen, en ook al kosten van het huis zijn voor jezelf. Nieuwe kozijnen, nieuwe cv ketel, dakpannen die vernieuwd moeten worden etc etc. Er zitten veel meer kosten aan een eigen huis dan aan een huurhuis.
Een hypotheek is echt op geen enkele manier te vergelijken met huren.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-12-2019 11:57
Weinig verschil tussen huur en hypotheek! Dat zie ik in de praktijk echter zelden (veel mensen in mijn omgeving - niet alleen in het westen wonend - die in de afgelopen jaren van huur naar koop zijn gegaan). Maar je moet inderdaad zeker rekening houden met onderhoudskosten en of je deze wel kunt betalen.
Weinig verschil inderdaad in maandelijkse lasten. Wel groot verschil als je na dertig jaar hypotheekvrij bent en nog een huis hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 13:03
Dat inderdaad. En alsof je met koop altijd wat opbouwt. Mijn ex en ik verloren 55.000 euro met onze koopwoning, ik ben heel blij dat ik daarna ben gaan huren.
Waarom verloren jullie 55.000 euro? Gedwongen verkoop omdat jullie uit elkaar gingen?

Dát is nu precies waarom mensen de mist in gaan en waar je rekening mee moet houden als je een huis uit zoekt.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-12-2019 19:08
Toch blijf ik het vreemd vinden waarom er altijd winst over een huis gemaakt moet worden. Je auto, caravan, kleding etc wordt toch ook niet meer waard naar mate de tijd verstrijkt? Wie heeft die onzin ooit bedacht? De banken?
Je wordt beloond voor een bepaald risico dat je neemt en het bezitten van een schaars goed.

Een auto wordt minder waard omdat deze in kwaliteit sterk achteruit gaat en niet schaars is. Maar dat wordt bijvoorbeeld al anders met unieke oldtimers die tonnen waard kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor bepaalde antiek.

Een huis is natuurlijk ook hartstikke schaars: het is natuurlijk de waarde van de grond, het vergunning- en bouwrisico dat al genomen en de beperkte beschikbaarheid die ervoor zorgt dat mensen er voor betalen. Daarom is een woning in de randstad waar veel minder ruimte is, veel duurder dan eenzelfde woning ergens op de hei.
Je zit wel 'veiliger' als je in je huurhuis blijft. In geval dat je met een uitkeringssituatie te maken krijgt. Ken iemand die eigenlijk afgekeurd moest worden vanwege ziekte. Maar uwv is heel streng tegenwoordig. Die kwam in de bijstand en raakte op die manier zijn koopwoning kwijt.

Bovendien moet je een behoorlijke smak geld meenemen tegenwoordig. Je moet wel gemiddeld zo'n 10.000 euro inleggen. Kosten koper kun je niet meer meenemen in je hypotheek.

Bij huren komt veel minder kijken. Het geeft je meer een onafhankelijker en vrijer gevoel (voor veel mensen geldt dit).
En als je niet lang van plan bent te blijven wonen, is het ook prettiger, veel minder rompslomp en minder kans op een restschuld.
(mijn vader zegt altijd: alleen gaan kopen als je ergens minstens 10 jaar wilt blijven wonen
Hier in de regio zijn de wachttijden ook (nog) niet lang voor een sociale huurwoning. Maximaal een jaartje of 3 ongeveer.
Particulier huren is wel weer een ander verhaal. En wel iets minder gunstig t.o.v kopen.

Het grootste voordeel met koopwoning is dat je na 30 jaar je huis hebt afbetaald. Je kunt dan eigenlijk gratis wonen. Terwijl je huur zult moeten blijven door betalen totdat je sterft.
maar zegt eens eerlijk: Je weet nooit of je de 60 of 70 wel haalt.
Niemand kan in de toekomst kijken.

Voor beide is wat te zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-12-2019 12:47
Waarom verloren jullie 55.000 euro? Gedwongen verkoop omdat jullie uit elkaar gingen?

Dát is nu precies waarom mensen de mist in gaan en waar je rekening mee moet houden als je een huis uit zoekt.
Of gewoon niet scheiden. Zeker niet als je huis onder water staat.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-12-2019 11:19
De OZB is bij ons al >1300 per jaar, dus dat is al ruim 100 euro per maand wat je weg kan zetten. (0,5% bij een hypotheek van 270K)
Dat is wel absurd veel.
Hier totale gemeentelijke lasten nog niet eens de helft, dus ozb max 300 euro ofzo.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:01
Ook als je vervanging van keuken en badkamer (ieder toch al snel 10.000 euro) eens in de 15 jaar meerekent? Alleen daarvoor al moet je per jaar 1200 euro opzij zetten.
Ook niet nodig. Onze keuken was A goedkoper en B zit er al weer minimaal 20 jaar in.
En de badkamer kan prima 30 jaar mee, hooguit vervang je af en toe de douchekop en de wc-bril en kraan. De rest slijt amper.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:54
Dat kun je overdreven noemen, in de praktijk moet je toch echt rekening houden met vervanging van keuken en badkamer. Al reken je om de 25 jaar, dan moet je daar dus per jaar 800 euro voor opzij zetten. Hoeveel moet je rekenen voor nieuwe vloeren, vervanging van platte daken (op uitbouwen bijv), nieuwe kozijnen, een nieuwe cv-ketel, etc etc?

Wij betaalden overigens 1300 euro huur voor een vrijstaande woning met 4 slaapkamers, een garage en een bijkeuken, op 700 m2 grond. Een hypotheek voor diezelfde woning zou ongeveer 1200 euro per maand hebben gekost, en dan komen de onderhoudskosten er nog bij.

Ik heb het idee dat echt heel veel mensen zichzelf rijk rekenen met een koopwoning terwijl ze met huur voordeliger uit zouden zijn.
Ook dat klopt niet. De kozijnen hier zitten er al minimaal 25 jaar in, en meer dan af en toe een likje verf is niet nodig.
Cv ketel, schilderwerk, een plat dak, inderdaad daar moet je rekening mee houden, maar dat heeft ons echt geen honderden euro’s per jaar gekost.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven