Ik zoek de moed en kracht maar kan het niet vinden.

03-07-2019 20:58 342 berichten
Ik heb voor een mooi prijsje twee hele mooie vitrinekasten gekocht. Vanmiddag zijn mijn kasten gebracht en ik ben er erg blij mee, maar voordat ik ze in elkaar kan zetten, moet ik eerst het plafond en alle wanden in de woonkamer sauzen en voordat ik dat kan doen moet ik de hele kamer overhoop gooien, lampen van het plafond en de wanden, lijstjes weghalen, kleed oprollen, planten weg, dressoir verkassen, tafeltjes en hocker weg, de vensterbanken leeghalen en als ik dat allemaal gedaan heb, moet ik alles met plastic beschermen, dan kan ik pas aan verf denken.
Alle hoekjes en randjes moeten eerst met een kwast gedaan worden en dat is veel, heel veel en als dat gedaan is kan ik pas met de roller aan de slag.

Ik zit op de bank, kijk rond en een ernstige vermoeidheid en moedeloosheid overvalt me.
Het moet gebeuren, de latexlaag die er nu zit, zit er al ruim 14 jaar, dus het wordt hoog tijd.

Toen ik hier kwam wonen was ik 43 en had energie voor tien, heb in één dag het hele huis behangen en in een halve dag de drie kamers gesausd, maar die kracht en energie heb ik niet meer en een project als dit, waar ik nooit mijn hand voor omdraaide ziet er nu uit alsof ik de tour de france moet winnen. Is ook niet vreemd natuurlijk, ik moet toegeven dat ik geen jonge blom meer ben en het allemaal een tandje minder gaat. Heel frustrerend, want ik zou zo graag kunnen.
Nou heb ik al besloten dat het weken mag duren eer ik klaar ben, dus die dwang zit er niet meer achter, alleen het maken van een beginnetje grijpt me naar de keel.

Weten jullie hoe ik de moed en kracht kan vinden?
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:15
Mijn zoon heeft geholpen met het sauzen van het zijkamertje en dat ziet er niet uit. Die man heeft echt twee linkerhanden.

Ja, dat was voor mijn depressie, toen zag ik alles nog rooskleurig in, al moest ik de mount Everest beklimmen, maar die energie heb ik niet meer.
Het zwaarst werk bij schilderen is imo de muren enzo leeg maken. Dus al trek je morgen een kast van de muur, en overmorgen weer een. Boeiend als je 2 maanden bezig bent. Je bent bezig. :hug:

En vaak merk ik in mijn eigen depressie dat dat ene dingetje toch wel mee valt, dus doe ik er eentje extra. Maar dat zal ook wel van de heftigheid afhangen ben ik bang?
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 21:50
13.67% gewijzigd
Oh dit heb ik ook altijd, heel erg. Maar ipv iets motiverends; is het echt nodig om te sauzen? Bij mij zit alles er ook al 12 jaar op en ziet er nog prima uit hoor. Denk dat ik er de komende 12 jaar ook nog niks aan ga doen. Als ik jou was liet ik het sauzen voor wat het is en ging ik lekker met die kasten aan de slag. Dat is veel leuker toch? En hoe vaak kijk je nu tenslotte naar je plafond... ;)
Alle reacties Link kopieren
Qua topictitel dacht ik eerder dat ik op Psyche terechtkwam.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mermedina schreef:
03-07-2019 21:46
Leuk!

Niet iedereen kan overigens goed met een roller overweg. Te droog, te nat; allebei niet goed. Te droog =spetteren en te nat =uitglijden plus een oneven/ niet dekkend resultaat. Het loont de moeite om even wat you tube instructies te kijken voor de juiste techniek. Kun je alvast meetellen als eerste stap ;) tenzij je al een ‘pro’ bent natuurlijk.
Ik ben een pro in het sauzen van plafonds met de hand op een trapleer, alleen lukt me dat nu niet meer. Dat is één van de nadelen van tegen de zestig lopen en daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Stefke schreef:
03-07-2019 21:46
Je gaat vanavond beginnen. Niet met verven, wel met het maken van een planning!
En daar ga je je aan houden. Trek net net zoveel tijd voor uit als je denkt nodig te hebben.
Dag 1: alle losse rommeltjes e.d. de kamer uit, planten, eetkamerstoelen etc.
Dag 2: vraag een buurjongen / puberkind van een vriendin / wie dan ook om je voor een paar zakcenten te helpen de kamer helemaal leeg te maken.
Dag 3: alle materialen verzamelen en de boel afplakken (eventueel met hulp van gisteren).
Dag 4: etc.

Wat een ellende he! Hier mag het schilderwerk ook wel weer eens aangepakt worden...
Succes!
De planning is helemaal klaar, nu moet ik het nog waarmaken.
Plannen zat, maar je weet hoe dat kan gaan.
Kissie30 schreef:
03-07-2019 21:49
Oh dit heb ik ook altijd, heel erg. Maar ipv iets motiverends; is het echt nodig om te sauzen? Bij mij zit alles er ook al 12 jaar op en ziet er nog prima uit hoor. Denk dat ik er de komende 12 jaar ook nog niks aan ga doen. Als ik jou was liet ik het sauzen voor wat het is en ging ik lekker met die kasten aan de slag. Dat is veel leuker toch? En hoe vaak kijk je nu tenslotte naar je plafond... ;)
Ik heb een aantal jaren gerookt in huis, dus het moet echt gebeuren en mezelf kennende blijft me dat ergeren als het niet gedaan wordt.
Kissie30 schreef:
03-07-2019 21:49
Oh dit heb ik ook altijd, heel erg. Maar ipv iets motiverends; is het echt nodig om te sauzen? Bij mij zit alles er ook al 12 jaar op en ziet er nog prima uit hoor. Denk dat ik er de komende 12 jaar ook nog niks aan ga doen. Als ik jou was liet ik het sauzen voor wat het is en ging ik lekker met die kasten aan de slag. Dat is veel leuker toch? En hoe vaak kijk je nu tenslotte naar je plafond... ;)
Ik heb een aantal jaren gerookt in huis, dus het moet echt gebeuren en mezelf kennende blijft me dat ergeren als het niet gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:52
De planning is helemaal klaar, nu moet ik het nog waarmaken.
Plannen zat, maar je weet hoe dat kan gaan.
Wat mij altijd helpt als ik slecht in mijn vel zit, is niet denken maar gewoon doen. Tegenzin negeren en in beweging komen. Opruimen in je huis is ook opruimen in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Het helpt mij altijd door op een gegeven moment gewoon te denken: morgen ga ik aan de slag. Geen gezeur. Gewoon doen. Ik sta om ... op. Ga eten en dan aan de slag. Eenmaal bezig gaat het wel.
Overigens kan je zoon best wel helpen met de meubels en afplakken. Dat scheelt je al de helft van het werk. En neem een lange steel voor je plafond èn muur. Overigens vind ik zelf de randjes doen altijd nou het leukste klusje.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Nou als je echt depressief bent kan een psych je wel helpen. Als je je arm breekt zeg je toch ook niet ja maar ik moet gewoon schilderen en slepen met spullen geen tijd voor de ehbo en gips snap je? Een echte depressie is een ziekte geen dipje van een paar dagen of balen dat je iets niet alleen kan
Alle reacties Link kopieren
Deelde mijn tijd altijd in kwartiertjes op. Na dat kwartier. Klaar. Stoppen. Laat het perfectionisme maar varen en doe wat je kan.

Koop inderdaad van die grote plastic vellen (in de bouwmarkt), waar je je meubels en alles mee kan afdekken, dan hoeft niet alles weg.

Zo heb ik verleden jaar tapijttegels in een slaapkamer gelegd. Elke dag 15 minuten eraan werken. En dan moest ik ook nog eerst het oude tapijt weghalen. Ook in een periode van geen energie, geen overzicht en een groot gevoel dat ik dat nooit kon. Niet goed genoeg en niet kon afmaken.

Hoe fijn voelde het om de eerste 4 tegels te hebben liggen. En daarna nog 4...zo lukte die klus. Alleen.

Komt goed Cateautje!
Everything you see I owe to spaghetti!
"Wat mij altijd helpt als ik slecht in mijn vel zit, is niet denken maar gewoon doen. Tegenzin negeren en in beweging komen. Opruimen in je huis is ook opruimen in je hoofd."

"Het helpt mij altijd door op een gegeven moment gewoon te denken: morgen ga ik aan de slag. Geen gezeur. Gewoon doen. Ik sta om ... op. Ga eten en dan aan de slag. Eenmaal bezig gaat het wel.
Overigens kan je zoon best wel helpen met de meubels en afplakken. Dat scheelt je al de helft van het werk. En neem een lange steel voor je plafond èn muur. Overigens vind ik zelf de randjes doen altijd nou het leukste klusje. "

Ja, zo heb ik het ook altijd gedaan, maar die toverspreuk werkt niet meer op één of andere manier. Ik weet ook dat als ik eenmaal bezig ben dat het allemaal wel mee zal vallen, dat heb ik mezelf al een aantal malen verteld, maar het brengt me niet tot actie en daar word ik zelf helemaal lodderig van. Ik ken mezelf niet meer wat dat betreft.
Ice-coffee schreef:
03-07-2019 22:03
Nou als je echt depressief bent kan een psych je wel helpen. Als je je arm breekt zeg je toch ook niet ja maar ik moet gewoon schilderen en slepen met spullen geen tijd voor de ehbo en gips snap je? Een echte depressie is een ziekte geen dipje van een paar dagen of balen dat je iets niet alleen kan
Het enige waar een psych me mee kan helpen is de verfroller ter hand te nemen.
Annapicobella schreef:
03-07-2019 22:09
Deelde mijn tijd altijd in kwartiertjes op. Na dat kwartier. Klaar. Stoppen. Laat het perfectionisme maar varen en doe wat je kan.

Koop inderdaad van die grote plastic vellen (in de bouwmarkt), waar je je meubels en alles mee kan afdekken, dan hoeft niet alles weg.

Zo heb ik verleden jaar tapijttegels in een slaapkamer gelegd. Elke dag 15 minuten eraan werken. En dan moest ik ook nog eerst het oude tapijt weghalen. Ook in een periode van geen energie, geen overzicht en een groot gevoel dat ik dat nooit kon. Niet goed genoeg en niet kon afmaken.

Hoe fijn voelde het om de eerste 4 tegels te hebben liggen. En daarna nog 4...zo lukte die klus. Alleen.

Komt goed Cateautje!
Het zijn dit soort posts die me heel erg goed helpen en daarmee is al de helft gewonnen. Eigenlijk heb ik daar het topic voor geopend. :)
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:56
Ik heb een aantal jaren gerookt in huis, dus het moet echt gebeuren en mezelf kennende blijft me dat ergeren als het niet gedaan wordt.
Hmmm oke, dat begrijp ik. Probeer het dan zo aangenaam mogelijk voor jezelf te maken. Wat bij mij helpt;

- Zo uitgerust mogelijk beginnen
- Lekker muziekje op
- Redbull erbij voor meer energie (ja I know, suikers enz, maar ik krijg er echt meer energie van)
- Iets lekkers te knabbelen erbij
- Tijdsblokken maken: ik ga nu 3 kwartier iets doen, daarna mag ik een kwartiertje internetten
Cateautje schreef:
03-07-2019 22:10
Het enige waar een psych me mee kan helpen is de verfroller ter hand te nemen.
Heb je wel eens een maatschappelijk werkster gehad? Ik heb er een, een stuk praktischer, meer recht toe, recht aan. Stel ik krijg een keer een meubel niet van de meubel getrokken dan weet ik zeker dat ze me daar even mee kan helpen. Net als met me naar de dokter gaan etc. Het is allemaal net anders dan met een psycholoog. Het zijn zelf net meer echte mensen zeg maar. :$

Ik kan met haar ook zulke gesprekken in het echt voeren. Ze kent me heel goed, weet precies waar ik me mee bezig houd en te benoemen wat ik altijd toch maar weer “mooi voor elkaar krijg” ook al zie ik in mijn kop zwart als de nacht.
Zo, het dressoir staat op z'n nieuwe plek, daar hoef ik niets meer aan te doen, behalve later wat spulletjes overhevelen in de nieuwe kasten. :-D
YellowLemon schreef:
03-07-2019 22:17
Heb je wel eens een maatschappelijk werkster gehad? Ik heb er een, een stuk praktischer, meer recht toe, recht aan. Stel ik krijg een keer een meubel niet van de meubel getrokken dan weet ik zeker dat ze me daar even mee kan helpen. Net als met me naar de dokter gaan etc. Het is allemaal net anders dan met een psycholoog. Het zijn zelf net meer echte mensen zeg maar. :$

Ik kan met haar ook zulke gesprekken in het echt voeren. Ze kent me heel goed, weet precies waar ik me mee bezig houd en te benoemen wat ik altijd toch maar weer “mooi voor elkaar krijg” ook al zie ik in mijn kop zwart als de nacht.
Ik ben er zelf eentje geweest, wel op school, met pubers, maar toch. :)

Misschien is dat niet eens zo'n slecht idee.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:27
Ik heb monodek, dus dat kan in één keer.
Is dat niet zwaar op je rug, werken met een steel?

Nee, mijn zoon laat ik erbuiten, spaar me. :-D
Gebruik een niet te grote/lange roller op die steel want dat wordt loodzwaar. Hoe kleiner/smaller de roller, hoe beter.
Plafond schilderen is gewoon een k*tklus, de laatste keer dat ik het hier gedaan heb, heb ik me voorgenomen het de volgende keer uit te besteden, ik ga het nooit maar dan ook echt nooit meer doen. Het is funest voor je lijf, vooral je nek en schouders.

Verder, euhm… ik wil je niet ontmoedigen maar Monodek is nou niet bepaald de beste verf voor nicotineaanslag. Beter had je Sigma Renova Isotop genomen, die dekt namelijk écht in een keer.
...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:51
Ik ben een pro in het sauzen van plafonds met de hand op een trapleer, alleen lukt me dat nu niet meer. Dat is één van de nadelen van tegen de zestig lopen en daar had ik nog niet bij stilgestaan.
waarom huur je geen kamersteiger?

ideaal, je hoeft amper spullen af te dekken.
wij slapen nooit.
Calamitycat schreef:
03-07-2019 22:31
Gebruik een niet te grote/lange roller op die steel want dat wordt loodzwaar. Hoe kleiner/smaller de roller, hoe beter.
Plafond schilderen is gewoon een k*tklus, de laatste keer dat ik het hier gedaan heb, heb ik me voorgenomen het de volgende keer uit te besteden, ik ga het nooit maar dan ook echt nooit meer doen. Het is funest voor je lijf, vooral je nek en schouders.

Verder, euhm… ik wil je niet ontmoedigen maar Monodek is nou niet bepaald de beste verf voor nicotineaanslag. Beter had je Sigma Renova Isotop genomen, die dekt namelijk écht in een keer.
Ik heb kleine rollers, dus dat komt goed uit.

Tja, die monodek staat er nu eenmaal en is al open geweest, dus daar ga ik het maar mee doen.
valentinamaria schreef:
03-07-2019 22:31
waarom huur je geen kamersteiger?

ideaal, je hoeft amper spullen af te dekken.
Ik ga het eerst eens proberen met een steel, maar bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
En begin vroeg in de ochtend aan de klus. Van laat opstaan en heel langzaam opstarten raak je ook niet gemotiveerd. Dan zit je er alleen maar tegenaan te hikken.
She was brave and strong and broken, all at once.
Ingenium schreef:
03-07-2019 21:24
Hmmm... dus niemand die kan helpen? Dat is jammer want dat zou een goede ‘schop’ zijn. Ik meen me te herinneren dat jij te ver weg woont. Dit soort projecten vind ik geweldig.
Probeer toch een begin te maken, misschien werkt het bij jou ook zo dat als je eenmaal begonnen bent je in een flow komt?
Sorry dat ik je over het hoofd heb gezien. Maar goed dat ik nog eventjes teruglees, want ik lees hier intentie en dat vind ik hartstikke lief, ook al woon je te ver weg. :)
Woez schreef:
03-07-2019 22:38
En begin vroeg in de ochtend aan de klus. Van laat opstaan en heel langzaam opstarten raak je ook niet gemotiveerd. Dan zit je er alleen maar tegenaan te hikken.
Het liefst zou ik het laat in de avond en de nacht doen, maar daar heb ik geen goed licht voor. Dan heb ik de meeste energie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven