Ik zoek de moed en kracht maar kan het niet vinden.

03-07-2019 20:58 342 berichten
Ik heb voor een mooi prijsje twee hele mooie vitrinekasten gekocht. Vanmiddag zijn mijn kasten gebracht en ik ben er erg blij mee, maar voordat ik ze in elkaar kan zetten, moet ik eerst het plafond en alle wanden in de woonkamer sauzen en voordat ik dat kan doen moet ik de hele kamer overhoop gooien, lampen van het plafond en de wanden, lijstjes weghalen, kleed oprollen, planten weg, dressoir verkassen, tafeltjes en hocker weg, de vensterbanken leeghalen en als ik dat allemaal gedaan heb, moet ik alles met plastic beschermen, dan kan ik pas aan verf denken.
Alle hoekjes en randjes moeten eerst met een kwast gedaan worden en dat is veel, heel veel en als dat gedaan is kan ik pas met de roller aan de slag.

Ik zit op de bank, kijk rond en een ernstige vermoeidheid en moedeloosheid overvalt me.
Het moet gebeuren, de latexlaag die er nu zit, zit er al ruim 14 jaar, dus het wordt hoog tijd.

Toen ik hier kwam wonen was ik 43 en had energie voor tien, heb in één dag het hele huis behangen en in een halve dag de drie kamers gesausd, maar die kracht en energie heb ik niet meer en een project als dit, waar ik nooit mijn hand voor omdraaide ziet er nu uit alsof ik de tour de france moet winnen. Is ook niet vreemd natuurlijk, ik moet toegeven dat ik geen jonge blom meer ben en het allemaal een tandje minder gaat. Heel frustrerend, want ik zou zo graag kunnen.
Nou heb ik al besloten dat het weken mag duren eer ik klaar ben, dus die dwang zit er niet meer achter, alleen het maken van een beginnetje grijpt me naar de keel.

Weten jullie hoe ik de moed en kracht kan vinden?
Cateautje schreef:
03-07-2019 22:35
Ik ga het eerst eens proberen met een steel, maar bedankt voor de tip.
Je kan ook een tafel gebruiken om op te staan, ipv een ladder, in combi met een steel. Scheelt op en af gaan, je staat stabieler en je kan de meeste stelen inkorten. Je hoeft niet alles weg te halen, goed afdekken en af en toe verplaatsen is voldoende. Afdekplastic hebben ze goedkoop bij Action, soms ook plastic bezemstelen voor 2 euro of zo, misschien passen die ook wel op zp'n rolhouder.
Ariellle schreef:
03-07-2019 22:42
Je kan ook een tafel gebruiken om op te staan, ipv een ladder, in combi met een steel. Scheelt op en af gaan, je staat stabieler en je kan de meeste stelen inkorten. Je hoeft niet alles weg te halen, goed afdekken en af en toe verplaatsen is voldoende. Afdekplastic hebben ze goedkoop bij Action, soms ook plastic bezemstelen voor 2 euro of zo, misschien passen die ook wel op zp'n rolhouder.
Ik heb gister 8! afdekzeilen meegenomen van de action, dus dat komt goed. :)

Ik denk dat ik me veiliger voel op de grond, al is het een goed idee, toch maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 22:41
Het liefst zou ik het laat in de avond en de nacht doen, maar daar heb ik geen goed licht voor. Dan heb ik de meeste energie.

Daglicht is inderdaad het beste. Maar als de avond en nacht voor jou beter zijn, doe dat dan! Ga een avondje /nachtje afdekken en afplakken. Dan heb je die klus alvast gehad!
Ken je misschien iemand met een bouwlamp die je mag lenen? Dan kun je de hele nacht doorwerken.
She was brave and strong and broken, all at once.
Woez schreef:
03-07-2019 22:48
Daglicht is inderdaad het beste. Maar als de avond en nacht voor jou beter zijn, doe dat dan! Ga een avondje /nachtje afdekken en afplakken. Dan heb je die klus alvast gehad!
Ken je misschien iemand met een bouwlamp die je mag lenen? Dan kun je de hele nacht doorwerken.
Het dressoir staat nu op z'n plek en ik ben met de kleine dingetjes bezig, dus ik ben er al mee bezig. :)

Sauzen vertrouw ik niet met een bouwlamp, is toch anders. Maar goed, de rest kan wel en daar heb ik dan niet eens een bouwlamp voor nodig.
Woez schreef:
03-07-2019 22:48
Daglicht is inderdaad het beste. Maar als de avond en nacht voor jou beter zijn, doe dat dan! Ga een avondje /nachtje afdekken en afplakken. Dan heb je die klus alvast gehad!
Ken je misschien iemand met een bouwlamp die je mag lenen? Dan kun je de hele nacht doorwerken.
Ja dat soort dingen doe ik ook gewoon in de avond hoor, afplakken enzo.
Cateautje schreef:
03-07-2019 22:52
Het dressoir staat nu op z'n plek en ik ben met de kleine dingetjes bezig, dus ik ben er al mee bezig. :)

Sauzen vertrouw ik niet met een bouwlamp, is toch anders. Maar goed, de rest kan wel en daar heb ik dan niet eens een bouwlamp voor nodig.
:cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:33
Dat doet me goed, al weet ik niet waar het si gewricht zit.
Dat waar je bekken aan je rug vastzit. Ellendig en pijnlijk dus, zeker met staan. Maar het ging echt heel goed.
nina1966 schreef:
03-07-2019 22:55
Dat waar je bekken aan je rug vastzit. Ellendig en pijnlijk dus, zeker met staan. Maar het ging echt heel goed.
Dat is nog beter, want ik loop te sukkelen met lage rugpijn. Goed om te weten dat het dan toch gewoon kan.

Beterschap gewenst. :)
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk trouwens dat je eindelijk vitrinekasten hebt gevonden die je mooi vindt en nog voor een goed prijsje ook :cheer2:
...
Calamitycat schreef:
03-07-2019 23:05
Wel leuk trouwens dat je eindelijk vitrinekasten hebt gevonden die je mooi vindt en nog voor een goed prijsje ook :cheer2:
Ja. :-D

Het zijn de zwart/bruine Hemnes vitrinekasten geworden. :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 23:06
Ja. :-D

Het zijn de zwart/bruine Hemnes vitrinekasten geworden. :)
Ah! Echt leuk, gefeliciteerd. En sterkte met je klus! :)
calamitycat wijzigde dit bericht op 03-07-2019 23:08
6.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 23:01
Dat is nog beter, want ik loop te sukkelen met lage rugpijn. Goed om te weten dat het dan toch gewoon kan.

Beterschap gewenst. :)
Lief gewenst maar het is onherstelbaar. Spiertjes die er in de buurt zitten is ook wat van afgestorven. Het kost dus enorm veel moeite om mijn rug "omhoog" te houden. De overgebleven grote spieren moeten extra hard werken.
Maar soms zijn er dingen waar je het niet van verwacht die hartstikke goed gaan, oa het schilderen dus :D Behalve lage stukken, zodra ik moet bukken red ik het niet meer, dat houden mijn spieren niet zeg maar. Los ik op door met mijn bovenlijf op een krukje of stoel te gaan hangen.
Succes met je schilderklus, gaat vast goed komen.
Calamitycat schreef:
03-07-2019 23:08
Ah! Echt leuk, gefeliciteerd. En sterkte met je klus! :)
Dankjewel. :)
nina1966 schreef:
03-07-2019 23:08
Lief gewenst maar het is onherstelbaar. Spiertjes die er in de buurt zitten is ook wat van afgestorven. Het kost dus enorm veel moeite om mijn rug "omhoog" te houden. De overgebleven grote spieren moeten extra hard werken.
Maar soms zijn er dingen waar je het niet van verwacht die hartstikke goed gaan, oa het schilderen dus :D Behalve lage stukken, zodra ik moet bukken red ik het niet meer, dat houden mijn spieren niet zeg maar. Los ik op door met mijn bovenlijf op een krukje of stoel te gaan hangen.
Succes met je schilderklus, gaat vast goed komen.
Erg hè, dat gesukkel met je lijf.

Jawel, de kamer is bijna klaar om afgedekt te worden, alleen het kleed nog oprollen en de bank naar het midden van de kamer. Heb dankzij jullie een stuk moed en kracht gevonden en daar ben ik dankbaar voor, want ik zag het echt niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar dit! Heb ooit eens van lamlendigheid een stukje muur overgeslagen ‘want de bank kwam er toch voor te staan’.
Het was het laatste stukje en hooguit 1m2. Maar ik was er zo klaar mee. Kon de motivatie ook niet meer vinden.

Is het een idee dat je hier elke dag even komt posten wat je wel (of niet) hebt gedaan, zodat wij je kunnen bemoedigen of een schop onder je achterste kunnen geven?

Succes, vaak geeft het uitstellen en er tegenaan hikken meer frustratie en vermoeienissen dan de wezenlijke klus.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Vera8 schreef:
03-07-2019 23:22
Herkenbaar dit! Heb ooit eens van lamlendigheid een stukje muur overgeslagen ‘want de bank kwam er toch voor te staan’.
Het was het laatste stukje en hooguit 1m2. Maar ik was er zo klaar mee. Kon de motivatie ook niet meer vinden.

Is het een idee dat je hier elke dag even komt posten wat je wel (of niet) hebt gedaan, zodat wij je kunnen bemoedigen of een schop onder je achterste kunnen geven?

Succes, vaak geeft het uitstellen en er tegenaan hikken meer frustratie en vermoeienissen dan de wezenlijke klus.
Ook al loop ik op mijn tandvlees, ik zou geen stuk over kunnen slaan, dat zou een constante breinbreker voor me worden.

Ik hou jullie op de hoogte. Ik kan dagelijks wel wat bemoediging gebruiken. :)

Inderdaad, die frustratie was heel erg, en inderdaad veel erger dan de koe bij de horens vatten.
Cateautje schreef:
03-07-2019 23:26
Ook al loop ik op mijn tandvlees, ik zou geen stuk over kunnen slaan, dat zou een constante breinbreker voor me worden.

Ik hou jullie op de hoogte. Ik kan dagelijks wel wat bemoediging gebruiken. :)

Inderdaad, die frustratie was heel erg, en inderdaad veel erger dan de koe bij de horens vatten.
Die steel voor het plafond kun je ook gebruiken om minder te hoeven bukken bij de muren he! Misschien had je het zelf al bedacht, maar ik dacht ik zeg het even. Ik heb zo’n plantenkrukje van de kringloop, die is lager dan een gewone kruk waar ik veel op gezeten heb bij randjes schilderen enzo van mijn huis. Ik ben fysiek niet zo goed gebouwd. En moet ook nog een heleboel doen voor het echt af is. :whistle
Alle reacties Link kopieren
Oh ik herken dit.

Een paar jaar geleden heb ik de muren in de woonkamer en keuken gedaan.
Dat was voor mij ook zo'n megaproject. Ik had er ook nog half afgerafeld behang op zitten en dat heb ik er af moeten weken. Dat was het meest vreselijke deel. Volgens mij heb ik daar een paar weken over gedaan. :facepalm:

Het schilderen heb ik uiteindelijk in een dag kunnen doen. Echt ik was zo blij dat het af was. :nut:
Oh ik zeg nu wel in 1 dag, maar de dag van tevoren had ik alles met zo'n voorstrijkmiddel behandeld.

Ik had een paar rollers van de Action en dat ging prima. Met korte, lange en halflange steel. De lange is trouwens halverwege de klus door midden gebroken.

Anyway, het is absoluut geen hobby van mij. Maar het resultaat is wel helemaal top! En als ik het kan, dan kun jij het ongetwijfeld ook. Want ik heb dus echt twee linkerhanden en kan nauwelijks overzicht houden bij dit soort klussen. (Ik zie er dan ook altijd als een berg tegenop en dan ga ik weer uitstellen...)

Succes! :cheer2:
En dan kun je straks genieten van je mooie nieuwe kasten.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
YellowLemon schreef:
03-07-2019 23:49
Die steel voor het plafond kun je ook gebruiken om minder te hoeven bukken bij de muren he! Misschien had je het zelf al bedacht, maar ik dacht ik zeg het even. Ik heb zo’n plantenkrukje van de kringloop, die is lager dan een gewone kruk waar ik veel op gezeten heb bij randjes schilderen enzo van mijn huis. Ik ben fysiek niet zo goed gebouwd. En moet ook nog een heleboel doen voor het echt af is. :whistle:
Ja, de muren doen met een steel heb ik veel gezien in woonprogramma's, maar ik weet niet of dat handiger is dan gewoon met de hand, even zien.
Oh, dat is een goed plan. Ik heb een kleine prullenbak van Ikea, daar kan ik op gaan zitten voor de randjes. Goed dat je het meldt, want daar had ik nog niet over nagedacht. Bedankt voor het idee.
Misschien kunnen we via dit topic samenwerken? Ik kan ook niet veel in één keer.
Serengeti schreef:
03-07-2019 23:53
Oh ik herken dit.

Een paar jaar geleden heb ik de muren in de woonkamer en keuken gedaan.
Dat was voor mij ook zo'n megaproject. Ik had er ook nog half afgerafeld behang op zitten en dat heb ik er af moeten weken. Dat was het meest vreselijke deel. Volgens mij heb ik daar een paar weken over gedaan. :facepalm:

Het schilderen heb ik uiteindelijk in een dag kunnen doen. Echt ik was zo blij dat het af was. :nut:
Oh ik zeg nu wel in 1 dag, maar de dag van tevoren had ik alles met zo'n voorstrijkmiddel behandeld.

Ik had een paar rollers van de Action en dat ging prima. Met korte, lange en halflange steel. De lange is trouwens halverwege de klus door midden gebroken.

Anyway, het is absoluut geen hobby van mij. Maar het resultaat is wel helemaal top! En als ik het kan, dan kun jij het ongetwijfeld ook. Want ik heb dus echt twee linkerhanden en kan nauwelijks overzicht houden bij dit soort klussen. (Ik zie er dan ook altijd als een berg tegenop en dan ga ik weer uitstellen...)

Succes! :cheer2:
En dan kun je straks genieten van je mooie nieuwe kasten.
Geen facepalm over die weken, want je hebt het toch maar gedaan en daar gaat het om.

Ik heb alles ook bij de Action gehaald, net zo goed om mee te werken en de rollers zijn niet zo absurd groot.

Over uitstellen gesproken. De grote emmer latex heeft een jaar in de gang gestaan. :@@:
Alle reacties Link kopieren
Super dat je er al mee aan de slag bent gegaan.
Als je over een poosje klaar bent mag je M E G A trots zijn op jezelf!
Ik herken veel in je verhaal, er als een berg tegenop zien, maar de druk ook van jezelf voelen, dat het nu toch echt een keer moet gebeuren.
Ik heb mijn huis in stapjes aangepakt. Dus telkens een muur per keer, er ging soms met gemak een half jaar overheen voor ik een hele ruimte klaar had. Behang moest er af, de gatenkaas er onder gladstucken, dan met de roller latexen.
Plafond heel eigenwijs als laatste gedaan, wat gelukkig goed ging.
Daar ook de roller op steel ontdekt, man wat een uitvinding!
Ik ruimde aan het eind van de dag of aan het eind van de klus van die dag alles weer op en leefde gewoon in de ruimtes, zat dus nooit in de zooi.
En nu...het is net geen VT wonen huis, alles zo strak en netjes in de verf.
Nog even en dan kan jij ook terugkijken op de klus die toch maar mooi gefikst hebt!
Go go go, je kan het! :cheer:
Succes :redrose:
Noujaazeg schreef:
04-07-2019 00:22
Super dat je er al mee aan de slag bent gegaan.
Als je over een poosje klaar bent mag je M E G A trots zijn op jezelf!
Ik herken veel in je verhaal, er als een berg tegenop zien, maar de druk ook van jezelf voelen, dat het nu toch echt een keer moet gebeuren.
Ik heb mijn huis in stapjes aangepakt. Dus telkens een muur per keer, er ging soms met gemak een half jaar overheen voor ik een hele ruimte klaar had. Behang moest er af, de gatenkaas er onder gladstucken, dan met de roller latexen.
Plafond heel eigenwijs als laatste gedaan, wat gelukkig goed ging.
Daar ook de roller op steel ontdekt, man wat een uitvinding!
Ik ruimde aan het eind van de dag of aan het eind van de klus van die dag alles weer op en leefde gewoon in de ruimtes, zat dus nooit in de zooi.
En nu...het is net geen VT wonen huis, alles zo strak en netjes in de verf.
Nog even en dan kan jij ook terugkijken op de klus die toch maar mooi gefikst hebt!
Go go go, je kan het! :cheer:
Succes :redrose:
Machtig om je verhaal te lezen, dat geeft moed. Had ook al met mezelf afgesproken dat het langer mag duren, alleen hoop ik dat ik niet ongedurig word, want mezelf kennende kan ik aardig gefrustreerd raken als iets niet meer gaat en verlang ik terug naar mijn sterke lenige en energieke lijf, Maar ja, het is niet anders.

In ieder geval gefeliciteerd met een taak well done. Ik sluit aan achter je in de rij. :-D

Dankjewel voor je verhaal en je bemoediging. :)
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke goed van je!
Nu komt het leuke deel : de boel mooier maken! Dat is nou het fijne van schilderen, je ziet meteen resultaat :-D
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Cateau, ik heb in periodes dat ik fysiek minder goed in orde was, ook wel eens muren en plafonds in de latex gezet met een soepele platte kwast. Daarvan heb je minder weerstand op je gewrichten dan met een roller. Ja, het duurt langer, maar ik hield het zo wel langer vol. Ook een voordeel is, dat het minder spettert.
Muziekje erbij, lekker meezingen.
Voorpret om het straks mooie resultaat houd je wel aan de gang.
Succes meid, je krijgt het wel voor mekaar!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 23:12
Erg hè, dat gesukkel met je lijf.

Jawel, de kamer is bijna klaar om afgedekt te worden, alleen het kleed nog oprollen en de bank naar het midden van de kamer. Heb dankzij jullie een stuk moed en kracht gevonden en daar ben ik dankbaar voor, want ik zag het echt niet zitten.
Wauw, kijk eens even, toch een kwestie van niet denken maar doen, dus.

Ik ben heel benieuwd hoe ver je vandaag komt, en wens je een heel productieve dag!

En als je een dip krijgt, ga dan even in de toekomst staan. Beeld je in wat je aan het eind van de dag hebt afgekregen en vooral ook hoe fantastisch dat voelt; voel de blijdschap, opluchting, trots, enz. Dat geeft positieve kracht om af te maken wat jij je voor vandaag voorneemt.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven