Nieuwe badkamer

19-11-2020 09:43 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort willen wij onze badkamer vernieuwen. We hebben nu een badkamer met groot ligbad, douche en 2 wasbakken. Hebben jullie tips wat absoluut handig is in een nieuwe badkamer. Het bad gebruik ik praktisch nooit, hooguit 1 x per jaar. Is het dan wel raadzaam om toch een bad erin te doen.
Waar kan ik nog meer rekening mee houden? adressen in flevoland waar ze goed met je meedenken is ook welkom. Welke budget moet ik rekening mee houden? onze badkamer is 3.50 bij 2.10.

Ik lees graag de tips.
Wij hebben vorig jaar onze badkamer laten doen; badkamerzaak gaf aan dat een bad wel meerwaarde heeft mocht je ooit willen verkopen. Wij hebben toch weer een bad genomen (in de winter vind ik dat heerlijk) en we hebben een ruime inloopdouche met glazen schuifdeur. Verder een grote spiegel met led verlichting en badkamermeubel met 4 lades en op het meubel 2 ronde waskommen.
Wij hebben een apart toilet boven, dus niet op de badkamer zelf. Hebben toilet boven en beneden ook laten doen en badkamer en de 2 toiletten waren ruim 22.000 euro. Erg veel geld vind ik, maar het is erg mooi geworden.
O ja, geen vloerverwarming en die mis ik ook niet .Wel een handdoekradiator. En o ja, naast het meubel met de waskommen nog een smalle kast van zelfde serie voor de handdoeken.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat een prijzen :-o
Vorig jaar de keuken gedaan, ik dacht altijd dat die duurder zou zijn dan de badkamer. Maar als ik het zo lees, zijn de kosten voor het instaleren duurder als de spullen.
Ik ben heel benieuwd naar je foto, dus heel graag Irregulair choice.
Alle reacties Link kopieren
Hoop geld inderdaad. Hier dus een gewone douchecabine met deuren die open gaan op de hoek. Klapdeuren die in het midden ook nog vouwen en zowel naar binnen als naar buiten kunnen. Alleen die is al €1700,- :-[ Dan een wastafelmeubel met 2 lades van 90cm breed met een waskom erop en een handdoekenrail aan 1 kant. Erboven een spiegelkast met verwarming en lampje. Bad en een hangend randloos toilet. Dan dus wel vloerverwarming erin, handdoekenrek, wat haakjes bij de douche, toiletrolhouder en borstel erbij uiteraard. Dan komen er nog kranen bij, regendouche met handdouche en themostaatkranen bij bad en douche. Uiteraard overal nog lichtknopjes en stopcontacten. Verlaagd plafond met 4 spotjes. Al die kleine dingen tikken ook aan.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 03-06-2021 12:38
2.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eva19777 schreef:
03-06-2021 11:34
Wij hebben vorig jaar onze badkamer laten doen; badkamerzaak gaf aan dat een bad wel meerwaarde heeft mocht je ooit willen verkopen. Wij hebben toch weer een bad genomen (in de winter vind ik dat heerlijk) en we hebben een ruime inloopdouche met glazen schuifdeur. Verder een grote spiegel met led verlichting en badkamermeubel met 4 lades en op het meubel 2 ronde waskommen.
Wij hebben een apart toilet boven, dus niet op de badkamer zelf. Hebben toilet boven en beneden ook laten doen en badkamer en de 2 toiletten waren ruim 22.000 euro. Erg veel geld vind ik, maar het is erg mooi geworden.
O ja, geen vloerverwarming en die mis ik ook niet .Wel een handdoekradiator. En o ja, naast het meubel met de waskommen nog een smalle kast van zelfde serie voor de handdoeken.
Een inloopdouche heeft toch geen deur? Dat is het idee van een inloopdouche.
Irregular_Choice schreef:
03-06-2021 12:37
Een inloopdouche heeft toch geen deur? Dat is het idee van een inloopdouche.
Je hebt gelijk ;-) Maar douche heeft geen bak dus gelijkvloers met de rest van de badkamervloer. Is ook niet een deur, het is een glazen schuifwand. Volgens mij noemen ze dit toch wel een inloopdouche, maar maakt verder niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
01-06-2021 09:59
Met ventilatie bedoelde ik mechanische ventilatie want een raam zet je niet steeds open.

Wij hebben een inloopdouche en in het droge stuk hangen houders om de handdoeken op te hangen, dus sowieso niet op de radiator.
Lijkt me wat vreemd om radiator en vloerverwarming te combineren in de badkamer, maar misschien ben ik mis.
Ik breek even in. Wij hebben beiden en dat gaat prima. De radiator zorgt voor basiswarmte (houdt de boel op minimaal 16 graden) en compenseert de koudeval (= koude tocht) bij het raam. Met de elektrische vloerverwarming stoken we bij 's ochtends en 's avonds; toch lekker comfortabele voeten. Verbruik van de vloer is daardoor 'slechts' ca 75 euro per jaar op een badkamer van 2.5 bij 3.5.

In een nieuwe badkamer zou ik trouwens kiezen voor combinatie cv (basiswarmte) en infrarood panelen (comfort). Die laatste werken veel sneller, dus kun je ipv op timer gewoon aanzetten als je wilt gaan douchen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net onze badkamer gedaan. Al het sloopwerk zelf en de spullen ook zelf gekocht. Voor de materialen bad, kranen wastafel, wastafelmeubel, tegels, toilet en grohe smart controle douche € 3500,- kwijt. We hebben vloerverwarming maar niet electrisch, dit hebben we gewoon aan de verwarming gekoppeld met een speciale knop. De montage was € 5000,- dus we waren € 8500,- kwijt.
Onze badkamer is 2,4x1,8
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
19-11-2020 10:35
€ 24.000 O_O

Jee wat een bedrag. Ik wil zelf ongeveer 15000 aan uitgeven.
Ligt er ook aan welke tegels je kiest. Het tegelwerk is namelijk de grootste kostenpost.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
05-06-2021 20:27
Ligt er ook aan welke tegels je kiest. Het tegelwerk is namelijk de grootste kostenpost.
Arbeidsloon is de grootste kostenpost.
Tegels ligt ook aan de grootte van de badkamer. Bij ons zit er een bad in, dus daaronder al geen tegels. Vloertegels was ik zo’n €360 aan kwijt. Muurtegels rond de €750,-. Dat is samen nog geen €1100,-. Op de hele badkamer is dat echt niet de grootste kostenpost. De douchecabine is al duurder bijvoorbeeld. Wastafelmeubel zit ook op €1000,- en de spiegelkast erboven is €800,-. Zo duur vind ik al die tegels dan niet als je kijkt naar de overige spullen. En het arbeidsloon is nog duurder dan alle spullen bij elkaar. Zeker nu, want ze komen om in het werk en dat zie je terug in het uurloon van de klusjesmannen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is ook dat arbeidsloon de grootste kostenpost is. Dus alles wat je zelf kan doen (oude badkamer slopen en afvoeren) zou ik zeker doen.

Onze badkamer (3.15 bij 2.05) heeft 18.000,- gekost. De grootste kostenpost dus arbeidsloon, dan de vloer (marmer). Verder hangend toilet, designradiator met speciaal ‘armpje’ voor de handdoek, zwevende wastafel met twee lades en twee waskommen, een vrijstaand bad en een enorme spiegel met tig kleuren led-verlichting en tadelakt wandafwerking. Het was nog een koopje heb ik begrepen.

De tweede (halve) badkamer (2.50 bij 2.10) heeft 7600,- gekost (leidingwerk was wel al klaar). Daarin zit een zwevende wastafel (1 pers.) met twee lades, een handdoekradiator en een douche. Een kopie van een kleine badkamer uit een hotelletje in Parijs. Het tegelwerk (met deels een werkje in de douche) was daarvan het duurste onderdeel. Wel alles betegeld: vloer en wanden. Accessoires voor deze badkamer (spiegel, handdoekhouder, haakjes, wasmand) kwamen bij de Ikea vandaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net 2 dagen klaar.

We hebben de badkamer, 2 losse toiletten en de keuken laten doen.

Ligbad eruit en een inloopdouche erin. Of eigenlijk een doorloopdouxhe. We hebben een wandje laten zetten en je kunt er aan beide kanten in en uit zonder deur. De douchewand en de hele vloer hebben we dezelfde tegel laten zetten van 100x100 cm. Ik wilde zo weinig mogelijk voegen. De knoppen vd kraan en de handdouche zitten in het wandje en de douchekop komt uit de muur.

Dan een zwevend wandmeubel van muur tot muur met lades en een hi macs solid surface blad.

Een extra ventilator ivm condensvorming aangezien er geen raam open kan.

Aan de achterkant van het douchemuurtje komt de designradiator met handdoekenbeugel. Dat wandje moet nog geverfd worden maar de stuc moet nog drogen.

Nu we het achter de rug hebben zie ik pas echt hoe belangrijk het is dat je vakmensen in huis haalt. De zaak waar wij gekocht hebben had de contacten en maakte de planning. De planning is gehaald.

De stucadoor heeft superstrak werk geleverd, evenals de tegelzetter. De keukenmonteur heeft de keuken perfect geplaatst.

Aan dat alles hangt uiteraard wel een prijskaartje.

Voor de spullen waren we 33000 euro kwint. De arbeidskosten zijn rond de 25000 euro. Daarvoor hebben we professionele slopers over de vloer gehad, een loodgieter, stucadoor, electricien, tegelzetter, keukenmonteur, schilder en een kitter. Alles is netjes geplaatst en binnen een strakke planning.

We kunnen nu weer wonen. Er moet dus nog geschilderd worden en dan moeten we de lampen, fonteintje spiegel op de badkamer en radiator nog ophangen.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de hele badkamer door 1 persoon gedaan, behalve stucen.
Slopen en puin ruimen hadden we zelf al gedaan. Scheelde een hoop werk.
Zanahoria schreef:
19-11-2020 09:58
Als alles past in de badkamer (wc, bad, douche, dubbele wastafel) dan zou ik het bad wel houden. Ook voor als je het huis (ooit) weer verkoopt.
Bij de verkoop van een huis geeft een bad geen meerwaarde. Ik heb het nu aan diverse kenners/adviseurs gevraagd en die zeggen allen hetzelfde….wel of geen bad verhoogd een prijs niet
Wanneer je een regenschouwer kiest monteer dan de bedieningsknoppen niet in het midden , maar iets meer naar een kant. Zo kun je aanzetten zonder onder die waterkop te staan.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
06-06-2021 10:16
Bij de verkoop van een huis geeft een bad geen meerwaarde. Ik heb het nu aan diverse kenners/adviseurs gevraagd en die zeggen allen hetzelfde….wel of geen bad verhoogd een prijs niet
Ik vind een badkamer met een modern bad (dus niet zo’n ingetegeld geval) toch echt een veel luxueuzere uitstraling hebben dan een met alleen een douche.

En met kleine kinderen is een bad gewoon handig.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom kies je toch voor een bad? Je gaf aan die nauwelijks te gebruiken en nadat een paar zeiden dat het voordeel oplevert bij verkoop van het huis, reageerde je met ‘een bad dus wel meenemen’. Maar dat is toch geen reden om een bad te nemen? Ik geloof er niks van dat dat zoveel doet voor de opbrengst, zeker in deze tijd (en dat zal best nog een tijd zo blijven). Mijn vorige huis had een bad dat ik nooit gebruikte. Bij mijn zoektocht naar een andere woning was het dus juist een voordeel als een huis geen bad had. Het neemt ruimte in, moet wel schoongemaakt worden, kost extra geld bij aanleg, terwijl je al constateert dat het allemaal veel geld gaat kosten...
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Alle reacties Link kopieren
Voor alleen een eventuele meerwaarde bij verkoop zou ik ook geen bad nemen. Al was het maar om mijzelf het poetswerk uit te besparen.

Ik kan niet zonder bad maar een huis met badkamer waarin een bad zou passen zou ik net zo goed kopen als een huis met bad in de badkamer. Ik zou alleen overslaan als er geen mogelijkheid zou zijn een bad te plaatsen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wij hadden een bad en dat bad is er uit. Ik vonden het een onding. Poetsen, terwijl we er niet meer ingingen en zo.
Een luxe uitstraling creëer ik liever met zaken die ik wel gebruik en waar ik wel het nut van inzie.
Alle reacties Link kopieren
Wel of geen bad? wij hebben er over nagedacht en we gaan hem toch nemen. Waarom? onze kinderen vinden het af en toe wel lekker om in bad te gaan. Ik zelf gebruik hem niet vaak, sporadisch 1 a 2 x per jaar. De ruimte is er dus we gaan het wel gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
06-06-2021 10:18
Wanneer je een regenschouwer kiest monteer dan de bedieningsknoppen niet in het midden , maar iets meer naar een kant. Zo kun je aanzetten zonder onder die waterkop te staan.
Dat is nogal lastig bij een regendouche. Dit is de onze. Die stang van de regendouche zit op de kraan vast. Dus kraan naar 1 kant verplaatsen, heeft weinig zin. Dan verplaatst de regendouche gewoon mee ;)
Om hem aan te zetten, moet je hem gewoon op de handdouche zetten. Dan wordt je ook niet nat. Kraan niet in het midden vind ik geen gezicht.

Afbeelding


Wij maken veel gebruik van het bad. En we hebben wel een “ingetegeld geval” want vrij- of halfvrijstaand past niet. Die zijn bijna allemaal 180 lang en wij moesten 170. En nu ben ik er heel blij mee, want juist de tegels op het bad vind ik prachtig en geven de badkamer een mooie en luxe uitstraling! Anders was het een groot wit vlak geworden en dat was naar mijn mening echt minder mooi geweest uiteindelijk.
Onze architect had ons op dat idee met die aan/uit knop geattendeerd. Ze tekende dat heel mooi en ik zou daar zelf nooit bij stil hebben gestaan. Het bestaat hoor. Wanneer je die knop niet aan de stang hebt uiteraard. Weggewerkt in de muur kun je het plaatsen waar je wil. Zelfs buiten de douche bij wijze van.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
06-06-2021 15:40
Onze architect had ons op dat idee met die aan/uit knop geattendeerd. Ze tekende dat heel mooi en ik zou daar zelf nooit bij stil hebben gestaan. Het bestaat hoor. Wanneer je die knop niet aan de stang hebt uiteraard. Weggewerkt in de muur kun je het plaatsen waar je wil. Zelfs buiten de douche bij wijze van.
Dan heb je de kraan in de muur zitten en alleen een knop op de muur. Maar ik vind een vaste douchekop uit de muur niet prettig en dan kan je geen losse handdouche hebben. Of je moet er weer een losse stang met handdouche naast hebben. Onze regendouche kan je nog in hoogte verstellen en dat kan niet als hij uit de muur komt. Schoonouders hebben dat ook en vind ik heel onprettig. Die hebben dus ook geen losse handdouche erbij. Alleen een kop uit de muur. Handdouche vind ik zelf fijner met bijvoorbeeld schoonmaken van de drain en om de muren af te spoelen enz. Hier dus daarvoor gekozen en dan zet ik hem op de handdouche als ik hem aan doe.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
05-06-2021 22:38
Arbeidsloon is de grootste kostenpost.
Tegels ligt ook aan de grootte van de badkamer. Bij ons zit er een bad in, dus daaronder al geen tegels. Vloertegels was ik zo’n €360 aan kwijt. Muurtegels rond de €750,-. Dat is samen nog geen €1100,-. Op de hele badkamer is dat echt niet de grootste kostenpost. De douchecabine is al duurder bijvoorbeeld. Wastafelmeubel zit ook op €1000,- en de spiegelkast erboven is €800,-. Zo duur vind ik al die tegels dan niet als je kijkt naar de overige spullen. En het arbeidsloon is nog duurder dan alle spullen bij elkaar. Zeker nu, want ze komen om in het werk en dat zie je terug in het uurloon van de klusjesmannen.
Maar dan heb je ook niet de duurste tegels. Wij waren aan de tegels al ruim 5000 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
06-06-2021 16:38
Maar dan heb je ook niet de duurste tegels. Wij waren aan de tegels al ruim 5000 euro kwijt.
Ik heb niet op de prijs gelet. Heb gewoon tegels uitgezocht die we mooi vonden en op de offerte zagen we de prijs pas. En dat zijn dan niet de duurste nee. Zou niet weten hoe ik in godsnaam aan 5000 euro voor tegels moet komen voor de ruimte die we hebben. Vind dat echt belachelijk veel geld voor tegels eerlijk gezegd. En of je dat er aan af ziet vraag ik me af.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
06-06-2021 10:18
Wanneer je een regenschouwer kiest monteer dan de bedieningsknoppen niet in het midden , maar iets meer naar een kant. Zo kun je aanzetten zonder onder die waterkop te staan.
Ik vind dit altijd zo lelijk. Wat mij betreft hoort de thermoskraan onder de douchekop, ook bij inbouw.

Vinden jullie zo'n inloopdouche niet vervelend trouwens? Mijn ouders hebben er een, maar ik vind het altijd ijskoud. Er staat altijd tocht op het deel van het lijf dat niet naar de kraan gedraaid is.
Ik heb liever een dichte douchecabine, maar ik hou ervan om te stomen :)
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven