Split in voortuin vervangen

22-01-2020 16:22 48 berichten
We moeten eraan geloven... ruim twee jaar geleden dit huis gekocht en de voortuin is een DRAMA. In principe is het een bak met split, met enkele grote tegels als stapstenen, en nog twee grote tegels om twee grote plantenpotten op te zetten.

Op zich prima, de tuin ligt op het noorden achter een strook groen, bijna niemand ziet het en met onze grindtuin passen we prima bij alle buren van het blokje.

Het probleem is dat het ontzettend slecht is aangelegd (of heel lang geleden, of beide). Er ligt worteldoek onder maar daar groeit alles dwars doorheen, en het laagje split dat erop ligt is maar 1 tot 2 centimeter. Met als gevolg dat we continue onkruid moeten plukken en nu groeit er zelfs gras in.

We willen de voortuin dus aanpakken, maar zijn al genoeg bezig in de eigen tuin, dus het blijft split.

Nu dus de vraag... iemand enige ervaring met de kosten om dit uit te laten voeren vs de kosten om het zelf te doen? Het afgraven e.d. is zwaar werk en een eventuele big bag die we kunnen huren zal ook echt wel wat meters verderop staan. Tot nu toe hebben we alles van klussen zelf gedaan maar dit vind ik eigenlijk gewoon geen leuke klus, even eerlijk. Daarnaast heb ik last van depressie en angsten waardoor ik geen flauw idee heb hoeveel ik mee kan helpen op het 'moment supreme'. Onkruid wieden in de voortuin was al een heel klus voor me afgelopen jaar.

Al met al dus de gedachte om het uit te besteden. Tegels en borderranden worden gewoon hergebruikt, maar het grint moet afgevoerd worden, aarde uitgegraven en opnieuw worteldoek en split erin. Iemand enige ervaring met de kosten, of kunnen we het toch beter zelf doen?
Moosey schreef:
22-01-2020 17:14
niet zo aardig om eventuele toekomstige bewoners mee op te zadelen.
Idd, wij lopen continue tegen de vreemde besluiten van de vorige bewoner aan. Die man snapte niet wat afplakken is en wist blijkbaar alleen van het bestaan van (doorgaans zwarte) muurverf. Alles met muurverf. Kozijnen, plinten, radiator, leidingen, al het schakelmateriaal onder... Beneden is nu alles gelukkig al gedaan, boven is een work in progress.

Bij alles wat we nu doen denken we ook aan verkoop van het huis want manman, wat een werk...
Mijn voortuintje van ca 18 m2 was 3000 euro. Grindbak uitscheppen, deels bestraten, vier plantvakken (excl planten). Het kan goedkoper maar ik bleek een dure smaak qua tegels te hebben.
MinkeDeWit schreef:
22-01-2020 17:26
Mijn voortuintje van ca 18 m2 was 3000 euro. Grindbak uitscheppen, deels bestraten, vier plantvakken (excl planten). Het kan goedkoper maar ik bleek een dure smaak qua tegels te hebben.
Ik denk dat ik flink afgeknapt ben op het idee het uit te besteden haha.

Misschien moeten we maar gewoon zorgen dat we alle benodigdheden excl. planten in huis hebben zodat we er gewoon samen aan kunnen werken als ik daar toe in staat ben. Die voortuin is al jaren lelijk, dus als het de ene week niet gaat en de ander week wel dan duurt het maar even wat langer...
GreenLadyFern schreef:
22-01-2020 17:31
Ik denk dat ik flink afgeknapt ben op het idee het uit te besteden haha.

Misschien moeten we maar gewoon zorgen dat we alle benodigdheden excl. planten in huis hebben zodat we er gewoon samen aan kunnen werken als ik daar toe in staat ben. Die voortuin is al jaren lelijk, dus als het de ene week niet gaat en de ander week wel dan duurt het maar even wat langer...
Ik had ook zo’n drama. Had ik alles weg, ging twee weken op vakantie, en kon daarna 142 paardenbloemen uitsteken (ik heb ze geteld). Wat ik ook had overwogen was een stukje afgraven, heel dik worteldoek erop, en dan nieuw grind. Uiteindelijk heb ik de beslissing zo lang voor me uitgeschoven dat ik genoeg gespaard had :-)
Tja, wij blijven het ook uitstellen maar klussen ondertussen in huis lekker door, waardoor het spaarpotje voor huisverbeteringen steeds weer leeg is... En ook gewoon omdat ik mijn woonkamer en slaapkamer bijvoorbeeld belangrijker vind dat mijn voortuin.

Maar het levert zoveel irritatie op in de warme maanden dat ik die voor mezelf maar eens weg moet gaan nemen. En als ik dan nog een leuk tuintje voor een leuk prijsje heb is dat alleen maar mooi.

Ik word altijd enthousiaster als ik iets goedkoop en duurzaam kan oplossen :yes:

142 paardebloemen... ik heb niet geteld, maar we hadden elke twee weken een paar emmers vol onkruid, en dan hadden we niet eens elk grassprietje of stukje mos eruit getrokken. :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Geen reacties gelezen.
Wij hebben net zo'n voortuin gehad.
Alle split eruit geschept op de oprit en op marktplaats gezet: gratis af te halen.
Binnen 3 dagen was het weg.

Split: nooit meer. Dit was door vorige bewoners gedaan, ik zei wel eens grappend tegen man: grafsteen erin met onze naam erop en we kunnen zo de grond in na onze dood.

Bodembedekkers en wat andere plantjes gehaald door het jaar heen in de aanbieding en nu wil ik niet anders meer.
Harken en onkruid wieden ga zoveel sneller nu. Blij dat ik van die troep af ben.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden zo’n bejaardenvoortuin, met buxushaagjes, wat standaard planten en grind. Heel veel grind. We hebben een deel eruit geschept en de rest omgeschept met verse grond ertussen. Daarna planten gezet, vooral siergrassen, en nu een jaar later heb ik er twee keer wat plukjes onkruid uitgevist maar dat was eigenlijk nog niet eens nodig. Nu dus een groene tuin op het noorden, waar ik dus nauwelijks iets aan hoef te doen. Kostte al met al net een paar honderd euro voor planten en schone grond. Maar ja, dan moet je helaas wel zelf aan de gang. Laat je een hovenier iets doen ben je stukken sneller klaar, maar zeker wel een duizend euro verder.

Ik heb bij een ander huis een jaar of vijf geleden op werkspot een klus gezet om in de achtertuin de grond om te laten zetten en weer vlak te maken, dat kostte me toen 200€ en dat was een stuk tuin van 5,5 x 17 meter. Misschien kun je daar de klus op zetten en kijken wat er uit komt? Zal wel stukken goedkoper zijn dan een hovenier.
Ik ga er inderdaad plantjes inzetten. Split was voornamelijk omdat ik het liefst een makkelijke en goedkope oplossing wilde, maar dit vind ik veel leuker!

Ik zit alleen een beetje met het 'pad'. Het zijn nu dus wat grote tegels die schuin liggen met ruimte ertussen. Dus aan de voorkant van de voortuin begint het 'pad' in het midden, de deur zit praktisch tegen de buren aan.

Ik kan het pad recht leggen, of het schuin houden. Ik zou het wel mooi vinden om inderdaad sebummatten over de hele voortuin te gooien (jaja, ik bereid het goed voor ;) ) en dan wat mooie grote stapstenen. Als ik die ergens voor een leuk prijsje kan vinden.

Ben toch bang dat als ik zelf aan de slag ga met bestraten het heel veel tijd gaat kosten en op de lange termijn niet het gewenste resultaat gaat geven... Dus ben een beetje aan het googlen.
Wat een ideeën zeg! Het zeven heb ik ook wel eens gedaan, maar liep tegen het probleem aan dat je het zand en alle zaadjes alleen maar verplaatst omdat je het elders in je tuin uitspoelt. Of hoe doen jullie dat?

Ik zou ook wel wat planten ertussen willen, maar er zit bij ons wel worteldoek onder. Kan ik daar gewoon doorheen steken als ik daar plantjes wil neerzetten?
Alle reacties Link kopieren
Sedum in een tuin op het noorden gaat uiteindelijk ook vermossen als het te weinig licht krijgt. Wij hebben een deel plat dak met sedum en zonnepanelen, en waar de panelen de sedumplanten in de schaduw zetten wordt het mossig.

Ik heb oa veldbies, Hakonechloa, prachtkaars en persicaria.
@Simpele ziel: Achter de poort bij mij zit precies een putje in de brandgang haha. Ook handig als je de kliko schoonmaakt ofzo.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
22-01-2020 18:15
Wat een ideeën zeg! Het zeven heb ik ook wel eens gedaan, maar liep tegen het probleem aan dat je het zand en alle zaadjes alleen maar verplaatst omdat je het elders in je tuin uitspoelt. Of hoe doen jullie dat?

Ik zou ook wel wat planten ertussen willen, maar er zit bij ons wel worteldoek onder. Kan ik daar gewoon doorheen steken als ik daar plantjes wil neerzetten?

Ja hoor. Kruis erin snijden/knippen. plantje erin, flappen eromheen vouwen, klaar.

Laat je niet (NIET) verleiden tot het gebruik van schoonmaakazijn, rechtsstreeks op onkruid, tegels, pad. Want alles eronder (mieren, pieren en ander klein grut) wordt daarmee vermoord. Worteldoek mag dan niet de milieuvriendelijkste oplossing zijn, er zijn erger dingen. Echt waar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Geronimo2 schreef:
22-01-2020 17:16
Huur bij Boels een minishovel (makkelijk zelf te besturen), je schept alles eruit en gooit het in een gehuurde container. Doek er in en met zelfde shovel het split er weer op, aanharken en klaar, als je grindplaten gebruikt heb je aan 3 cm genoeg en het gronddoek zit er al onder. Je krijgt altijd onkruid omdat pollen weer neerkomen maar je kunt onkruid heel goed wegbranden (de goedkoopste koop je bij de Action en ze verkopen ook de gasflessen. Relaxed werk, je staat rechtop en hebt nog een hand over voor kop koffie. Ik denk dat het je 2 dagen gaat kosten.
Serieus, een shovel voor een voortuintje? Bij mijn buren hebben ze de schutting eruit gehaald en zijn ze met een tracker door de tuin gegaan. Alles is nu tegelpaleis. Wat mensen bedenken.. :|

TO! Leuk dat je enthousiast word van de plantjes! Er zijn echt heel veel bodembedekkers die prima tegen schaduw kunnen! Ik ben zelf echt weg van de ooievaarsbek. Die kun je ook met verschillende kleuren bloemen krijgen en bedekt zo je hele voortuin!
YellowLemon schreef:
22-01-2020 19:06
Serieus, een shovel voor een voortuintje? Bij mijn buren hebben ze de schutting eruit gehaald en zijn ze met een tracker door de tuin gegaan. Alles is nu tegelpaleis. Wat mensen bedenken.. :|

TO! Leuk dat je enthousiast word van de plantjes! Er zijn echt heel veel bodembedekkers die prima tegen schaduw kunnen! Ik ben zelf echt weg van de ooievaarsbek. Die kun je ook met verschillende kleuren bloemen krijgen en bedekt zo je hele voortuin!
Hier kwam een heel grote schepauto, drie keer scheppen en mijn voortuintje was leeg. Zelfs een enorme boomstronk die ik zelf nooit weg had gekregen.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
22-01-2020 18:15
Wat een ideeën zeg! Het zeven heb ik ook wel eens gedaan, maar liep tegen het probleem aan dat je het zand en alle zaadjes alleen maar verplaatst omdat je het elders in je tuin uitspoelt. Of hoe doen jullie dat?
Ik had drie zeven gemaakt die op kruiwagens passen, grind op de zeef scheppen, zand eruit zeven, schone grind in andere kruiwagen storten. Al het
fijne spul wat we uit het grind zeefden heb ik in mijn moestuinbakken gedaan, was gewoon mooie fijne aarde/compost.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
22-01-2020 17:22
Idd, wij lopen continue tegen de vreemde besluiten van de vorige bewoner aan. Die man snapte niet wat afplakken is en wist blijkbaar alleen van het bestaan van (doorgaans zwarte) muurverf. Alles met muurverf. Kozijnen, plinten, radiator, leidingen, al het schakelmateriaal onder... Beneden is nu alles gelukkig al gedaan, boven is een work in progress.

Bij alles wat we nu doen denken we ook aan verkoop van het huis want manman, wat een werk...
Ik zit ook in zo’n huis, ik weet precies wat je bedoelt :) We willen er nog lang niet weg, maar soms ben ik al Funda-teksten aan het bedenken: ‘door de huidige bewoners eigenhandig, bijzonder liefdevol en met oog voor detail van onder tot boven opgeknapt...’ ;-D

Leuk dat je enthousiast bent geworden over het plantjes-plan! Kom anders tegen die tijd gezellig meeschrijven op het TegenTegelTuinen-topic. Plantjes rock!
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
23-01-2020 04:57
Ik zit ook in zo’n huis, ik weet precies wat je bedoelt :) We willen er nog lang niet weg, maar soms ben ik al Funda-teksten aan het bedenken: ‘door de huidige bewoners eigenhandig, bijzonder liefdevol en met oog voor detail van onder tot boven opgeknapt...’ ;-D

Volgens mij komt het door Eigen Huis & Tuin (etc) iedereen denkt nu, dat hij het zelf kan.
Lijkt allemaal zo eenvoudig, en zo'n projectje is binnen 1 aflevering gepiept
Alle reacties Link kopieren
Het is erg prijzig, omdat afvoeren van vervuild split ongelovelijk duur is.
Je kunt een zeef-machine overwegen om te huren.

http://hascreen.nl/

Ik heb zelf ook split en ik ben er helemaal klaar mee.
Het lijkt een 1 of 2 centimeter, maar geloof me: er ligt 30 cm modder met split onder. Een hels karwei. Bij mij gaat het er dus uit en komt er gazon (met een robot) er voor in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-01-2020 17:08
Kunstgras is in de zomer nog wel aardig (ja, ik zeg expres geen 'mooi'), maar het grote nadeel is, dat het niet met de seizoenen meekleurt. Echt gras is nu bruiner (dat is natuurlijk) kunstgras is in de winter naar verhouding veel te groen
Meeste mensen kopen het in de zomer en zien pas in de winter het oogverblindende stukje nepgras :)
Wij hebben echt gras en dat is nu echt groen, veel groener dan in de zomer.. :huh:
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-01-2020 17:03
Wat Ceylon schrijft.

Wij hebben bij het huidige huis het split gemengd met potgrond en er bodembedekkers in gezet. Ik heb nu een groene voortuin waar onkruid geen kans krijgt omdat het verstikt wordt door de bodembedekkers. Twee grote potten met daarin een sierboompje en klaar. Het was een tijdelijke lowbudget oplossing maar het staat heel verzorgd (en groen). Ik denk dat ik het zo nog een paar jaar laat.
Dit is wel een hele goede.

Mijn idee was: split weghalen en bodembedekkers. Maar inderdaad split laten liggen en een lading potgrond erop en dan bodembedekkers is nog veel makkelijker
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
22-01-2020 18:15
Wat een ideeën zeg! Het zeven heb ik ook wel eens gedaan, maar liep tegen het probleem aan dat je het zand en alle zaadjes alleen maar verplaatst omdat je het elders in je tuin uitspoelt. Of hoe doen jullie dat?

Ik zou ook wel wat planten ertussen willen, maar er zit bij ons wel worteldoek onder. Kan ik daar gewoon doorheen steken als ik daar plantjes wil neerzetten?
Wij hebben een klein randje met split en daaronder worteldoek, maar daar groeide op een gegeven moment ook vanalles op.
Grote emmer gepakt en daar gaatjes in geboord. Dat was de zeef.
Split erin en boven het putje aan de wegkant gezet, tuinslang erop en net zolang spoelen tot het water schoon bleef
Werkte perfect, vond het nog een leuke klus ook, omdat je zoveel resultaat had
Hahaha, ik kende de naam split niet, dacht dat het een andere benaming was voor kattenstaart, omdat dat makkelijk splitst:
Afbeelding
De hele OP op die manier gelezen..
"In principe is het een bak met split" >> Zo, da's veel onkruid
"met onze grindtuin passen we prima bij alle buren van het blokje" >> ah, het groeit tussen het grind, dat is lastig weghalen
"Er ligt worteldoek onder maar daar groeit alles dwars doorheen", >> ja, dat spul groeit overal doorheen
"Met als gevolg dat we continue onkruid moeten plukken" >> ja dat zal wel veel werk opleveren!
Tot ik hier aankwam:
"maar het grint moet afgevoerd worden, aarde uitgegraven" >> logisch "en opnieuw worteldoek en split erin" >> :whut:
Na een rondje google weet ik nu ook wat split is :-D

Ik zat nog te denken: kan je het split niet hergebruiken in een paar hoopjes waar je het heel dik legt, in plaats van stapstenen?
Stapstenen worden vaak glad van alg op een donkere plek en als je dan een grote stap neemt: hoppa! En dan ben je ook van de split af.
pearle schreef:
24-01-2020 09:01
Wij hebben een klein randje met split en daaronder worteldoek, maar daar groeide op een gegeven moment ook vanalles op.
Grote emmer gepakt en daar gaatjes in geboord. Dat was de zeef.
Split erin en boven het putje aan de wegkant gezet, tuinslang erop en net zolang spoelen tot het water schoon bleef
Werkte perfect, vond het nog een leuke klus ook, omdat je zoveel resultaat had
Haha ja dat hebben wij met een wasmand gedaan, iets groter. Boven het putje durfde ik niet, slipt die dan niet helemaal dicht als je veel zand hebt? Op zich wel een idee, thanks voor het delen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven