Stroomgroepen verdelen.

29-03-2025 07:34 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Misschien een beetje een lang verhaal maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaak.

De indeling van mijn huis is als volgt:
Op de begane grond heb ik van voor naar achter: woonkamer, keuken, bijkeuken en badkamer.

Woonkamer is groep één. Exclusief tv. Die zit bij groep drie en dat is keuken, bijkeuken en badkamer.

Wasmachine en droger zijn groep 6 en 7, deze staan in de schuur. Schuur en buitenverlichting is groep 8.
Groep 6 7 en 8 gaan in de meterkast direct de grond in en komen via een route die ik niet kan traceren in de schuur weer boven.

Nou wil ik mijn wasmachine en droger in de bijkeuken zetten. Die hebben allebei een aparte groep nodig naar mijn weten.
Ik kan de bestaande groepen vanuit de schuur doortrekken naar de bijkeuken maar dan moet ik langs buiten en dat zou ik liever voorkomen.
De wasmachine en droger maken plaats voor een elektrische warm water voorziening, welke ben ik nog niet uit. Deze zal denk ik 5 draden nodig hebben? Die wil ik via de pijpen van groep 6 en 7 naar de meterkast trekken, 2 en 3 stuks verdeeld.

Nou zit de badkamer met keuken en bijkeuken dus op één groep.
In mijn plafond liggen 2 loze 5/8 pvc pijpen en één 3/4 pijp.
De 3/4 is om tzt een kookleiding doorheen te trekken.

De twee loze leidingen icm de groep die er al ligt zou dus drie groepen opleveren. Vier zou beter geweest zijn, maar dan moet het plafond er weer uit in de gang en woonkamer en dat zou ik graag voorkomen.
Hoe zou ik deze drie groepen het beste verdelen?

Ik heb geen cv dus er komt in de keuken en badkamer elektrische verwarming. Nu heb ik infrarood en ben daar zeer tevreden over.
In de keuken verder nog een koelvirescombi, magnetron en oven (shit bedenk ik nu pas...)
Zou ik dan het beste de keuken op één groep doen en één van de twee witgoedapparaten bij de badkamer trekken of is dat teveel belasting voor die groep?

Of ben ik er echt koud aan dat het plafond terug open moet voor meer leidingen?

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.
Alle tips zijn welkom.
Vraag een expert!
Waar kook je op?
Nu gas maar daar wil ik volledig vanaf
Speculaastaart schreef:
29-03-2025 08:07
Vraag een expert!
Dit inderdaad. Wij hebben ook wel eens zo’n vraagstuk gehad qua stroom. Er kon toen gemakkelijk een extra stoppenkast geplaatst worden (klein, niet lelijk uitziend ding). Soms zijn er andere oplossingen mogelijk waar je zelf niet over nadenkt.
Kijk nog eens naar het totale piekverbruik van de droger en wasmachine. Bij ons zit het op 1 groep. Warmtepompdrogers gebruiken veel minder energie dan de ouderwetse drogers.
Dit is typisch een vraag die je aan een elektricien/expert moet vragen.

Wat heb je verder in de keuken? Wat zijn de plannen voor de toekomst?
madamecannibale schreef:
29-03-2025 08:32
Dit inderdaad. Wij hebben ook wel eens zo’n vraagstuk gehad qua stroom. Er kon toen gemakkelijk een extra stoppenkast geplaatst worden (klein, niet lelijk uitziend ding). Soms zijn er andere oplossingen mogelijk waar je zelf niet over nadenkt.
Vorig jaar heb ik een nieuwe stoppenkast laten plaatsen met daarin 10 groepen en 2 kookgroepen. Nu nog een extra meterkast erbij lijkt me wat overkill. Bovendien weet ik niet of dit het probleem vervangt want de kabel zal altijd via de meterkast in de gang moeten. Drie draden krijg ik er nog wel door maar als ie dikker moet zijn gaat dat niet lukken.
DinkyDigger schreef:
29-03-2025 08:23
Nu gas maar daar wil ik volledig vanaf
Wat ik begreep van mijn elektricien is dat dit veel invloed heeft op de indeling van je groepen.
Ik heb deze klus laatst uitbesteed, want dit is gewoon niet iets waar je zelf aan moet gaan klungelen tenzij je echt verstand van zaken hebt.
Kosten vielen me echt reuze mee.
Wanneer je zo veel gaat wijzigen in de installatie is er grote kans dat je aan alle nieuwe regels op dit gebied moet voldoen en dat zijn er best veel.

Het is mij te vaag om het allemaal uit te zoeken maar ik denk ook dat je aan één 35A hoofdzekering niet meer genoeg hebt en dat je over moet naar 3x 25A wat wederom een nieuwe meterkast zou betekenen.
Niet geschoten is altijd mis
Dit lijkt me nou typisch iets voor een elektricien.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Bitje93 schreef:
29-03-2025 11:45
Wanneer je zo veel gaat wijzigen in de installatie is er grote kans dat je aan alle nieuwe regels op dit gebied moet voldoen en dat zijn er best veel.

Het is mij te vaag om het allemaal uit te zoeken maar ik denk ook dat je aan één 35A hoofdzekering niet meer genoeg hebt en dat je over moet naar 3x 25A wat wederom een nieuwe meterkast zou betekenen.

Volgens de elektricien die de kast vorig jaar geplaatst heeft is het mogelijk deze uit te breiden naar 3 fasen
Bitje93 schreef:
29-03-2025 11:45
1x35A is altijd nog zo’n 8000 Watt totaal beschikbaar. 1 fase inductie kookplaten hebben een vermogen tot maximaal 3700 Watt, dat kan op 1 groep. Vraag is natuurlijk of een dergelijke kookplaat voor jouw gezinssituatie voldoet. En zoals hier al opgemerkt, overleg met een electricien.
iwankapotjeplof wijzigde dit bericht op 29-03-2025 14:14
0.09% gewijzigd
De persoon die zegt dat het niet kan, moet de persoon die het aan het doen is niet voor de voeten lopen.

DinkyDigger schreef:
29-03-2025 13:39
Volgens de elektricien die de kast vorig jaar geplaatst heeft is het mogelijk deze uit te breiden naar 3 fasen
Bel hem! Hier ga je toch geen risico mee nemen?
De elektricien zal het tzt wel aansluiten in de meterkast maar ik zou graag geld besparen door zelf al draden te trekken van en naar de juiste plekken.
Had ik misschien eerder moeten zeggen 🙈
DinkyDigger schreef:
29-03-2025 14:33
De elektricien zal het tzt wel aansluiten in de meterkast maar ik zou graag geld besparen door zelf al draden te trekken van en naar de juiste plekken.
Had ik misschien eerder moeten zeggen 🙈
Advies door de elektricien mét plan. Zelf draden trekken, laten aansluiten.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ik zeg het ook maar een keer: laat het over aan een elektricien. Ik ben te vaak in huizen geweest waar mensen het zelf hebben gedaan. En dan kan best wel werken, maar er zijn normen waar elektrische installaties aan moeten voldoen. En dat is niet alleen voor de veiligheid maar ook voor als er een keer iets is mensen die in een noodsituatie moeten komen helpen niet eerst moeten uitzoeken hoe de installatie in elkaar zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven