Tv aansluiting nieuwbouw, hoe zit het?

09-01-2021 15:14 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Over een aantal maanden is ons nieuwbouw huurappartement klaar. We hebben al een tekening ontvangen van de woningbouw waarop staat afgebeeld waar bijv keuken zit en waar je dan de bank kunt neerzetten etc. Op de tekening staat de tv afgebeeld tegen de rechtse muur van de woonkamer. Aan de hand van deze tekening gaan wij er vanuit dat we dus de tv rechts kunnen aansluiten. Op basis daarvan hebben wij de meubels uitgezocht en de indeling van de kamer gemaakt.

Nu zijn we net langs de woning gelopen en hebben we gezien dat er een data en cai aansluiting niet op de rechtse, maar de linkse muur zit. Wij hebben allebei nagenoeg geen verstand van elektra dus we vragen ons nu af of de tv dan nu ineens tegen de linkse muur moet (vanwege die aansluiting), of dat de tv wel alsnog rechts kan zoals op de tekening stond afgebeeld.

Aan de hand van waar de tv staat op de tekening hebben wij de inrichting bedacht. De woonkamer is maar klein dus als blijkt dat de tv niet rechts kan moeten we de hele woonkamer opnieuw indelen en passen bepaalde meubels niet meer...

Iemand die hier verstand van heeft?
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
09-01-2021 15:38
:rofl:

Maar ja, ieder (stop)contact kun je anders (laten) bekabelen als je wilt, geen probleem. Dus je hoeft niet je hele indeling om te gooien, wel even ergens een handige vader / oom / klusser vandaan halen.
Ik weet niet waar jij die handige klusser vandaan wilt toveren, maar deze bestaat niet. Als er aan de andere kant van de muur geen data/cai of loze leiding zit krijg je op die plek ook nooit een kabel uit de muur bij een appartement.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
09-01-2021 16:02
Oh ja haha, lezen. Nee, ik denk niet dat de buren dat zien zitten.
Dan dus gootjes of holle plinten.
Je hoeft er volgens mij alleen het snoertje van het knipperdingetje doorheen te halen. Die moet in het kastje van je tv, maar je laptop en andere devices halen hun signaal gewoon draadloos.
Dat kan, maar wij hebben bv. wel een kabel van datapunt naar studeerkamer. In onze eengezinswoning was er anders te veel signaalverlies.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
09-01-2021 16:14
Dat kan, maar wij hebben bv. wel een kabel van datapunt naar studeerkamer. In onze eengezinswoning was er anders te veel signaalverlies.
Ook dat kun je tegenwoordig makkelijk draadloos oplossen met WiFi-versterkers.
Wij gebruiken om gedoe met kabels en aansluitingen te voorkomen wifi-versterkers. Eentje aangesloten aan het modem en dan eentje in het stopcontact bij de tv, daar zit het tvkastje weer in. Is officieel niet bedoeld hiervoor, maar gaat erg goed. Superwifipunten van kpn zijn het.
ikBedoelHetGoed schreef:
09-01-2021 16:07
Je hebt helemaal gelijk!

P.S. Holle plinten kan ik afraden. Daar ontstaat met een beetje pech een biotoop achter van zilvervisjes en ander ongedierte.
Wij hadden een holle plint die je ja makkelijk los kon klikken. Zo kon je af en toe de stofzuiger er achterdoor halen.

Was in ons oude huis. In dit huis is de tv ook al meermaals verplaatst en zijn we van de 'vrije kabel'. Het ligt gewoon langs de muur, dus. Niemand die er ook een opmerking over heeft gemaakt...
Alle reacties Link kopieren
amby schreef:
09-01-2021 15:44
Er zijn wel platte UTP kabels. Misschien dat als je op de plek waar de kabel ligt geen ondervloer legt dat je er nog wel mee weg komt, maar ik zou ook gewoon voor een kabelgootje opteren.
Platte UTP kabel mag niet langer zijn dan 2 meter anders komt er teveel storing op de kabel.
Niet voor niets zijn de 8 aders in een UTP kabel per paar getwist (en ook nog met verschillende slagen per meter) om storingen te voorkomen.

Een UTP kabel kun je prima verwerken in de ondervloer van het laminaat, al verdient het natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
09-01-2021 16:17
Wij hadden een holle plint die je ja makkelijk los kon klikken. Zo kon je af en toe de stofzuiger er achterdoor halen.

Was in ons oude huis. In dit huis is de tv ook al meermaals verplaatst en zijn we van de 'vrije kabel'. Het ligt gewoon langs de muur, dus. Niemand die er ook een opmerking over heeft gemaakt...
Hier ook, er staat ook nog een bank en kast voor. Niet te zien.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 09-01-2021 16:56
0.11% gewijzigd
TijdvoorTaart schreef:
09-01-2021 16:17
In dit huis is de tv ook al meermaals verplaatst en zijn we van de 'vrije kabel'. Het ligt gewoon langs de muur, dus. Niemand die er ook een opmerking over heeft gemaakt...

Dan moet je alleen geen loslopend konijn of cavia of ander knaagdier hebben.

Gratis tip. :)
Intie schreef:
09-01-2021 15:31
Als we het met een kabel naar de gewenste plek moeten trekken kan dat alleen via de ondervloer. Er is geen kruipruimte. De vraag is alleen in hoeverre dat mogelijk is? Dat de kabel dus onder het laminaat doorgaan zodat ze niet in het zicht liggen.
Je kunt de kabels ook via de muur begeleiden. Ik heb witte plinten en heb de kabel op de vloer langs de muur begeleid met witte kabelgoten. Je ziet er amper wat van.
Nummer*Zoveel schreef:
09-01-2021 15:55
Nee joh, je hebt tegenwoordig helemaal geen kabels meer nodig. Zorg voor goede WiFi en een Smart-tv, en kijk tv via AppleTV, een dongel of een app!
Dit. Wij hebben al tien jaar geen kabeltv meer.
Digitale tv gebruikt geen kabels maar draadloze dingen via stopcontact (devolo's).
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 17:08
Dit. Wij hebben al tien jaar geen kabeltv meer.
Digitale tv gebruikt geen kabels maar draadloze dingen via stopcontact (devolo's).
Wij hebben nog gewone kabels hoor
( gloednieuwe smarttv sinds vorige maand)
gizzmo-returns schreef:
09-01-2021 17:23
Wij hebben nog gewone kabels hoor
( gloednieuwe smarttv sinds vorige maand)
Dat kan natuurlijk, maar als je aansluiting op een onlogische plek zit is draadloos handiger.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-01-2021 17:23
Wij hebben nog gewone kabels hoor
( gloednieuwe smarttv sinds vorige maand)
Ja, vaste bekabeling, netwerk en/ of coax, is technisch perfect en betrouwbaar. Internet via stopcontact en Wifi versterkers is wat meer geluk als het storingsvrij werkt.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
09-01-2021 17:47
Ja, vaste bekabeling, netwerk en/ of coax, is technisch perfect en betrouwbaar. Internet via stopcontact en Wifi versterkers is wat meer geluk als het storingsvrij werkt.
Dit inderdaad. In mijn jaren '30 huis ligt ook geen kabel, TV is aangesloten op internet via stopcontact. Dat is absoluut niet storingsvrij.
Je kunt gewoon een elektricien bellen, die leggen de kabel naar de juiste plek en werken het netjes af. Desnoods doen ze dat met een groef in de muur. Je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken om dan een systeem te verzinnen waardoor de kabels ook niet onder de televisie vandaan komen en doorlopen tot het contactpunt, maar dit vlak onder de televisie via de muur te laten lopen.

Het kost misschien wel een paar honderd euro, maar dat is goedkoper dan nieuwe meubels.
Alle reacties Link kopieren
Achter de plint is niet mogelijk, om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te komen kom je langs zowel de deur als een groot raam dat tot de grond komt, dus op die 2 plekken heb je geen plint en zou de kabel los liggen, waarbij 1x recht voor de deur.

Onder de vloer is volgens een vriend van ons (werkt in de bouw) wel een optie. Eerst komt er een ondervloer en daar kunnen we in snijden volgens hem.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 17:49
Dit inderdaad. In mijn jaren '30 huis ligt ook geen kabel, TV is aangesloten op internet via stopcontact. Dat is absoluut niet storingsvrij.
Wij hebben inderdaad wel eens een storing, maar dat hadden we via de kabel ook, zowel bij KPN als bij Ziggo. Dus wat dat betreft vind ik het heel eigenlijk weinig verschil maken.
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 17:49
Dit inderdaad. In mijn jaren '30 huis ligt ook geen kabel, TV is aangesloten op internet via stopcontact. Dat is absoluut niet storingsvrij.
Via stopcontact is veel storingsgevoeliger dan via een wifiversterker.
bia-pia schreef:
09-01-2021 17:52
Je kunt gewoon een elektricien bellen, die leggen de kabel naar de juiste plek en werken het netjes af. Desnoods doen ze dat met een groef in de muur. Je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken om dan een systeem te verzinnen waardoor de kabels ook niet onder de televisie vandaan komen en doorlopen tot het contactpunt, maar dit vlak onder de televisie via de muur te laten lopen.

Het kost misschien wel een paar honderd euro, maar dat is goedkoper dan nieuwe meubels.
Dat zou ik niet doen bij een net opgeleverde huurwoning omdat je niet weet of dat mag van de verhuurder.
Die artist impressions zijn meestal niet gebaseerd op de praktische details.

Ik zou gewoon voor de makkelijkste oplossing gaan. Een kabel langs de muur en klaar. Noem het industrieel, dat is het tenslotte echt, en iedereen zal het prachtig vinden.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
09-01-2021 16:27
Je kunt de kabels ook via de muur begeleiden. Ik heb witte plinten en heb de kabel op de vloer langs de muur begeleid met witte kabelgoten. Je ziet er amper wat van.
Ik heb een witte kabel met een heel klein beetje siliconenkit vastgemaakt op de plint. Over de hele lengte, dicht bij de vloer wat kit en de kabel er strak tegenaan leggen. Als je het weet zie je de kabel maar als er meubels in de kamer staan valt het zo goed al niet op. En heel makkelijk aan te leggen en weer te verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
16-01-2021 14:42
Ik heb een witte kabel met een heel klein beetje siliconenkit vastgemaakt op de plint. Over de hele lengte, dicht bij de vloer wat kit en de kabel er strak tegenaan leggen. Als je het weet zie je de kabel maar als er meubels in de kamer staan valt het zo goed al niet op. En heel makkelijk aan te leggen en weer te verwijderen.
Als het een UTP kabel is moet je hem in de hoek niet knikken, daar houd het signaal niet van wat er doorheen moet.

Vergelijk het met een korte bocht in een weg, daar kun je lang niet zo hard door met de auto als een ruime bocht in een snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat cai nog bestond, wij hebben al jaren glasvezel en dat is maar 1 heel dun kabeltje die je zo bij de plint langs legt.
Alle reacties Link kopieren
Niet nodig. Alleen zorgen voor goede WiFi. En dan tv kijken via internet (bijv nlziet of canaldigitaal)
Nummer*Zoveel schreef:
09-01-2021 15:55
Nee joh, je hebt tegenwoordig helemaal geen kabels meer nodig. Zorg voor goede WiFi en een Smart-tv, en kijk tv via AppleTV, een dongel of een app!
Dit inderdaad. Wij hebben al jaren geen bekabelde TV meer. Sterker nog, de Coax en UTP aansluitingen hebben we bij onze recente grote verbouwing allemaal verwijderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven