Verkeerde lijm voor glasvezelbehang.

13-06-2021 20:28 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een aantal muren behangen met glasvezelbehang.
Het zit er strak op.
We waren het van plan om het donderdag te gaan verven. Dan was het na ons inziens genoeg opgedroogd met deze warme temperaturen.
Maar nu zijn we (heel slim) er achter gekomen dat we de verkeerde lijm hebben gebruikt.
We hebben de lijm van Perfax Ready&roll gebruikt voor vliesbehang terwijl we natuurlijk die voor glasvezelbehang moesten hebben. Heel erg stom, ik weet het, maar het zit er nu al op.
Het lijkt er nu echt keurig (en vast) op te zitten maar ik ben er toch wel een beetje huiverig voor om er 1 of 2 lagen muurverf op te smeren. Bang dat het toch naar beneden komt zetten.
Zal het een groot probleem zijn?
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Ik zou het eerst maar eens goed laten drogen en kijken of het op de muur blijft hangen, voordat je gaat verven. Heb je niet een stukje uit het zicht waar je kunt testen met verf?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dit ook ooit per ongeluk gedaan. Een heel huis. En álles lag er een paar dagen later af. Echt verschrikkelijk en ik voelde me zo dom! Ik hoop dat ik gewoon heel veel pech had en jij meer mazzel hebt. :)

En nu verdring ik deze herinnering maar weer... :$
Alle reacties Link kopieren
O ja ik zit ook met zo’n rot gevoel naar mijn mooie muurtjes te kijken. Wat een …. klus was het. Ik hoop ook dat we wat meer mazzel hebben dan jij toentertijd.
De komende week doen we er nog niks aan en wachten we even geduldig af.
Alle reacties Link kopieren
Krootje schreef:
13-06-2021 20:45
Ja, ik heb dit ook ooit per ongeluk gedaan. Een heel huis. En álles lag er een paar dagen later af. Echt verschrikkelijk en ik voelde me zo dom! Ik hoop dat ik gewoon heel veel pech had en jij meer mazzel hebt. :)

En nu verdring ik deze herinnering maar weer... :$

o_o . Oh dat is echt #*@*! :blauwoog: .
Oei.. zelf geen ervaring, wel kennissen die dit hebben gehad. Bij hen liet het los na het verven. Dan wordt het namelijk vochtig en zwaar.
Dus ik zou dinsdag of woensdag even een stukje schilderen aan de bovenkant (want daar loop je de meeste kans op loslaten).
Niet nu een week gaan wachten hoor, glasvezelbehang (en vliesbehang) is binnen 24 uur overschilderbaar, dus anders zit je een week nagels te bijten om er dan alsnog achter te komen dat het niet (of gewoon wel natuurlijk!) blijft zitten.
anoniem_63b803c326420 wijzigde dit bericht op 13-06-2021 21:22
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde (ik wist nieteens dat er speciale lijm was voor glasvezel behang :facepalm: ) Maar 2 jaar later zit alles nog perfect op dr muur!
Alle reacties Link kopieren
Heel erg offtopic, maar uit pure nieuwsgierigheid: waarom glasvezelbehang om het daarna te gaan verven?
Maar ik hoop dat het meevalt en gewoon lekker blijft zitten. Ik duim voor je.
Jufjoke schreef:
13-06-2021 21:24
Heel erg offtopic, maar uit pure nieuwsgierigheid: waarom glasvezelbehang om het daarna te gaan verven?
Maar ik hoop dat het meevalt en gewoon lekker blijft zitten. Ik duim voor je.

Soms heb je muren waar je heel makkelijk stukjes uit stoot. Als je dan de kale muur verft gaat dat gewoon door. Door dat behang blijft de muur langer heel.

Of als de muren her en der gerepareerd zijn, maak je de muur egaal. Anders zie je door de verf elke reparatie. Van dichtgesmeerde gaten en gaatjes tot opnieuw ingefreesde leidingen.
Ik heb pas vliesbehang met lijm voor papierbehang geplakt. Lijm iets dikker aangemaakt, behang zit nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-06-2021 21:39
Soms heb je muren waar je heel makkelijk stukjes uit stoot. Als je dan de kale muur verft gaat dat gewoon door. Door dat behang blijft de muur langer heel.

Of als de muren her en der gerepareerd zijn, maak je de muur egaal. Anders zie je door de verf elke reparatie. Van dichtgesmeerde gaten en gaatjes tot opnieuw ingefreesde leidingen.
Ah zo. Bedankt voor de toelichting.
Alle reacties Link kopieren
De buren hebben die fout ook gemaakt. Leek er strak op te zitten, verven en later liet alles los. Ik zoutje sterk adviseren om het nu direct opnieuw te doen ipv eerst te verven.
Alle reacties Link kopieren
Oei. Ja, normale behanglijn lost op in water. En dat is nu net net niet de bedoeling als je nog gaat verven. Kortom: als je het nu (of ooit) wil verven, dan heb je een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben er ook bang voor dat het niks gaat worden als ik het op zoek op internet. Nou ja, we zijn er in ieder geval op voorbereid.
Niet bepaald een slimme actie van ons :nut:
Ik hoopte misschien ergens een positief verhaal. Maar helaas…. Bedankt voor jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
Uithuilen en opnieuw beginnen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je geluk.
(even gegoogled):
De lijm die je hebt gebruikt is op basis van kunsthars-dispersie.

Normale behanglijm is op basis van cellulose (zeg maar vermalen snoeiafval).
Die gebruik je ook voor papier-maché; dat spul.

De glasvezelversie van jouw lijm is óók op basis van kunsthars, met wat extra kleefkracht toevoeging.

Er zijn dus 2 verschillende lijmen en die van jou wordt met een beetje toevoeging ook voor glasvezel gebruikt.


Lang verhaal kort: Het is heel goed mogelijk dat de ervaringen waar het eraf viel, op basis van gewoon behangplaksel (cellulose). Dat spul is niet water bestendig en plakt waarschijnlijk niet lekker op glas.
Dat kunnen redenen zijn waarom het er na een paar dagen, of na het verven af komt.

Jouw lijm zit heel dicht bij de speciaal hiervoor bedoelde lijm.
Jouw ervaring kan dus zijn dat het niet uitmaakt.

Verf een stukje of maak het nat; kijk wat er gebeurt. Als het loskomt moet het eraf. Als het blijft zitten heb je misschien geluk.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je zeg dat je dit hebt opgezocht. :bigkiss:
Ik hoop het zo.
We gaan het inderdaad wel proberen, in ieder geval met een klein stukje te verven. Wie weet hebben we geluk! Het zit er zo goed op en zo zonde van al het werk.
We wachten het nog even af.
Ik laat het wel weten hoe het is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Op zich een hele slimme tip van Knoflook. Ik zou het gewoon even nat maken onderaan met een natte doek. Laat het een kwartiertje inweken. Gewoon lekker kleddernat. Als je daarna dat behang zo los kan maken en het voelt aan als stijfsel is het slecht nieuws.

Voor mij is het wel nieuw: behangplaksel op basis van kunsthars. Zou goed nieuws zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helaas wel echt precies hetzelfde gedaan als jij: lijm voor vliesbehang (op basis van kunsthars) gebruikt voor glasvezelbehang. Het is al jaren geleden en heb het echt compleet verdrongen dus weet even niet meer of we na een paar dagen binnen kwamen en het er spontaan half af was gekomen of dat we het probeerden te verven en het toen mis ging.

Ik zou zelf een iets groter stukje proefverven: een paar behangstroken (ook even flink over een naadje heen verven) en dan dat laten opdrogen en kijken wat het doet.
:O :O :O :O :O :O :O

**checkt label op emmer behanglijm**

:D :D :D :D :D :D :D

:yes:
Even in de winkel navragen of je de verf kunt mengen met de juiste lijm. En dan eerst een dunnere laag erop zetten. Of juist alleen een lijmlaag erover heen?
Nu is de kans heel groot dat het naar beneden komt, dus ik zou zeker een experiment ervan maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nou ik denk dat het helemaal klopt wat je hebt opgezocht, kooktmetknoflook.
Afgelopen donderdag hebben we geverfd, zelfs twee lagen en het zit er nog prima op!
Ik ben zo blij! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven