Welke kleur bij Ral 9001?

20-12-2020 21:20 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,

Ik heb een woning gekocht met kunststof kozijnen in de kleur ral 9001. Behalve de kozijnen is ook de kunststof voordeur in die kleur en ook de aangrenzende trap, muren en alles tot aan de zolder.
Nu ben ik absoluut geen fan van dit 'geel'wit en zou de trap, muren, etcetera heel graag een ander kleurtje geven. Ik ben bang dat als ik deze in de kleur ral 9016 verf, de kozijnen helemaal gelig gaan lijken.

Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen!
Alle reacties Link kopieren
groen
blauw
paars
alles is mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar een lichte, neutrale kleur ;)
Alle reacties Link kopieren
Wil je het neutraal en VT-wonen houden: dan een grijstint met ietwat geligs/taupe erin. En het dan her en der wat spannender/gezelliger maken met kleuren.

Ik zou heel veel staaltjes halen en ze er allemaal naast houden.
Alle reacties Link kopieren
Deze mooie ON.00.76 bijvoorbeeld

https://www.flexa.nl/nl/kleur-informatie/on-00-76
wij hebben 9001 kozijnen. Gecombineerd met wit-wit, en veel andere kleuren, maar allemaal met een gelige toon (mosterd geel, mos groen, iets lichter groen, bordeaux rood, oud roze en iets lichter roze en grijsblauw ). Ons huis heeft zo'n ouderwetse teak visgraat vloer.

En wonder boven wonder mixt het allemaal prima. Ook met dat wit-wit. Dat was gewoon een foutje, ik raakte in de war met de RAL nummers toen de schilder vroeg wat ik wilde.
Nu heeft ons huis een frisse uitstraling én kleuren die passen bij een huis uit 1900.
wassie75 schreef:
20-12-2020 21:26
Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar een lichte, neutrale kleur ;)
Een zandkleur, beige, lichtgrijs..
9010
Alle reacties Link kopieren
Kunststof kozijnen kun je ook gewoon in een andere kleur (laten) schilderen. Als je budget het enigszins toelaat, zou ik een schilder inhuren en het laten doen. Dan heb je straks een fris huis met kleuren die je echt mooi vindt in plaats van dat het het net niet is. En dan een nieuwe voordeur erin, zo’n gelige kunststof deur klinkt echt niet mooi.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
20-12-2020 22:11
Kunststof kozijnen kun je ook gewoon in een andere kleur (laten) schilderen. Als je budget het enigszins toelaat, zou ik een schilder inhuren en het laten doen. Dan heb je straks een fris huis met kleuren die je echt mooi vindt in plaats van dat het het net niet is. En dan een nieuwe voordeur erin, zo’n gelige kunststof deur klinkt echt niet mooi.
Thanks, dat is een goede tip... hoef ik me ook niet meer te storen aan de kleur van de kozijnen :-)
Morgen eens een schilder bellen om te informeren naar de kosten. En anders misschien overwegen om dat zelf te doen.
Ik heb alles 9003 geschilderd en de kozijnen meegenomen maar juist donker
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook 9001 op de trap en kozijnen, 9010 op de muur. Eén muur is midden grijs, eikenhouten look vloer en grijs met turkooizen meubels. Ook met die combi vind ik de 9001 niet te geel.

Maar ik houd dus juist niet van wit-wit.

Zijn de kozijnen niet verkleurd? Geen idee of dat kan met kunstof?
Alle reacties Link kopieren
Grijstinten
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al het houtwerk wit en de wanden 9001. Door die combi wordt de 9001 niet gelig. Ik zou oppassen met vergrijsd blauwtinten, want die maken het wel snel groezeliger.
Hier ook 9001 op de kozijnen en 9010 op de meeste wanden (en dan een paar wanden in een kleurtje).
Staat echt prima en ik vind 9010 een mooiere, frissere kleur op de wanden.
wij hebben het gecombineerd met grijs.
Hier 9001 op de kunststof kozijnen en muren in de woonkamer. Maar het plafond en de sierstrip (don’t ask) langs het plafond zijn wit/wit. Ik vind het niet storend. Kozijn aan de buitenkant is ook 9001 en bij de losse delen (ramen die open kunnen en tuindeuren) is het groen. De voordeur is wel hout.
Verder hebben we in de woonkamer als kleuren beige, oranje, rood en koper erbij. Warme kleuren dus. En de tafels zijn in walnoot-kleur. Ik vind het echt een mooi geheel. Denk dat het met echt wit/wit op de muur niet zo mooi was geworden. Ik hou wel van het net wat warmere van de 9001.
Kunststof laten schilderen? Nog nooit van gehoord. Als ik het zo lees is het nog best wat werk. Moet je ook schuren, dan een laag voor het hechten en dan schilderen. Ben benieuwd wat het gaat kosten voor een heel huis binnen en buiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 9001 op kozijnen en muren. We hebben in de woonkamer 1 muur in donkerantraciet en eentje in groen/bruinachtig, lastig te omschrijven. Misschien klinkt het spuuglelijk, maar het staat erg mooi. Vinden wij dan hè. 9001 komt echt niet gelig over, eerder licht creme. Het is net wat warmer dan wit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle kozijnen vervangen. Maar dat komt omdat ik a) een hekel heb aan kunststof (die verkopers kunnen zeggen wat ze willen, je herkent het van een km afstand dat het plastic is) en b) een hekel heb aan gelige wittinten. Hier het hele huis fris in 9003 met hele heldere zachtgroenblauw tint.
Sorry TO, je hebt niks aan mij.
-
Phloxx schreef:
06-01-2021 21:46
Ik zou alle kozijnen vervangen. Maar dat komt omdat ik a) een hekel heb aan kunststof (die verkopers kunnen zeggen wat ze willen, je herkent het van een km afstand dat het plastic is) en b) een hekel heb aan gelige wittinten. Hier het hele huis fris in 9003 met hele heldere zachtgroenblauw tint.
Sorry TO, je hebt niks aan mij.
Dat zou ik toch knap vinden, aangezien je mijn huis vanaf een km afstand niet eens kan zien. Zoveel ruimte heb ik niet om mijn huis, dus wat je zegt kan al nooit in ons geval :)
Maar dan nog zijn er tegenwoordig zulke mooie kunststof kozijnen te koop. Die zijn zo op het oog niet te onderscheiden van hout. Je voelt het, maar qua look kan je tegenwoordig echt precies hetzelfde krijgen als echt hout.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
06-01-2021 21:55
Dat zou ik toch knap vinden, aangezien je mijn huis vanaf een km afstand niet eens kan zien. Zoveel ruimte heb ik niet om mijn huis, dus wat je zegt kan al nooit in ons geval :)
Maar dan nog zijn er tegenwoordig zulke mooie kunststof kozijnen te koop. Die zijn zo op het oog niet te onderscheiden van hout. Je voelt het, maar qua look kan je tegenwoordig echt precies hetzelfde krijgen als echt hout.
Daar ben ik het niet mee eens. Net huis compleet verbouwd, en hebben ernaar gekeken, maar je blijft het heel duidelijk zien, hoe 'goed' ze ook zijn. Van een afstand zelfs, je ziet het vanaf de stoep als de slaapkamers kunststoframen hebben.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de muren beneden een lichte taupe kleur geven. Boven ga ik ze wit verven en dan wat accentueren in kleur.
Nu zag ik dat bouwmarkten behalve 9010 en 9016 ook muurverf kleur 'wit' verkopen. Weet iemand wat dit voor kleur wit is? Helaas nu nergens kleurstalen te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt per merk, TO. Er is geen RALkleur verbonden aan de 'wit' kleuren. Vond ik erg lastig dus wij zijn daar van weggebleven.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven