Lijf & Lijn alle pijlers

+20 kg afvallen

30-12-2020 15:19 676 berichten
Hallo,

Ik wil graag als stok achter de deur een groepje starten met +20 kg afvallen.
Als we een aantal hebben zal ik een tabel maken en deze wekelijks bijhouden.
Ik zelf ben al jaren aan het aanmodderen, maar voor nu moet het eens klaar zijn en ga ik doorzetten.

Wie doet er mee?

NaamLeeftijdLengteStartStreefHuidigTotaal
Martine89311.7111792112.6-4.4
Tijdvoortaart341.7597.595.5-2
S1981391.6510097.3-2.7
Appelstroop_88321.64766369.7-6.3
Pindakaasjes40+1.78787376-2
Peritau361.73897585.4-3.6
Corzon391.6910385101.5-1.5
Schorpioen36431.8211282106.1-5.9
Creabea2punt0351.72101.58099.9-1.6
Neetog391.65967594.3-1.7
Sum84361.64826580-2
Suusberg431.7310575103-2
Jokke391.75847074.9-9.1
Doratje4331.67857083.6-1.4
Mabelle341.68917089.4-1.6
such_preggers108
anoniem_640109a1b93c2 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 12:08
75.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu op net5 OverGewicht
@mabelle ga morgen dat programma even terug kijken. Luister ook tegenwoordig podcasts waaronder over gewicht verlies maar ook beter in je vel zitten. Probeer uit alles te halen wat bij mij past.
Alle reacties Link kopieren
Love_star schreef:
02-01-2021 15:14
In ben geen diëtist, anders was was ik niet te zwaar ;-)
Ik opende het topic vandaag weer even (kijken of ik mee mag doen) en hier viel mijn oog als eerste op. Ik ben dus wel diëtist - hoewel sinds 2005 niet meer paramedisch praktiserend - en toch te dik. Ik ben ook echt de enige niet, ik werk o.a. mee aan grote voedingsonderzoeken van het RIVM en van de groep collega's (allemaal diëtisten) daar is best een flink deel ook aan de zware kant.
Nogal een vooroordeel dus. Overigens ben ik destijds wel mede diëtetiek gaan doen, omdat ik stiekem ook dacht dat dát dan toch zeker wel de ultieme manier zou zijn om alles van voeding te weten te komen en 'dus' ook blijvend af te kunnen vallen. Helaas is weten nog geen (blijvend) gedrag, ook heel goed weten hoe het zou moeten dan wel kunnen is daar geen garantie voor. Daarom heb ik later nog een opleiding psychosociale therapie gedaan. Helaas, ook dat bleek geen garantie voor het volledig doorgronden van mijn eigen gedrag. Dat wil zeggen, ik eet heel gezond, maar kan bij periodes niet voldoende matigen met extraatjes. Als dat dan gepaard gaat met een periode van heel weinig lichaamsbeweging (in heel drukke tijden qua werk) vliegen de kilo's eraan.
Gisteravond weer een flink stuk gewandeld, onderwijl heel interessante podcast geluisterd over voedingsgedrag. Zaken die ik weet, maar die gelukkig nu ook wetenschappelijk onderzocht worden. En toch ook wel een aantal eye openers. (leefstijllab podcast, aflevering 1)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
(posting weggehaald)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
05-01-2021 15:00
Beste Yella, ik beheer de tabel niet maar als ik je een advies mag geven: Geef je echte gewicht door i.p.v een schatting.
Dus ga die pijnlijke confrontatie aan met de weegschaal.
Ik weet dat het niet leuk is, maar dit hoort ook bij het onder ogen zien van de realiteit.
Ikzelf woog me ook nooit en gaf mezelf ook een geschat gewicht.. daar zat ik dus mooi 8 kilo boven.
Een pijnljjke confrontatie maar tevens ook een enorme motivatie om aan de slag te gaan ermee.
De keer dat ik 20 kg ben afgevallen (7 jaar geleden), woog ik me en bleek ik ook fors boven mijn eigen inschatting te zitten, zo'n 5 kg. De vorige keer dat ik serieus aan de slag ging, zat ik er juist weer een paar kilo onder. Ik denk dat ik het nu goed kan inschatten. Maar... het is een pijnlijke confrontatie inderdaad. Die laatste keer liet ik mij wegen, maar wilde het getal pas een paar weken later horen, toen het in elk geval weer onder de 80 kg was. Ik heb hier in mijn kantoor een weegschaal staan, hij staat nog geen 2 meter van me vandaan. Maar alles in mij verzet zich ertegen om erop te gaan staan. Aan de ene kant is het ook van geen belang, want ongeacht het getalletje dat er zal staan, moet ik me houden aan de afspraken die ik met mezelf heb gemaakt (kort gezegd: geen alcohol, geen snoep en snacks, geen snelle koolhydraten en veel bewegen). Dat wordt niet anders, of er nu 80, 85 of 88 kg op de schaal staat. Wat wel zeker is, is dat ik dan de komende dagen extra gedeprimeerd ben omdat zo'n getal wel 'hard' is en zich niet laat verdoezelen, zoals niet ten voeten uit voor een spiegel gaan staan dan wel mijn verhoudingen pimpen door plateaulaarzen te dragen. Ik moet levenslang opletten, dat hangt niet af van een getal. Het is ook niet zo dat dat weer achterwege kan blijven zodra ik de 70 of 65 aantik.
Het wegen is wel een valkuil voor mij. Toen mijn gewicht tot vooraan in de 70 was gezakt, had ik wekelijks moeten blijven wegen, om de vinger aan de pols te houden. Dat was ik van plan en heb ik laten liggen, waardoor het vrijwel ongemerkt weer kon stijgen in hectische periodes met weinig beweging. Zodra ik nu weer in de goede zone kom en het getal me geen gedeprimeerdheid meer geeft, wil ik een vriendinnengroepje inschakelen en bijvoorbeeld elke maandag in onze appgroep mijn gewicht doorgeven. En dat zij mij eraan herinneren als ik het niet doe. Heel eenvoudig, maar volgens mij kan dat goed werken. Twee anderen uit het groepje worstelen ook met hun gewicht, wellicht voor hen ook een idee.
Ik ga er nog eens even goed over nadenken. Eigenlijk zo kinderachtig dat ik die confrontatie niet aan wil/durf. Ik ben een ster in ontkenning, geloof ik. Niet handig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
misschien spreek ik nu voor mijn beurt, maar tuurlijk mag je meedoen.
Het is me alleen niet duidelijk hoe jij plaats in de tabel wilt nemen als je jezelf niet wilt wegen. Ik vind dat niet heel fair tegenover de andere deelnemers hier die vast ook met één hand voor de ogen op dat ding moesten gaan staan.
Wegen is heel vaak een essentieel onderdeel, bijvoorbeeld wanneer je onder narcose moet, op de sportschool, bij je huisarts, de diëtist (weet jij als geen ander) en dus zeker wanneer je wilt afvallen.
De andere Dames hier hebben ook hun getallen doorgegeven en zullen daar vast ook de vlag niet bij uitgestoken hebben (ookal is het anoniem) het blijft confronterend.
Het is echt niet bedoeling onaardig tegen je te doen, echt niet!
Ik herken mezelf gewoon in veel dingen die jij beschrijft en ik was te lang, te soft tegen mezelf maar ontwikkelde ondertussen wel een totaal niet kloppend beeld van mezelf.
Hoe vaak ik wel niet gezegd heb: "oh' ik lijk zo dik op die foto!"
Nee, ik leek niet dik, ik was het!
Het wegen heb ik stilletjes en stiekem op mijn werk gedaan, en het was een dreun in mijn gezicht. Maar ik werd ook boos op mezelf, en die boosheid hielp me wel om van alles te willen veranderen.
Ik ben er nog lang niet. En je streefgewicht kunnen halen wil nog niet zeggen dat je dus zo blijft. Maar ik wil er wel voor gaan i.p.v excuses blijven aandragen.
En nogmaals, ik schrijf dit echt niet om je te kwetsen.
Ik vind het idee van niet wegen zo gek nog niet. Gewicht is van zoveel dingen afhankelijk en kan een motivator zijn, maar ook juist de moed doen verliezen.
Als je kha eet, zal je veel vocht kwijtraken de eerste week, en grote sprongen zien die niet blijvend zijn, als je juist vezels toevoegt, merk je het gewichtsverlies pas als je daadwerkelijk vet verliest. Als ik ongesteld ga worden ben in anderhalve kilo zwaarder. Na alcohol juist lichter.

Als het je lukt om de focus te houden op gezond eten en bewegen, en je broeken losser gaan zitten, dan zegt dat natuurlijk ook genoeg! Ikzelf heb juist die houvast nodig maar word er als ik bijna op gewicht ben ook door beperkt. Ik snap dus wel als je ervoor zou kiezen om je nog niet te wegen en voel me daar niet door benadeeld ofzo.

Ieder z'n eigen proces!
Vandaag was gewicht voor mij juist een drempel. Er was niks af, terwijl ik dat na een redelijke week, én aangezien ik op nieuwjaarsdag gewogen had en dus dacht dat ik de eerste week wel veel zou afvallen, dat wel had verwacht! Ik ben bang dat ik dan toch weer te veel m'n best ga doen, terwijl de stap naar de gulden middenweg daarna dan ook bemoeilijkt wordt.
Ik weeg me ook niet structureel, omdat ik gemerkt heb dat het voor mij ook demotiverend kan werken. Ik kijk meer naar kleding en als ik merk dat daar versoepeling in komt check ik de weegschaal. Dan focus ik me niet alleen op de cijfers, maar hoort het bij het totaalplaatje. Ik houd het echter wel af en toe bij, want het is wel belangrijk te weten of wat je doet zin heeft, of dat je niet te snel gaat, of dat je juist aankomt.
In mijn ogen is het best belangrijk te weten waar je staat.

Ook om goed te starten is het zinvol de cijfers erbij te pakken, is mijn ervaring. Op basis van lengte, gewicht en leefstijl kun je bepalen hoeveel kcal je nodig hebt om je gewicht te onderhouden en hoeveel je nodig hebt om gezond af te vallen. Het is namelijk niet zo simpel als 2000-500. Want mijn lijf verbrand met mijn gewicht en leefstijl ongeveer 2500 per dag en als ik daar 1000 onder ga zitten honger ik mezelf uit en val ik binnen twee weken terug. Meten is weten dus
Alle reacties Link kopieren
Deels is meten inderdaad weten, maar er zitten meer kanten aan. Ik denk in theorie echt dat je beter kunt zoeken naar een voedingspatroon en lichaamsbeweging die haalbaar voor je zijn, dat gezond is en je lang vol kunt houden. De rest komt dan in feite vanzelf, het is afwachten hoe lang het dan duurt. Dus de focus op wat je doet en niet op het resultaat. Dat raadde ik mijn cliënten in de tijd dat ik praktijk had ook echt aan, ik had zelfs geen weegschaal. Mensen kunnen thuis ook wegen, ik wilde niet een 'controleur' zijn maar een coach en adviseur. Later ben ik daar wel wat van teruggekomen, het kan immers ook motiveren, maar ik sta wel nog steeds achter die theorie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
07-01-2021 16:19
Ik weeg me ook niet structureel, omdat ik gemerkt heb dat het voor mij ook demotiverend kan werken.

Ja, geheel mee eens.
Ik weeg mijzelf ook niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks.
Maar het ging hier over een start gewicht!
Pindakaasjes schreef:
07-01-2021 17:57
Ja, geheel mee eens.
Ik weeg mijzelf ook niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks.
Maar het ging hier over een start gewicht!
Dat staat ook in de rest van mijn verhaal
Alle reacties Link kopieren
Mieke kosters stelt dat je saboteurs hebt en ik denk dat bij jou, yella de angsthaas zeer actief is. Daardoor dat vermijden.
Want als je ziet hoe zwaar je bent dan moet je er mogelijk wat mee?

En idd gewicht zegt niet alles. Ik ben qua gewicht hetzelfde maar meerdere mensen vragen zich af of ik afgevallen ben. In centimeters waarschijnlijk. Daarom meet ik bij de diëtiste ook mn omtrek en die word voor alsnog smaller. Gelukkig

Vanavond nasi op mmm.. dan eet ik te veel. De rest van de dag netjes gegeten dus een groot bord kon wel. Veel bewuster over nagedacht. Dan normaal.
Zometeen ga ik een rondje hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
waarom zou een startgewicht weten dan belangrijk zijn als je je daarna toch maanden niet gaat wegen Pindakaasje? Ieder zijn manier.. Ik vind het zelf fijn om me wekelijks te wegen (ook omdat ik eigen inschattingsvermogen niet zo vertrouw)

Ik heb vanochtend een klein stukje taart op op een verjaardag. Verder dus rustig aan gedaan vandaag. Vanavond brood gegeten ipv warm eten (want geen zin om te koken) dus dat compenseert het hopelijk weer een beetje. Ben toch al een beetje zenuwachtig voor de weegschaal zaterdag, nog meer mensen last van?
Alle reacties Link kopieren
Hier weer een goede dag met eten en voeding. Best trots op mezelf. Het helpt dat ik hier mee schrijf, voelt dan toch als een soort controle:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de neiging om mij juist te vaak te wegen. Ik ben rond mijn 20e eerder te zwaar geweest. Ik woog mijzelf toen dagelijks en soms zelfs 2x per dag. Je schommelt dan zo in gewicht, bijv door vasthouden van vocht, wat ontzettend demotiverend werkte. Ik sta nu 1x pw op de weegschaal, geeft me een soort van controle, maar niet te dwangmatig. Zaterdag weer een weegmoment. Ben benieuwd, moet ook ongesteld worden en meestal ben ik dan sowieso 1 a 2 kilo zwaarder.

Gisteren ging het redelijk tot gisteravond. We hebben surinaams eten besteld en wat vind ik dat lekker. Te lekker..

Vandaag een goede dag gehad. Qua beweging, maar ook qua voeding. Vanavond nog misschien een gezond tussendoortje en dan kan ik naar bed gaan met een goed gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee, onlangs bevallen van mijn eerste kindje. Ben qua gewicht al weer op het gewicht van voor de zwangerschap, de maanden voor de zwangerschap viel ik 10 kilo af al door veel bewegen en normaal eten. Dat wil ik graag voortzetten. Ik geef geen borstvoeding, dus ik mag afvallen. Ik ben aan het bouwen aan mijn conditie momenteel want ik haal echt nog geen 10.000 stappen, maar 5.000 lukt al wel weer. Helaas zijn de zwembaden dicht want ik zwem graag.

Naam Gudrun
Leeftijd 37
Lengte 1.78
Start 104
Streef 84
Alle reacties Link kopieren
Ik woog vroeger elke dag en dan zette ik dat in mfp zodat ik een grafiekje kreeg. Zelfde met taille omtrek. Nu weeg en meet ik pas als kleding losser zit.

Ik denk dat iedereen daar zijn/haar eigen weg in moet vinden. Hoewel mij het gevoel van wegkijken ook wel bekruipt als men geen startgewicht wil weten. Bedoel ik niet verkeerd, ik heb zelf ook geen idee wat ik op mijn zwaarst woog. Achteraf gezien vind ik dat wel jammer omdat ik niet weet hoeveel ik echt ben afgevallen.
Ik heb de neiging elke dag te wegen maar zoals vandaag heb ik er niet op gestaan omdat ik er niet aan gedacht heb😂

Of je nu weegt of niet je voelt vanzelf wel aan je kleding of je slanker wordt. Als je kleding over 2 maanden nog helemaal strak zit dan weet je dat het niet goed gaat. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik wil wel elke week wegen ok voortgang te zien. Ga mezelf ook opmeten zodat ik daar vooruitgang zie. Helemaal belangrijk als straks de crossfit weer open is want als ik 3 keer per week sport ga ik vocht vast houden en op langer termijn hopelijk ook weer meer spieren opbouwen.

Op dit moment komt ik niet verder dan wandelen. De oefeningen die ik online krijg weet ik mezelf niet voor te motiveren. Eerste lockdown ook veel gewandeld en conditie was er iets achteruit maar kracht was gelijk gebleven of was vrij snel terug.

Vandaag beetje raar gegeten vind ik maar lig nu met trek in bed dus denk dat ik minder heb gegeten dan verbruikt

O: magere kwark, banaan, cruesli
T: btweeN
L: pasta wat nog over was
T: 2 rijstewafelS
A: pizza 200 gram ( heb het gewogen🙈want die dingen Zijn echt funest voor je dieet. 150 gram rosbief
T: eiwit toetje chocolade bij de bonus :) ( lekker maar jammer dat het een pudding is en een mouse . Dat zou nog beter zijn)

Ik zit nu te twijfelen of ik alleen gedacht heb om een appel te nemen of ook echt heb gegeten. Hoe bedoel je ondoordacht eten.
Voor de nieuwen, welkom en we gaan er voor! Het weekend ga ik de tabel aanpassen.

Erg druk op werk, lees het wel maar reageren is lastig. Het helpt me wel, voor mijn gevoel sta ik er nu niet alleen voor.
Het gaat goed, wel honger af en toe maar knop lijkt om. Weekend is natuurlijk grote uitdaging; vind ik altijd lastig om niet te gaan snaaien.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames. Bij mij gaat het de hele week echt goed, ik blijf gemotiveerd om de vinger strak aan de pols te houden. Helaas gisteren niet gewandeld, ik wilde 's avonds gaan maar het regende. Resultaat maar iets van 1.000 stappen over de hele dag. Ik heb een loopband, maar die staat in mijn bedrijfsruimte. Hm, toch net niet gemotiveerd genoeg dus, want daar had ik gewoon naartoe kunnen gaan en daar lopen (is maar een paar straten verderop).
Ik heb de keukenweegschaal nu ook thuis op tafel klaarstaan en weeg veel meer af. Zo'n voor-de-gek-houderij toch, ik werk al jaren mee aan een onderzoek waarvoor mensen vrij exact porties aan moeten geven die ze eten dus ik weet het heel goed. Maar dat druk ik weg, blijkbaar, als het om mijzelf gaat. Gisteren aten we snert. Als ik niet zou opletten en afwegen, zou ik daar zeker wel 800 ml van gegeten hebben. En wat stukjes brood met kruidenboter erbij. Nu maar 1 bescheiden soepkom, 350 gram, met 1 droog stukje stokbrood en 1 sinaasappel. Bij elkaar toch al ruim 400 kcal. Daarbij nog een stukje makreel met een beetje sesamsaus, huppekee, weer 150 kcal. Totaal van de hele dag was 1135 kcal, voor mij prima te doen als het maar vezelrijk en eiwitrijk is.

De motivatie is echt hoog en dat komt door de confrontatie met die foto's. Niet alleen vond ik mezelf zo enorm dik, maar die onherkenbaarheid is zo vreselijk. Moet je je voorstellen dat je jezelf in de spiegel ziet en opeens totaal iemand anders ziet (bij wijze van een zwart iemand terwijl je zelf wit bent, of iemand met een lang gezicht en rood haar terwijl je zelf een rond gezicht hebt en blond haar) en dat ben jij dan. Ik kan het gewoon gevoelsmatig niet rijmen. Terwijl ik echt weet dat het wel zal kloppen, op de foto's zie ik een mix van twee van mijn tantes. En ik weet ook dat ik een heel ander gezicht krijg als er 20 kg af gaat. Mij gaat het om dat andere gezicht, een ander silhouet en uiteraard gezondheid, al is dat abstracter omdat ik me over het algemeen heel gezond voel.

Waar ik wel een beetje tegenop zie, is er ouder uitzien na afvallen. Misschien geldt dat voor jullie minder, jullie zijn over het algemeen een stuk jonger dan ik (ik ben 52)?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
O ja, minder fijne bijkomstigheid, ben benieuwd of jullie dat ook hebben: veel meer moeten plassen! De hele week al moet ik er 's nachts uit (normaal zelden) en dat is heel naar, omdat ik dan niet meteen weer in slaap val. Gisteren ging ik expres heel vroeg naar bed (22.00 uur), in de hoop wat slaap bij te kunnen tanken, maar ik viel toch pas om 1.00 uur in slaap en was rond 4.00 uur weer wakker. Kon de slaap pas weer vatten rond 5.00 uur, helaas ging de wekker alweer om 7.00 uur. Nadat mijn oudste zoon naar school was (gelukkig mag hij daar gewoon naartoe, speciaal onderwijs en eindexamenjaar), moest ik nog even wakker blijven om de jongste te wekken. Daarna heb ik nog een uurtje kunnen slapen, maar dat schiet natuurlijk niet op. Ik zie zo uit naar morgenochtend, geen wekker zetten.
Ik heb ook wat lichte hoofdpijn gehad de afgelopen dagen. Te weinig gedronken denk ik, in combinatie met die vochtafdrijving door het minder eten. Hebben jullie daar ook last van?
yella78 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 16:59
4.11% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Weinig tijd gehad om iets te schrijven deze week.
Het is redelijk gegaan. Ik heb veel gewerkt, dus minder tijd om te snaaien.
Wel eet ik gewoon met de pot mee en ook wel boterhammen met pasta of pindakaas. Dat soort dingen.
Ook regelmatig iets lekkers. Koekje, klein bakje chips.

Nu een kilo minder dan de start. Als ik het op deze manier kan doen vind ik het prima.
Normaal gesproken had ik last van snaaibuien , vooral als ik alleen thuis was.
Nu door de kerstvakantie en lockdown niet meer alleen thuis, dus dat is positief voor mij.
Verder heb ik sinds dit schooljaar een onwijs leuke, maar drukke en veeleisende baan, wat ook helpt. Geen verveling dus minder eten.

Hoe gaat het bij jullie?
Wat was de weekdag ook alweer?
Yella78 : gelukkig geen last van meer naar de wc. Ben normaal al blij als ik de ochtend haal.

Vandaag wel goed gegaan. Merk wel dat ik overdag beter kan invoeren wat ik heb gegeten want eind van de dag moet ik echt denken. Dus als goed is heb ik onderstaande gegeten😂

O: kwark, banaan, cruesli
L: 2 rijstewafels met pindakaas
T: banaan
D: sla, zalm tomaat, komkommer beetje saus
T: aardbeien en tussendoor koekje (a 168 kcal)

Ik heb vandaag ook 10000 stappen gedaan. En van de week ook al 2 keer gewandeld . Weegschaal daalt maar is de eerste week dus ook vocht. Even de 2e week afwachten of ik op de goede weg zit.

Ik heb wel trek elke keer dus dan eet ik in ieder geval niet teveel.
Alle reacties Link kopieren
Yella wat naar he dat plassen. Ik heb dat al jaren, tussen de 4 a 9 x naar de wc in de nacht. Ik heb denk ik ook niet super veel slaap nodig, meestal slaap ik maar 6 a 7 uur. Helaas.
Ik ga deze week goed. Eten naar mijn idee keurig en elke dag boven de 20000 stappen. Ben benieuwd morgen.
Alle reacties Link kopieren
S1981 de weegdag is zaterdag. Morgen dus..

Tot nu toe gaat het goed hiero.
Toch verwacht ik morgen niet in gewicht gezakt te zijn..
Maar ja zolang ik het maar lang genoeg volhou komt dat vanzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven