Lijf & Lijn alle pijlers

22 km enkele reis?

09-01-2018 10:52 42 berichten
Lieve dames,

Stand van zaken: man en ik hebben beide WIA en we moeten dus op de kleintjes letten.
Nu heb ik slechts gedeeltelijke WIA en daarnaast voor 20 uur per week een baan. Die 20 uur per week verdeel ik over 3 werkdagen. Die 3 dagen reis ik met de auto, ik ben dan zo'n 35/45 minuten onderweg, enkele reis. Soms met uitloop naar een uur toe door de spits. Dit is 27 km.

Nu zit ik erover te denken om het 1 á 2 keer per week te gaan fietsen. Ik zou, volgens de routeplanner, zo'n 1,5 uur onderweg zijn (met een gem. snelheid van 15km p/u) over een afstand van ruim 22 km.

Ik twijfel en zou graag wat input van voors en tegens willen van jullie. Ik loop een beetje vast in wel of niet... Ik heb niet een al te beste fiets trouwens, dus die zou moeten worden vervangen dan...

Edit: had misschien beter op werk & studie gekund.
anoniem_123419 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 10:55
3.45% gewijzigd
Ik zou het op een elektrische fiets met goed weer wel aandurven. En anders een scooter?
Ik weet niet waarvoor je recht hebt op die WIA, maar pas op dat je jezelf niet fysiek overbelast. Je verlengt je werkdag met 3 uur actief zijn, dat is best heel pittig.
Evt zou je je fiets in de auto mee kunnen nemen, 's avonds naar huis kunnen fietsen en de volgende werkdag weer met de fiets heen en de auto terug, dan spreid je de activiteit wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Ben je sportief? En hou je het vol, ook met slecht weer?
Persoonlijk zou ik al snel afhaken, alleen al omdat ik dan heel bezweet zou over komen. Maar er zijn genoeg mensen die 5 keer per week zo'n afstand doen op de fiets.
Ik vind het veel.

Reken eens uit hoe vaak je met de fiets moet om je nieuwe fiets "eruit" te halen.
ik heb het wel eens gedaan 20 km, op een gewone oude fiets, maar dat was in de zomer....
turquasi wijzigde dit bericht op 09-01-2018 11:01
7.98% gewijzigd
Lorem Ipsum
Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Het is echt heel vervelend om zo lang op de fiets te zitten als het regent, onweert of als het glad is op de weg. Ik heb zelf een elektrische fiets en dan zou ik het misschien nog wel aandurven, maar het is echt heel rot als je doorregend/verwaaid/bezweet aankomt op je werk en dan nog een hele dag moet werken.
Don't waste your time or time will waste you.
Ik vind het ook veel om te fietsen. Ik moest "vroeger" 10 km heen en 10 km terug en ik deed daar 2x 45 minuten over. Ik vond het niet te doen, maar ik heb dan ook een enorme hekel aan fietsen. Hou ook rekening met weersomstandigheden, regen, tegenwind, sneeuw, ijzel, 32 graden. En als je fiets al niet al te best is en je staat onderweg met een ketting die eraf is of een lekke band, waar kun je dan op terugvallen? Werkgevers vinden te laat komend personeel doorgaans niet zo leuk.
Ik vind boven de 10 km enkele reisafstand echt pittig met de fiets. Leuk voor een keertje op zomerse dag.
Het is wel erg lang en als je er nog apart een nieuwe fiets voor moet aanschaffen dan wordt het wel een duur grapje als het toch niets blijkt. Maar.. ik vind 45 min over 27 km ook echt lang! Ik rijd elke dag 42 km en doe daar maximaal 35 minuten over als het druk is. In de weekenden maar 25. Ik zou daar dus flink de balen van hebben. Is een scooter een optie?
Voor mij ligt de fietsgrens naar werk op een half uur fietsen. Maar ik draag vrij formele kleding naar werk en ik vind langer niet fijn fietsen met een kokerrok en hoge hakken.
Als je overweegt om je auto te houden hiernaast zou ik een redelijke tweedehands fiets lenen of kopen voor 2-300 euro en het gaan proberen. Dan is het al mooi als je gaat fietsen op dagen met mooi weer. Vraag is natuurlijk wel of je het lichamelijk en energetisch aankan, ik weet niet waardoor je de WIA hebt.

Als het echt een vervanging zal worden voor de auto zou ik een goede elektrische fiets of een scooter overwegen. Maar probeer dat ook een paar weken uit en kijk of het je bevalt. Een auto wegdoen scheelt een heleboel kosten, maar bepaalde vanzelfsprekendheden houden er ook mee op.
Kun je op werk douchen? Sowieso zou ik schone kleren meenemen.

En kun je met het ov naar huis? Dan zou je het kunnen verspreiden. Ene dag heen fietsen en de andere terug.
GinnyJones schreef:
09-01-2018 11:00
Ik vind het ook veel om te fietsen. Ik moest "vroeger" 10 km heen en 10 km terug en ik deed daar 2x 45 minuten over.
Had je dan heel veel stoplichten of tegenwind, want dat is wel vrij traag. Ik kan me herinneren dat ik 45-50 minuten deed over 15 km naar de middelbare school.

Ik vind 22km wel veel. Ik fiets vrij veel, maar dit vind ik te ver. Ik heb collega's die ook zo'n eind komen fietsen, maar dat zijn dan mensen die fietsen als hobby zien en een zeer goede racefiets hebben. Zij vertrekken extra vroeg, mocht er wat gebeuren onderweg, en douchen dan op het werk. Ik zou het alleen doen als je een elektrische fiets of racefiets aan zou kunnen en willen schaffen.
Ik fiets 13 km enkele reis, 4 maal per week. Ik vind het goed te doen, maar met harde wind tegen doe ik er zo 1/3e langer over. En bij regen of storm ga ik met ov (plus korter fietsen), want 45 minuten door de regen vind ik knap onaangenaam en dan wil je eigenlijk ook wel kunnen omkleden.
Daarnaast is een goede fiets wel een must. Mijne is 12 jaar oud, maar wel goed en ik laat hem ook goed onderhouden.
Ik zou 22 km wel lang vinden, maar voor 2-3 keer per week wel ok, mits er een alternatief is bij slecht weer en je een goede fiets hebt.
Lekke band of pech onderweg gebeurt mij echt heel weinig. Mijn collega’s die in de file staan hebben veel en veel vaker vertraging dan ik op de fiets.
Uit eigen ervaring is 22km fietsen alleen leuk als er geen straffe oostenwind staat, het niet keihard regent, er geen onweersbui aan komt, het geen 32 of -5 graden is en de route ook nog enigszins de moeite waard is.

Je wil fietsen vanwege de kosten. Is carpoolen dan eventueel een optie? Er zijn vast meer mensen die dezelfde kant op moeten 's ochtends en 's avonds. Of enkele reis carpoolen en enkele reis met openbaar vervoer? Eventueel voor één of twee dagen per week.
Wia is voornamelijk wegens psychische klachten. En na 3 jaar thuiszitten ben ik nu alweer een heel eind op de goede weg.
Wel is het zo dat ik, door een erfelijke aandoening vaker gewrichtsklachten heb en ook inderdaad wel sneller last heb van o.a. knieën en rug...

Het lijkt me zo fijn om te doen, maar inderdaad, het is wel 22 km...
Wat ik kan doen is een keer 's ochtends de fiets pakken en vragen of man mij kan ophalen als terug niet zou gaan.

Ik mag gelukkig zelf mijn werktijden indelen en dan zou ik het sowieso doen als ik 4/5 uur werk die dag,

Een scooter heb ik (nog wel, maar die gaat weg, is niet te vertrouwen op zulke afstanden...) maar juist het bewegen trekt mij zo!
Ik ga regelmatig naar de sportschool. Vanaf deze week 2x Zumba en 1/2x in de zaal combi cardio en gewichten. Ik zou dan juist op de dag dat ik niet naar de sportschool ga en wel werk willen fietsen. Als dat uiteindelijk goed gaat wellicht zelfs 2x per week...
Als je die auto toch hebt staan kun je 'm net zo goed gebruiken. Je krijgt neem ik aan toch gewoon 19 cent per km van je werkgever? Fietsen is wel heel erg ver, laat staan in de wintermaanden.
Carpoolen is geen optie helaas. Wel zou er mogelijk een constructie gevonden kunnen worden met een auto v.d. zaak die ik mogelijk zou kunnen gebruiken.
dan zou ik slechts heen of terug fietsen dus.

OV is geen optie. Het is een slechte verbinding en ik zou nog langer onderweg zijn dan met de fiets, + de kosten van het OV zijn torenhoog...

Ik zou sowieso alleen met de fiets gaan wanneer het weer het toelaat. Route is ge;loof ik ook wel leuk. Stukje langs het water, stukje door een grote stad, stukje door een bosgebied.
Je kunt ook het eerste deel met de auto gaan en de tweede helft met de fiets? Of is de file juist aan het begin van de reis?
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 06:30
99.62% gewijzigd
Pfoeh, ik vind 22 km. best ver. De grens ligt bij mij op 10 km. Maar wellicht is het met een electrische fiets wel te doen.
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 06:30
0.00% gewijzigd
Waarom probeer je het dan niet gewoon? Je kunt altijd weer terugvallen op de auto.

edit Oh sorry, gaat om de aanschaf van een betere fiets natuurlijk.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 11:27
31.95% gewijzigd
Wanneer je zoveel energie over hebt dan kun je beter meer uren gaan werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven