Lijf & Lijn alle pijlers

5-10 kilo afvallen voor de kerst

07-10-2020 23:15 562 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er mee? Nog 78 dagen zegt mijn countdown-app en dan is het weer kerst! Dit jaar vast geen kolossale familiebijeenkomsten waarbij ik de show wil stelen (nog nooit gelukt overigens) maar een mooie jurk voor man is ook een goed doel! :flirting:

Ik ben op zoek naar dames die het leuk vinden om elkaar te motiveren om gezond te eten en te bewegen bijv. door leuke challenges (Zoveel mogelijk stappen, of gewichtsverlies of..?). Een appgroep lijkt me ook leuk zodat we elkaar goed kunnen steunen en elkaars stok kunnen zijn als dat nodig is. :high5:

Wie gaat samen met mij knallen voor de kerst? :cheer2:
globetrotter80 schreef:
08-10-2020 15:00
Waar ik ook zoekend naar ben (omdat ik daar nooit op hoefde te letten) is wat dikmakers zijn en wat niet. Mijn ontbijt en lunch is meestal brood, of gekookt ei etc. Zijn er slimmere voedingen? Tussendoor probeer ik m'n trek te verzadigen met fruit, als in komkommer of tomaten of gedroogde dadels of abrikozen of vers gebrande noten van de markt. Iemand tips?
In principe zijn de alternatieven die je noemt voor snoepen zeker wel gezonder. Maar niet per se gezond. In noten zitten veel goede stoffen, maar ze leveren ook veel calorien. Dus die kun je niet zomaar ongestraft dooreten en zou je echt moeten meetellen als je een max. aan calorien per dag wil binnenkrijgen. Idem voor gedroogd fruit. Het is eigenlijk gewoon snoep met vezels. Dan zou ik toch voor het echte fruit gaan als een appel of peer. Dat vult meer. Probeer het hele zoete (en zetmeelrijke) fruit ook minimaal te nemen. Bananen, maar ook sommige peren bevatten zetmeer. Druiven en dadels zijn superzoet en bevatten veel suiker. Probeer appels die niet enorm gekweekt zijn op erg zoet. Een frisse sappige appel (heet die golden nog wat?) of elstar is denk ik wel een goede. Komkommer, paprika, bleekselderij, tomaal, wortel etc mag je eten tot je een ons weegt.
Moon-Alisa schreef:
08-10-2020 14:52
Luci, ik vind dat het bij mij nog meevalt an sich. Ik hoor idd mensen die tientallen kilo´s in een half jaar aankomen. Wat een horror. Ik kom gemiddeld 3 kilo per jaar aan, alleen dat al een aantal jaren. Twee jaar geleden toen ik opeens met minder Seroquel toe kon (de regelmaat van het fysieke werk zoals ik schreef) ging er gelukkig 8 kilo af. Maarja vanaf daar ook weer steeds iets erbij.

Ik schreef in het topic van 30 min bewegen per dag. Helaas is dat nu erg rustig. Maar dat was voor mij wel een haalbaar doel, vaak zat ik er ook ver overheen.

Ik gebruik het ook al jaren als slaapmiddel in zeer lage dosis en ook gelukkig niet meer elke dag.

Het enige wat wel werkte, niet verslavend was en waar geen gewenning bij optrad, het is volgens mijn arts ws een van de medeoorzaken
(zware pijnstilling/opiaten af en aan helpen ook niet) dat ik nu metabool en diabetesproblemen heb.

Bij de een valt het mee of gaat alles weer een beetje normaal doen als je er vanaf bent. Maar helaas heb ik dat niet. Wel fijn dat jij toen 8 kilo kwijt was. dat geeft zeer goede hoop!


Ik vind wel leuk om hier mee te schrijven, al denk ik dat ikmisschien beetje buiten de boot val, ik eet al best streng en moet dus nog veel strenger.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee, maar is het alleen via de app of ook gewoon via hier? Een app zie ik niet zo zitten namelijk, haha.

Zelf ben ik nu 7.1 kilo kwijt en moet ik nog 3.6 tot mijn doel. Iets minder dan 5-10, maar sowieso lijkt 10 mij hartstikke ongezond om te bereiken voor kerst.

Mij gaat het trouwens niet puur om gewicht maar ik moest vooral echt gezonder gaan eten. Het thuiswerken werd een beetje té comfortabel en gezellig :$
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Luci dat klinkt heftig, dat is dus als reactie op de Seroquel bedoel je?
je hebt gelijk hoor, ik had jarenlang het idee dat ik niet kon afvallen. Want of ik nou een streng dieet deed, 3 x per week ging hardlopen of op mijn kop ging staan, er kwamen alleen kilo's bij maar er ging niks af. Het is prettig te weten dat het nog wel kan, in ieder geval.

Denk dat iedereen wel zijn eigen manier heeft en dat bij mij het ritme houden belangrijk gaat worden.

Misschien kunnen degenen die geen behoefte aan een appgroep hebben gewoon hier blijven schrijven? Of is dat niet handig?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Challenge voor vanavond: niet gaan snaaien. :-9
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-10-2020 15:37
In principe zijn de alternatieven die je noemt voor snoepen zeker wel gezonder. Maar niet per se gezond. In noten zitten veel goede stoffen, maar ze leveren ook veel calorien. Dus die kun je niet zomaar ongestraft dooreten en zou je echt moeten meetellen als je een max. aan calorien per dag wil binnenkrijgen. Idem voor gedroogd fruit. Het is eigenlijk gewoon snoep met vezels. Dan zou ik toch voor het echte fruit gaan als een appel of peer. Dat vult meer. Probeer het hele zoete (en zetmeelrijke) fruit ook minimaal te nemen. Bananen, maar ook sommige peren bevatten zetmeer. Druiven en dadels zijn superzoet en bevatten veel suiker. Probeer appels die niet enorm gekweekt zijn op erg zoet. Een frisse sappige appel (heet die golden nog wat?) of elstar is denk ik wel een goede. Komkommer, paprika, bleekselderij, tomaal, wortel etc mag je eten tot je een ons weegt.
Thanks!
Ik moest heel hard lachen om de laatste zin "...tot je een ons weegt...", die uitdrukking was zo grappig toepasselijk :)😂

Vanmiddag de pot drop gelaten wat ie was, verleiding was groot maar ik dacht aan jullie 💪 Net goed avond gegeten, nu verder niks meer 🙌
Alle reacties Link kopieren
Woooow super veel reacties! Heel leuk! :hyper:

Ga straks alles even doorlezen. Maar goed om te zien dat er zo veel mensen willen meedoen :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe ook mee! Al acht kilo kwijt sinds juli, nog vijf te gaan om om een mooie Kerstoutfit te gaan kopen :)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is alweer mis gegaan 😢 moet echt een knop omzetten, maar dat lukt nog niet zo. Ben een echte zoetekauw, dat is mijn valkuil. Morgen maar eens wegen en dan proberen de knop definitief om te zetten.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Zo rond deze tijd vind ik het vooral moeilijk. Alles is gedaan, ik heb lekker gedoucht en plof lekker op de bank... daar hoorde jarenlang snacken bij. Heel moeilijk om me in te houden. Nu doe ik zelf wel aan intermittent fasting, dus vanaf 20:00 ''mag'' ik niet meer eten. Dat helpt wel iets, gelukkig. Maar die drang blijft :'(
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat we zoveel medestanders hebben! Met medicatie waar je van aankomt lijkt het me extra moeilijk om af te vallen. Succes voor jullie!

Haha ja @diyer een ons wegen is weer wat weinig :-D

Ik eet zelf heel veel groenten, begin ook elke dag met een smoothie met fruit en groenten en die vullen lekker. Mijn favoriet is: Rode Bietjes, banaan, appel en wortel. Beetje water erbij en in het smoothie apparaat. Je moet er wel van houden maar ik ben er nu aan gewend en vind het heel relaxed.

Einde middag heb ik het altijd wat moeilijker, en als ik dan ga koken ga ik snel lopen snaaien. Ook overdag af en toe een cracotte of maiswafel met iets erop, maar soms net even te vaak. De discipline die ik voor de zomervakantie had kan ik maar moeilijk terugvinden.

Iemand nog tips voor koolhydraatarme snacks die goed vullen en niet te vet zijn?

Voor de avondsnaaiers: gewoon cold turkey afschaffen! Na het eten niets meer eten, en alleen water en thee. De gewoonte moet er even inslijten maar als je het dan gewend bent denk je er over een tijdje niet eens meer aan. (Op tijd naar bed gaan helpt ook) ;-)
Alle reacties Link kopieren
Starkid schreef:
08-10-2020 19:48
Zo rond deze tijd vind ik het vooral moeilijk. Alles is gedaan, ik heb lekker gedoucht en plof lekker op de bank... daar hoorde jarenlang snacken bij. Heel moeilijk om me in te houden. Nu doe ik zelf wel aan intermittent fasting, dus vanaf 20:00 ''mag'' ik niet meer eten. Dat helpt wel iets, gelukkig. Maar die drang blijft :'(
dit herken ik heel erg. ik kijk ‘s avonds vaak een serie of film en daar hoort ook wat lekkers bij. Komkommer met hummus is ook prima, maar dan heb ik geen zin om weer de keuken in te gaan en dus is een zak m&ms makkelijker gepakt. maar ik koop nu niks meer en dat werkt goed
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en ik probeer nu vooral in de avond geen koolhydraten te eten. ik heb deze week nasi met bloemkoolrijst, spaghetti van courgette en wortelwraps gegeten. toch wel erg lekker en ik heb niet het gevoel iets te missen
Don't cry, buy a bag and move on.
Mijn schoonvader kwam net met mijn favoriete chocolade van een chocoladetier hier in de buurt én huisgemaakte appeltaart met room aanzetten. Why. Why! Ben zwak geweest. Man opdracht gegeven die chocolade ergens te leggen waar ik het niet zie na drie bonbons en taart gegeten te hebben. Beetje flauw, maar kan me zo moeilijk bedwingen momenteel! Ik ga morgen beginnen. Echt. Echt. En nu aan de thee.

Boertje, heb je ook echt gelijk in hoor. Je raakt gewend aan het snaaien, of het niet snaaien. Die lekkere trek komt ook uit gewoonte. Niet perse koolhydraatarm maar wel heerlijk: Ik snack graag op soort van sushi roles: bijvoorbeeld komkommer, beetje avocado, mango en chili + eventueel gember en koriander fijn snijden en door elkaar husselen, dan rollen in of rijstvellen zoals de Vietnamese loempias (niet die frituurdingen) of zeewier, nori.

Daenerys, goed idee op die manier koolhydraatarm. Ga ik ook weer oppakken.

Starkid, hoe lang doe jij al aan intermetfasting? Wat merk je ervan?

Lovedobby, hier nog eentje. Nu rustig aan, morgen de schouders eronder en even wat gezonde snaai dingen klaarmaken?
Ik doe overigens ook liever alleen hier. Is dat oké? En doen jullie wekelijks wegen?
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
08-10-2020 19:59
en ik probeer nu vooral in de avond geen koolhydraten te eten. ik heb deze week nasi met bloemkoolrijst, spaghetti van courgette en wortelwraps gegeten. toch wel erg lekker en ik heb niet het gevoel iets te missen
Hoe smaken wortelwraps? Ik ben er erg nieuwsgierig naar maar het klinkt toch wel vreemd dus heb het nog niet durven kopen. Is het erg wortelig of valt het mee?
Alle reacties Link kopieren
@LivLivia;

Ik ben nu weer een paar weken bezig. Vind het zelf erg fijn omdat het gewoon duidelijk is wanneer ik wel en niet 'mag' eten. Ook eet ik tijdens de periode dat het mag wat vaker een kleine maaltijd of snack dan een grote lunch, groot diner en een snack tussendoor. Zo bedonder ik mezelf een beetje en lijkt het net alsof ik meer mag eten, terwijl dat niet zo is. Avonden zijn ook makkelijker, als ik echt zin heb om te snaaien is het veel makkelijker om gewoon tegen jezelf te zeggen dat het niet meer mag omdat ik in mijn vastperiode zit, in plaats van de 'ja nee ongezond, slecht, doe nou maar niet, ja maar 1 kan heus wel'-discussie.

Nog een voordeel vind ik dat mijn lijf echt even rust heeft tussen die vastenperiode. Ik heb veel minder last van maagzuur en omdat ik tijdens het vasten automatisch meer drink merk ik dat mijn lijf gewoon beter functioneert.
Boertje037 schreef:
08-10-2020 19:54

Iemand nog tips voor koolhydraatarme snacks die goed vullen en niet te vet zijn?


Fruit of (snoep)groente
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:21
98.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een prachtig initiatief en ik ga ook meedoen. Ik vecht al heel mijn leven tegen mijn gewicht, maar ik zoek iets structureels en daarom denk ik aan persoonlijke begeleiding (trainen, voedingsschema's). Kan tegenwoordig goedkoop en eerste week of maand gratis.
Ik wil niet succes boeken tot aan kerst en dan weer langzaam afglijden naar oude gewoonten. Dat is wel de story of my life.

:cheer: voor deze 'challenge'
Ik heb nog een weekendje weg aankomend weekend en ik eet al best koolhydraatarm beperkt en snack ook niet heel veel.

Maar ga dit weekend niet echt opletten en dan vanaf 13e van koolhydraat beperkt naar koolhydraatarm.

Ik ga wel alvast weer even kijken bij Oahn's kitchen en de lowcarbchef sites voor lekkere gerechten.
Pin ik ze op Pinterest, scheelt weer zoek en bedenkwerk als ik er geen zin in heb.
Starkid schreef:
08-10-2020 20:12
Hoe smaken wortelwraps? Ik ben er erg nieuwsgierig naar maar het klinkt toch wel vreemd dus heb het nog niet durven kopen. Is het erg wortelig of valt het mee?
Waar kun je die wortelwraps kopen?
En kijken jullie dan ook op de ingredientenlijst? Want wat op de verpakking gezond lijkt, blijkt dat helemaal niet te zijn. Zo zag ik spinazie pizzabodems en dacht dat ik een goed alternatief gevonden had: gezonde dingetjes erop, in de oven en klaar. Maar toen ging ik de achterkant lezen en is 82% nog steeds gewoon bloem (witmeel) waar de normale pizza's ook mee gemaakt worden . Slechts 18% is spinaziepulp.

Dus hoop dat wortelwraps wél voldoen aan de koolhydraatarme dingen.
Uberhaupt ben ik héél benieuwd of iemand een goede site kent met heel veel koolhydraatarme suggesties? Want ik eet wel vlees en vis, maar wil als ex vegetatier mezelf niet supervol proppen met vlees nu.
diyer schreef:
08-10-2020 21:15
Waar kun je die wortelwraps kopen?
En kijken jullie dan ook op de ingredientenlijst? Want wat op de verpakking gezond lijkt, blijkt dat helemaal niet te zijn. Zo zag ik spinazie pizzabodems en dacht dat ik een goed alternatief gevonden had: gezonde dingetjes erop, in de oven en klaar. Maar toen ging ik de achterkant lezen en is 82% nog steeds gewoon bloem (witmeel) waar de normale pizza's ook mee gemaakt worden . Slechts 18% is spinaziepulp.

Dus hoop dat wortelwraps wél voldoen aan de koolhydraatarme dingen.
Uberhaupt ben ik héél benieuwd of iemand een goede site kent met heel veel koolhydraatarme suggesties? Want ik eet wel vlees en vis, maar wil als ex vegetatier mezelf niet supervol proppen met vlees nu.
Oahn's kitchen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meeschrijven!
Mijn situatie is wel weer wat anders ik heb 3 jaar geleden een maagverkleining gehad en ben al ruim 60 kilo afgevallen. De artsen zijn heel tevreden (ben meer afgevallen dan gemiddeld na een maagverkleining) en ik deels ook maar ik zou graag nog een paar kilo extra eraf willen.
Heb ruim een jaar stilgestaan en nu ik weer wat meer de puntjes op de I zet gaat er weer wat af.
Ikzelf eet vegetarisch, mijn man eet koolhydraatarm en avondeten is dus voor mij ook koolhydraatarm, verder moet ik veel eiwitten binnen krijgen dus voor mij zijn tussendoortjes als komkommer enzo niet echt het meest noodzakelijke.

Wortelwraps zijn alsnog tussen de 15-20 gram koolhydraten dus niet echt een goede vervanging voor een gewone wrap als je koolhydraatarm wil eten. Mijn man eet koolhydraatarm en neemt soms een atkins wrap 4.4 gram per wrap.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Starkid schreef:
08-10-2020 20:12
Hoe smaken wortelwraps? Ik ben er erg nieuwsgierig naar maar het klinkt toch wel vreemd dus heb het nog niet durven kopen. Is het erg wortelig of valt het mee?
het smaakt helemaal niet naar wortel! ik proefde eerlijk gezegd geen verschil.
als ik wraps maak, vul ik ze en doe ze dan in de oven. en deze worden ook krokant. net als gewone wraps.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven