Lijf & Lijn alle pijlers

After holiday, gezonder eten en afvallen!

20-08-2025 15:42 307 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!

Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?

Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!

Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

🍓🍎🍉🥦🥒🍅🍲
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
Leuk Daphne, wij deden dat ook veel met de oudste. Met de jongste blijft het er wel eens wat bij.

Ik had vanochtend m'n eerste weegmoment. Afgelopen vrijdag was ik 1,5 kilo lichter dan maandag, maar dit weekend was niet top, dus ik had geen hoge verwachtingen. Maar toch: ik ben van 76 naar 74,3 gegaan!! 1,7 kg in 1 week! Het is waarschijnlijk grotendeels vocht, maar weg is weg! Het geeft in ieder geval motivatie om deze week weer goed m'n best te doen.

Het bevalt me erg goed om bij iedere maaltijd groente toe te voegen. Verder eet ik genoeg fruit en is de basis gewoon gezond (volkoren brood, pasta, rijst etc). Ik ben nog wat zoekende naar een manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Wielrenster had het volgens mij ook al over eiwitrepen. Die neem ik ook regelmatig. Verder ei en kipfilet. Maar eigenlijk wil ik meer plantaardige bronnen nemen. Ik neem geen zuivel, waardoor ik ook geen kwark eet bijvoorbeeld. Vanochtend heb ik een schep vegan eiwitpoeder door m'n ontbijt gedaan, maar dat is niet per se heel lekker.

Ik houd me aanbevolen voor tips!

Heel veel succes allemaal deze week!
bb14 schreef:
01-09-2025 12:47
Leuk Daphne, wij deden dat ook veel met de oudste. Met de jongste blijft het er wel eens wat bij.

Ik had vanochtend m'n eerste weegmoment. Afgelopen vrijdag was ik 1,5 kilo lichter dan maandag, maar dit weekend was niet top, dus ik had geen hoge verwachtingen. Maar toch: ik ben van 76 naar 74,3 gegaan!! 1,7 kg in 1 week! Het is waarschijnlijk grotendeels vocht, maar weg is weg! Het geeft in ieder geval motivatie om deze week weer goed m'n best te doen.

Het bevalt me erg goed om bij iedere maaltijd groente toe te voegen. Verder eet ik genoeg fruit en is de basis gewoon gezond (volkoren brood, pasta, rijst etc). Ik ben nog wat zoekende naar een manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Wielrenster had het volgens mij ook al over eiwitrepen. Die neem ik ook regelmatig. Verder ei en kipfilet. Maar eigenlijk wil ik meer plantaardige bronnen nemen. Ik neem geen zuivel, waardoor ik ook geen kwark eet bijvoorbeeld. Vanochtend heb ik een schep vegan eiwitpoeder door m'n ontbijt gedaan, maar dat is niet per se heel lekker.

Ik houd me aanbevolen voor tips!

Heel veel succes allemaal deze week!
Ik ga heel lekker op meer proteïne. Ik had altijd een aversie tegen zuivel, maar ik ben helemaal om en ga los met Griekse yoghurt en cottage cheese, omdat je het op ontzettend veel manieren kunt gebruiken. Als je dat niet wil of niet kunt vanwege intolerantie, heb je misschien niet zoveel aan mijn tips. Maar anderen misschien wel.
Ik gebruik zelf vooral voor ontbijt en lunch, omdat ik het voor de avondmaaltijd heel makkelijk vind om voldoende proteïne te nemen.
Brood eet ik weinig, omdat ik het met brood een uitdaging vind om de proteïne implementeren (behalve kipfilet en een gekookt ei als beleg, wat prima is).
Paar voorbeelden van dingen voor ontbijt of lunch:

Griekse yoghurt met fruit en/of noten en wat lijnzaad
Roerei met tomaat, champignons, courgette, ui of wat dan ook, met geraspte kaas. Ik maak vaak roerei en doe er dan ook nog ham of chipolata worstjes bij.
Omelet met twee geklopte eieren en een schep cottage cheese, aangevuld met meegebakken groenten of met rauwe groenten opgerold. (Zoals het wrapgerecht dat ik laatst gedeeld heb)
Salade met sla, rauwkost en stukjes gerookte kip of een blikje tonijn.
Salade van geroosterde groenten (veel hardere groenten zijn hier geschikt voor, ik vul dat aan met blokjes zoete aardappel en rooster alles tegelijk op een bakplaat. Geeft een lunch voor drie dagen. Lekker met een sesamdressing)

Het vergt alleen wat voorbereiding om een paar dagen vooruit te kunnen.
Wat is iedereen goed bezig! Onwijs knap allemaal 🥰

Ik ben een lekker dagje Blijdorp geweest met mijn vader , zn vrouw en mijn zoontje. Waar ik voorheen als lunch patat met een burger nam heb ik vandaag bruine boterhammen met carpaccio. En de truffelmayonaise geniet ik dan extra van. 😜 had lekker een grote fles water mee en hophop! Weer iets voor mezelf om af te vinken.

Morgenavond ga ik met m'n beste vriendin lekker tapas eten en daar ga ik wel even van genieten. 🥰
Wat is iedereen goed bezig!

Ik was vanmorgen ten opzichte van vorige week 0,6 kilo afgevallen. Alle beetjes zijn meegenomen.

Vandaag is wel de eerste dag in 2 weken dat ik echt honger heb... heb me vooralsnog overal netjes aan gehouden, en qua calo's zit ik zo met avondeten erbij echt aan mijn max. Maar heb enorme behoefte aan iets dat vult nu...

Gelukkig zo eerst sporten, daarna eten. Hopelijk is de grootste behoefte tot eten daarna weg.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
HELPPP!

Gelukkig maar 2x per week maar ik word gek van mijn collega’s. De hele dag gaat het over eten en wijn.

Ik drink overigens niet alleen alcoholvrije wijn, maar eten! Ik ben gefocust maar als ik de hele dag hoor, ik heb zin in sushi - wat ga jij eten en iedereen hoor eten. 🤯🤯🤯

Ik ben sterker en ik ga lekker op mijn eigen ritme maar lekker is anders
Lucy schreef:
01-09-2025 16:04
Wat is iedereen goed bezig!

Ik was vanmorgen ten opzichte van vorige week 0,6 kilo afgevallen. Alle beetjes zijn meegenomen.

Vandaag is wel de eerste dag in 2 weken dat ik echt honger heb... heb me vooralsnog overal netjes aan gehouden, en qua calo's zit ik zo met avondeten erbij echt aan mijn max. Maar heb enorme behoefte aan iets dat vult nu...

Gelukkig zo eerst sporten, daarna eten. Hopelijk is de grootste behoefte tot eten daarna weg.
0,6 kilo is toch een heel mooi resultaat in één week. Veel meer gaat richting crashen.
@bbl: fijne kickstart dit! En goede gewoonte inderdaad
Plantaardige eiwitten vind ik best wel lastig. Het zit vooral in bonen en peulvruchten en das niet echt mijn favoriet.

@Daphne: klinkt goed! En tapas is zo lekker

@Lucy: een pond per week is heel mooi. Net wat Margreet zegt, meer moet je niet willen. Ook omdat je je dan slap gaat voelen enzo.

@Beauty: met een Noice-canceling-koptelefoon is zeker not done? :proud:

Hier de dag weer doorgekomen. De collega’s weten inmiddels dat ik mijn eigen eten meeneem. Ik heb er ook geen moeite meer mee. Er waren ook koekjes tijdens het overleg.

De collega die altijd het hardste klaagt over haar te hoge gewicht, at ze alsof het een bak borrelnootjes was.

Diezelfde collega zei tegen een andere collega: zo, ik kan wel zien dat je op vakantie bent geweest, je bent zeker flink aangekomen? (Ik was er helaas niet bij maar hoorde het later) Hoezo zeg je zoiets tegen iemand?
Ik heb later de vakantie-collega gesproken en die moest er bijna van huilen (ze is wel wat aangekomen maar niet veel, zei ze (en ik zie ook niks aan haar))
Maar wat een trut hé?
Swampi schreef:
01-09-2025 19:21
@bbl: fijne kickstart dit! En goede gewoonte inderdaad
Plantaardige eiwitten vind ik best wel lastig. Het zit vooral in bonen en peulvruchten en das niet echt mijn favoriet.

@Daphne: klinkt goed! En tapas is zo lekker

@Lucy: een pond per week is heel mooi. Net wat Margreet zegt, meer moet je niet willen. Ook omdat je je dan slap gaat voelen enzo.

@Beauty: met een Noice-canceling-koptelefoon is zeker not done? :proud:

Hier de dag weer doorgekomen. De collega’s weten inmiddels dat ik mijn eigen eten meeneem. Ik heb er ook geen moeite meer mee. Er waren ook koekjes tijdens het overleg.

De collega die altijd het hardste klaagt over haar te hoge gewicht, at ze alsof het een bak borrelnootjes was.

Diezelfde collega zei tegen een andere collega: zo, ik kan wel zien dat je op vakantie bent geweest, je bent zeker flink aangekomen? (Ik was er helaas niet bij maar hoorde het later) Hoezo zeg je zoiets tegen iemand?
Ik heb later de vakantie-collega gesproken en die moest er bijna van huilen (ze is wel wat aangekomen maar niet veel, zei ze (en ik zie ook niks aan haar))
Maar wat een trut hé?
Nee! We zijn een klein team. We zitten met 4 tot 6 collega’s op kantoor.

Ik ben blij dat ik morgen lekker thuis kan werken. Lekker niemand aan mijn hoofd
Waarom lees ik altijd zo veel bijzondere dingen die je moet eten om af te vallen?

Ik eet wel meer groente, fruit en zuivel, maar ook vaak gewoon een boterham.
En die doen het ook prima om af te vallen :-)
Ik eet ook geen bijzondere dingen hoor. Yoghurt, fruit, brood, groente en avondeten. Ben ook te lui denk ik, voor hele bijzondere dingen...

Maar Swampi, wat een rare opmerking! Zelfs als je het denkt, hoef je het niet hardop te zeggen. Is waarschijnlijk allemaal puur projectie.

Ik heb ook zo'n collega gehad, maar die was broodmager. Als ik een stukje taart pakte op een verjaardag keek ze me misprijzend aan en zei ze: elk pondje gaat door het mondje he?

Ben blij dat dat mijn collega niet meer is.
SunShine35 schreef:
01-09-2025 19:43
Waarom lees ik altijd zo veel bijzondere dingen die je moet eten om af te vallen?

Ik eet wel meer groente, fruit en zuivel, maar ook vaak gewoon een boterham.
En die doen het ook prima om af te vallen :-)
Ik vind ook niet dat ik bijzondere dingen eet.
Aardappelen, groenten, rijst, pasta, vlees, vis, eieren, zuivel, kaas, fruit. Vrij normaal allemaal.
Ik eet ook niet extreem anders, maar wel wat andere keuzes.

Meer eiwitten door meer griekse yoghurt en eieren te eten.
Tussen de middag eet ik maiswafels of crackers ipv brood en doe er juist iets meer beleg op, bijv dikke laag hummus of gekookt ei en eet er meer groente bij. Ik vind maiswafels erg lekker en heeft gewoon veel minder calorien dan brood dus vind ik makkelijker.
Avondeten wel normaal, maar wel vooral slankere keuzes zoals kipfilet met meer groente en geen vette sausjes.

Gister zelf gezonder bananenbrood gebakken, vind ik ook gewoon erg lekker, en geprobeerd om bananenchips in de airfryer te maken omdat ik veel bananen over had, maar hopeloos mislukt.. zacht en randen zwart. Later nog maar eens proberen 😀
Ik eet ook gewoon normaal. Ik probeer veel te variëren omdat ik dat fijn vindt. Ik prep ook best veel in het weekend (voorraad t/m woensdag) en donderdag is mijn vrije dag. Dan maak ik thuis iets en ook gelijk voor vrijdag.
Lucy schreef:
01-09-2025 19:52
Ik eet ook geen bijzondere dingen hoor. Yoghurt, fruit, brood, groente en avondeten. Ben ook te lui denk ik, voor hele bijzondere dingen...

Maar Swampi, wat een rare opmerking! Zelfs als je het denkt, hoef je het niet hardop te zeggen. Is waarschijnlijk allemaal puur projectie.

Ik heb ook zo'n collega gehad, maar die was broodmager. Als ik een stukje taart pakte op een verjaardag keek ze me misprijzend aan en zei ze: elk pondje gaat door het mondje he?

Ben blij dat dat mijn collega niet meer is.
Is toch afschuwelijk? Ik snap daar helemaal niks van. Vind het ook zo rot voor die collega, want dat knaag enorm bij haar.
Wat een rare collega’s! Sommige dingen moet je toch gewoon voor je houden.

Ik zie al een aantal dames met een lager gewicht. Goed bezig 💪🏻
En inderdaad alle beetjes tellen mee! Het moet ook niet te snel gaan.

Ik wilde vanavond een stuk wandelen want het weekend was slecht… teveel borrelhapjes en wijn, en sushi en ijs.
Maar het was zo wisselvallig met regen dus ik ben toch niet gegaan. Een beetje regen vind ik niet erg maar geen plensbuien. Hopelijk morgenavond beter weer.
Nou ja, wat een bizarre opmerkingen van collega's zeg! Daar ben je dan klaar mee. Fijn Lucy, dat jouw collega-zonder-filter je collega niet meer is.

Mooi dat je, ondanks je 8 gangendiner toch wat bent afgevallen deze week. Gaat hartstikke goed dus!

Ik eet ook niet anders, maar maak ook andere keuzes. Eet vooral veel minder snacks en tussendoortjes, neem meer eigen lunch mee naar werk en ben (meestal) veel bewuster bezig met of het gezond is wat ik kies. Ik wil graag afvallen, maar ook beter voor mijn lijf zorgen, dus daar hoort niet alleen minder calorieën bij, maar ook meer verantwoorde keuzes maken.
Goodmorning!

Ik heb vandaag een teamuitje.
Met lunch. Ik weet niet wat we krijgen en dat vind ik best rot. Ik probeer dat los te laten maar dat vind ik lastig.

Dus ik ga op het werk gewoon ontbijten (roggebrood) en heb een stuk fruit. Ik ga proberen gewoon te lunchen en er van te genieten en blijven herhalen in mijn hoofd dat het oké is en de Bep in mijn hoofd te negeren.

Dan rond 18.30 ben ik weer terug op mijn werk, waar snoeptomaatjes in de auto staan. 19u ben ik thuis waar er een Viscurry op mij wacht.

Best stom dat ik zo loop te stressen om een lunch.
Swampi schreef:
02-09-2025 05:47
Goodmorning!

Ik heb vandaag een teamuitje.
Met lunch. Ik weet niet wat we krijgen en dat vind ik best rot. Ik probeer dat los te laten maar dat vind ik lastig.

Dus ik ga op het werk gewoon ontbijten (roggebrood) en heb een stuk fruit. Ik ga proberen gewoon te lunchen en er van te genieten en blijven herhalen in mijn hoofd dat het oké is en de Bep in mijn hoofd te negeren.

Dan rond 18.30 ben ik weer terug op mijn werk, waar snoeptomaatjes in de auto staan. 19u ben ik thuis waar er een Viscurry op mij wacht.

Best stom dat ik zo loop te stressen om een lunch.
Probeer het los te te laten! Je hebt er geen invloed op dus je kunt er niks aan doen. Ik weet dat het makkelijk gezegd is.
Ik reageer wat minder wat we moeten echt weer wennen aan het drukte nu iedereen naar school is en weer aan het werk. Afvallen lukt nauwelijks ondanks dat ik wel oplet, maar waarschijnlijk niet streng genoeg.
Wat goed om te lezen dat iedereen zo goed bezig is! Succes bij de lunch vandaag Swampi. Zeker als je niet weet wat jullie krijgen is het beter om het gewoon maar los te laten, het enige wat je nog kan doen is een kleinere portie nemen dan je normaal gesproken zou doen. Maar even eerlijk als mij een broodje kroket zou worden voorgeschoteld, eet ik die toch op hoor :lol:

Wat irritant trouwens zulke collega's. Ik heb juist geluk dat mijn collega's allemaal (klein team) toevallig bezig zijn met gezond eten en afvallen en dat is tijdens de lunch heel fijn, lekker ideeën uitwisselen en zeker geen nare opmerkingen.

Ik vraag me altijd af wat die mensen beweegt om iets onaardigs te zeggen over andermans gewicht. Zelf heel onzeker misschien? Ik blijf altijd ver bij dat soort types uit de buurt.
Ik eet trouwens ook geen gekke dingen, maar mijn eetgewoontes zijn vooral echt heel anders.

Heel veel groente, ook bij ontbijt en lunch. Kleine porties koolhydraten. Vrijwel geen alcohol. Geen chocola, chips, etc. En ik eet iets vaker een gerecht met ei erin, zeker bij de lunch, want dan heb ik om een of andere reden minder snaaidrang eind van de middag.

Ik denk dat ik nu wel wat strenger ben dan ik uiteindelijk zou willen zijn. Uiteindelijk wil ik gebalanceerd eten en mezelf niet alles ontzeggen. Maar ik wil 21 kilo kwijtraken, dus dan ben ik liever even iets strenger. Het voelt wel echt als een hele lange weg, 21 kilo, maar er zijn er al 4 af. Ik hoop dat ik volgend jaar zomer in de buurt van mijn streefgewicht zit!
Ik eet geen gekke dingen, wel vaak een eitje bij de lunch! Ik tel geen calorieën omdat ik dat heel lang gedaan heb en daar weinig uithaal.

Soms pak ik de app erbij om te kijken hoeveel gram iets is in calorieën. Maar ik lees voornamelijk etiketten waar ik heel veel uithaal.

Ik heb vroeger heel fijn bodieboost gedaan. Daar ben ik veel mee afgevallen, na mijn zwangerschap new Born fit mama en nu van alles wat ik fijn vind en heb geleerd
Etiketten lezen kan zoveel helpen. Zo dacht ik altijd 2 boterhammen of 2 Italiaanse bollen bij de lunch zal wel niet zoveel uitmaken. Totdat ik zag dat die 2 Italiaanse bollen al bijna 600 calorieën zijn en dan nog je beleg.
Een wat minder smakelijke vraag, maar zijn jullie darmen ook zo vreselijk van slag? 🤣

Ik ben nu zon 2 a 3 weken bezig met gezonder eten, maar manmanman die buikkrampen en bijpassende situaties vind ik toch erg heftig hoor..
Van de week zat ik met m'n zoontje om hem te laten slapen, ik heb mijn partner moeten appen dat hij me NU kwam aflossen. Ben benieuwd na hoelang dat stabiliseert. 😅
Wel van slag Daphne, maar niet de krampen die jij beschrijft. Ben je meer vezels ed gaan eten, dat je darmen zich daarop aan moeten passen?

Swampi, hoe was de lunch?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven