After holiday, gezonder eten en afvallen!
woensdag 20 augustus 2025 om 15:42
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.
De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 20:18
Zo vandaag bijna 1,5 uur gefietst! Voelt lekker.
Vandaag ook prima gegeten, alleen de goede tussendoortjes als fruit en snackgroentes gehad. Het scheelt ook dat ik weer meer in het werkritme kom want dan valt er ook niks verkeerds te snaaien tussendoor.
Afgelopen dagen kon ik het ‘s avonds prima volhouden om niks meer te eten en het bij thee en water te houden. Ik had er ook helemaal geen behoefte aan. Ik ga ook weer eerder naar bed nu en als ik toch wat te knabbelen wil dan neem ik soms wat snackworteltjes of stukjes appel.
Morgenavond mag ik wel weer een speciaalbiertje en wat chips (of droge worst…
)
Vandaag ook prima gegeten, alleen de goede tussendoortjes als fruit en snackgroentes gehad. Het scheelt ook dat ik weer meer in het werkritme kom want dan valt er ook niks verkeerds te snaaien tussendoor.
Afgelopen dagen kon ik het ‘s avonds prima volhouden om niks meer te eten en het bij thee en water te houden. Ik had er ook helemaal geen behoefte aan. Ik ga ook weer eerder naar bed nu en als ik toch wat te knabbelen wil dan neem ik soms wat snackworteltjes of stukjes appel.
Morgenavond mag ik wel weer een speciaalbiertje en wat chips (of droge worst…

donderdag 21 augustus 2025 om 21:28
Ik heb een tijdje intermittent fasting gedaan; dit werkte goed en toen ik er aan gewend was vond ik het prettig. Toch ben ik gestopt omdat het bij mij darmklachten veroorzaakte.
Lang voor de overgang heb ik ook succes gehad met de Eetmeter app waar ik dan calorieën mee kon tellen, echter was ik er zo mee bezig dat ik het niet meer leuk vond en het weer heb los gelaten.
Ik beweeg wel voldoende maar eet denk ik net iedere keer iets te veel en dat is waarschijnlijk de gewoonte die ik moet gaan aanpakken.
Fijn om op dit forum mee te kunnen lezen en herkenning te kunnen vinden.
Lang voor de overgang heb ik ook succes gehad met de Eetmeter app waar ik dan calorieën mee kon tellen, echter was ik er zo mee bezig dat ik het niet meer leuk vond en het weer heb los gelaten.
Ik beweeg wel voldoende maar eet denk ik net iedere keer iets te veel en dat is waarschijnlijk de gewoonte die ik moet gaan aanpakken.
Fijn om op dit forum mee te kunnen lezen en herkenning te kunnen vinden.
donderdag 21 augustus 2025 om 21:49
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:37
Wat een fijne topic dit! Mag ik nog inhaken? Ik ben 30, 1.69m en veel te zwaar, als in, boven de 100kg.
Heb een zoon van ruim anderhalf en zit sinds maart thuis met een burnout. Ik weet dat het zoveel beter voor me zal zijn als ik gezonder zou leven dus ik ben maandag begonnen met meer groentes, kwark, afwisseling.
Vanavond aten vriend en zoon patat + snacks uit de frituur, ik had voor mezelf airfryer frietjes. 1 snack uit de airfryer en salade. Vond het heel wat van mezelf!
Ohja.. m'n huid vindt genoeg groenten en fruit binnen krijgen ook wel fijner merk ik. Ik ben bekend met zware acne en zit binnen no-time helemaal onder.
Nog een ohja, mijn doel gewicht zou voor nu 77kg zijn, maar stap 1 is onder de 100kg komen!
In de avond snack ik nooit. Zodra de kleine man op bed ligt, ga ik ook. Sinds de burnout is m'n energie dan ook echt op.
Afijn, zou supertof zijn als ik nog aan mag haken!
Heb een zoon van ruim anderhalf en zit sinds maart thuis met een burnout. Ik weet dat het zoveel beter voor me zal zijn als ik gezonder zou leven dus ik ben maandag begonnen met meer groentes, kwark, afwisseling.
Vanavond aten vriend en zoon patat + snacks uit de frituur, ik had voor mezelf airfryer frietjes. 1 snack uit de airfryer en salade. Vond het heel wat van mezelf!
Ohja.. m'n huid vindt genoeg groenten en fruit binnen krijgen ook wel fijner merk ik. Ik ben bekend met zware acne en zit binnen no-time helemaal onder.
Nog een ohja, mijn doel gewicht zou voor nu 77kg zijn, maar stap 1 is onder de 100kg komen!
In de avond snack ik nooit. Zodra de kleine man op bed ligt, ga ik ook. Sinds de burnout is m'n energie dan ook echt op.
Afijn, zou supertof zijn als ik nog aan mag haken!
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:44
Pizza en wijn

Ik begin morgen, want dan doen we de weekboodschappen. Ik ben nu bezig met het weekmenu, zodat ik de boodschappenlijst kan maken.
Fox off!
vrijdag 22 augustus 2025 om 21:27
Ik heb vanavond Turkse pizza gegeten (het was dat of friet. Dan leek me dit, zonder vlees en met groente, de meer gezonde variant. Afgezien van een heel bakje knoflooksaus wat er overheen is gegaan
).
De pastel de nata in de diepvries hebben me de hele avond geroepen, maar ik heb ze genegeerd. Vind ik heel knap van mijzelf!

De pastel de nata in de diepvries hebben me de hele avond geroepen, maar ik heb ze genegeerd. Vind ik heel knap van mijzelf!
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 22 augustus 2025 om 22:46
Ik schrijf en lees graag mee. Ik sta al een tijdje stil op 69 kg en moet naar de 62 dus ik moet echt weer even aan de bak. Er is al wat af inmiddels maar de hele tijd stilstand is niet echt motiverend.
Een kleine tip die ik zelf ook weer ga toepassen: ik kwam er in mijn afvalavontuur achter wat ik belangrijk vind qua eten. Ik vind het laten staan van avondsnacks bijv heel moeilijk, omdat ik er veel waarde aan hecht. Ik hecht dan weer minder aan avondeten en weer wat meer aan lunch. Dus ik eet een paar dagen per week een goede lunch, dan als avondeten eigenlijk alleen maar groenten met wat kleins erbij (beetje koolhydraten of beetje saus) en dan savonds afgepaste snacks.
Dan blijf ik mooi binnen mijn calorieën, maar heb ik niet het gevoel dat ik iets heb hoeven laten.
Een kleine tip die ik zelf ook weer ga toepassen: ik kwam er in mijn afvalavontuur achter wat ik belangrijk vind qua eten. Ik vind het laten staan van avondsnacks bijv heel moeilijk, omdat ik er veel waarde aan hecht. Ik hecht dan weer minder aan avondeten en weer wat meer aan lunch. Dus ik eet een paar dagen per week een goede lunch, dan als avondeten eigenlijk alleen maar groenten met wat kleins erbij (beetje koolhydraten of beetje saus) en dan savonds afgepaste snacks.
Dan blijf ik mooi binnen mijn calorieën, maar heb ik niet het gevoel dat ik iets heb hoeven laten.
vrijdag 22 augustus 2025 om 22:53
Ik vind het wel leuk om mee te lezen. Ik moet nog op vakantie, volgende week twee weken italië. Ik ben vorig jaar zelfs stabiel gebleven na de vakantie. Ik geniet wel op vakantie maar ik eet eigenlijk nooit pizza als ik in Italië ben bijv. (ben nota bene half Italiaans). Grote verschil is dat ik vaak ook minder behoefte heb aan chips bijv. als ik daar ben. En ik eet in de ochtend gewoon mijn kwark met granola, geen hele gekke dingen.
Ik ben 34 jaar en weeg nu rond de 60 a 62kg (ligt een beetje aan het vocht en mijn hormon). Ik doe ca. 2x per week hardlopen en 1x krachtraining + ik loop 3x per dag met de honden.
Ik ben reuze benieuwd na 2 weken italië wat de eindstand wordt dus ik doe dan graag mee. Wil sowieso eigenlijk nog -5kg (ben er al 45kg kwijt in een periode van 5 jaar).
Ik ben 34 jaar en weeg nu rond de 60 a 62kg (ligt een beetje aan het vocht en mijn hormon). Ik doe ca. 2x per week hardlopen en 1x krachtraining + ik loop 3x per dag met de honden.
Ik ben reuze benieuwd na 2 weken italië wat de eindstand wordt dus ik doe dan graag mee. Wil sowieso eigenlijk nog -5kg (ben er al 45kg kwijt in een periode van 5 jaar).
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:24
zaterdag 23 augustus 2025 om 08:41
Kan ik nog mee doen? Ben 39 jaar, 2 kinderen en ben de afgelopen maanden 2 a 3 kilo aangekomen die er weer af moeten en eigenlijk wil ik er dan nog 1 kilo af. In de herfstvakantie gaan we op vakantie en dan zou ik er graag al 2 kilo af willen hebben.
Bij mij zit het echt in het eten ( en die 2 glazen wijn per op vakantie) want ik sport 5 a 6 keer per week en beweeg genoeg met de kinderen. Ik eet koolhydraatarm, maar ik eet wel ‘s avonds wel mee met het gezin.
Bij mij zit het echt in het eten ( en die 2 glazen wijn per op vakantie) want ik sport 5 a 6 keer per week en beweeg genoeg met de kinderen. Ik eet koolhydraatarm, maar ik eet wel ‘s avonds wel mee met het gezin.
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:07
Ik wil ook graag wel meedoen. Ik weet niet wat ik weeg. Vanwege een eetstoornis in mijn twintiger jaren doe ik daar niet aan. Denk dat er een kilo of 5 af moet, dat doe ik op de gok op mijn lichaam en kleding. Ben inmiddels in het voorportaal van de overgang beland en ik heb vooral moeite met mijn lichaam. Ooit zo mooi en strak, nu zacht en hobbelig. Dat valt niet alleen met afvallen op te lossen. Misschien wel helemaal niet. Heb een zittend beroep en ben ook niet echt sportief. Ik doe wel nagenoeg alles lopend of met de fiets en ik heb kettlebells waar ik wat workouts mee doe. Ik zou gezonder kunnen eten, maar snack weinig tot niet. En toch blijf ik vadsig. En ik weet echt niet meer wat ik moet doen, behalve naar een sportschool gaan.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:18
Verbena, 58.
Ik was voor de vakantie heel goed bezig. Veel sporten en bewegen maar daar zit even heel erg de klad in. Gezond eten is hier niet het probleem, maar alle extra's. Vooral ijsjes.
Doel is naar 62, was voor de zomer 63,5. Kwam van 67 en ben nu helaas weer 65.
Fietsen naar werk 10 km enkele reis, ten minste twee keer per week, gaat echt wel iets doen. En het schrappen van alle snaai.
Dus begin ik met morgen een feestje en maandag een uitgebreide lunch op werk van wege het een en ander. Ik hoorde leidinggevende ook gebak bestellen.
Dus dinsdag begin ik!
Oh ja, uitstelgedrag is ook mijn valkuil.
Ik was voor de vakantie heel goed bezig. Veel sporten en bewegen maar daar zit even heel erg de klad in. Gezond eten is hier niet het probleem, maar alle extra's. Vooral ijsjes.
Doel is naar 62, was voor de zomer 63,5. Kwam van 67 en ben nu helaas weer 65.
Fietsen naar werk 10 km enkele reis, ten minste twee keer per week, gaat echt wel iets doen. En het schrappen van alle snaai.
Dus begin ik met morgen een feestje en maandag een uitgebreide lunch op werk van wege het een en ander. Ik hoorde leidinggevende ook gebak bestellen.
Dus dinsdag begin ik!
Oh ja, uitstelgedrag is ook mijn valkuil.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 23 augustus 2025 om 11:27
Jeetje MockTurtle, ik schrik van je zelfbeeld en je bericht...MockTurtle schreef: ↑23-08-2025 09:07Ik wil ook graag wel meedoen. Ik weet niet wat ik weeg. Vanwege een eetstoornis in mijn twintiger jaren doe ik daar niet aan. Denk dat er een kilo of 5 af moet, dat doe ik op de gok op mijn lichaam en kleding. Ben inmiddels in het voorportaal van de overgang beland en ik heb vooral moeite met mijn lichaam. Ooit zo mooi en strak, nu zacht en hobbelig. Dat valt niet alleen met afvallen op te lossen. Misschien wel helemaal niet. Heb een zittend beroep en ben ook niet echt sportief. Ik doe wel nagenoeg alles lopend of met de fiets en ik heb kettlebells waar ik wat workouts mee doe. Ik zou gezonder kunnen eten, maar snack weinig tot niet. En toch blijf ik vadsig. En ik weet echt niet meer wat ik moet doen, behalve naar een sportschool gaan.
Als er een paar kilo af moet (en 5 kilo is in mijn ogen een paar kilo), dan heb je zeer waarschijnlijk een gezond bmi. Dat je zachtere vormen krijgt, hoort bij ouder worden en zeker bij de overgang. Dat vadsig noemen lijkt me, met jouw geschiedenis, niet helpend en ook niet juist. Niet objectief juist in elk geval.
De meeste vrouwen van in de 40 (neem ik aan, overgang..) hebben geen afgetraind lichaam meer, tenzij ze op hoog niveau aan sport doen en bewust aftrainen.
Los van een paar kilo kwijt: wat heb je nodig om wat liever over je eigen lijf te praten?
En ja, ik wil ook wat kilo kwijt. Maar ik heb een bmi van 29 ondertussen. Bjj mij is het ook noodzaak voor een gezond gewicht en een gezond lijf. Ik hoef niet maatje 36 strak te zijn.
En als je dat wel wil: ook goed. Maar doe dat dan uit liefde voor jezelf, niet uit afstraffing naar je lijf
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in